A friedrichshafeni kiállításon a forgószárnyas UL-gyártók is nagyrészt leltározhatóak voltak.
Mi az autogirókat vettük számba.
|
Arrow Copter www.arrow-copter.com, info@arrow-copter.com Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu Sógorék (a pontosság kedvéért az osztrák FD Composits mérnökei) álmodták meg, egyenesen Luke Skywalker számára. A berepülést Andi Siebenhofer hajtotta végre. 200 km/h feletti utazósebességet, a 2,4 m-es nyomtávú szárnyprofilos főfutó elemeibe elhelyezett benzintank pedig megnövekedett stabilitást ígér. Plexivel vagy anélkül is repülhető, ez a nyári melegben külön értékelhető lesz majd. |
|
HTC/AutoGyro www.auto-gyro.com, info@auto-gyro.com Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu Az Autogyro Europe-ról és a Calidusról szégyenlünk dicshimnuszokat zengeni, mert annyira hiszünk benne, hogy forgalmazzuk is. Aki nem hiszi, járjon utána, pontosabban jöjjön el és próbálja ki. Úgy repül, mint egy merevszárnyú, csak éppen nem ismeri a turbulencia fogalomkö-rét. Az alacsony fel-le szállási sebességnek köszönhetően a giró ideális hidroplán vagy akár amfíbia, a svédek rajonganak érte.
|
Carpenterie Pagotto www.brakogyro.com, brako@libero.it
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
A teszkósított autogiró, repülési tulajdonságairól inkább diszkréten hallgatunk. Azok alternatívája, akik az anyagiak mentén szoktak dönteni. Az ő lelkük rajta. Ha már olcsó, pontosabban: valamivel kevésbé méregdrága, létezik burkolatlan változata is, legyen lúd, ha már kövér alapon. |
Celier Aviationwww.celieraviation.eu, xenon@celieraviation.eu | |||||||||||||||||||||||||||||||
A Raf 2000-től és a hasonló zsengéktől eltekintve ők voltak az elsők, akik megreszkírozták a zárt utasteres, egymás mellett ülős girót. A széles törzs, a nagyrészt kitakart tolólégcsavar kifogásolható repülési tulajdonságokat eredményeznek, a tömegadatok miatt 125 lovas motort ajánlanak hozzá.
|
|
ELA Aviación www.elaaviacion.com, ela@elaaviacion.com Juan de Cierva, az autogiró feltalálójának utódai tizenkét éve fejlesztik ezt a forgószárnyast. Korábban az abszolút referencia volt, mára már „csak” egy lehetséges alternatíva. 22,5 kg-mal nehezebb, mint az Autogyro Europe MT O3-asa, lomhább, megköveteli a 914-es Rotax motort. Kivitelezése is mediterrán jellegű. Paradox módon a németek „ihletődtek” az Elától, de úgy tűnik, hogy überelni tudták azt.
|
|
Magni Gyro www.magnigyro.it, info@magnigyro.it Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu A Magnit már igazán nem szükséges bemutatni a Motormadár hűséges olvasóinak. Idén sajnos egyéb elfoglaltságuk miatt nem jöttek el Friedrichshafenbe, pedig ők lettek volna az Autogyro Europe egyetlen méltó vetélytársa a kiállításon. Sebaj, mire e sorok megjelennek, talán már haza is értünk Olaszországból a berepülésen és minden teszten sikeresen túlesett, vadiúj M24 Orionnal.
|
|
Rotortec www.rotortec.com, info@rotortec.com
A Rotortecnél is feltalálták a kétüléses változatot. Az ajtók felfelé nyílnak, méghozzá vízszintes tengelyen: trükkös megoldás. A három rotorlapát viszont nem biztos, hogy annyira jó ötletnek bizonyul majd. Az egyszemélyes verziónál elektromos rotorfelpörgetést alkalmaztak, amely valószínűleg igen hatékonynak bizonyul. Az ipari villanymotor csúcsra járatva csaknem 15 lóerő teljesítményt nyújt. Ami a vonalvezetést illeti, azt leginkább eredetinek minősíthetjük, a fényezésre és dekorációra viszont nem lehet panasza az egzotikumot kedvelőknek – vagy inkább a feltűnési viszketegségben szenvedőknek?
|