HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Budapest – Giurgiu – Budapest G1-gyel


Marian Cojocaru valamikor m√©g √°ll√≠t√≥lag Ceausescu test√Ķre is volt. Azut√°n kommand√≥s. Megj√°rta Irakot is, √©s √°ll√≠t√≥lag √Ķ fogta el a b√°ny√°szvez√©rt is. M√°ra nagyj√°b√≥l visszavonult, Giurgiu v√°ros hat√°r√Ķrs√©g√©nek a parancsnoka, ami az√©rt fikt√≠v funkci√≥, mert a Giurgiu–Ruse dunai h√≠d m√°ra k√©t EU-s orsz√°got k√∂t √∂ssze. √ćgy azt√°n Mariannak, akit tesztoszteront√≥l t√ļl√°rad√≥ morfopszich√©s adotts√°gai kikarik√≠roz√°sa v√©gett csak Marinak bec√©z√ľnk (ha nem hallja), van ideje azzal foglalkozni, amit igaz√°n szeret: rep√ľlni.

Azt √°ll√≠tja, hogy ami√≥ta az esz√©t tudja, mindig a leveg√Ķbe v√°gyott, √©s katonai p√°ly√°ra is az√©rt ment, hogy megteremthesse mag√°nak a rep√ľl√©s jogi felt√©telrendszer√©t. A 80-as √©vek rom√°niai viszonyai k√∂z√∂tt a rep√ľl√©sre t√©nyleg ez volt az egyetlen √©letszer√Ľ alternat√≠va.
Nos, engem mindig vonzott az ellentmond√°s, az abszurd √©s a v√°ratlan. Lek√∂ptem volna huszon√©vesen azt, aki azzal v√°dol, hogy van szekus ismer√Ķs√∂m. Ma pedig ott tartok, hogy Marit bar√°tomnak tekintem. Pedig csak √©ppen egy√ľtt rep√ľl√ľnk id√Ķnk√©nt. Ez nem is olcs√≥ mulats√°g, mert Mari t√∂ri a tesztelend√Ķ felszerel√©st, mint m√≥kus a mogyor√≥t. Igen, t√ļl sokat bev√°llal, a kommand√≥s egyetemeken nem a lemond√°sra √©s az √∂nkritik√°ra tan√≠tott√°k.
Mari m√°r m√°sodik alkalommal szervezte meg az id√©n a giurgiui rep√ľl√Ķs napokat. √Čs megh√≠vott. Hogyne ment√ľnk volna. A Vampair csapat nagy r√©sze k√∂z√ļton, √©n G1-gyel. √ögy gondoltam, egy ilyen oda-vissza 1500 km egy hossz√ļ h√©tv√©g√©n rendesen be tudn√° ind√≠tani az utaz√≥kedvet. Ha azzal nyitok, hogy mindj√°rt lemondok a l√©gi √ļtr√≥l, az r√° fogja nyomni a b√©lyeg√©t az eg√©sz id√©nyre. Adjuk meg a hangot, d√∂nt√∂ttem, √©s erre m√©g az id√Ķj√°r√°s is mell√©m √°llt. Mondanom sem kell, hogy a rom√°n rep√ľl√©si enged√©lyt Mari percek alatt elint√©zte, Marinel Cheveresan, a rom√°n rep√ľl√Ķklub kor√°bbi g√≥r√©ja pedig felaj√°nlotta, hogy velem tart Arad √©s Giurgiu k√∂z√∂tt. Erre nem kiz√°rt, hogy fentr√Ķl kapott utas√≠t√°st, b√°r lehet, hogy nekem van m√©g mindig √ľld√∂z√©si m√°ni√°m. P√©nteken 11-kor sz√°lltam fel Buda√∂rs√∂n, Szegeden kifog√°stalan min√Ķs√©g√Ľ √©s hat√©konys√°g√ļ kiszolg√°l√°st kaptam, az elker√ľlhetetlen rom√°n adminisztr√°ci√≥s neh√©zs√©gek, vagy egy√©b l√©lektani okok miatt k√©tszer is, a hat√°rr√≥l ugyanis visszaford√≠tott Arad torony, de csak az√©rt, hogy k√©t √≥ra m√ļlva mint r√©gi ismer√Ķst engedhessen be. √ćgy azonban Aradon t√∂lthettem az √©jszak√°t, r√∂gt√∂n az elej√©n meggy√Ķz√Ķdhettem r√≥la, hogy Rom√°ni√°ban tov√°bbra is van p√©nz a rep√ľl√©sre. A rep√ľl√Ķklub vend√©gh√°z√°t tot√°l nyugat-eur√≥pai sztenderdek szerint √ļj√≠tott√°k fel, pezsg√Ķ, √©letvid√°m rep√ľl√Ķs√©let folyik, m√©gpedig az √°llam p√©nz√©n.
