HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Blois 2009


H√°rom √©ve j√°rtunk utolj√°ra Blois-ban, akkor kicsit el is ment t√Ķle a kedv√ľnk. Olyb√° t√Ľnt, ez a rendezv√©ny m√°r t√ļl van fel√≠vel√Ķ szakasz√°n, valamif√©le szatur√°ci√≥s pontra jutott, ami ut√°n csak a hanyatl√°s k√∂vetkezhet.

Id√©n elhat√°roztuk, adunk m√©g egy es√©lyt, h√°tha… Az id√Ķj√°r√°s t√∂k√©letes volt, a rekl√°m √©s a szervez√©s hozta a megszokott min√Ķs√©get, a ki√°ll√≠t√≥k h√≠ven megjelentek, zakatolt a l√°togat√≥kat sz√°ll√≠t√≥ „kisvas√ļt”, √°lltak a sorok az √©tkez√Ķs√°tor pultja el√Ķtt, j√∂ttek √©s mentek a k√ľl√∂nb√∂z√Ķ repcsik… minden a r√©gi, vagy m√©gsem?
A m√©rleg: 129 ki√°ll√≠t√≥ 250 bemutatott l√©gi j√°rm√Ľvel, 585 leveg√Ķben √©rkezett ultrak√∂nny√Ľ, 120 l√°togat√≥ba bet√©r√Ķ polg√°ri kisrep√ľl√Ķ, mintegy 100 h√°timotor. Sz√©p sz√°mok, de a parkol√≥k valahogy mintha kev√©sb√© lettek volna zs√ļfoltak, √©s a standok k√∂r√ľl s√©t√°lgat√≥k k√∂zt gyan√ļsan nagy ar√°nyt k√©pviseltek a ki√°ll√≠t√≥k maguk. A t√∂bb mint 10 000 l√°togat√≥ra sz√°m√≠t√≥ szervez√Ķk saj√°t bevall√°suk szerint v√©g√ľl 5300 bel√©p√Ķt tudtak eladni. Sebaj, √≠gy legal√°bb nem kellett h√ľlye l√©zeng√Ķk l√∂k√∂tt k√©rd√©seire udvarias mosolyg√°s mellett min√©l nagyobb √∂k√∂rs√©geket v√°laszolni. A l√°togat√≥k t√∂bb mint 90%-a pil√≥ta √©s valamilyen rep√ľl√Ķszerkezet tulajdonosa volt (ett√Ķl persze m√©g hangzottak el olyan szak√©rt√Ķ k√©rd√©sek, hogy ugyanazon motorra szerelve min√©l t√∂bb toll√ļ a l√©gcsavar, ann√°l nagyobb a tol√≥er√Ķ, ugye?), √©s jellemz√Ķen az√©rt zar√°ndokolt el Blois-ba, hogy meggy√Ķzze mag√°t: √ļgyis az √Ķ g√©pmadara a legszebb, vagy ha nem, akkor a legv√°ls√°gkompatibilisebb. Ami a ki√°ll√≠tott √©s bemutatott port√©k√°t illeti, kev√©s √ļjdons√°g volt, f√Ķleg olyan, amit m√°shol m√°r ne l√°ttunk, √©s a szerencs√©sek eset√©ben a Motormad√°r has√°bjain be ne mutattunk volna. N√©h√°nyat az√©rt felvillantunk, nem is annyira r√©szrehajl√°sb√≥l, hanem csak √ļgy. Vagy egyszer√Ľen az√©rt, mert √©rt√©kelj√ľk, hogy gy√°rt√≥ik neh√©z id√Ķkben is fejlesztik, t√∂k√©letes√≠tik √Ķket, √©s k√∂zben az √°rharcban is √°llj√°k a sarat.

Az FM 250 Vampire p√©ld√°ul egyre elismertebb a szakm√°ban. Korrekt t√∂megadatok, kiv√°l√≥ rep√ľl√©si tulajdons√°gok, kecses vonalvezet√©s: a j√≥ √°r m√°r csak hab a tort√°n.

A szint√©n cseh Eurostar sikeres r√°ncfelvarr√°son esett √°t. A k√©pen a bal oldali az √ļj, a l√°gyabb vonalvezet√©s√Ľ plexi √©s a csinosabb f√ľgg√Ķleges vez√©rs√≠k el√©g volt ahhoz, hogy rep√ľl√©si tulajdons√°gai is sokat javuljanak.

