HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Flightstar e-Spyder - A csend hangja


Willi Tacke volt az els√Ķ √ļjs√°g√≠r√≥, aki rep√ľlhette az e-Spydert, azt az egy√ľl√©ses ultrak√∂nny√Ľ g√©pet, amely a tervek szerint a vil√°g els√Ķ elektromos meghajt√°s√ļ sorozatgy√°rt√°s√ļ rep√ľl√Ķg√©pe lesz.

Jinxiben vagyok, Shanghaj nyugati r√©sz√©n. K√©t nappal az elektromos meghajt√°si rendszerekre szakosodott Yuneec √ļj gy√°r√°nak megnyit√≥ szertart√°sa ut√°n nekem adatott meg a lehet√Ķs√©g, hogy rep√ľljem azt a protot√≠pust, amib√Ķl nemsok√°ra az els√Ķ sorozatgy√°rt√°sra tervezett, elektromos, ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√Ķg√©p lesz. A g√©p neve az e-Spyder, az Egyes√ľlt √Āllamok-beli ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√Ķg√©pgy√°rt√≥ Flightstar Sportplanes √©s a k√≠nai Yuneec c√©g k√∂z√∂tti egy√ľttm√Ľk√∂d√©s gy√ľm√∂lcse.
Mik√∂zben Clive Coote, a Yuneec Europe f√Ķn√∂ke az utols√≥ √ļtmutat√°sokat adja ennek az egyedi rep√ľl√Ķg√©p hajt√≥m√Ľ vez√©rl√Ķrendszer√©vel kapcsolatban, nem tudok nem arra gondolni, hogy a kis m√Ľanyagdoboz a bal kezem alatt ink√°bb hasonl√≠t egy videoj√°t√©k konzolj√°ra, mint egy igazi rep√ľl√Ķg√©p g√°zkarj√°ra. A g√©p s√°rk√°nyszerkezete legal√°bb ismer√Ķs: a Flightstar volt egyike az els√Ķ cs√Ķv√°z-v√°szonbor√≠t√°s√ļ ultrak√∂nny√Ľeknek, amelyeket m√©g a 80-as √©vek elej√©n rep√ľlhettem.
A “haszn√°latos fut√≥p√°lya” egy√°ltal√°n nem egy “RWY” – egyike a a Yuneec gy√°rat is mag√°ban foglal√≥ Jinxi Eco ipari park sz√°mos √ļjdonat√ļj, ny√≠legyenes aszfalt√ļtjainak.
√Ātkapcsolom a motorvez√©rl√Ķ bal fels√Ķ sark√°n lev√Ķ kis gombot off √°ll√°sb√≥l onra √©s a Yuneec logo megjelenik a 128√ó64 pixeles monokr√≥m LCD kijelz√Ķn. P√°r m√°sodperc m√ļlva megjelnik a ready sz√≥. Most megnyomom a a z√∂ld gombot, √©s egy p√°r m√°sodperc m√ļlva megjelenik az √°ttekint√Ķ k√©perny√Ķ, bal fels√Ķ sark√°ban az akkufesz√ľlts√©ggel A motor √ľzemk√©sz.
Az akku fesz√ľlts√©ge mellett, a kijelz√Ķ mutatja a motor √ľzem√≥r√°t, a motor/l√©gcsavar fordulatsz√°m√°t, a vez√©rl√Ķ, a motor √©s az akku h√Ķm√©rs√©klet√©t valamint az akku lemer√ľl√©s figyelmeztet√©st. A motor norm√°lis m√≥don 66,6 volton m√Ľk√∂dik. A vez√©rl√Ķ egys√©g a s√°rk√°nyszerkezet f√Ķtart√≥ r√ļdj√°n, a k√©t akku k√∂z√∂tt tal√°lhat√≥.
Az akkufesz√ľlts√©g 75 V a felsz√°ll√°sn√°l, rep√ľl√©s k√∂zben pedig fokozatosan cs√∂kken – magyar√°zza az el√Ķk√©sz√ľleteimet figyel√Ķ Yuneec-es Tian Yu. Amikor 67 voltra cs√∂kken, be kell helyezkedned lesz√°ll√°shoz, mivel csak √∂t perc √°ram marad az akkuban. 59 voltn√°l a vez√©rl√Ķ le√°ll√≠tja a motort, hogy v√©dje az akkukat, amelyek t√∂nkremenn√©nek, ha tov√°bb mer√≠ten√©nk √Ķket.
Az egyetlen m√Ľszer, amivel t√∂r√Ķdn√∂m kell, az puszt√°n a combomra t√©p√Ķz√°razott gyalogos Br√§uniger variom√©ter/magass√°gm√©r√Ķ, na meg a sz√°rnytart√≥ d√ļcokra felfogatott Hall Bros sz√©lm√©r√Ķ,
“Clear prop!.” Finoman el√Ķrefele tolom a sz√ľrke cs√ļsz√≥kart az el√ľls√Ķ vez√©rdoboz jobb oldal√°n, egy elektronikus figyelmeztet√Ķ hang sz√≥l √©s a l√©gcsavar elkezd forogni. Lassan koppan√°sig tolom a cs√ļsz√≥kart. A szok√°sos motorz√ļg√°s helyett csak a l√©gcsavar felp√∂rg√©s√©nek a zaja hallatszik valamint az elektromos motor jellegzetes z√ľmm√∂g√©se, mely √ļgy sz√≥l, mint egy elhalad√≥ golfkocsi. A Flightstar pont √ļgy gyorsul, mint m√°s rep√ľl√Ķg√©pek √©s kb. 100m ut√°n el√©rem a 19 csom√≥s elemelked√©si sebess√©get. Pillanatokkal k√©s√Ķbb felsz√°llok √©s 23 csom√≥s m√Ľszer szerinti sebess√©ggel emelkedek. A variom√©ter 600 ft / min emelked√©st mutat.
