A katalógusunk harmadik részéhez való adatgyűjtésre jobb alkalom nem is kínálkozhatott volna.
Világválság ide vagy oda, gondoltunk egy merészet, és idén először nemcsak látogatóként, hanem mint kiállítók jelentünk meg Friedrichshafenben, partnerünkkel, a román Pilot Magazinnal közös standon.
Kétségeink nem igazolódtak be, az immár 17. kiadását megélt – és mostantól már nem is biennálé, hanem évente megrendezésre kerülő – AERO idén 12 százalékkal több kiállítóval dicsekedhetett, mint két éve, és bár nekünk a szombati, legerősebb napon sem tűnt igazán sűrűnek a tömeg, a statisztikák szerint 40 különböző országból érkezett 46 ezer látogató fordult meg a vásáron, ráadásul 70%-uk valamilyen pilótajogosítással a zsebében. A 85000 m2-en szétszórt 625 kiállító a válság szót tabuként kezelte. Ez vagy egyfajta babonás prűdséget jelenthet, vagy azt, hogy most éppen az „utánunk az özönvíz” hangulatban megismétlődik a múlt század harmincas éveiben tapasztalt költekezési-fényűzési őrület.Az kétségtelen, hogy a merev- és forgószárnyas UL repcsik világában már-már abszurd pezsgést érzékeltünk.
Mivelhogy nemcsak az Aeróról írunk, hanem a háromrészes katalógus kereskedelmileg és technológiailag legburjánzóbb osztályát is leltározni szándékozunk, szögezzük le elöljáróban, hogy ez a légijármű-kategória (nem véletlenül futott ki belőlem, mert szemben a motoros ernyőkkel és mindenféle trájkos megoldásokkal, amiket a német DULV a szabadidős célú repüléshez használt egyéb kellékek osztályába sorol, itt már „igazi”, „komoly” repülőgépekről van szó) meglehetősen ellentmondásos.
Tény, hogy a minden szempontból el- és hozzáférhető ernyős megoldások mellett ezek a cuccok a legkelendőbbek manapság. S mi több: a merev- meg forgószárnyasok között is főleg a csúcskategória szuperál. Fejlett társadalmaink válságos időkben jellemző keresztmetszete fedezhető fel ebben a jelenségben: a középosztály elsorvadt, a proletariátus és az elit virágzik.
Ezzel az elittel kapcsolatban azonban vannak fenntartásaim. Nem pusztán erkölcsi vonatkozásban, hanem a szabad repülés lényegét tekintve is.
A franciák némi öniróniával azt mondták évekkel ezelőtt, hogy az UL merevszárnyúak pilótatársadalma nem más, mint a polgári repülés szemétládája. Erre a magyarázat egyszerű: UL pilótalicenchez nem kell orvosi vizsga arrafelé, így aki már nem bizonyult alkalmasnak mint polgári privátpilóta, az gyorsan átvedlett UL repülőgép-vezetővé, de úgy viszonyult a repüléshez, mintha továbbra is certifikált vassal játszana dzsenerál éviéjsönösdit.
Ez a folyamat ma ott tart, hogy nemcsak a parkinsonos és/vagy alzheimeres pilcsik igazoltak át az UL-társadalomba, hanem azok is, akik intelligensen belátták, hogy egy Rotaxszal szerelt és 450 kg-os felszállótömegűnek hazudott gép jóval többet tud és sokkal csicsásabb lehet, mint egy Cessna vagy Piper, fenntartása pedig feleannyiba sem kerül, az adminisztratív lájtosságról nem is beszélve. Így aztán kialakult egy olyan pilótatársadalom, ennek igényrendszere alapján pedig egy olyan gépkínálat, ami eleve a csúsztatásra épül. Ez van, ezt kell szeretni. Nincs más megoldás, a helyzetet el lehet fogadni, akár még politikailag korrekt módon is viszonyulhatunk hozzá, de ami a szimpátiát illeti, engedtessék meg kikérni magamnak.
A légi járgányokat illetően az tény, hogy a fejlődés érezhető, látható, hallható. A kérdés csak az, hogy jó-e a fejlődés iránya. A repülés szabadsága szempontjából aligha. A műszaki megoldások, a technológia szempontjából egyértelműen, de ez a fejlődés újabb két kérdést vet fel: Kinek? Minek? Négy napon keresztül legeltettük a szemünket az Aero látogatóin. A diagnózis lesújtó.
