HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Yuneec E-Pac 2010 Az elektromos h√°timotor


Több mint másfél éve ígérgetik a Yuneec-nál, hogy most mindjárt kapjuk tesztelésre az E-Pacot. Azt, (vagy annak a továbbfejlesztett változatát), amit két éve Basse-Ham-ban kipróbálhattam.
Amikor Friedrichshafenben az Aero expón Clive Coote, a Yuneec sales managere azt mondta, hogy tessék, itt van, vigyed, azt hittem, viccel.

Hozz√°f√Ľzte m√©g, hogy rengeteget sz√≠vtak a k√ľl√∂nf√©le akkumul√°tor gy√°rt√≥kkal, egyik sem tudott hossz√ļ t√°von megb√≠zhat√≥t produk√°lni. A mostani sem az igazi, de elm√©leti negyven percet az√©rt tud, persze bizonyos felt√©telek mellett. A tuti az a Kokam √°ltal gy√°rtott lesz, az m√°r k√∂zel h√°rom √≥r√°t tud majd, felt√∂lt√©se is fele annyi id√Ķbe telik majd, mint a mostani√©, de a sorozatgy√°rt√°s √©s a v√©gleges v√°ltozat valid√°l√°sa m√©g p√°r h√≥nap, addig is szokjuk a mostanit, majdnem azt √≠rtam: szopjunk a megl√©v√Ķvel.
Az E-Pac kivitelezése sokat javult. Mint a kínai bóvliké általában.
Logisztika sor√°n passz√≠v biztons√°got garant√°l√≥, sz√©p √©s praktikus g√∂rg√Ķs sz√°ll√≠t√≥l√°da, l√©gcsavarsz√°ll√≠t√≥-keretv√©d√Ķ zs√°k j√°r hozz√°, az akksihoz pedig k√ľl√∂n k√©zit√°ska.
Ez az√©rt is hasznos, mert a villanymotoros erny√Ķs felszerel√©s rep√ľl√Ķg√©pen t√∂rt√©n√Ķ sz√°ll√≠t√°sa nem probl√©m√°s, mint a robban√≥motorosok√©. Nem gond a benzinszag. Ja, ezen a ponton nem csak a l√©git√°rsas√°gok, hanem a csal√°d szimp√°ti√°j√°ra is sz√°m√≠thatunk. A csomagtart√≥ba vagy a h√°ts√≥ √ľl√©sre fektetett E-pac garant√°ltan szagtalan √©s nem sziv√°rog bel√Ķle semmi.
Az intelligens t√∂lt√Ķ megh√∂kkent√Ķ m√©ret√Ľ. M√°rpedig azt is utaztatni kell.
Az össze-szétszerelés nem komplikáltabb, mint egy Parapower esetén.
Akksi n√©lk√ľl az E-Pac pilleszer√Ľen k√∂nny√Ľ. Akkumul√°torral kereken t√≠z kil√≥val nehezebb, mint egy sz√°raz Top 80 Miniplane. De a sz√°raz t√∂meg egyben a feltankolt √∂sszt√∂meg is.
Ez annyit jelent, mintha mindig csurig feltankolt hátimotorral szállnánk fel (és le).
Gondoljunk csak bele: amikor amiatt kell k√©nyszerlesz√°ll√°st v√©grehajtani, mert kifogyott az √ľzemanyag a h√°timotorb√≥l, legal√°bb annyi el√Ķny√ľnk van, hogy a minim√°lis t√∂megadattal kell gazd√°lkodnunk. Ha lemer√ľl az akksi a leveg√Ķben, f√∂ldet √©r√©skor ugyanazt a t√∂meget kell cipelni, mint felsz√°ll√°skor.
A legnehezebb r√©szegys√©g, az akkumul√°tor a be√ľl√Ķ lapja m√∂g√∂tt, a t√∂megk√∂z√©ppontban van. A s√ļlyeloszl√°s j√≥, √≠gy a Yuneec kev√©sb√© t√Ľnik s√ļlyosnak, fel√°llni vele nem egy kih√≠v√°s. Mozogni vele kellemes. H√ļzogat√°shoz, f√∂ldi gyakorl√°shoz el√©g kivenni bel√Ķle az akkumul√°tort, √©s m√°ris lehet szokni a f√©kek poz√≠ci√≥j√°t, az erny√Ķ reakci√≥i √©lesben.
PAP f√©le akt√≠v als√≥karos pil√≥tabek√∂t√©ssel adj√°k, √©n ezt kor√°bban kimondottan r√ľhelltem √©s fostam t√Ķle, de ami√≥ta megismerkedtem a Miniplane megold√°s√°val, mindj√°rt kev√©sb√© szimpatikusabb. Az E-Pachoz kimondottan p√°sszol, ami nem v√©letlen, a Yuneec ugyanis nem kimondottan motoros erny√Ķz√©sre, hanem seg√©dmotoros sikl√≥erny√Ķz√©s c√©ljaira fejlesztette.
A biztosan sz√°m√≠that√≥ 30 percnyi 55 kg tol√≥er√Ķ ink√°bb arra val√≥, hogy a cs√∂rl√Ķt kiv√°ltsa √©s a lerohad√°st√≥l meg√≥vjon, mint nagy sebess√©g√Ľ talajk√∂vet√Ķ √ļtvonalrep√ľl√©sre.
Az aj√°nlott erny√Ķk √≠gy nem a reflex profilos, magas fel√ľleti terhel√©s√Ľ moto-rongyok.
Nem is baj, mert abban az ir√°nyban m√°r el√©g j√≥l elb√≥kl√°sztam az √©vek sor√°n, ideje nyitni a vegytiszt√°bb szabad rep√ľl√©s ir√°ny√°ba, el√Ķt√©rbe helyezve a termikek, a lejt√Ķsz√©l √©s egy√©b CB-k gravit√°ci√≥mentes√≠t√Ķ lehet√Ķs√©geit. Kor√°bban lehet, hogy nem lelkesedtem volna t√ļlzottan ez√©rt a perspekt√≠v√°√©rt, mert a c√©lir√°nyos, hat√©kony, k√∂zleked√©ssel r√≠mel√Ķ rep√ľl√©sben hittem, de az elm√ļlt √©v r√°√©bresztett, hogy nem is annyira fontos √°lland√≥an hajkur√°szni a c√©lokat, az √©letet, mint amolyan k√ľldet√©st, feladatot teljes√≠teni, v√©gre hajtani. M√°sfel√Ķl, bevallom, tartottam kiss√© a nagy oldalviszony√ļ, hagyom√°nyos profilos erny√Ķk viselked√©s√©t√Ķl, k√ľl√∂n√∂sen bik√°s id√Ķben. Kedvenc gy√°rt√≥im azonban egyre t√∂bb olyan erny√Ķt dobnak piacra, melyek bombabiztosan viselkednek darabos id√Ķj√°r√°sban is, motorra pedig alig van sz√ľks√©g√ľk ahhoz, hogy leveg√Ķben maradjanak.

