Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Forgószárnyas UL

Autogiro news


Az idei idõjárás kedvez a girózásnak, vagy mondjam inkább úgy, hogy forgószárnyasnak való? Sõt, nem csak a szél és a turbulencia, de még az esõ is segített megerõsödni abban a meggyõzõdésemben, hogy a zárt utasterû autogiróé a repülés jövõje.

Volt olyan útvonalrepülés, amikor háromszor is megmostuk a girót. Tény, hogy a turbulenciaérzéketlenség miatt bátrabban bevállalható a toronyfelhõk közelsége, ebben viszont nem csak az esõ miatt lecsökkent látás veszélye lappang. Ha már nem ajálható módon esõben repülünk, tapasztalhatjuk, hogy a látást alig zavarják a lepergõ vízcseppek (van aki RainX- spray-vel segíti õket ebben) és hogy ilyenkor igen jól jöhet a lassú repülés lehetõsége. Voltak fenntartásaink az esõnek a kompozit rotor festésére kifejtett hatásával kapcsolatban, de eddig legalábbis azt tapasztaltuk, hogy a kompozit rotor pont olyan jól bírja a nyári záport, mint az alumínium. Korom és vérmérsékletem egyre inkább a Magni Orionja mellett kötelez el, a Calidussal már szinte kizárólag csak érdeklõdõket viszek el, érdekes módon ezek között viszont sok az olyan aki másról nem is akar hallani. Ízlések és pofonok. A napokban ismét feltûnt Shuhei barátunk a látóhatáron, éltünk is a lehetõséggel, hogy köteléket repüljünk és ez alkalomból légi fényképezkedjünk egy keveset. Õt sem lehetne lebeszélni a német vadászgéprõl. Meggyõzõdhettünk róla, hogy a Calidus játszi könnyedséggel körberepüli az Oriont, fordulóharcban esélyt sem ad neki, ez utóbbi viszont lazán veri fel-leszállási úthosszban.
Az ideális kötelékrepülés 140 km/h-val volt. A német az állítható szögû tolólégcsavarnak köszönhetõen 4000-es fordulaton, alig hallhatóan muzsikált, 16l/h fogyasztás mellett. Az olasznak 800-al magasabb motorfordulatszám és óránként néggyel több liter üzemanyag kelett ilyenkor, valamivel magasabb zajszint mellett. Ezen a sebességen tudta optimálisan követni egymást a két gép. Ennél gyorsabban már nem igazán érezte magát elemében az Orion, ennél lassabban már a Calidus került hátrányba. Mindkét giró váratlanul jól bírja az extrém meleget, repülési tulajdonságok vonatkozásában legalábbis. A Calidus hûtõventillátora viszont átment örökmozgóba, százhúszas tempó alatt állandóan kérte az energiaigényes hûtést. De nem is engedte a hengerfejet 110°C fölé. Az Orion lehetõvé teszi a nyitott ajtós gurulást, sõt, a technikai triatlon alkalmával leszerelt ajtóval is volt alkalmunk repülni, tapasztalva, hogy a zajon kívül semmi nem változik, még a végsebesség sem, a menetszél pedig csak csúsztatás esetén zavaró. A Calidus plexije alatt tojást lehet fõzni, nem véletlen, hogy az oldalt kivágott nyári szélvédõt felül lefestették. Nekem jobban bejönne két szélvédõ, mint mondjuk az MT modelleken, igaz, akkor felmerülne a bukósisak kérdése. Nyáron két-három napos túrázás lazán bevállalható, a kevesebb csomag miatt. Mindkét gép zárható, így reptéren vagy alkalmi fel/leszállóhelyen a cókmók benne hagyható egy fürdõzés erejéig legalábbis. A fehér sziklák okozta termikek, talán még a Bóra sem akadály, vészleszállónak bármelyik parkoló vagy országút megfelelhet, augusztusban irány az Adria!

Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Forgószárnyas UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.09 msodperc