HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Dyn’Aero Jabiru, 227 kg, 240 km/h, 4 m/s!


Korszakalkot√≥an √ļj technol√≥gi√°k ig√©nybev√©tele n√©lk√ľl is sz√ľlethetnek nagyszer√Ľ teljes√≠tm√©nyek. Erre bizony√≠t√©k a Dyn’Aero Jabiru 2200 motorral szerelt MCR ULC-je, melynek terhelhet√Ķs√©ge szinte az √ľres s√ļly√°nak felel meg. Philippe Tisserant tesztje k√∂vetkezik.

Besz√°ll√°s ut√°n azonnal k√©nyelemben √©rzem magam. A f√©lig fekv√Ķ helyzet, amely valahol a modern sikl√≥rep√ľl√Ķk szinte fekv√Ķ √©s a 70-es √©vekbeli rep√ľl√Ķk f√ľgg√Ķleges √ľl√©ssz√∂ge k√∂zt helyezkedik el, mindenkinek megfelel√Ķ. Az √ľl√©s j√≥l kialak√≠tott form√°j√°nak k√∂sz√∂nhet√Ķen a v√©kony szivacsr√©teg ellen√©re is k√©nyelmes. A m√Ľszerfal minden felesleges cir√°d√°t√≥l mentes. Tal√°n csak egy vario hi√°nyzik, ami persze nem n√©lk√ľl√∂zhetetlen, de j√≥l j√∂het egyes, k√©nyesebb l√©gterekben a rep√ľl√©si magass√°g pontos betart√°s√°hoz. A motor p√∂ccre indul. Az oldalkorm√°ny-ped√°lok √©s az els√Ķ ker√©k √∂sszek√∂ttet√©s√©nek, valamint a k√∂zponti konzolon elhelyezett kis karokkal aktiv√°lhat√≥ differenci√°lf√©keknek k√∂sz√∂nhet√Ķen k√∂nny√Ľ a korm√°nyz√°s. A dobf√©kek meglep√Ķen hat√°sosak, √©s az ultrak√∂nny√Ľ kateg√≥ri√°ban t√∂k√©letesen elegend√Ķek is, ne feledj√ľk, hogy csak 450 kil√≥nyi t√∂meget kell meg√°ll√≠taniuk, maximum 65 km/h sebess√©gn√©l! A f√∂ldet √©r√©s ut√°n mind√∂ssze 7 m√°sodpercre van sz√ľks√©g a meg√°ll√°sig, √≠gy strapab√≠r√≥s√°guk sem fontos t√©nyez√Ķ. Az engem k√≠s√©r√Ķ Paul Prudent-nal ellen√Ķrizz√ľk a gy√ļjt√°st, az elektromosan √°ll√≠that√≥ f√©klapok 15¬į-os sz√∂g√©t, √©s indul√°s az er√Ķs, a p√°lya tengely√©t√Ķl csaknem 60¬į-kal elt√©r√Ķ sz√©lben. Nagy meglepet√©semre 5 m√°sodpercen bel√ľl a leveg√Ķben vagyunk, ebben persze a sz√©l is seg√≠tett. H√°romsz√°z l√°b magass√°gban becsukjuk a f√©klapokat. Az als√≥bb l√©gr√©teg kiss√© √∂sszer√°z minket, amint nyugalmasabb magass√°gba √©r√ľnk, m√©rem az emelked√©st: 3500 √©s 4500 k√∂zti fordulaton 4,5 m/s. Folytatjuk az emelked√©st √ļgy 6-700 l√°big, a felh√Ķk f√∂l√© emelkedve. 200 km/h kijelzett sebess√©gre √°llunk be, 2900 ford/perc fordulatsz√°m mellett. M√©g a z√∂ld √≠ven bel√ľl vagyok, ide√°lis a m√©r√©sekhez. Nagy csal√≥d√°somra nem siker√ľl pontosan megm√©rnem az ors√≥z√≥ sz√∂gsebess√©get, annyira gyors, hogy a szok√°sos 90¬į helyett 180 vagy 360 ¬į-on kellene m√©rnem. Egy 3 m√°sodperc alatt v√©grehajtott pal√°stors√≥ ut√°n abban az√©rt meg√°llapodunk, hogy 90¬į/s-n√°l j√≥val gyorsabb.
Az ors√≥ban val√≥ stabilit√°s eg√©szen 45¬į-ig pozit√≠v. Az MCR legyez√Ķir√°nyban is stabil, az oldalkorm√°nyon l√©v√Ķ k√©t nagy rug√≥nak k√∂sz√∂nhet√Ķen. Elengedett bottal a hosszir√°ny√ļ stabilit√°s szint√©n pozit√≠v, ami egyr√©szt a t√∂megeloszt√°s gondos kidolgoz√°s√°nak, m√°sr√©szt a vez√©rl√Ķszervek rug√≥s kompenz√°l√°s√°nak k√∂sz√∂nhet√Ķ.