Reggel nyolckor m√°r a leveg√Ķben voltunk, √©s bik√°s szembesz√©lben indultunk Kar√°nszebes fel√©. Ott m√°r v√°rt minket Jancu (ejtsd J√°nku), a helyi boj√°r, aki egy t√∂k√∂lnyi katonai repteret privatiz√°lt mag√°nak, √©ppen h√°rom m√©ter magas vadfog√≥s dr√≥tker√≠t√©ssel ker√≠ti be. Sz√≥rja a p√©nzt, mint bolond p√©k a lisztet, de aki arrafel√© benne van az aut√≥p√°lya-√©p√≠t√©sben, az megengedheti mag√°nak. Bemutattam neki a G1 rep√ľl√©si tulajdons√°gait, mire gyorsan rendelt is egyet (de ha lehet, robotpil√≥t√°val!), hogy legyen a h√°z k√∂r√ľl. Csurig teletankoltunk, √©s m√°r indultunk is neki a K√°rp√°toknak a Retyez√°t nyugati oldal√°n, a Temes v√∂lgy√©n.
A G1-es nem d√≠jazta a szembeszelet, ami √©rtelemszer√Ľen le√°raml√°st √©s heves turbulenci√°t jelentett a hegy Lee oldal√°n. A szok√°sos 170-es utaz√≥t nem lehetett tartani, mert m√©g a t√∂m√©s is kiesett volna a fogunkb√≥l, a m√©g √©ppen elfogadhat√≥ 21 l-es fuel flow √©s az 5000-es motorfordulat miatt a GPS igen pesszimista 100-110 km/h sebess√©ggel fenyegetett, ami a direktet Giurgiuba eleve kiz√°rta. Az alacsony felh√Ķalap miatt a v√∂lgyben kellett maradnunk, v√©g√ľl QNH 1000-en hagytuk magunk m√∂g√∂tt a h√°g√≥t, maradt m√©g talaj 200 m √©s p√°r m√©ter a fej√ľnk felett is. A l√°t√°si viszonyok elfogadhat√≥ak voltak. K√©nyszerlesz√°ll√≥ mindig √°llt rendelkez√©sre, legal√°bbis a G1-es STOL adotts√°gait tekintve. A Dun√°n√°l azt√°n √ļgy d√∂nt√∂tt√ľnk, hogy Craiov√°n lesz√°llunk r√°tankolni. A nemzetk√∂zi rept√©r l√©gter√©be a transzpondernek h√°la nem okozott gondot berep√ľlni, nagyon ked√©lyesen fogadtak. √Čppen ott volt edz√Ķt√°borban a rom√°n m√Ľrep√ľl√Ķ v√°logatott, √ļgy sorakoztak az Extr√°k a rept√©ren, mint mifel√©nk a kiszuper√°lt Kamovok. A rept√©rparancsnok k√©szs√©gesen elk√ľldte az egyik pil√≥tatanoncot (ilyent tavaly nyolcsz√°zat iskol√°ztak be √∂szt√∂nd√≠jjal) a k√∂zeli benzink√ļtra, bemutattak a m√Ľrep√ľl√Ķ k√∂tel√©k vezet√Ķj√©nek, aki √©ppen lesz√°llt egy kis gyakorl√≥ fetreng√©sb√Ķl, minek sor√°n k√©sben vir√°got szedett az Extra sz√°rnyv√©g√©re szerelt helyzetjelz√Ķ h√°romsz√∂ggel. Lehetett vagy huszonh√°rom √©ves. H√≥tt laza cs√°v√≥, igen j√≥ p√©nzt keres azzal, hogy m√Ľrep√ľl. Mifel√©nk is vannak hozz√° foghat√≥, s√Ķt, n√°la kiforrottabb versenyz√Ķk, √Ķk is p√©nz√©rt rep√ľlnek, a k√ľl√∂nbs√©g csak az, hogy √Ķk fizetnek √©rte…
Craiova √©s Giurgiu k√∂z√∂tt m√°r s√≠ks√°g f√∂l√∂tt rep√ľlt√ľnk, a l√°t√°s is jobb volt, csak egy CB-t kellett ker√ľlni. A lamin√°risabb szembesz√©l miatt m√°r talaj 130-140-ekkel haladtunk.
