HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

MCR Pick Up


A Dyn’Aero 2005-ben, egyik vev√Ķj√ľk k√©r√©s√©re √©p√≠tette meg az MCR 4S UL-v√°ltozat√°t. Az ily m√≥don feleslegess√© v√°lt h√°ts√≥ √ľl√©sek hely√©n sosem l√°tott m√©ret√Ľ csomagteret alak√≠tottak ki (ilyesmivel eddig csak a Norman Aviation √°ltal gy√°rtott Mini Explorer dicsekedhetett). Ahogy a Dyn’Aer√≥t√≥l azt megszokhattuk, a g√©p megalkot√°sakor sz√°mos olyan √ļj√≠t√°st vezettek be, melyekkel az√≥ta a gy√°rt√≥ teljes term√©ksk√°l√°j√°t is felszerelik.

Messzir√Ķl n√©zve az MCR Pick Up felirat √©s a hi√°nyz√≥ sz√°rnyv√©gek kiv√©tel√©vel semmi nem k√ľl√∂nb√∂zteti meg a n√©gy√ľl√©sest√Ķl. A motorh√°zba √©s a kabinba kell betekinteni ahhoz, hogy felfedezz√ľk a sz√°mos m√≥dos√≠t√°st.
A forg√°stengelyeken √©s n√©h√°ny √∂sszek√∂t√Ķ elemen k√≠v√ľl az √∂sszes vez√©rl√Ķszerv szintetikus anyagb√≥l k√©sz√ľlt, a tol√≥rudak √©s kulissz√°k karbonb√≥l, a sodronyok Dynem√°b√≥l. Ez√°ltal s√ļlyukat a fel√©re siker√ľlt cs√∂kkenteni! A gy√°rt√≥ dokument√°ci√≥j√°b√≥l kider√ľl, hogy a kompozitelemekn√©l a standard 1,5-√∂s helyett 2,25-√∂s biztons√°gi szorz√≥t alkalmaztak, √≠gy a szil√°rds√°got is n√∂velt√©k. A megn√∂velt egy√ľtthat√≥ persze a felhaszn√°lt anyagok min√Ķs√©gi sz√≥r√°s√°nak kompenz√°l√°s√°ra is szolg√°l.
A s√ļlycs√∂kkent√©s √©rdek√©ben nem csak ehhez a ter√ľlethez ny√ļltak hozz√°. A Pick Up sz√°rny√°nak f√Ķtart√≥in √©s burkolat√°n is k√∂nny√≠tettek. A klasszikus sz√°rnyt√∂r√Ķv√©geket az MCR UL-t√Ķl k√∂lcs√∂n√∂zt√©k, a sz√°rnyfel√ľlet ugyanakkora maradt, mint a 4S eset√©ben. A h√°ts√≥ √ľl√©sek √©s r√∂gz√≠t√©seik elt√Ľn√©se term√©szetesen sokat jav√≠tott a t√∂megadatokon, az alapfelszerelts√©g√Ľ v√°ltozat √ľres t√∂mege 260 kg, alig 20 kil√≥val t√∂bb, mint a legk√∂nnyebb MCR UL-ek√©, a tesztelt g√©p pedig teljes felszerelts√©ggel mind√∂ssze 287 kg-ot nyom.
Ki kell emeln√ľnk a kidolgoz√°s min√Ķs√©g√©nek az eg√©sz sk√°l√°ra jellemz√Ķ javul√°s√°t. Els√Ķsorban a kompozitanyagok megmunk√°l√°s√°ban l√°that√≥ komoly fejl√Ķd√©s az els√Ķ MCR-ek megjelen√©se √≥ta. Az √©vek sor√°n a konstrukt√Ķr olyan hozz√°√©rt√©sre tett szert ezen a ter√ľleten, ami tal√°n nem √©ri el ugyan a szakma legjobbjai, a k√∂z√©p-eur√≥pai kompozit-el√Ķ√°ll√≠t√≥k szintj√©t, de l√°tv√°nyos eredm√©nyeket hozott, mik√∂zben a szerkezeti szil√°rds√°got sosem √©rhette v√°d.
Ak√°rcsak az MCR 4S, a Pick Up is olajnyom√°s√ļ fut√≥m√Ľvel szerelt, ami nagyban hozz√°j√°rul a nehezebb terepen val√≥ gurul√°s k√©nyelm√©hez. Innent√Ķl csak egy l√©p√©s lenne a terepg√©pp√© val√≥ nyilv√°n√≠t√°sa, b√°r ezzel az √°ra miatt √≥vatosan kell b√°nni. Hisz egy vakondt√ļr√°s vagy √ľreg ugyanolyan hat√°ssal lenne r√°, mint egy cs√Ķv√°zas, v√°szonbor√≠t√°s√ļ g√©pre, a jav√≠t√°s sz√°ml√°ja azonban m√°r kor√°ntsem lenne ugyanolyan bar√°ti…
A francia szab√°lyoz√°s miatt, mely az ultrak√∂nny√Ľek eset√©ben 100 l√≥er√Ķre korl√°tozza a motorteljes√≠tm√©nyt, a Pick Up Rotax 912 S motort kapott. K√≠v√°ncsi voltam, mit tud a 914-es hajtotta nagy testv√©rhez k√©pest…