Kb. 500 l√°b magass√°gon v√≠sszaveszem a felsz√°ll√°shoz haszn√°lt 2000-es fordulat/percet a v√≠zszintes rep√ľl√©shez el√©gs√©ges enyhe 1550-re. Itt is van az igazi “csend hangja” – csak a 35 csom√≥val szembej√∂v√Ķ sz√©l susog√°sa a sz√©lv√©d√Ķn, egy kis l√©gcsavarz√ļg√°s … ez minden. Egy meleg este, a nyitott utast√©r k√∂r√ľl lengedez√Ķ sz√©l – ez valami k√ľl√∂nleges √©rz√©s, k√∂zelebb √°ll egy gyalogerny√Ķ vagy egy s√°rk√°nyrep√ľl√Ķ rep√ľl√©s√©hez, mint egy motoros g√©p√©hez.
Az e-Spyder kifinomult szerkezet – a korm√°nyer√Ķ alig van, a v√°lasz azonnali mindh√°rom tengelyen. A g√©p stabil. √ögy tervezt√©k, hogy 30 csom√≥n√°l legyen a v√≠zszintes repulse. Ezen a sebess√©gen a g√°zad√°s spont√°n emelked√©st, a g√°zelv√©tel s√ľllyed√©st eredm√©nyez a botkorm√°ny semleges √°ll√°sa mellett. A fordul√≥v√°lt√°s 30¬į-os bed√∂nt√©sb√Ķl ellent√©tes oldali 30¬į-ig 2,5 m√°sodperc.
A “g√°zkart” koppan√°sig √©s a botkorm√°nyt annyira el√Ķrenyomva amennyi az emelked√©s megsz√ľntet√©s√©hez sz√ľks√©ges, a sz√©lm√©r√Ķ 48 csom√≥n√°l kulmin√°l. A tol√≥er√Ķt elv√©ve a sebess√©get 19 csom√≥ra lehet elkoptatni, akkor gy√∂ng√©den leadja az orr√°t.
B√Ķ h√ļsz perc k√≥stolgat√°s ut√°n megpr√≥b√°lok behelyezkedni lesz√°ll√°shoz. R√∂vid √©s meredek fin√°l√©val j√∂v√∂k be, hogy hajt√≥m√Ľle√°ll√°s eset√©n is kiadja az improviz√°lt fut√≥p√°ly√°t. A fot√≥sok kedv√©√©rt √°tstartolok, emelked√©s k√∂zben a fesz√ľlts√©g 67 al√° esik, √≠gy sz√Ľk kisk√∂r, azt√°n csak le. A V√≠zszintes vez√©rs√≠k roppant √©rz√©keny, a kilebegtet√©sre oda kell figyelni: T√∂megadat optimaliz√°l√°s v√©gett az e-Spyder-r√Ķl elsp√≥rolt√°k a f√©ket, de ett√Ķl m√©g 50m gurul√°s ut√°n meg√°ll. Visszagurulok √©s megk√©rdezem Clive-ot, hogy van-e m√≥d egy gyors akkucser√©re – √ļjra rep√ľlni akarok! Ez az e-flight dolog f√ľgg√Ķs√©get okoz. A Yuneec fi√ļk s√ľr√∂gnek-forognak, 3 perc m√ļlva m√°r √ļjra f√∂nt vagyok. Naplement√©ig rep√ľl√ľnk.
A k√∂vetkez√Ķ p√°r napban t√∂bbsz√∂r is rep√ľltem az E-Spyderrel a Yuneec t√≥parti gy√°r√°nak kis f√ľves placc√°r√≥l. Minden egyes rep√ľl√©s kb. f√©l √≥r√°t tartott. El√Ķfordultak termikus k√∂r√ľlm√©nyek is id√Ķnk√©nt, ilyenkor az elektromos √°ram egy m√°sik el√Ķny√©t is √©lvezhettem. El√©g alap√°ll√°sba h√ļzni a g√°zkart, a motor meg√°ll. – amikor von√≥er√Ķre van sz√ľks√©g, ott van egy pillanat alatt. Olyan is el√Ķfordult, hogy lesz√°ll√°s el√Ķtt √∂sszet√©vesztettem a kapcsol√≥kat √©s “OFF”-ra √°ll√≠tottam a f√Ķkapcsol√≥t, az eg√©sz rendszer √ļjraind√≠t√°sa, az √∂sszes √∂nellen√∂rz√Ķ folyamattal √©s reinicializ√°l√°ssal t√∂bb id√Ķbe telt, mint a f√∂ldet √©r√©s. C√©lszer√Ľ lesz a f√Ķkapcsol√≥t m√°shova helyezni.
Az e-Spyder harmonikus kis repcsi, egy-k√©t m√≥dos√≠t√°ssal piack√©sz lesz. A motorvez√©rl√Ķn √©s a motor/akku m√Ľszerez√©sen v√©grehajtand√≥ fejleszt√©sek m√°r az utols√≥ sim√≠t√°sok kateg√≥ri√°j√°ba tartoznak. Ha val√≥ban 30.000 doll√°ros √°r alatt dobn√°k piacra, m√©g sikeres is lehet.

