Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Motoros sárkány

World Air Games 2009


Június 6. és 14. közt rendezték meg Torinóban a harmadik Légi Világjátékokat, a World Air Gamest. Több légi sportág magyar pilótái nyertek meghívást az eseményre, mi a motoros sárkányos csapat, pontosabban Ferinc Vince élménybeszámolóját hallgathattuk meg.

A Ferinc Vince–Thuróczy Endre páros számára némileg rossz előjelekkel kezdődött a verseny. Gépük csak néhány nappal indulás előtt készült el, nem volt lehetőség gyakorlásra, edzésre, csak 2-3 felszállásra. A másik magyar csapatban Matuska Pál mellé Guti Gábor helyett utolsó pillanatban ugrott be Török András, szerencsére a cserét sikerült még elfogadtatni a versenyigazgatósággal.
Szombat reggel eligazítással kezdődött a program, még az ünnepélyes megnyitó előtt.
Lehetőség nyílt „szabad edzésre”. Ez azonban sajnos fejenként csak 1 felszállást és 3 kör megtételét jelentette, ezenkívül nem volt alkalom gyakorlásra, csak a megadott versenyprogram keretében lehetett felszállni.
Az impozáns megnyitó egyébként olimpiához méltó külsőségek közt zajlott. A Torinó melletti városka főterén több tízezer ember gyűlt össze, a színpadon zajló eseményeket óriáskivetítőn is szemlélhették. A versenyzői eskütétel mellett zászlófelvonások, szimfonikus zenekar játszotta himnuszok emelték az alkalom fényét, még „olimpiai” lánggyújtás is volt.
Vasárnap aztán megkezdődtek a versenyek.

A microlight kategóriában 12 csapat indult volna, ebből végül csak 11 lett (az egyik orosz csapat nem jött el). Az egyetlen versenyszám, az úgynevezett „Pilon Race” során a 600 méter hosszú és 100 méter széles pályán elhelyezett 4 oszlopot kellett megkerülni adott vonalon, a lehető legrövidebb idő alatt, közben megtartva a minimális 12 méter repülési magasságot.
Már az elején kirajzolódtak az erővonalak. A két angol csapat, akik szárnyon érkeztek Angliából 100 lóerős QuikR-jeikkel, mindenhol 8-10 másodperc előnyt szereztek a versenytársakkal szemben.
A selejtező után 8 csapat maradt bent. Sajnos az egyébként eséllyel induló Matuskáék technikai problémák miatt kiestek, Vincéék azonban a 6. helyen végeztek a két angol, két olasz és egy amerikai csapat mögött.
A hétfői pihenőnap után kedden folytatódott a verseny, sőt az előzetes kiírással ellentétben még aznap eljutottak a döntőig.
A technikai előny egyértelművé tette az angolok fölényét. Emellett az olaszok 150, az amerikaiak 100, a norvégok 115 lóerős motorjaival szemben Vincéék 80 lóereje mellé bizony elkelt volna még a teljesítmény. …Az egyik olasz csapatot és a magyarokat kivéve mindenki topless szárnnyal versenyzett.
Mindezt, s a megfelelő felkészülés hiányát is figyelembe véve a végeredmény tiszteletre méltó: Vincéék az 5. helyet szerezték meg a két angol és a két olasz csapat után. A kézi időmérés okán persze a bírákon is múlhatott a dolog, hisz például a két angol csapat közt csupán 0,1 másodperces különbség döntött.
Szerdán-csütörtökön aztán jutott idő a más sportágakban versenyző magyar résztvevőknek drukkolni. Nem is eredménytelenül. Az ejtőernyős célbaugrásban Asztalos István első lett. A Takáts Pál–Kézi Gábor siklóernyős akró páros szinkronban a második helyet szerezte meg, szólóban Takáts 3., Kézi pedig 7. lett. Tóth Ferenc műrepülésben a 6. helyen végzett.

A verseny szervezésére nem lehetett panasz, pedig az 500 pilóta elszállásolása, ellátása, a technikai feltételek biztosítása nem volt kis feladat, de minden gördülékenyen zajlott.
Az időjárás is melléjük állt, szombat-vasárnap ugyan még esett, de utána már semmilyen légköri körülmény nem zavarta a versengést. A reggeltől estig tartó látványos programok rengeteg érdeklődőt vonzottak, így bizonyára nem csak a versenyzők,

a szervezők is elégedetten zárták a hetet. Az eddigi szokásoktól eltérően itt most 27 futamból 21-re egy színhelyen, a Torino Aeritalia repülőtéren került sor, ami jó alkalmat szolgáltatott a különböző nemzetiségek és sportágak képviselőinek ismerkedésére, barátkozására. A következő World Air Gamesről ugyan még nincs hivatalos információ, de biztos, hogy aki most itt volt, az szívesen tér vissza – bárhol is rendezzék – a verseny újabb kiadására.

Ferinc Vince beszámolója nyomán, írta: Kádár Andrea
Képek: Ferinc Vince



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Forgószárnyas ULHátimotorMerevszárnyú ULMotoros sárkányVitorlázó

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.07 másodperc