HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Kis erny√Ķk


A rep√ľl√©si dom√©nium feszeget√©s√©nek az ig√©nye tipikusan emberi tulajdons√°g. A glob√°lis felmeleged√©s miatt egyre gyakrabban tapasztalt sz√©ls√Ķs√©ges id√Ķj√°r√°si jelens√©gek, k√ľl√∂n√∂sen a sz√©l, a motoros erny√Ķz√©st kellemetlen√ľl √©rintik. A hagyom√°nyos erny√Ķkkel a rep√ľlhet√Ķ sz√©l √©rt√©kei 0 √©s 15 km/h k√∂z√∂ttire tehet√Ķek, persze a l√∂k√©sess√©g √©s a pil√≥ta tud√°s-k√©szs√©g szintje szerint. Enn√©l az√©rt t√∂bbet szeretn√©nk, erre val√≥ak a kis erny√Ķk. Ezeket a t√©li sportok kedvel√Ķi hozt√°k divatba (speed fly, speed glide, speed ride), a nagymen√Ķk persze kipr√≥b√°lt√°k √Ķket h√°timotorral is.

Ez eleinte extr√©m v√°llalkoz√°snak bizonyult, de a gy√°rt√≥k vett√©k a lapot √©s addig k√≠s√©rleteztek, szabtak-varrtak, am√≠g siker√ľlt olyan minierny√Ķket piacra dobniuk, melyekkel √°tlagos motoros erny√Ķs pil√≥ta is rep√ľlhet, m√©gpedig olyan sz√©lben, amilyenben „norm√°l” m√©ret√Ľ erny√Ķt m√°r a hordzs√°kb√≥l sem √©rdemes kivenni. A kis sz√°rnyakra jellemz√Ķ nagy sz√°rnyfel√ľleti terhel√©s nagyobb sebess√©get, nagyobb stabilit√°st, turbulenciab√≠r√°st biztos√≠t, a tapasztalt sikl√≥erny√Ķs√∂k viszont jogosan horkannak fel: mi t√∂rt√©nik egy ilyen t√ļlterhelt erny√Ķ csuk√°sa eset√©n? Visszany√≠lik mag√°t√≥l? Mennyire lesz dinamikus √©s kontroll√°lhat√≥ a jelens√©g? Jogos k√©rd√©s. Megnyugtat√°sul: ezt a k√©rd√©st a gy√°rt√≥k √©s tesztpil√≥t√°ik is feltett√©k maguknak. √ögy t√Ľnik, v√°laszt is kaptak r√°. Elfogadhat√≥t. Azt tapasztalt√°k, hogy ezek az erny√Ķk nemhogy nem hajlamosak, de gyakorlatilag k√©ptelenek a csuk√°sra. Ez nem v√©letlen. Az ut√≥bbi √©vekben bevezetett erny√Ķ szerkezeti megold√°sok, mint p√©ld√°ul a z√°rt cell√°k vagy a Dudek-f√©le Canopy Shape Guard olyan el√Ķrel√©p√©st jelentenek ebben a vonatkoz√°sban, mint p√©ld√°ul s√≠el√©sben az √∂nt√∂tt bakancs vagy a carving l√©c. A minierny√Ķk biztons√°goss√°ga t√©nyk√©rd√©s, de az is t√©ny, hogy ha valaki alulterhelt (√©s emiatt csuk√°sra hajlamos) erny√Ķh√∂z szokott, a csuk√°s f√©lelme ott lappang a sz√≠v√©ben, √©s a minierny√Ķk m√©rete csak jobban elborzasztja, ink√°bb ne stresszelje mag√°t ilyenekkel. Mint tudjuk, a rep√ľl√©sben a legfontosabb az, hogy kell tudni lemondani r√≥la.
