Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Motoros sárkány

World Air Games 2009


Június 6. és 14. közt rendezték meg Torinóban a harmadik Légi Világjátékokat, a World Air Gamest. Több légi sportág magyar pilótái nyertek meghívást az eseményre, mi a motoros sárkányos csapat, pontosabban Ferinc Vince élménybeszámolóját hallgathattuk meg.

A Ferinc Vince–Thuróczy Endre páros számára némileg rossz elõjelekkel kezdõdött a verseny. Gépük csak néhány nappal indulás elõtt készült el, nem volt lehetõség gyakorlásra, edzésre, csak 2-3 felszállásra. A másik magyar csapatban Matuska Pál mellé Guti Gábor helyett utolsó pillanatban ugrott be Török András, szerencsére a cserét sikerült még elfogadtatni a versenyigazgatósággal.
Szombat reggel eligazítással kezdõdött a program, még az ünnepélyes megnyitó elõtt.
Lehetõség nyílt „szabad edzésre”. Ez azonban sajnos fejenként csak 1 felszállást és 3 kör megtételét jelentette, ezenkívül nem volt alkalom gyakorlásra, csak a megadott versenyprogram keretében lehetett felszállni.
Az impozáns megnyitó egyébként olimpiához méltó külsõségek közt zajlott. A Torinó melletti városka fõterén több tízezer ember gyûlt össze, a színpadon zajló eseményeket óriáskivetítõn is szemlélhették. A versenyzõi eskütétel mellett zászlófelvonások, szimfonikus zenekar játszotta himnuszok emelték az alkalom fényét, még „olimpiai” lánggyújtás is volt.
Vasárnap aztán megkezdõdtek a versenyek.

A microlight kategóriában 12 csapat indult volna, ebbõl végül csak 11 lett (az egyik orosz csapat nem jött el). Az egyetlen versenyszám, az úgynevezett „Pilon Race” során a 600 méter hosszú és 100 méter széles pályán elhelyezett 4 oszlopot kellett megkerülni adott vonalon, a lehetõ legrövidebb idõ alatt, közben megtartva a minimális 12 méter repülési magasságot.
Már az elején kirajzolódtak az erõvonalak. A két angol csapat, akik szárnyon érkeztek Angliából 100 lóerõs QuikR-jeikkel, mindenhol 8-10 másodperc elõnyt szereztek a versenytársakkal szemben.
A selejtezõ után 8 csapat maradt bent. Sajnos az egyébként eséllyel induló Matuskáék technikai problémák miatt kiestek, Vincéék azonban a 6. helyen végeztek a két angol, két olasz és egy amerikai csapat mögött.
A hétfõi pihenõnap után kedden folytatódott a verseny, sõt az elõzetes kiírással ellentétben még aznap eljutottak a döntõig.
A technikai elõny egyértelmûvé tette az angolok fölényét. Emellett az olaszok 150, az amerikaiak 100, a norvégok 115 lóerõs motorjaival szemben Vincéék 80 lóereje mellé bizony elkelt volna még a teljesítmény. …Az egyik olasz csapatot és a magyarokat kivéve mindenki topless szárnnyal versenyzett.
Mindezt, s a megfelelõ felkészülés hiányát is figyelembe véve a végeredmény tiszteletre méltó: Vincéék az 5. helyet szerezték meg a két angol és a két olasz csapat után. A kézi idõmérés okán persze a bírákon is múlhatott a dolog, hisz például a két angol csapat közt csupán 0,1 másodperces különbség döntött.
Szerdán-csütörtökön aztán jutott idõ a más sportágakban versenyzõ magyar résztvevõknek drukkolni. Nem is eredménytelenül. Az ejtõernyõs célbaugrásban Asztalos István elsõ lett. A Takáts Pál–Kézi Gábor siklóernyõs akró páros szinkronban a második helyet szerezte meg, szólóban Takáts 3., Kézi pedig 7. lett. Tóth Ferenc mûrepülésben a 6. helyen végzett.

A verseny szervezésére nem lehetett panasz, pedig az 500 pilóta elszállásolása, ellátása, a technikai feltételek biztosítása nem volt kis feladat, de minden gördülékenyen zajlott.
Az idõjárás is melléjük állt, szombat-vasárnap ugyan még esett, de utána már semmilyen légköri körülmény nem zavarta a versengést. A reggeltõl estig tartó látványos programok rengeteg érdeklõdõt vonzottak, így bizonyára nem csak a versenyzõk,

a szervezõk is elégedetten zárták a hetet. Az eddigi szokásoktól eltérõen itt most 27 futamból 21-re egy színhelyen, a Torino Aeritalia repülõtéren került sor, ami jó alkalmat szolgáltatott a különbözõ nemzetiségek és sportágak képviselõinek ismerkedésére, barátkozására. A következõ World Air Gamesrõl ugyan még nincs hivatalos információ, de biztos, hogy aki most itt volt, az szívesen tér vissza – bárhol is rendezzék – a verseny újabb kiadására.

Ferinc Vince beszámolója nyomán, írta: Kádár Andrea
Képek: Ferinc Vince



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Forgószárnyas ULHátimotorMerevszárnyú ULMotoros sárkányVitorlázó

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.07 msodperc