1. Van bőven pénzes kuncsaft, aki lazán megengedheti magának, hogy százezer eurót leperkáljon egy csilivili kompozit repcsiért, de különféle okoknál fogva biztonságosabb, ha nem repül vele.
2. Van nyálát csorgató csóringer, aki a kínált járgányokat úgy nézegeti, mint playmate-et a címoldalon, valószínűleg jóízűen tudná élvezni (mármint a légi járgányt), de mire odajut, hogy magáévá tehesse, ha megéri egyáltalán, vén trotli lesz maga is, megnyugtatóbb, ha az 1-es kategóriába sorol be a tettek szintjén.
3. Vannak persze kivételek, számuk elenyésző, minden tiszteletünk az övék.
A kompozit gépcsodák, a sikkes, lágy, ámbár agresszív vonalvezetésű „utazógépek” és egyéb hangárracerek statisztikailag kimutatottan keveset repülnek, ha igen, azt is inkább csak iskolakörön. A reklámokon látható helyzetekben már-már csak a gyári pilóták parádéznak. A kuncsaftok inkább csak paráznak a csúcsgépek igényes repülési tulajdonságai miatt. Amint ezt Paul Prudent, a francia UL pilóták doyen-je találóan megjegyezte: a csúcs-UL-ek olyanok, mint a gazdag vénemberek által kitartott manökenek. Nagyon imponáló birtokviszonyban lenni velük, de igazán belekóstolni az általuk nyújtott lehetőségekbe finoman szólva frusztráló lehet. Abból az evidens tényből kiindulva, hogy pénzes tulajdonosaik repülésre úgysem igen fogják használni ezeket a gyönyörű trófeákat, a gyártók igen gyakran eltekintenek a törvény szabta keretek betartásától, különösen a tömegadatok vonatkozásában. Vagy pedig eleve a 600 kg-os maximális felszállótömeg által fémjelzett LSA kategória sztenderdjeire alapoznak, még Európában is, ahol ennek a kategóriának talán majd jövőre, ha lesz perspektívája. A vevők gyengülő mentális képességeire való tekintettel viszont gyakorlatilag eltűntek az analóg műszerek, a full digitális, glass cockpittel, moving mapes GPS-szel és automata pilótával szerelt mini Cirrusok világában a pilóta gyakorlatilag utassá csökevényesedett. A Dyn’Aero, a Flight Design és a Flying Machines gépei legalább a tömegadatok tekintetében őszinték. Az olaszok viszont sokkal inkább a dizájnra mennek rá, mint a korlátok tiszteletére. Náluk ez bocsánatos bűn, az olasz légügyi hatóság annyira laza az UL kategóriát illetően, hogy még a gázturbinával szerelt helikopter is belefér erkölcseikbe.
A Comco Ikarusa, az Aeropro által gyártott Eurofox és a Zlin Savage üde kivételt képeznek ebből a szempontból. A G1 Aviation Stol kategóriás terméke használati érték szempontjából példamutató, ára viszont ellentmondásban van a fizetőképes kereslet esztétikai igényrendszerével.
Összességében elmondható:
A legbecsületesebb kompromisszum valahol a Halley Kft. által gyártott Apollo Foxban testesül meg. Repülési tulajdonságok szempontjából tudja azt, amit kell, robusztus, rusztikus, árban pedig verhetetlen. Elérhető, élvezhető. Korrekt. Le a kalappal!
Aero-Kros www.aero-kros.com, lzpn@aero-kros.com
Az eddig az FK gépeit alvállalkozóként gyártó lengyel Aero-Kros első saját „gyermekét” mutatta be. A Czajka nevű prototípus repülni még nem repült ugyan, de a konstrukció és a kivitelezés minősége ígéretes tulajdonságokat sejtet, melyek közül csak az egyik a 270 km/órára várható csúcssebesség.
