JĂşnius 6. Ă©s 14. közt rendeztĂ©k meg TorinĂłban a harmadik LĂ©gi VilágjátĂ©kokat, a World Air Gamest. Több lĂ©gi sportág magyar pilĂłtái nyertek meghĂvást az esemĂ©nyre, mi a motoros sárkányos csapat, pontosabban Ferinc Vince Ă©lmĂ©nybeszámolĂłját hallgathattuk meg.
A Ferinc Vince–ThurĂłczy Endre páros számára nĂ©mileg rossz elõjelekkel kezdõdött a verseny. GĂ©pĂĽk csak nĂ©hány nappal indulás elõtt kĂ©szĂĽlt el, nem volt lehetõsĂ©g gyakorlásra, edzĂ©sre, csak 2-3 felszállásra. A másik magyar csapatban Matuska Pál mellĂ© Guti Gábor helyett utolsĂł pillanatban ugrott be Török András, szerencsĂ©re a cserĂ©t sikerĂĽlt mĂ©g elfogadtatni a versenyigazgatĂłsággal.Szombat reggel eligazĂtással kezdõdött a program, mĂ©g az ĂĽnnepĂ©lyes megnyitĂł elõtt.
LehetõsĂ©g nyĂlt „szabad edzĂ©sre”. Ez azonban sajnos fejenkĂ©nt csak 1 felszállást Ă©s 3 kör megtĂ©telĂ©t jelentette, ezenkĂvĂĽl nem volt alkalom gyakorlásra, csak a megadott versenyprogram keretĂ©ben lehetett felszállni.
Az impozáns megnyitĂł egyĂ©bkĂ©nt olimpiához mĂ©ltĂł kĂĽlsõsĂ©gek közt zajlott. A TorinĂł melletti városka fõterĂ©n több tĂzezer ember gyĂ»lt össze, a szĂnpadon zajlĂł esemĂ©nyeket ĂłriáskivetĂtõn is szemlĂ©lhettĂ©k. A versenyzõi eskĂĽtĂ©tel mellett zászlĂłfelvonások, szimfonikus zenekar játszotta himnuszok emeltĂ©k az alkalom fĂ©nyĂ©t, mĂ©g „olimpiai” lánggyĂşjtás is volt.
Vasárnap aztán megkezdõdtek a versenyek.
A microlight kategĂłriában 12 csapat indult volna, ebbõl vĂ©gĂĽl csak 11 lett (az egyik orosz csapat nem jött el). Az egyetlen versenyszám, az Ăşgynevezett „Pilon Race” során a 600 mĂ©ter hosszĂş Ă©s 100 mĂ©ter szĂ©les pályán elhelyezett 4 oszlopot kellett megkerĂĽlni adott vonalon, a lehetõ legrövidebb idõ alatt, közben megtartva a minimális 12 mĂ©ter repĂĽlĂ©si magasságot.
Már az elején kirajzolódtak az erõvonalak. A két angol csapat, akik szárnyon érkeztek Angliából 100 lóerõs QuikR-jeikkel, mindenhol 8-10 másodperc elõnyt szereztek a versenytársakkal szemben.
A selejtezõ után 8 csapat maradt bent. Sajnos az egyébként eséllyel induló Matuskáék technikai problémák miatt kiestek, Vincéék azonban a 6. helyen végeztek a két angol, két olasz és egy amerikai csapat mögött.
A hĂ©tfõi pihenõnap után kedden folytatĂłdott a verseny, sõt az elõzetes kiĂrással ellentĂ©tben mĂ©g aznap eljutottak a döntõig.
A technikai elõny egyĂ©rtelmĂ»vĂ© tette az angolok fölĂ©nyĂ©t. Emellett az olaszok 150, az amerikaiak 100, a norvĂ©gok 115 lĂłerõs motorjaival szemben VincĂ©Ă©k 80 lĂłereje mellĂ© bizony elkelt volna mĂ©g a teljesĂtmĂ©ny. …Az egyik olasz csapatot Ă©s a magyarokat kivĂ©ve mindenki topless szárnnyal versenyzett.
Mindezt, s a megfelelõ felkĂ©szĂĽlĂ©s hiányát is figyelembe vĂ©ve a vĂ©geredmĂ©ny tiszteletre mĂ©ltĂł: VincĂ©Ă©k az 5. helyet szereztĂ©k meg a kĂ©t angol Ă©s a kĂ©t olasz csapat után. A kĂ©zi idõmĂ©rĂ©s okán persze a bĂrákon is mĂşlhatott a dolog, hisz pĂ©ldául a kĂ©t angol csapat közt csupán 0,1 másodperces kĂĽlönbsĂ©g döntött.
Szerdán-csĂĽtörtökön aztán jutott idõ a más sportágakban versenyzõ magyar rĂ©sztvevõknek drukkolni. Nem is eredmĂ©nytelenĂĽl. Az ejtõernyõs cĂ©lbaugrásban Asztalos István elsõ lett. A Takáts Pál–KĂ©zi Gábor siklĂłernyõs akrĂł páros szinkronban a második helyet szerezte meg, szĂłlĂłban Takáts 3., KĂ©zi pedig 7. lett. TĂłth Ferenc mĂ»repĂĽlĂ©sben a 6. helyen vĂ©gzett.
A verseny szervezĂ©sĂ©re nem lehetett panasz, pedig az 500 pilĂłta elszállásolása, ellátása, a technikai feltĂ©telek biztosĂtása nem volt kis feladat, de minden gördĂĽlĂ©kenyen zajlott.
Az idõjárás is mellĂ©jĂĽk állt, szombat-vasárnap ugyan mĂ©g esett, de utána már semmilyen lĂ©gköri körĂĽlmĂ©ny nem zavarta a versengĂ©st. A reggeltõl estig tartĂł látványos programok rengeteg Ă©rdeklõdõt vonzottak, Ăgy bizonyára nem csak a versenyzõk,
Ferinc Vince beszámolĂłja nyomán, Ărta: Kádár Andrea
KĂ©pek: Ferinc Vince
KĂ©pek: Ferinc Vince