A start nem probl√©m√°sabb, mint b√°rmelyik 100 cm3-es eszk√∂zzel, a Yuneec nagyj√°b√≥l annyit tol, mint ezek. Az elforgat√≥ nyomat√©k probl√©m√°j√°t t√∂k√©letesen kiiktatt√°k. Igaz, ehhez nem volt el√©g a motorvez√©rl√Ķ elektronika, a jobboldali als√≥ karon majd 5 cm-el kifele tolt√°k a bek√∂t√©s pontj√°t. Mindenesetre, m√Ľk√∂dik. A tol√≥er√Ķ progressz√≠ven √©rkezik meg, line√°risan n√∂vekedik, pont a h√°t k√∂zep√©n hat. M√°r k√∂zepes motorfordulatn√°l kell√Ķen nyomat√©kos, nincs benne lyuk, mint a kuplungos 100-asok legt√∂bbj√©n√©l. Hangja csak a l√©gcsavarnak van, de az nem elhanyagolhat√≥. Nem zavar√≥, de √°lszents√©g volna azt √°ll√≠tani, hogy az elektromos h√°ticucc zajtalan. Itt is oda lyukadunk ki, hogy akkor van elem√©ben, m√°s sz√≥val: akkor haszn√°ljuk rendeltet√©sszer√Ľen, amikor nem halljuk a hangj√°t. Ehhez pedig megfelel√Ķ id√Ķj√°r√°s-erny√Ķ-tud√°s szenth√°roms√°g kell. A motor pedig nem t√∂bb mint a lator, m√°r ha megengedtetik enn√©l a metafor√°n√°l maradnom. Csak √©ppen sokkal szalonk√©pesebb, mint b√°rmelyik kor√°bbi el√Ķdje, amelyik a poklot mag√°ban hordozta (mint minden bels√Ķ √©g√©s√Ľ elk√°rhozott), mert nem kell alapj√°raton ketyegtetni, a tol√≥er√Ķ csendben, diszkr√©ten v√°rja, hogy seg√≠thessen.

Term√©szetesen jobb volna, ha nem kellene a keret √©s a l√©gcsavar l√©gellen√°ll√°s√°val sz√°molni sikl√≥erny√Ķz√Ķ √ľzemm√≥dban. De h√°t a vil√°g √∂sszess√©g√©ben nem m√°s, mint kompromisszumok kifinomult sz√∂vev√©nye. Sz√©p lassan rep√ľlve ez a mell√©khat√°s majdnem elhanyagolhat√≥.
A legkritikusabb kérdés természetesen az ár.
J√≥l hangzik az a sz√∂veg, hogy a v√©tel√°rban az √ľzemanyag – elektromos √°ram kisker √°ra k√∂z√∂tti k√ľl√∂nbs√©get is megfinansz√≠rozzuk. H√°√°√°√°t, persze. Meg az √∂ko-l√°bnyomunk is iciri piciri lesz.
Ezek a k√ľls√Ķ lehet√Ķs√©gek.
De mi a helyzet az ember bels√Ķ lehet√Ķs√©geinek szintj√©n?
Ki az, aki ezt ma meg tudja engedni mag√°nak?

Clive-al egyet√©rtett√ľnk abban, hogy egy ilyen min√Ķs√©g√Ľ elektromos h√°timotor pszichol√≥giai minim√°i:
55 kg tol√≥er√Ķ 3 √≥r√°n kereszt√ľl, ehhez nem t√∂bb mint 1 √≥ra t√∂lt√©s,
25 kg össztömeg,
mindez 3999 Euro √°ron.

Szerinte még az idén összejön.
Na, erre én kíváncsi vagyok.
Addig is, rutinos pilóták jelentkezhetnek kipróbálásra.

Szöveg: Szabó György
Képek: Szabó Ildikó


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.12 mŠsodperc