HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Motoros s√°rk√°ny

Tanarg ES iXess 13


Az „√Ķs” Tanarghoz k√©pest a szerkezet v√°ltozatlan maradt, a koncepci√≥ helyt- √©s id√Ķt√°ll√≥s√°g√°t bizony√≠tva. A fejleszt√©sek csak a motoriz√°ci√≥t √©s a h√°ts√≥ burkolatot √©rintett√©k.

R√©g√≥ta tudjuk, hogy a tol√≥ m√≥dban haszn√°lt motorok zajosabbak, mint a von√≥ √ľzemm√≥dban m√Ľk√∂d√Ķk. Nemcsak a l√©gcsavar dolgozik turbulenci√°ban, de a t√∂rzs √°ltal megvezetett l√©g√°ramlat szigetel√Ķ hat√°sa sem √©rv√©nyes√ľl. A Tanarg el√Ķz√Ķ verzi√≥j√°t ugyan a Rotax 912 egy speci√°lis, a szok√°sos 2,27 helyett 2,43/1 √°tt√©tellel ell√°tott v√°ltozata hajtotta, de √ļgy t√Ľnik, ez sem volt elegend√Ķ. Az eg√©sz h√°ts√≥ fert√°lyt √ļjratervezt√©k a zajszint 8 dBA-val val√≥ cs√∂kkent√©se √©rdek√©ben. Nagy eredm√©ny, ha belegondolunk, hogy 3 dBA a zaj energi√°j√°nak fel√©vel val√≥ cs√∂kkent√©s√©t jelenti. A c√©l el√©r√©s√©hez az eddigi, k√©t oldals√≥ kipufog√≥ helyett visszat√©rtek a standard Rotax kipufog√≥hoz. Kisebb radi√°tor haszn√°lat√°val lehet√Ķv√© v√°lt a h√°ts√≥ burkolat √°talak√≠t√°sa √©s finom√≠t√°sa a l√©gcsavar jobb l√©gell√°t√°sa √©rdek√©ben. A legfontosabb t√©nyez√Ķ a zajcs√∂kkent√©sben azonban az Arplast √°ltal speci√°lisan ehhez a t√≠pushoz tervezett l√©gcsavar, amelynek kisebb √°tm√©r√Ķj√©t sz√©lesebb √©s v√©g√ľk√∂n wingletekkel ell√°tott lap√°tok kompenz√°lj√°k.
V√©gezet√ľl pedig egy 5400 ford/perc fordulatsz√°mra korl√°tozott 912 ULS FR ker√ľlt az el√Ķz√Ķ motor hely√©re, amely alacsonyabb fordulaton valamivel t√∂bb teljes√≠tm√©nyt biztos√≠t.
A szárny a Treknél már bevált, 13,5 m2-es iXess, amelynek megbízható viselkedését nem kell bemutatni.

A Tanarg ES nagy g√©p. Egyenetlen talajon val√≥ mozgat√°sa ez√©rt kicsit neh√©zkesebb, az alacsonyabbra s√ľllyesztett tr√°jk miatt viszont a sz√°rny kev√©sb√© √©rz√©keny a sz√©lre a f√∂ld√∂n val√≥ man√Ķverez√©s sor√°n. Jobb teh√°t motorral taxizni, ha lehet. A hat√©kony felf√ľggeszt√©sek, a sz√©les gumik √©s az alacsony s√ļlypont ilyenkor neh√©z terepen is j√≥ szolg√°latot tesznek. A bovdenes orrfut√≥vez√©rl√©s prec√≠z √©s megb√≠zhat√≥ korm√°nyz√°st biztos√≠t, f√©kez√©skor az orrfut√≥ rug√≥stagjainak speci√°lis kialak√≠t√°sa megakad√°lyozza a tr√°jk orra billen√©s√©t. A h√°rom t√°rcsaf√©kkel ell√°tott verzi√≥ igen hat√©kony f√©kez√©st tesz lehet√Ķv√©.
Ami a fed√©lzeti k√©nyelmet illeti, az els√Ķ √©s h√°ts√≥ oldalkorm√°nyped√°lok √©s az els√Ķ √ľl√©s is k√∂nnyen, szersz√°m n√©lk√ľl √°ll√≠that√≥k, valamint az els√Ķ √ľl√©s t√°ml√°j√°nak d√Ķl√©se is szab√°lyozhat√≥, √≠gy mindenki kedv√©re √©s m√©ret√©re kialak√≠that√≥ komfortos elrendez√©s. A k√©t nagy oldals√≥ t√°rol√≥zs√°k meglep√Ķ mennyis√©g√Ľ poggy√°szt fogad be, az els√Ķ √ľl√©s m√∂g√∂tti √©s a h√°ts√≥ el√Ķtti zsebek pedig a pap√≠rok √©s t√©rk√©pek elhelyez√©s√©re szolg√°lnak. A h√°ts√≥ √ľl√©st√°mla m√∂g√∂tt a ment√Ķerny√Ķ mellett marad m√©g hely tov√°bbi csomagok sz√°m√°ra, √ļgyhogy t√∂bbnapos t√ļr√°knak is b√°tran neki lehet indulni. R√°ad√°sul minden poggy√°sz eleg√°nsan, a burkolaton bel√ľl helyezhet√Ķ el.