Az e-rep√ľl√©s j√∂v√Ķje

Mivel az akkumul√°torok energiapotenci√°lja alacsonyabb, mint a fosszilis energiahordoz√≥k√©, az elektromos rep√ľl√©s jelszava nem lehet m√°s, mint: “a kevesebb t√∂bb”. A tervez√Ķk a l√©gellen√°ll√°s √©s a t√∂meg cs√∂kkent√©s√©t, a sikl√≥sz√°m n√∂vel√©s√©t kulcsfontoss√°g√ļnak tartj√°k.
“A k√∂zelj√∂v√Ķ elektromos rep√ľl√Ķg√©p√©nek j√≥ sikl√≥sz√°mmal kell rendelkeznie” – mondja Rudolf Voit-Nitschmann professzor, a tan√°csad√≥, akit a Yuneec alkalmazott, hogy fel√ľgyelje a kifinomult k√©t√ľl√©ses e-430-at. “Hossz√ļ id√Ķbe telik m√©g, am√≠g az elektromos rep√ľl√Ķg√©p megszokott k√∂zleked√©si eszk√∂z lesz. Az a dilemma, hogy nagyobb sz√°rny oldalviszonyt vagy nagyobb akkukapacit√°st v√°lasszunk. – a legfontosabb – hogy minden hozz√°adott kilogramm s√ļly egyben n√∂veli az energiaig√©nyt a g√©p leveg√Ķben tart√°s√°ra.”

Ez az egyik oka annak, hogy az elektromos meghajt√°s √©s a rep√ľl√Ķg√©p √©p√≠t√©s ide√°lis metsz√©spontja az ultrak√∂nny√Ľ l√©gij√°rm√Ľvek oszt√°ly√°ban tal√°lhat√≥. M√°sik “a kevesebb t√∂bb” el√Ķnye az ultrak√∂nny√Ľ kateg√≥ri√°nak az, hogy a kisebb m√©rt√©k√Ľ szab√°lyoz√°s t√∂bb fejleszt√©si lehet√Ķs√©get enged meg, a fejl√Ķd√©st csak az akku-, a motor- √©s a s√°rk√°nyszerkezet-technol√≥gia lehet√Ķs√©gei korl√°tozz√°k.
Az e-Spyder sz√°m√°ra a c√©l kb. egy √≥ra rep√ľl√©si id√Ķ √©s egy √ľt√Ķs bevezet√Ķ √°r. K√∂vetkez√Ķ l√©p√©s a k√©t√ľl√©ses verzi√≥, az e-430, els√Ķsorban rep√ľl√Ķiskol√°k sz√°m√°ra, hogy megtan√≠ts√°k √ľgyfeleiknek az elektromos rep√ľl√©s elv√©t. A villanyos rep√ľl√Ķ alacsony zajkibocs√°t√°s√°nak k√∂sz√∂nhet√Ķen s√Ľr√Ľn lakott ter√ľletek k√∂zel√©ben is m√Ľk√∂dtethet√Ķ, ami egy saj√°tos el√Ķnyt jelent. Az oktat√≥rep√ľl√©shez a rep√ľl√Ķnek sz√ľks√©ge lesz egy gyorscser√©s akkurendszerre, hogy az eg√©sz napos folyamatos m√Ľk√∂dtet√©s √©rdek√©ben.

A k√©t√ľl√©ses v√°ltozat √°ra m√°r 60-70 ezer Euro k√∂z√∂tt v√°rhat√≥.

Szöveg és képek: Willi Tacke


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forgószárnyas ULMotoros sárkány

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.04 mŠsodperc