Dudek√©k m√°r n√©gy √©ve gy√°rtj√°k a Zakospeedet, ennek a 16 m2-es v√°ltozat√°val r√©g√≥ta rep√ľlgetek, de bevallom, nem a kedvencem. Nagy sebess√©gen sz√°ll fel, a f√©kek eleinte kem√©nyek, majd t√ļl √©rz√©kenyek, fordul√≥ban eleinte t√ļl stabil, majd egyb√Ķl √°tmegy instabilba, alig gyorsabb, mint egy 23-as Reaction, motor n√©lk√ľl viszont mer√ľl, mint a nyeletlen fejsze. M√©g szerencse, hogy lesz√°ll√°sn√°l megfelel√Ķen el lehet f√©kezni. Annak idej√©n kih√≠v√°snak tekintettem √©s nagyon b√ľszke voltam magamra, hogy rep√ľltem. Azt√°n bej√∂tt a k√©pbe a Gin Bobcat. Az ar√°nyosan lekicsiny√≠tett sikl√≥erny√Ķ form√°j√ļ Zak√≥val ellent√©tben a Bobcat ink√°bb ejt√Ķerny√Ķ benyom√°s√°t kelti. Anyaga k√∂nnyebb, olyan piheszer√Ľ az eg√©sz. Er√Ķs sz√©lben k√∂nnyed√©n j√∂n fel, nem r√°nt mag√°val, hanem engedelmesen felpattan a zenitre √©s sz√©pen ott marad. A f√©kutak nem r√∂videbbek, mint egy M-es m√©ret√Ľ (jellemz√Ķen 25 m2-es) erny√Ķn√©l, hat√°suk progressz√≠v. Ez m√°r kupol√°z√°s k√∂zben kider√ľl, er√Ķs sz√©lben gondolkoz√°s n√©lk√ľl adhat√≥ kezd√Ķ n√∂vend√©knek, hogy szokja a leveg√Ķt. Az ITV 12 m2-es, f√∂ldi erny√Ķkezel√©sre fejlesztett, de vakmer√Ķk √°ltal rep√ľl√©sre is haszn√°lt erny√Ķje ebb√Ķl a szempontb√≥l kev√©sb√© el√Ķny√∂s, az a kezd√Ķ, aki l√∂k√©ses, er√Ķs sz√©lben meg tudja tartani a feje felett, az vagy csal, vagy nem is kezd√Ķ. A Bobcaten szerzett kuty√°z√≥s tapasztalat viszont √©rv√©nyes a k√©s√Ķbbiek sor√°n a „nagy” erny√Ķvel val√≥ rep√ľl√©sre. Felsz√°ll√°skor minden tov√°bbi n√©lk√ľl elviseli, hogy belef√©kezz√ľnk, ilyenkor nem csap√≥dik le a f√∂ldre, mint az ITV √°ltal k√≠s√©rleti c√©lokra fejlesztett 16 m2-es Dakota Sport (amit itt az√©rt nem is eml√≠t√ľnk, mert tapasztalataink nem pozit√≠vak), hanem k√∂nnyed√©n √©s viszonylag alacsony sebess√©gen elemel. Persze ilyenkor kell legal√°bb egy Corsair M25 tol√≥ereje, hogy ne tegyen vissza a f√∂ldre. Messze hetven feletti sebess√©ggel rep√ľl, hihetetlen√ľl virgonc √©s j√°t√©kos, de k√©pes laposan is fordulni, √©s eg√©szen t√Ľrhet√Ķ a sikl√≥sz√°ma. Alapj√°raton 4-5 m/s k√∂z√∂tti √©rt√©ken s√ľllyed, egy 90¬į-ra bed√∂nt√∂tt spir√°lban motor n√©lk√ľl ak√°r 100 m-t is mer√ľl, de Simoninivel padl√≥g√°zon 2 m/s-ot emelkedik. Teljesen elf√©kezetten, motorral megt√°masztva lassan is k√©pes rep√ľlni. Ebb√Ķl m√°r kik√∂vetkeztethet√Ķ, hogy a lesz√°ll√°s a Bobcattel nem kontroll√°lt becsap√≥d√°s. 10-15 km/h sz√©lben megfelel√Ķ motoros technik√°val helybe le lehet tenni, √°ll√≥ motoros lesz√°ll√°sn√°l is el√©g neki 8-10 l√©p√©s. Ilyen tulajdons√°gok mellett nem haboztam kipr√≥b√°lni teljes sz√©lcsendben. 