A 912 S sz√≠vat√≥val p√∂ccre indul. A gurul√°s a p√°lya √°llapot√°t√≥l f√ľggetlen√ľl k√∂nny√Ľ. Az oldalkorm√°nyped√°lok a sebess√©g n√∂veked√©s√©vel ar√°nyosan kem√©nyednek, ami term√©szetesen megk√∂nny√≠ti az ir√°nytart√°st felsz√°ll√°skor.
Teljes terhel√©s mellett a felsz√°ll√≥t√°v 100-150 m√©ter. Ha a trap√©zt jobban ki lehetne tolni, alacsonyabb sebess√©ggel is fel lehetne sz√°llni (az √°tes√©s 65 km/h k√∂rny√©k√©n k√∂vetkezik be), √≠gy azonban 80 km/h k√∂r√ľli √©rt√©ken emelkedik el, ez legal√°bb el√©g biztons√°gi tartal√©kot is hagy.
Az esetleges visszasz√°ll√°shoz sz√ľks√©ges kilebegtet√©s miatt √©rdemes 95-100 km/h sebess√©get tartani 200 l√°b magass√°g k√∂rny√©k√©ig, onnant√≥l pedig 90 km/√≥r√°val biztos√≠tott a legjobb emelked√©s, ami valamivel jobb, mint a standard 912-es, 14,5-√∂s iXess-szel szerelt v√°ltozat eset√©n. Ez nemcsak a nagyobb motorteljes√≠tm√©nynek, hanem a sz√°rny kisebb fel√ľlete ellen√©re is jobb hat√°sfok√°nak k√∂sz√∂nhet√Ķ.
Gyorsra („ny√ļlra”) trimmelve 4600 ford/perc, 112 km/h val√≥s, 120 km/h kijelzett sebess√©gen lehet utazni. Ezen a fordulatsz√°mon az √°tlagfogyaszt√°s a felsz√°ll√°sokat is belesz√°m√≠tva 11,6 l/h volt egy t√∂bbnapos t√ļra sor√°n. Teljes terhel√©s mellett teh√°t 10 l/100 km sz√°molhat√≥. Egyed√ľl rep√ľlve ugyanaz a sebess√©g 200 fordulattal kevesebbel is el√©rhet√Ķ, ha pedig nem siet az ember, 95 km/√≥r√°n√°l csak 8 literes fogyaszt√°ssal kell sz√°molni. Enn√©l a sebess√©gn√©l enyhe spir√°lis instabilit√°s tapasztalhat√≥, amely 120 km/h k√∂rny√©k√©t√Ķl t√Ľnik el. Az ors√≥z√≥ sz√∂gsebess√©g √©rt√©ke ugyanaz, mint a Trek eset√©ben. Az ellent√©tes legyez√Ķnyomat√©k viszont gyeng√©bb, nyilv√°n a Tanarg jobb menetir√°ny√ļ stabilit√°sa ok√°n, a kiv√°lt√°s√°hoz sz√ľks√©ges er√Ķ pedig j√≥val kisebb, mint a „nagy” iXess-szel.
A fejl√Ķd√©s teh√°t √©rz√©kelhet√Ķ. B√°r a man√Ķverezhet√Ķs√©g nem v√°ltozott, a rep√ľl√©s √©lvezetesebb.
Amint azt az Air Cr√©ationt√≥l megszokhattuk, elengedett trap√©zzal kiv√°l√≥ a hosszd√Ķl√©sben val√≥ stabilit√°s, 95 km/h sebess√©gn√©l k√©t √©s f√©l, egyenk√©nt 12 m√°sodperces hint√°z√°ssal visszat√©r egyens√ļlyi √°llapotba.