A k√©nyelmet nem √©rheti sz√≥: az 1,20 m√©ter sz√©les kabinnak, az √°ll√≠that√≥ √ľl√©seknek √©s a pil√≥ta oldal√°n √°ll√≠that√≥ oldalkorm√°ny-ped√°loknak k√∂sz√∂nhet√Ķen mindenki komfortosan elhelyezkedhet benne. A pr√≥ba√ļtra engem elk√≠s√©r√Ķ Paul Prudent r√∂gt√∂n figyelmeztetett, hogy ne csin√°ljak meredek m√≥k√°kat oldalir√°nyban, mert az √Ķ hely√©n nincs oldalkorm√°ny…
S√ļlycs√∂kkent√©sre t√∂rekv√©s ide vagy oda, a Pick Upban a kabin- √©s porlaszt√≥f√Ľt√©s az√©rt megmaradt, nem felesleges luxus.
A gurul√°s kellemes, az els√Ķ ker√©kkel √∂sszek√∂ttet√©sben l√©v√Ķ ped√°loknak √©s a hidraulikus vez√©rl√©s√Ľ differenci√°l-t√°rcsaf√©keknek k√∂sz√∂nhet√Ķen pontosan arra megy√ľnk, amerre akarunk.
Egy fokozatra kieresztem az elektromosan m√Ľk√∂dtetett √≠vel√Ķ-f√©klapokat, v√©grehajtjuk a felsz√°ll√°s el√Ķtti check-listet, v√©grehajt√≥ √©s fel. 6 m√°sodperc alatt elhagyjuk a talajt, √©s gyorsan meg kell emelni a g√©p orr√°t, hogy ne l√©pj√ľk t√ļl a legjobb emelked√©shez tartoz√≥ 140 km/h sebess√©get, ami az egy fokozatra kieresztett √≠vel√Ķlappal el√©rhet√Ķ hat√°r√©rt√©k. √ćvel√Ķlap be, 5 perc √©s 6500 l√°bon vagyunk. A vari√≥ 6,1 m/s √°tlag√©rt√©ket mutat. Egyetlen negat√≠vum, hogy a magasba emelt orr miatt a kil√°t√°s el√Ķre nem t√ļl j√≥.
A g√©p ors√≥ir√°nyban √©l√©nken reag√°l, gyors, de ir√°nytart√°sa stabil. M√©g az inverzi√≥ alatti turbulenci√°ban is k√∂nnyen meg√Ķrzi param√©tereit, √©s a cs√Ľr√Ķk minim√°lis kit√©r√≠t√©se is el√©g az ir√°nykorrekci√≥hoz. A felh√Ķr√©tegen t√ļljutva nagy √©lvezettel fedezem fel, hogy a k√©t trimm √°ltal (ors√≥- √©s menetir√°ny) t√∂k√©letesen ir√°ny√≠that√≥ a g√©p. Az ors√≥ir√°nyba trimmel√©s nem luxus, mivel a sz√°rnyakban tal√°lhat√≥ √ľzemanyagtart√°lyok az egyszer√Ľs√©g kedv√©√©rt √∂sszek√∂ttet√©sben √°llnak, √≠gy azt√°n el√©g sz√°rnyat l√≥gatva rep√ľlni, hogy az nehezebb√© v√°lj√©k.
√Ātmegy√ľnk v√≠zszintes rep√ľl√©sbe, √©s a 210 km/√≥r√°s man√Ķverez√©si sebess√©gen tartom a Pick Upot.
Az ors√≥z√≥ sz√∂gsebess√©g ugyanolyan j√≥, mint a klasszikus UL v√°ltozat eset√©ben, tal√°n m√©g kevesebb ellent√©tes legyez√Ķnyomat√©kkal, mert a t√∂rzs j√≥val hosszabb. Az oldalir√°ny√ļ stabilit√°s t√∂k√©letes, √©s ahogy felengedem az oldalkorm√°nyped√°lokat, a t√∂rzs kis, hat√°rozott billen√©ssel azonnal vissza√°ll a tengelybe. A menetir√°ny√ļ statikus stabilit√°s szint√©n kiv√°l√≥.
Beh√ļzott √≠vel√Ķlappal 85 km/h t√°j√°n hat√°rozottan √©s n√©mi balra d√Ķl√Ķ tendenci√°val k√∂vetkezik be az √°tes√©s. Teljesen kiengedett f√©klapokkal (40¬į) 65 km/h alatti az √°tes√©si sebess√©g. A lebillen√©s igen er√Ķteljes, a d√Ķl√©st a ped√°lokkal er√Ķsen kell kompenz√°lni. A GPS szerinti minim√°lis man√Ķverez√©si sebess√©g 67 km/h az √∂sszes korrekci√≥ elv√©gz√©se ut√°n. Ez egyike a legjobb √©rt√©keknek, amit merevsz√°rny√ļak eset√©ben m√©rtem.
A maximális vízszintes sebesség 266 km/órának bizonyul. Valamivel kevesebb, mint az MCR UL-é, de erre a hosszabb és szélesebb törzs a magyarázat.
Megkezdj√ľk a s√ľllyed√©st. A m√Ľszerfalon elhelyezett t√©rk√©pes GPS-nek h√°la, azonnal visszatal√°lok a j√≥ ir√°nyba, b√°r a sok man√Ķverez√©s k√∂zben elvesztettem az orient√°ci√≥mat, a talajt pedig csak foltonk√©nt pillantjuk meg n√©ha a kumuluszok k√∂z√∂tt.
A Pick Up kiv√°l√≥ stabilit√°s√°nak h√°la a behelyezked√©s esem√©nytelen√ľl zajlik. A m√©g mindig er√Ķs sz√©lben el√©g hossz√ļnak tal√°lom a fin√°l√©t, ann√°l is ink√°bb, hogy m√°sodik fokozatra engedtem ki a f√©klapokat. A kilebegtet√©s gond n√©lk√ľli, a talajra √©rkez√©s ut√°ni ir√°nytart√°s t√∂k√©letes.