25¬į-os melegben k√ľl√∂n√∂sebb er√Ķfesz√≠t√©s n√©lk√ľl tudtam vele fel-le sz√°llni, amint ez a www.vampair.hu port√°lon a videoarch√≠vumban is l√°that√≥. √Āprilisban mutatta be az ITV √ļj erny√Ķkollekci√≥j√°t, √©s nem lepett meg, hogy √ļgy kezd√Ķ, mint halad√≥ kateg√≥ri√°ban mindegyik magas sz√°rnyfel√ľleti terhel√©s√Ľ. √Ėt-h√©t m2-nyi rongyot minden m√©retb√Ķl kisp√≥roltak. 80 kg pil√≥tas√ļlyra p√©ld√°ul kor√°bban 27 m2-es erny√Ķt aj√°nlottak, a Lapoon eset√©ben ez m√°r csak 23. A sz√©l-√©rz√©kenys√©g √©s a turbulenciat√Ľr√©s egy√©rtelm√Ľen pozit√≠v ir√°nyba fejl√Ķdtek, √©s amint ezt tapasztalhattuk, nem a sikl√°s, az erny√Ķ hat√°sfoka itta meg ennek a lev√©t. √Čs el√Ķrukkoltak egy val√≥ban kiforrott speed glide erny√Ķvel is, ami motoroz√°sra kimondottan aj√°nlhat√≥, az Awak 18 m2-es v√°ltozat√°val. Az eddig eml√≠tett erny√Ķkkel ellent√©tben ez f√©lreflex profilos. M√°r h√ļzogat√°skor meg√°llap√≠thattam, hogy ez a nagy oldalviszony√ļ minierny√Ķ t√∂bb felhajt√≥er√Ķt termel, mint egy √°tlagos 25 m2-es. 10 km/h feletti sz√©lben ugyan√ļgy startol, mint a nagyok. A f√©kutak valamivel r√∂videbbek, mint a Bobcatn√©l, de ahhoz hasonl√≥an nyugodt. Speedgl√°jdosan fordul√©kony, de nem kell barna nadr√°g hozz√°. Fordul√≥ban nem bukik be, nem sz√ľks√©ges a k√ľls√Ķ f√©kkel korrig√°lni ahhoz, hogy ne legyen hirtelen pal√°stors√≥ egy hirtelen ir√°nyv√°lt√°sb√≥l. Jobban siklik, mint a Gin, √©s ugyanolyan j√≥l lef√©kezhet√Ķ, √≠gy a lesz√°ll√°s vele gyermekj√°t√©k. A speed glide erny√Ķkateg√≥ria kereteit feszegeti a Dudek 22 m2-es Plasm√°ja. Technol√≥giailag ez a legrafin√°ltabb. Van gyors√≠t√≥, szuperhossz√ļs√°g√ļ trimmek, TST, CSG, z√°rt cell√°k. Itt m√°r radik√°lis reflex profilr√≥l besz√©lhet√ľnk, ami azt jelenti, hogy gyorsra trimmelve a felhajt√≥er√Ķt termel√Ķ sz√°rnyfel√ľlet ennek alig egyharmada, vagyis alig t√∂bb, mint 7 m2. Ennek megfelel√Ķen ez az erny√Ķ viszi el a p√°lm√°t cs√ļcssebess√©g √©s turbulenciab√≠r√°s vonatkoz√°s√°ban. Mondani sem kell, ez egyben a legdr√°g√°bb is.
Kis erny√Ķ kateg√≥ri√°ban meg kell eml√≠teni a tandemrep√ľl√©sre kiv√°l√≥an alkalmas 34 m2-es Dudek Synthesist is, ami rutinos ekip√°zs sz√°m√°ra 20 km/h-s sz√©lben m√©g nyugis p√°ros rep√ľl√©st biztos√≠t.
√Ėsszess√©g√©ben √°ll√≠thatjuk, hogy a korszer√Ľ minierny√Ķknek k√∂sz√∂nhet√Ķen a motoros erny√Ķs rep√ľl√©si dom√©nium az √°tlagos pil√≥t√°kn√°l 0-25 km/h k√∂z√∂tti tartom√°nyra t√°gult, ez rutinos versenyz√Ķk eset√©n ak√°r 10 km/h-val t√∂bb is lehet. Hogy ez fontos vagy sem, csak az tudja, akinek szenved√©lye a rep√ľl√©s.

Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.06 mŠsodperc