MP 02 Czajka | |
Üres tömeg (kg) | 268 |
Szárnyfesztáv (m) | 9,72 |
Szárnyfelület (m2) | 10,2 |
Üzemanyagtartály (l) | n.a. |
Motor | Rotax 912 |
Teljesítmény (LE) | 80–100 |
Max. felszállótömeg (kg) | 472,5 |
Ülések száma | 2 |
Vmax (km/h) | 270 |
Vc (km/h) | 250 |
Vs0 (km/h) | 65 |
Emelkedés (m/s) | 7 |
Fogyasztás (l/h) | n.a. |
Tájékoztató jellegű nettó ár (EUR) | n.a. |
Aeropro www.aeropro.sk, aeropro@stonline.sk Az Avid Flyerek kései leszármazottja, az Eurofox majdnem olyan hiteles, mint a hasonló ihletésű Apollo Fox. Szárnyai könnyen és gyorsan behajthatók. A kivitelezés minősége sem hagy kívánnivalót. |
|
Aerospool www.aerospool.sk, aerospool@aerospool.sk
|
A szlovák Aerospool már kitben is kínálja a népszerű Dynamicot. Így még jobban meggyőződhetünk arról a gondos és minőségi munkáról, mellyel a kompozitanyagokat állítják elő. Forma, kivitelezés, teljesítmények tekintetében az abszolút non plus ultra, ha még szimpatikus is volna a gyártó, na meg ha látnám értelmét egy ilyen csúcsgépnek, Isten bizony elfogadnám.
|
Airo Aviationwww.airoaviation.com, info@airoaviation.de
Az Urban Airről a Lambada és a Samba XXL szokott eszünkbe jutni. Termékeiket számunkra homályos módon most az Airo Aviation állította ki, megspékelve a cseh ultrakönnyű kínálatot egy nagyon csinos 182-es Cessna UL klónnal is. Ennél egyértelműbb jelzés nem is létezhet a General Aviationból lefele kiszoruló pilóták felé. |
|
Alpi Aviation
www.alpiaviation.com, info@alpiaviation.com
Az Alpi újdonsága, a Pioneer 400 már nem a mi világunk, a 914-es Rotax hajtotta négyüléses tulajdonképpen a Pioneer 300 némileg „felhizlalt” nagy testvére. Az UL kategóriába persze már nem fér bele, de ezzel alapvetően a többi Alpi Aviation cájg is így van, melyik a minimális repülési sebesség, melyik a tömegadatok, megint másik a műrepülhetőség miatt.
Pioneer 200 | Pioneer 300 | |
Üres tömeg (kg) | 275 | 285 |
Szárnyfesztáv (m) | 7,55 | 7,55/8,1 |
Szárnyfelület (m2) | 10,22 | 11 |
Üzemanyagtartály (l) | 54 | 80 |
Motor | Rotax 912S | Rotax 912S |
Teljesítmény (LE) | 80/100 | 80/100 |
Max. felszállótömeg (kg) | 450 | 450 |
Ülések száma | 2 | 2 |
Vmax (km/h) | 215/225 | 260/280 |
Vc (km/h) | 185/210 | 240/250 |
Vs0 (km/h) | 65 | 65 |
Emelkedés (m/s) | 5/7 | 5/7,6 |
Fogyasztás (l/h) | 14,7/18,5 | 14,7/18,5 |
Tájékoztató jellegű nettó ár* (EUR) | 44900,- | 68900,- |
|
Breezer www.breezeraircraft.de, dk@breezeraircraft.de A Breezer Clubot kifejezetten oktatógépnek, iskolák számára építették meg. Fejlesztése során is a legmesszemenőbbig figyelembe veszik az oktatóktól kapott visszajelzéseket. A németek is hódoltak az Alclad építésnek. A tükörfényes alu lemezborítás lehetővé teszi a fényezés megspórolását, a szép felület viszont csak 0,6-os lemezzel érhető el, amit nyernek a réven, azt elveszítik a vámon. Az igazi pozitívum a strukturális szilárdság.
|
Comco Ikarus www.comco-ikarus.de, post@comco-ikarus.de A Comco Ikarus sztárja, a C42 B 1997, azaz sorozatgyártásának megkezdése óta folyamatosan döntögeti a rekordokat minden létező bajnokságon. Azóta több mint 700 példányt adtak el belőle. A folyamatos fejlesztésben a biztonságra és a minél könnyebb repülhetőségre helyezik a hangsúlyt. A motor hatásfokát is javító porlasztófűtés, NACA profilos légbeömlőnyílások, csökkentett fogyasztás, optimalizált áramvonalak. És persze elektromos trim és féklapok, tágas, széles pilótafülke, nagy ajtók, kiváló kilátás: mindent a kényelemért. A szárny továbbra is Dacron borítású, a bordák alu latnicsövek. Ez az utazósebességet 175 km/h-ra korlátozza, de az apróbb sérülések javítási költsége nevetséges a kompozit konstrukciókéhoz képest.