A teljesen atipikus Pick Up, ak√°rcsak a Dyn’Aero √∂sszes t√∂bbi g√©pe, kit√Ľnik teljes√≠tm√©ny√©vel √©s rep√ľl√©si tulajdons√°gaival. Auton√≥mi√°j√°t √©s az √≥ri√°si poggy√°szteret term√©szetesen csak egy szem√©llyel lehet leg√°lisan kihaszn√°lni. De k√©nyelmesen sz√°ll√≠thatunk vele ak√°r biciklit is, nem besz√©lve az egy√©b „h√©tv√©gi hobbik” eszk√∂zeir√Ķl, legyen az s√≠l√©c, horg√°szbot, golf√ľt√Ķ vagy b√°rmi m√°s. No √©s az √°ra? H√°t igen, ez nem a mindenki sz√°m√°ra el√©rhet√Ķ ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√©s kateg√≥ri√°ja, de aki megteheti, nem fogja sajn√°lni, hogy a zseb√©be ny√ļlt!

Szöveg: Philippe Tisserant
Fordította: Kádár Andrea
K√©pek: a szerz√Ķ √©s a Dyn'A√©ro
Üres tömeg (kg)285
Sz√°rnyfeszt√°v (m)8,72
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)8,30
√územanyagtart√°ly (l)130
MotorRotax 912 S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)472,5
Vmax (km/h)266
Vc (km/h)210
Vs0 (km/h)65
Emelkedés (m/s)6,1
Fogyaszt√°s (l/h)20,7


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.05 mŠsodperc