Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Version francaise
 
Motoros sárkány

World Air Games 2009


Június 6. és 14. közt rendezték meg Torinóban a harmadik Légi Világjátékokat, a World Air Gamest. Több légi sportág magyar pilótái nyertek meghívást az eseményre, mi a motoros sárkányos csapat, pontosabban Ferinc Vince élménybeszámolóját hallgathattuk meg.

A Ferinc Vince–ThurĂłczy Endre páros számára nĂ©mileg rossz elõjelekkel kezdõdött a verseny. GĂ©pĂĽk csak nĂ©hány nappal indulás elõtt kĂ©szĂĽlt el, nem volt lehetõsĂ©g gyakorlásra, edzĂ©sre, csak 2-3 felszállásra. A másik magyar csapatban Matuska Pál mellĂ© Guti Gábor helyett utolsĂł pillanatban ugrott be Török András, szerencsĂ©re a cserĂ©t sikerĂĽlt mĂ©g elfogadtatni a versenyigazgatĂłsággal.
Szombat reggel eligazítással kezdõdött a program, még az ünnepélyes megnyitó elõtt.
LehetõsĂ©g nyĂ­lt „szabad edzĂ©sre”. Ez azonban sajnos fejenkĂ©nt csak 1 felszállást Ă©s 3 kör megtĂ©telĂ©t jelentette, ezenkĂ­vĂĽl nem volt alkalom gyakorlásra, csak a megadott versenyprogram keretĂ©ben lehetett felszállni.
Az impozáns megnyitĂł egyĂ©bkĂ©nt olimpiához mĂ©ltĂł kĂĽlsõsĂ©gek közt zajlott. A TorinĂł melletti városka fõterĂ©n több tĂ­zezer ember gyĂ»lt össze, a szĂ­npadon zajlĂł esemĂ©nyeket ĂłriáskivetĂ­tõn is szemlĂ©lhettĂ©k. A versenyzõi eskĂĽtĂ©tel mellett zászlĂłfelvonások, szimfonikus zenekar játszotta himnuszok emeltĂ©k az alkalom fĂ©nyĂ©t, mĂ©g „olimpiai” lánggyĂşjtás is volt.
Vasárnap aztán megkezdõdtek a versenyek.

A microlight kategĂłriában 12 csapat indult volna, ebbõl vĂ©gĂĽl csak 11 lett (az egyik orosz csapat nem jött el). Az egyetlen versenyszám, az Ăşgynevezett „Pilon Race” során a 600 mĂ©ter hosszĂş Ă©s 100 mĂ©ter szĂ©les pályán elhelyezett 4 oszlopot kellett megkerĂĽlni adott vonalon, a lehetõ legrövidebb idõ alatt, közben megtartva a minimális 12 mĂ©ter repĂĽlĂ©si magasságot.
Már az elején kirajzolódtak az erõvonalak. A két angol csapat, akik szárnyon érkeztek Angliából 100 lóerõs QuikR-jeikkel, mindenhol 8-10 másodperc elõnyt szereztek a versenytársakkal szemben.
A selejtezõ után 8 csapat maradt bent. Sajnos az egyébként eséllyel induló Matuskáék technikai problémák miatt kiestek, Vincéék azonban a 6. helyen végeztek a két angol, két olasz és egy amerikai csapat mögött.
A hétfõi pihenõnap után kedden folytatódott a verseny, sõt az elõzetes kiírással ellentétben még aznap eljutottak a döntõig.
A technikai elõny egyĂ©rtelmĂ»vĂ© tette az angolok fölĂ©nyĂ©t. Emellett az olaszok 150, az amerikaiak 100, a norvĂ©gok 115 lĂłerõs motorjaival szemben VincĂ©Ă©k 80 lĂłereje mellĂ© bizony elkelt volna mĂ©g a teljesĂ­tmĂ©ny. …Az egyik olasz csapatot Ă©s a magyarokat kivĂ©ve mindenki topless szárnnyal versenyzett.
Mindezt, s a megfelelõ felkészülés hiányát is figyelembe véve a végeredmény tiszteletre méltó: Vincéék az 5. helyet szerezték meg a két angol és a két olasz csapat után. A kézi idõmérés okán persze a bírákon is múlhatott a dolog, hisz például a két angol csapat közt csupán 0,1 másodperces különbség döntött.
Szerdán-csĂĽtörtökön aztán jutott idõ a más sportágakban versenyzõ magyar rĂ©sztvevõknek drukkolni. Nem is eredmĂ©nytelenĂĽl. Az ejtõernyõs cĂ©lbaugrásban Asztalos István elsõ lett. A Takáts Pál–KĂ©zi Gábor siklĂłernyõs akrĂł páros szinkronban a második helyet szerezte meg, szĂłlĂłban Takáts 3., KĂ©zi pedig 7. lett. TĂłth Ferenc mĂ»repĂĽlĂ©sben a 6. helyen vĂ©gzett.

A verseny szervezésére nem lehetett panasz, pedig az 500 pilóta elszállásolása, ellátása, a technikai feltételek biztosítása nem volt kis feladat, de minden gördülékenyen zajlott.
Az idõjárás is melléjük állt, szombat-vasárnap ugyan még esett, de utána már semmilyen légköri körülmény nem zavarta a versengést. A reggeltõl estig tartó látványos programok rengeteg érdeklõdõt vonzottak, így bizonyára nem csak a versenyzõk,

a szervezõk is elĂ©gedetten zárták a hetet. Az eddigi szokásoktĂłl eltĂ©rõen itt most 27 futambĂłl 21-re egy szĂ­nhelyen, a Torino Aeritalia repĂĽlõtĂ©ren kerĂĽlt sor, ami jĂł alkalmat szolgáltatott a kĂĽlönbözõ nemzetisĂ©gek Ă©s sportágak kĂ©pviselõinek ismerkedĂ©sĂ©re, barátkozására. A következõ World Air Gamesrõl ugyan mĂ©g nincs hivatalos informáciĂł, de biztos, hogy aki most itt volt, az szĂ­vesen tĂ©r vissza – bárhol is rendezzĂ©k – a verseny Ăşjabb kiadására.

Ferinc Vince beszámolója nyomán, írta: Kádár Andrea
KĂ©pek: Ferinc Vince



 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Forgószárnyas ULHátimotorMerevszárnyú ULMotoros sárkányVitorlázó

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
Page Generation: 0.15 Seconds