Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Magyar vltozat Version francaise
 
Hátimotor

Paramania Fusion - Dudek Nucleon összehasonlítás


A 2008-ban Basse Hamban bemutatott Fusiont a szakma a Revolution és az Action GT sikeres „koktéljának” minõsítette. Egyértelmûen a referencia csúcsernyõ szerepe jutott neki, egészen a Nucleon megjelenéséig. Nem hagyhattuk ki, hogy kicsit összemérjük õket.

A Nucleont elõzõ számunkban már bemutattuk, ezért itt csak a Fusion technikai részleteivel fárasztjuk a nyájas olvasót. Egyik nagy újdonsága a kompozit belépõél. A cellák falának Dacron megerõsítése helyett egy könnyebb és tartósabb megoldást alkalmaztak, a válaszfalakba épített Nylon 66 anyagból készült vékony huzaloknak köszönhetõen jelentõs súlycsökkenést sikerült elérni. A speciális design eredményeképpen a belépõél csak egy irányban merev, egyébként flexibilis marad. Ez az ernyõ tömegének csökkentése mellett a teljesítményét is javítja, megkönnyíti a felhúzást és a startot, mivel a profil tökéletes kialakulását az elsõ pillanattól biztosítja.
A Fusion másik sajátossága az Y alakban futó zsinórzat alkalmazása a fõzsinórokon, mindhárom sorban, ami az Action GT „öröksége”. A Center Keel Lines elnevezésû zsinórkialakítás lehetõvé teszi a pilóta számára a súly áthelyezését az egyik vagy másik oldalra anélkül, hogy az ernyõ közepe deformálódna. A Paramania arra is ügyelt, hogy az ernyõ újranyílási képességét optimalizálják, mivel a pilóta súlya mindig a szárny felénél nagyobb felületen oszlik el.
A cellakiosztásban átlós irányban haladva mindig két tripla cella fog közre egy szimplát. A szárnyvégek különösen sûrû zsinórzata megakadályozza a szálátcsapást. Az ernyõ bordázatának ovális nyílásai szelepekként mûködve biztosítják a profil belsejében való jobb levegõáramlást. A parazita mozgások kiküszöbölésére öt keresztirányú megerõsítõsáv fut végig a teljes fesztávon.
A végükön kopásálló Cordura anyaggal megerõsített poliészterhevedereket két fékcsigával látták el, így alsó vagy felsõ bekötés esetén is jól használhatók. A fékfogantyúk erõs beépített mágnessel rögzíthetõk. A reflex szárnyak legtöbbjénél a szárnyvégkormányzást szolgáló TST vagy újabban ALC rendszereket alkalmazzák, melyek a reflex profil stabilitásának lerontása nélkül teszik lehetõvé a gyorsra trimmelt és/vagy kigyorsított fordulózást. A Fusionnál ennek nem tulajdonítanak túlzott jelentõséget. Bár szériatartozékként jár az ernyõhöz, de nincs felszerelve rá az oldalkormány-funkciót biztosító fogantyú és zsinór. A Paramania az egyszerû dolgokat szereti. A trimm útja továbbra is két jól megkülönböztetett részre osztott, ami jól meghatározza használatát. Az elsõ, a lassú beállítás siklóernyõhöz hasonló repülési tulajdonságokat eredményez. Ezen a beállításon túl az ernyõ viselkedését az autostabil profil tulajdonságai jellemzik, több vagy kevesebb reflex hatással. A piktogramoknak köszönhetõen egy pillantással felmérhetjük a trimm aktuális pozícióját és a profil formáját.
Az összehasonlító tesztet szokásunkhoz híven élénk/erõs szélben kezdtük.
A Fusion különösebb elõkészület nélkül kész a felszállásra, a zsinórzat könnyen szétválogatható. A légbeömlõ nyílások és a belépõél újfajta kialakítása biztosítja az optimális profil azonnali kialakulását. Az ernyõ egyenletesen, szabályosan, lendületesen jön fel, visszaesésre nem hajlamos. A trimm legjobb beállítását egyértelmûvé teszi a „take off” logó.