A rep√ľl√Ķnap √©ppen cs√ļcs√°ra h√°gott, amikor beest√ľnk. H√°rom t√©v√©s t√°rsas√°g is gyorsan meginterj√ļvolt, hirtelen kicsi Lindberghnek √©reztem magam, pedig alig h√©t √≥r√°t rep√ľlt√ľnk, mindenf√©le komfortberendez√©sek seg√≠ts√©ge mellett.
Tartottam t√Ķle, hogy a rendezv√©ny alulm√ļlja a rekl√°mhadj√°ratot, ami megel√Ķzte, de kellemesen csal√≥dtam. Volt vagy harminc ultrak√∂nny√Ľ, f√Ķleg Ikarus C42-esek, ilyenb√Ķl t√∂bbtucatnyit v√°s√°rolt a rom√°n rep√ľl√Ķklub √°llamilag t√°mogatott ultrak√∂nny√Ľ pil√≥tak√©pz√©s c√©ljaira, de volt sz√©p sz√°mmal hazai √©p√≠t√©s√Ľ Festival, Apollo Fox √©s mindenf√©le csilivili kompozit csoda is. J√∂ttek persze Yakkal, Ancs√°val, s√Ķt Miny√≥val is. √Čs persze r√∂pk√∂dtek a h√°timotorosok is, a r√°juk jellemz√Ķ fegyelmezetlens√©ggel. Mari stresszelt ezerrel, de az√©rt maradt energi√°ja szimpinek lenni.
Nem is eml√©kszem, h√°ny cs√≥kost meg √©rdekl√Ķd√Ķt vittem el, de ez ilyenkor m√°r csak √≠gy szokott lenni. Este nagy vacsora √©s buli volt egy h√°romcsillagos motelben, jobban √©lvezt√ľk volna, ha kev√©sb√© vagyunk f√°radtak. Mari kitett mag√°√©rt. Eur√≥pai szint√Ľ rep√ľl√Ķnapot var√°zsolt a vil√°g v√©g√©re.
M√°snap reggel vetettem egy pillant√°st a Windgurura meg a Meteoblue-ra, szembes√ľltem vele, hogy az utolj√°ra p√©nteken l√°tottakhoz k√©pest jelent√Ķsen megv√°ltozott a helyzet. R√∂viden: vagy m√©g aznap este Buda√∂rs√∂n vagyok, vagy egyhamar nem. N√©gy-√∂t napon bel√ľl semmik√©pp. Pedig m√©g aznap is volt m√Ľsorsz√°m √©s l√°togat√≥ is b√Ķven. A vas√°rnap d√©lel√Ķtt a marad√©k pil√≥tabar√°tosn√©k megreptet√©s√©vel, a G1-es √°tn√©z√©s√©vel, tankol√°ssal hamar elrep√ľlt, ottani id√Ķ szerint pont d√©lben r√°sz√ļrtam a g√°zt, ir√°ny hazafel√©. Most m√°r h√°tsz√©llel. √ćgy m√°r nem volt neh√©z IAS 170-nel rep√ľlni, ami a GPS-en 200 feletti √©rt√©keket adott ki. A tr√ľkk az, hogy a G1-et orra nyomva kell tartani ahhoz, hogy megtartsa a magas utaz√≥sebess√©get. A l√∂k√©ses sz√©l viszont ebben akad√°lyozza, az alacsony sz√°rnyfel√ľleti terhel√©s meg egyenesen √©lvezhetetlenn√© teszi a 150 km/h feletti sebess√©get. A vissza√ļt nett√≥ √∂t √≥ra alatt megvolt, ehhez m√©g k√©t √≥ra ad√≥dott hozz√° Aradon √©s Szegeden.
Hi√°ba na, egy kis h√°tsz√©l az √©letben sokat seg√≠t…

Szöveg: Szabó György
Képek: Vampair


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.05 mŠsodperc