√Ėsszess√©g√©ben elmondhatjuk, hogy a vez√©rl√Ķszervek mindh√°rom tengelyen egys√©gesen reag√°lnak, a sebess√©g n√∂veked√©s√©vel ar√°nyosan nagyobb er√Ķkifejt√©st ig√©nyelve. Az √©n √≠zl√©semnek t√∂k√©letesen megfelelnek, de egyszer√Ľ be√°ll√≠t√°sokkal b√°rki „testre szabhatja” √Ķket.
7600 l√°bon 235 km/h sebess√©get m√©rek a GPS-en; ez a teljes√≠tm√©ny a konkurencia 100 l√≥er√Ķs Rotax motorjaival vetekszik! Alacsony sebess√©gn√©l ugyanilyen ragyog√≥an teljes√≠t a g√©p, az √°tes√©si sebess√©g 77 km/h beh√ļzott √©s 60 km/h kiengedett f√©klapokkal. Az √°tes√©s k√∂zeledt√©re mark√°ns jelek figyelmeztetnek, a magass√°gveszt√©s k√∂r√ľlbel√ľl 30 m√©ter. Egyes g√©peket felszereltek az √°tes√©st finomabb√° t√©v√Ķ berendez√©sekkel, de ez√°ltal vesztenek is n√©h√°ny km/h-t. √ćzl√©sek √©s pofonok…
A sz√©les sebess√©gtartom√°nyt figyelembe v√©ve a behelyezked√©s n√©mileg saj√°tos m√≥dszereket ig√©nyel. Az MCR-ek teljes√≠tm√©ny√©t figyelembe v√©ve, nem tan√°csos p√©ld√°ul h√°tsz√©lben s√ľllyedni, jobb egy enyhe emelked√©ssel elkoptatni a sebess√©get m√©g a p√°ly√°hoz √©rkez√©s el√Ķtt. Ily m√≥don k√∂nnyed√©n el√©rj√ľk a f√©klapok nyit√°s√°hoz sz√ľks√©ges sebess√©get. A r√∂videbb lesz√°ll√≥p√°ly√°k eset√©ben a f√©klapok utols√≥ fokozata gyorsul√°s n√©lk√ľl jelent√Ķs s√ľllyed√©st tesz lehet√Ķv√©. A f√©klapok √°ltalam egy√©bk√©nt elvben nem kedvelt elektromos vez√©rl√©se minden man√Ķvern√©l lehet√Ķv√© teszi azt a kis k√©sleltet√©st, ami a hat√©konys√°gukat tekintve nem j√∂n rosszul. Lesz√°ll√°s ut√°n indulunk ellen√Ķrizni a s√ļlyadatokat. A hang√°rban az elektromos m√©rleg ki√ľr√≠tett √ľzemanyagtart√°lyn√°l 226-227 kg-ot mutat. Ebben a s√ļlyban m√°r benne van minden folyad√©k, maxim√°lis olajszint √©s a tankban fennmarad√≥ benzin is. Ami a m√Ľszerez√©st illeti, minden alapvet√Ķ VFR √©s a Jabiru √°ltal el√Ķ√≠rt motorellen√Ķrz√Ķ m√Ľszer megtal√°lhat√≥. Ehhez j√∂n m√©g egy Becker r√°di√≥ √©s egy Micro Air transzponder, mindkett√Ķ 58 mm √°tm√©r√Ķj√Ľ. Ennyivel egy √°tlagos pil√≥ta t√∂k√©letes biztons√°gban rep√ľlhet.
Ez a figyelemre m√©lt√≥ s√ļly nem valami k√ľl√∂nleges merev√≠t√©si technik√°nak vagy sp√©ci alkatr√©szeknek k√∂sz√∂nhet√Ķ. Maga a v√°z sz√©ria, csup√°n a „fel√∂lt√∂ztet√©s√©n” m√≥dos√≠tottak. Ezen a p√©ld√°nyon a szok√°sos gelcoat r√©teg hi√°nyzik, amely egy√©bk√©nt a kompozitanya-gok gy√°rt√°sa sor√°n t√∂rt√©n√Ķ mikrobubor√©k-
k√©pz√Ķd√©st hivatott elker√ľlni. Ez esetben ezt a szerepet az alapoz√≥r√©teg t√∂lti be, ezzel m√°ris 2-3 kg s√ļlyt nyertek. A Jabiru motor szint√©n sokat sz√°m√≠t, mivel a Rotax 912 SFR-hez k√©pest vagy 12 kg-mal k√∂nnyebb; a m√Ľszerfalat szok√°s szerint d√≠sz√≠t√Ķ keretek elhagy√°sa √ļjabb nyeres√©g. A k√°belek hossz√°nak √©s √°tm√©r√Ķj√©nek optimaliz√°l√°sa szint√©n j√≥ n√©h√°ny dek√°t jelent m√≠nuszban.