Az olasz Millenium Aircraft volt a ki√°ll√≠t√°s legvad√°szg√©pesebb repcsije. A manaps√°g nagyon trendi full glass cockpit egy ilyen j√°rg√°nyban nem zavar√≥. Ez a divat megosztja a szak√©rt√Ķket. Van, aki a j√∂v√Ķ √ļtj√°t l√°tja a szolg√°ltatott inform√°ci√≥k mennyis√©g√©hez m√©rten k√∂nny√Ľ, egyre megb√≠zhat√≥bb √©s √°rban is egyre el√©rhet√Ķbb eszk√∂z√∂kben. M√°sok meg pont az inform√°ci√≥k mennyis√©g√©t tartj√°k probl√©m√°nak, illetve az agyb√≥l a m√Ľszerbe delokaliz√°lt tud√°st. Szerint√ľk nem is az a k√©rd√©s, hogy mi van, ha elromlik a m√Ľszer, hanem az, hogy mi van v√©szhelyzetben, amikor egyszerre t√∂bb riaszt√°st jelen√≠t meg a k√©perny√Ķ. Az √°tlagos pil√≥ta √°ll√≠t√≥lag csak addig k√©pes a glass cockpitok inform√°ci√≥mennyis√©g√©t feldolgozni, ameddig azok norm√°lparam√©tereken bel√ľl vannak, vagyis am√≠g nincs is sz√ľks√©ge r√°juk.

A Halley Kft. standja laz√°n vitte a legl√°togatottabb placc p√°lm√°j√°t. A konkurencia is sokat l√≥fr√°lt arrafel√©, f√Ķleg fogat csikorgatni: hogy a fen√©be √©rheti ez meg nekik ennyi√©rt? T√©ny, hogy √ļgy motoros s√°rk√°nyaik, mint az √ļj Fox, haboz√°s n√©lk√ľl tudj√°k azt, amit a t√∂bbi, csak √©ppen egy, a nyugatiak sz√°m√°ra el√©rhetetlen √°rfekv√©sben. Igaz, ennek √©rdek√©ben lemondanak n√©h√°ny felesleges √ļri huncuts√°gr√≥l √©s egy√©b EFIS-r√Ķl.
Az ICP a teljes palettán kiváltotta az orrsegédszárnyakat VG (vortex generátor) lemezkékkel. Hatékonyságukat kipróbálni sajnos nem lehetett, pedig nagyon érdekelne. Ha másra nem, költségcsökkentésre biztosan megfelelnek. A Savannah utastere szélesebb lett ugyan néhány centiméterrel, formára mégis csinosodott inkább.

A VL3-at is j√≥l ismerj√ľk, m√©g a beh√ļzhat√≥ fut√≥s v√°ltozat sem sz√°m√≠t √ļjdons√°gnak. √Čvr√Ķl √©vre egyre csiszoltabb, kifinomultabb, bizalomgerjeszt√Ķbb. √ēk is beh√≥doltak a komplex digit√°lis m√Ľszerfal divatj√°nak, de kell√Ķ √∂nkritik√°val a minim√°lis anal√≥g m√Ľszereket redund√°nsan az√©rt meg√Ķrizt√©k.

A Corvus Phantom sem hi√°nyozhatott Blois-b√≥l, rep√ľlni sajnos nem l√°ttuk, pedig sz√°rny√°n j√∂tt, nem ut√°nfut√≥n. Az Innov-Air forgalmazza Franciahonban. Az Fk √©s a Flight Design g√©peit is √°rulj√°k, annyit teh√°t bizonyoss√°ggal √°ll√≠thatunk, hogy j√≥ t√°rsas√°gba ker√ľlt a ball√≥sz√∂giek varja.

A v√°ls√°g nyertesei egy√©rtelm√Ľen az autogir√≥k, a helikopterr√Ķl lemondani k√©nyszer√ľl√Ķ vev√Ķk√∂r sz√°m√°ra jelentik az alternat√≠v√°t. A hildesheimiek k√©t lesz√°ll√°ssal rep√ľltek √°t, az er√Ķs szembesz√©l miatt t√∂bb mint nyolc √≥ra alatt. A n√©gyg√©pes k√ľl√∂n√≠tm√©ny 29 perccel napnyugta ut√°n √©rt f√∂ldet Blois-ban, a franci√°kn√°l ez m√©g szab√°lyos. Orion vagy Calidus, melyiket szeressem, ez volt a franci√°k nagy dilemm√°ja. Mint olyan kiv√©telezettet, aki mindkett√Ķt rep√ľlheti, bomb√°ztak is k√©rd√©seikkel rendesen, nagy megtiszteltet√©s sz√°momra: az eg√©sz rendezv√©nyt lebonyol√≠t√≥ repvez is behi√©n√°zta mag√°t az 5-√∂s sorsz√°m√ļ Calidusba egy kis szoktat√≥ rep√ľl√©sre. M√°snap v√©lhet√Ķen m√©g mindig az adrenalint√≥l csillog√≥ szemekkel adott √°t egy √ľveg kiv√©teles √©vj√°rat√ļ Medocot.

A válság természetesen rányomta a bélyegét a rendezvényre, de azért legalább megvolt.
S ahogy nagyany√°m mondotta volt: „Volt m√° jobb es, asse teccett, lesz m√©g √≠gy se, s √ļgy es j√≥l lesz.”

Szöveg: Szabó György, képek: Szabó György és Koszta Péter


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forg√≥sz√°rnyas ULH√°timotorMerevsz√°rny√ļ ULMinden m√°s ami rep√ľlMotoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.37 mŠsodperc