Az alacsony sebess√©gtartom√°nyokban szint√©n j√≥l teljes√≠t a Tanarg ES. Teljes terhel√©s mellett 65,8 km/h √≥ra minim√°lis man√Ķverez√©si sebess√©get m√©rtem, ami alig 1 km/√≥r√°val t√∂bb, mint a nagy sz√°rnnyal. Alapj√°raton hagyva a motort nem tudtam kiv√°ltani a teljes √°tes√©st. Ez val√≥sz√≠n√Ľleg az el√∂l elhelyezett poggy√°sznak k√∂sz√∂nhet√Ķ, amit√Ķl a t√∂megk√∂z√©ppont el√Ķbbre ker√ľlt, √©s a trap√©z kit√©r√≠t√©s√©t is korl√°tozta. 65 km/h kijelzett sebess√©gn√©l a sz√°rny √©rezhet√Ķen megkem√©nyedik, de n√©h√°ny fokos enyhe leb√≥lint√°s ut√°n mag√°t√≥l visszanyeri sebess√©g√©t.
Az √°tes√©s csak intenz√≠v emelked√©ssel, dinamikusan √©rhet√Ķ el. Ekkor a sz√°rny er√Ķsen megkem√©nyedik, majd k√©t-h√°rom r√°zk√≥d√°s ut√°n enyh√©n leb√≥lint. Ha az emelked√©st egy kiss√© bed√∂ntve hajtottuk v√©gre, a d√Ķl√©ssz√∂g a b√≥lint√°s k√∂zben megn√Ķ, de a trap√©z n√©h√°ny centivel val√≥ h√°trah√ļz√°sa el√©g a norm√°l rep√ľl√©si helyzetbe val√≥ visszat√©r√©shez.
Ami a maxim√°lis sebess√©get illeti, v√≠zszintes rep√ľl√©sn√©l 160 km/h kijelzett sebess√©get √©rtem el. A trap√©zt jobban beh√ļzva azonban ak√°r 170 km/√≥r√°ra is fel lehet gyors√≠tani. Az √ļj sz√°rnnyal az Air Cr√©ation teh√°t tov√°bbra is versenyben marad a cs√ļcssebess√©g vonatkoz√°s√°ban, amit ugyan csak nagyon ritk√°n haszn√°lunk ki, √©s k√∂lts√©ges mulats√°g is: a 912 S ilyenkor √≥r√°nk√©nt 27 litert zab√°l, √©s a 100 kilom√©terre sz√°m√≠tott fogyaszt√°s semleges id√Ķj√°r√°s eset√©n 17 liter…
Motor n√©lk√ľl a legjobb s√ľllyed√©s 3,5 m/s 95 km/h sebess√©gn√©l, vagyis 7,5-√∂s sikl√≥sz√°mot produk√°l. √Črdekes m√≥don ez az √©rt√©k a 14,5 m2-es sz√°rnnyal is ugyanennyi. Itt is l√°that√≥, hogy az √ļj iXessnek jobb a hat√°sfoka, mint nagy testv√©r√©nek.

A Tanarg ES a 13,5-√∂s iXess-szel p√°ros√≠tva t√∂k√©letes utaz√≥g√©p. Rakod√≥kapacit√°sa, k√©nyelme, √°ltal√°nos stabilit√°sa √©s remek rep√ľl√©si tulajdons√°gai r√©v√©n b√°rmilyen hossz√ļ t√°v√ļ t√ļr√°ra j√≥ t√°rs. A nagym√©rt√©kben lecs√∂kkentett zajszintnek k√∂sz√∂nhet√Ķen oktat√≥g√©pk√©nt is j√≥l kihaszn√°lhat√≥.
Ami a h√°tr√°nyait illeti, az els√Ķsorban a m√©rete, ink√°bb egy Harley-Davidson Road Kinggel vagy Honda Gold Winggel rokon√≠that√≥, mint egy Ducati 848-cal. A Tanarg rep√ľl√©sre val√≥, a talajon motor n√©lk√ľl val√≥ mozgat√°sa √©s sz√°ll√≠t√°sa nem egyemberes mutatv√°ny.
Apr√≥ r√©szlet, de a 100-105 km/h f√∂l√∂tt jelentkez√Ķ enyhe vibr√°ci√≥ kik√ľsz√∂b√∂l√©se m√©g megoldand√≥ feladat a konstrukt√Ķr sz√°m√°ra.
A Tanarg e verzi√≥ja a legjobb tulajdons√°gok szint√©zis√©nek tekinthet√Ķ. Aki meg tudja fizetni, nem fog csal√≥dni benne!

Szöveg: Philippe Tisserant
Képek: Vol Moteur


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Motoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.07 mŠsodperc