Az √°ltalam kipr√≥b√°lt g√©p tele tankkal 168 kg s√ļlyt visz el, teh√°t mondjuk k√©t 84 kil√≥s pil√≥ta t√∂bb mint 1000 kilom√©tert tehet meg, a standard 45 perces biztons√°gi tartal√©khoz nem is ny√ļlva. Ez m√°r √≠gy is j√≥l hangzik, √©s a jelenlegi „vegyes” funkci√≥j√ļ Evra fa l√©gcsavar kifejezetten utaz√°sra optimaliz√°lt v√°ltozatra val√≥ lecser√©l√©s√©vel m√©g fejleszthet√Ķ.
A s√ļlycs√∂kkent√©s nem jelenti a k√©nyelmi elemek elhagy√°s√°t sem. A vez√©rl√Ķszervek komplettek, k√ľl√∂n korm√°nnyal √©s g√°zkarral. A trim √©s a f√©klapok elektromosan √°ll√≠that√≥ak, finoman hangolhat√≥k. Az √ľl√©sek magass√°ga √©s d√Ķl√©ssz√∂ge v√°ltoztathat√≥, az oldalkorm√°nyped√°lokat, ak√°r egy vitorl√°z√≥g√©pen, rep√ľl√©s k√∂zben √°ll√≠thatjuk. Az ajt√≥ nyit√°sa-z√°r√°sa igazi luxusk√©nt pneumatikus r√°seg√≠t√©ssel m√Ľk√∂dik, k√©nyelmes √©s biztons√°gos.
Term√©szetesen a Dyn’Aero minden modellj√©hez kifejlesztett olyan speci√°lis kieg√©sz√≠t√Ķket, mint p√©ld√°ul a kompozit, kevlar-sz√©nsz√°las felnik vagy a b√°r bovdennel vez√©relt, de nagyon hat√©kony dobf√©kek A g√©p kis m√©rete mellett ez a pehelys√ļly egyik „titka”.
Ha k√∂t√∂zk√∂dni akarn√°nk, er√Ķs f√©nyben √©szrevehet√ľnk a sz√°rnyakon √©s √≠vel√Ķlapokon n√©h√°ny hull√°mot. Az MCR nem alkalmazza a „szendvicstechnik√°t”, a burkolatokat egyszer√Ľ v√°kuumos elj√°r√°ssal k√©sz√≠tik, a merevs√©get klegcell bord√°kkal √©rik el. A Dyn’Aero √°ll√≠t√°sa szerint ez az egyetlen m√≥dszer a s√ļly hat√©kony cs√∂kkent√©s√©re, √©s el is hihetj√ľk nekik.
A Jabiruval szerelt modell ut√°n kipr√≥b√°lhattam Paul Prudent „full extr√°s” saj√°t g√©p√©t is. A Rotax 912 S (FR) motor, a ment√Ķerny√Ķ, az oleopneumatikus fut√≥m√Ľ √©s az IFR pil√≥t√°kat is s√°rga irigys√©gbe d√∂nt√Ķ m√Ľszerfal ellen√©re is csak 290 kg-ot nyom. Az ide√°lis pil√≥tas√ļly√ļ, 60 kg-os Paul teh√°t tele tank mellett m√©g mindig 80 kil√≥ plusz√ľzemanyagot vagy poggy√°szt vihet mag√°val an√©lk√ľl, hogy √°tl√©pn√© a 472,5 kg b√Ľv√∂s hat√°rt.
A Jabiruval szerelt verzi√≥ra visszat√©rve, √©kes bizony√≠t√©k arra, hogy az UL-szab√°lyoz√°s kereteit a szil√°rds√°g √©s megb√≠zhat√≥s√°g fel√°ldoz√°sa n√©lk√ľl is be lehet tartani, r√°ad√°sul nagyon j√≥ teljes√≠tm√©ny√Ľ √©s kellemes g√©pek is sz√ľlethetnek a megszabott hat√°rok betart√°sa mellett is.

Szöveg: Philippe Tisserant
K√©p: Dyn’Aero


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.07 mŠsodperc