Kupolázás (kutyázás) során kiderül, hogy jobban ficánkol, mint a Nucleon. Nagyobb odafigyelést, precízebb vezetést igényel. De ez csak megszokás kérdése. Élénk szélben a felszállás gyerekjáték, de késõbb azt is tapasztalhattuk, hogy szinte szélcsendben is lehet vele kifordulós startot produkálni, az ernyõ szinte magától jön fel, és pár lépés után szelíden, de feltartóztathatatlanul emel el. Ebben bizonyára nagy szerepet játszik a könnyû belépõél is. Az emelkedés során kiváló az iránytartása, szinte semmilyen korrekciót nem igényel. Ezen a ponton fej fej mellett van a Nucleonnal, még azt is megreszkírozom, hogy egy vérbeli siklóernyõsnek jobban bejön. Erõs szélben lenyûgözõen viselkedik. A turbulenciát egyszerûen kikapcsolja. Lassúra trimmelve nagyon könnyed, a kormányerõk megfelelõek. Az orsó és oldalirányú mozgások koordinációja példás, a fordulóban nem jelentkezik a reflex szárnyakra jellemzõ süllyedési tendencia. Szinte egy helyben fordul, klasszikusan bedöntve. Kiválóan és azonnal reagál a legapróbb mozdulatokra is. Spirálban stabil, a legkisebb mozdulat elég, hogy könnyedén kivegyük belõle. A trimm fokozatos kiengedésével párhuzamosan egyre inkább érzõdik az autostabil profil hatása. Vitorlázórepülõbõl fokozatosan átmegy vadászgépbe. Bekeményedik, olyan férfias lesz az egész. Különösen a fékek. Hatásuk megfelelõ, de kétszer akkora erõvel kell húzni õket, mint a Nucleonon, ha ugyanolyan dinamikus fordulót szeretnénk. Többféle motorral is próbáltuk, a 100 cm3-es géposztály képviselõi fél-kétharmad gázt kértek a lassúra trimmelt nulla varióhoz, ami 33-35 km/h-t adott ki, Corsair és Simonini esetén ez persze feleennyi sem volt, de mindenképpen több, mint amit a Nucleon igényel. Gyorsra trimmelve a Vittorazival 8200-as, Simóval 3900-as fordulatszámon 48 km/órás utazósebességet érek el. A gyorsítót használva könnyedén eljutok 59 km/óráig, a Vitto már padlógázon, maximális fordulaton pörög, a Simo is 5000 felett. Ezen a ponton is jobbnak érzem a Nucleont. Ami a siklószámot illeti, felengedett fékekkel 6,1-et számolok, az optimális süllyedés pedig 1,6 m/s 35 km/h sebesség mellett, ebbe persze belejátszik a motor, a keret és a légcsavar légellenállása. A konstruktõr motor nélküli használat esetén 8,5-ös siklószámot ígér. A Nucleon picivel többet tud, de komplikáltabb. A Fusion attól nagyszerûbb, hogy egyszerûbb. Azt a pár km/h-t végsebességben aligha használja ki az átlagos pilóta, ellenben sokkal kevesebb részletre kell odafigyelnie. Butabarát apróság például, hogy a trimmhevederek immár nem csapkodnak a szélben, egy kis négyszögû gyûrûvel kettõbe hajtva összefoghatók. Így a légcsavart sem találják meg. Összességében azt kell mondanom, hogy nem szeretném eldönteni, hogy melyik a jobb. Manapság ez úgyis leginkább ár kérdése, arról meg itt szándékosan nem beszélünk. Nekem egy Extra 330 – Szu 29 párhuzam jut eszembe a két ernyõ kapcsán. Aki látott már iyeneket bemutatón, tudja, hogy mirõl beszélek.

Paramania Fusion
Méret (m2)232629
Fesztáv (m)11,4312,1512,83
Felszállósúly motorral60–12070–14080–160
Felszállósúly motor nélkül60–8570–9580–105
Cellák száma565656
Sebesség lassúra trimmelve (km/h)303030
Sebesség gyorsra trimmelve (km/h)494949
Max. sebesség (km/h)606060
SüllyedésMin.: 1, trimm off: 1,2–1,7,
Max. gyorsítóval: 2,6
CertifikációCC

Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter


 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Page Generation: 0.06 Seconds