|
|
Dyn’Aero www.dynaero.com, info@dynaero.fr, contact@dyn.aero Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu
A Dyn’Aero standján szinte egymás kezéből kapkodták volna a kilincset az érdeklődők, már ha lett volna. Azért sikerült nekünk is beszélgetnünk Christophe Robinnal egy kicsit. A kínálatban minden megtalálható, mi szem-szájnak ingere, a klasszikus ULC modelltől a repülő lakókocsinak is becézhető Pick Upon át a négyüléses, 100 vagy 120 lóerős változatban is szerelt, STOL kategóriás 4S-ig, amely saját súlyának akár 150%-ával is megpakolható.
|
A csúcsgépek kategóriájában még mindig ők a leghitelesebbek a tömegadatok vonatkozásában. De milyen áron?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ekolot www.ekolot.pl, biuro@ekolot.pl A lengyel Ekolot által bemutatott Topaz utastere teljesen limuzinos. Conolly bőr üléshuzatok, mahagóniberakásos műszerfal, már csak a masszírozás funkció hiányzik az ülésekből. A dúcmentes szárnynak köszönhetően az ajtó is automobilosan nyílik, a centrálzár és a távirányító opcionálisak. A szárny immár külön ívelő-féklapokkal és csűrőkkel rendelkezik. Az összesen hetven liter térfogatú üzemanyagtankok az ülések mögött találhatóak, elvileg 1200 km-es autonómiát biztosítanak a 80 lovas Rotax motorral.
|
|
FK-Lightplanes www.fk-lightplanes.com, info@fk-lightplanes.com
A sztár továbbra is a Polaris volt Funkék standján, főleg azért, mert az FK12 Comet biplán gyártását átmenetileg szüneteltetik. Az új (bár már 2007-ben is látott) FK14B változat hosszabb törzset kapott, szárnya full karbon-nomex szendvics. Az üzemanyagrendszer alapból 65 l-rel gazdálkodik, szemben a korábbi 2x25 literrel. Ehhez rendelhető még a szárnyvégre póttank, hogy túlórázni lehessen a levegőben. A farokfutós változat 6 kg-mal könnyebb, a sebességértékek 8 km/h-val jobbak. Az FK9 továbbra is a Mark IV-es változatnál tart. A Smart Roadster motor integrálásáról egyelőre letettek, de a Mark IV-et minden részletében folyamatosan tökéletesítik. A hosszabb törzs és a Polaris függőleges vezérsíkja még jobb menetirányú stabilitást biztosítanak, az itt-ott nyert grammok megnövelt üzemanyag-kapacitást tesznek lehetővé, aminek köszönhetően elméleti autonómiája meghaladja az 1000 km-t. |
Flight Design www.flightdesign.com, info@flightdesign.com A Flight Design 2009-es új modelljei közül a CTLS-t egyenesen a „repülés jövőjének” kiáltották ki. Az amerikai piac igényeit kielégítendő, kijöttek egy fémépítésű LSA változattal is, neve: CTMC
|
Flying Machines www.flyingmachines.cz, info@flyingmachines.cz
A cseh Flying Machines az eddigi LSA Mystique helyett a Vampire-t kínálja teljes mellszélességgel. Már csak a neve miatt is szimpatikus... A francia szaksajtó igen pozitívan nyilatkozott róla, úgy tömegadatok, mint repülési tulajdonságok tekintetében.
|
|
|
Fly Synthesis www.flysynthesis.com, info@flysynthesis.com Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu A Fly Synthesis látványos standján nagy pompával leplezték le péntek délután az új Syncrót. A design igazán csodás, hiába, az olaszok... Repülési tulajdonságairól még nincs tapasztalat, de nagy oldalviszonyú, trapéz alakú dúcolatlan szárnya és elegánsan nyújtott törzse várhatóan biztosítja majd az ígért paramétereket, köztük a 230 km/órás manőverezési sebességet. |
Az egyébként a felsőkategóriás Opelek és Ferrarik karosszériamunkáin nevelkedett piemonti cég most légi jármű gyártására adta a fejét. A nagyrészt polírozott, 0,6 mm-es Alclad lemezből kivitelezett, csillogó, csupa fém „aranyautó” méltán örvendett nagy érdeklődésnek. Sikerük záloga nem más, mint Stelio Frati, a híres repülőgép-tervező, többek között a Falco F8L műrepülőgép megalkotója. |
Golden Car www.golden-car.it, info@golden-car.it
|
Halley www.halley.hu, apollo@mail.datanet.hu
|
Végre-valahára a Halley Kft. is az őt megillető helyen és léptékben volt jelen az Aerón. Az új Monsoon és a felfrissített Delta Jet nagyobb feltűnést keltettek, mint a jól bevált Apollo Fox, utolérhetetlen ár / használati érték arányával az egri felsőszárnyas a kiállítás fénypontja lehetett volna, már feltéve, hogy a látogatókat valóban a repülés, mint tevékenység érdekli, és nem a csicsás repülőszerkezetek fetisiszta birtoklása. |
Millennium Aircraft www.millennium-aircraft.com, info@millennium-aircraft.com | |||||||||||||||||||||||||||||||
Az olasz Compact Compositi által gyártott, parádés paraméterekkel dicsekvő karboncsoda sok látogatót vonzott. Egyikük lelkesedésében még a pirotechnikai mentőernyő kioldókarját is megrántotta. Működött!
|
Remos www.remos.com, email@remos.com
|
|
Német minőség, német ár. Mit lehetne még hozzáfűzni? Ők is full karbonos LSA változattal ámították a nagyérdeműt. |
|
Roko Aero www.rokoaero.com, info@rokoaero.com A cseh NG-4 kiváló repülési tulajdonságokat és szinte keleti kényelmet biztosít. A teljes egészében fémkonstrukció garantálja hosszú életűségét és könnyű javíthatóságát. |
Tecnam www.tecnam.com, info@tecnam.org
A Tecnam a Partenavia több évtizedes polgári repülős tapasztalatát ülteti át az ultrakönnyűnek csúsztatott kategóriába. Mind ez idáig fémépítésű gépekkel jeleskedtek, a P2008-as már nagyrészt szénszálas. Vonalvezetése vetekedik a Fly Synthesis Syncrójának eleganciájával és áramvonalasságával. A NACA63A profilos elliptikus szárny, a főtartók mögé elhelyezett 2 db 55 l-es tank és a glass cockpit utazásra csábítanak. Passzív biztonság terén nem is érheti szó a ház elejét. De hol van az a pilcsi, aki bár egy tizedét is ki tudná használni egy ilyen gép adottságainak? Még vagy nyolcvan évig kuporgat a vételárra. Van persze, aki farzsebből leperkálja, csak éppen nem biztos, hogy pilóta. |
|
|
TL-Ultralight www.tl-ultralight.cz, info@tl-ultralight.cz A TL-Ultralight Siriusa a híres Sting felsőszárnyas változata. A könnyű be- és kiszállásnak köszönhetően immár a célcsoportnak tekintett „kevésbé sportos” közönség számára pusztán anyagi erőfeszítések árán hozzáférhető. Vélhetően a légcsavart sejtelmesen simogató hostess is ezt sugallhatja. |
Tomark www.tomarkaero.sk, tomark@tomark.sk Az ultrakönnyű légi járművek piacán új szereplő az aeronautika más területein egyébként már nagy tapasztalattal rendelkező lengyel Tomark. A teljes egészében fémkonstrukciójú Viper a legmodernebb műszerezettséggel, navigációs és kommunikációs rendszerrel büszkélkedhet. A maximális precizitás érdekében alkatrészei is CNS, illetve lézertechnológiával készülnek.
|
Zlin (Savage) www.zlinaero.com, info@zlinaero.com Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu
|
A Zlin standja volt a legegzotikusabb színfolt. Kalandoroknak gyártanak játékszereket. A terepkamion mellett mesterséges tábortűz lobogott, Piper Cub replikájukat óriás képernyőn lehetett látni, amint patakmederben, hegyoldalban, és minden normálisnak nem nevezhető helyszínen üzemel. |