Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Merevszárnyú UL

Merevszárnyas UL-ek


A katalógusunk harmadik részéhez való adatgyûjtésre jobb alkalom nem is kínálkozhatott volna.
Világválság ide vagy oda, gondoltunk egy merészet, és idén elõször nemcsak látogatóként, hanem mint kiállítók jelentünk meg Friedrichshafenben, partnerünkkel, a román Pilot Magazinnal közös standon.

Kétségeink nem igazolódtak be, az immár 17. kiadását megélt – és mostantól már nem is biennálé, hanem évente megrendezésre kerülõ – AERO idén 12 százalékkal több kiállítóval dicsekedhetett, mint két éve, és bár nekünk a szombati, legerõsebb napon sem tûnt igazán sûrûnek a tömeg, a statisztikák szerint 40 különbözõ országból érkezett 46 ezer látogató fordult meg a vásáron, ráadásul 70%-uk valamilyen pilótajogosítással a zsebében. A 85000 m2-en szétszórt 625 kiállító a válság szót tabuként kezelte. Ez vagy egyfajta babonás prûdséget jelenthet, vagy azt, hogy most éppen az „utánunk az özönvíz” hangulatban megismétlõdik a múlt század harmincas éveiben tapasztalt költekezési-fényûzési õrület.
Az kétségtelen, hogy a merev- és forgószárnyas UL repcsik világában már-már abszurd pezsgést érzékeltünk.
Mivelhogy nemcsak az Aeróról írunk, hanem a háromrészes katalógus kereskedelmileg és technológiailag legburjánzóbb osztályát is leltározni szándékozunk, szögezzük le elöljáróban, hogy ez a légijármû-kategória (nem véletlenül futott ki belõlem, mert szemben a motoros ernyõkkel és mindenféle trájkos megoldásokkal, amiket a német DULV a szabadidõs célú repüléshez használt egyéb kellékek osztályába sorol, itt már „igazi”, „komoly” repülõgépekrõl van szó) meglehetõsen ellentmondásos.
Tény, hogy a minden szempontból el- és hozzáférhetõ ernyõs megoldások mellett ezek a cuccok a legkelendõbbek manapság. S mi több: a merev- meg forgószárnyasok között is fõleg a csúcskategória szuperál. Fejlett társadalmaink válságos idõkben jellemzõ keresztmetszete fedezhetõ fel ebben a jelenségben: a középosztály elsorvadt, a proletariátus és az elit virágzik.
Ezzel az elittel kapcsolatban azonban vannak fenntartásaim. Nem pusztán erkölcsi vonatkozásban, hanem a szabad repülés lényegét tekintve is.
A franciák némi öniróniával azt mondták évekkel ezelõtt, hogy az UL merevszárnyúak pilótatársadalma nem más, mint a polgári repülés szemétládája. Erre a magyarázat egyszerû: UL pilótalicenchez nem kell orvosi vizsga arrafelé, így aki már nem bizonyult alkalmasnak mint polgári privátpilóta, az gyorsan átvedlett UL repülõgép-vezetõvé, de úgy viszonyult a repüléshez, mintha továbbra is certifikált vassal játszana dzsenerál éviéjsönösdit.
Ez a folyamat ma ott tart, hogy nemcsak a parkinsonos és/vagy alzheimeres pilcsik igazoltak át az UL-társadalomba, hanem azok is, akik intelligensen belátták, hogy egy Rotaxszal szerelt és 450 kg-os felszállótömegûnek hazudott gép jóval többet tud és sokkal csicsásabb lehet, mint egy Cessna vagy Piper, fenntartása pedig feleannyiba sem kerül, az adminisztratív lájtosságról nem is beszélve. Így aztán kialakult egy olyan pilótatársadalom, ennek igényrendszere alapján pedig egy olyan gépkínálat, ami eleve a csúsztatásra épül. Ez van, ezt kell szeretni. Nincs más megoldás, a helyzetet el lehet fogadni, akár még politikailag korrekt módon is viszonyulhatunk hozzá, de ami a szimpátiát illeti, engedtessék meg kikérni magamnak.
A légi járgányokat illetõen az tény, hogy a fejlõdés érezhetõ, látható, hallható. A kérdés csak az, hogy jó-e a fejlõdés iránya. A repülés szabadsága szempontjából aligha. A mûszaki megoldások, a technológia szempontjából egyértelmûen, de ez a fejlõdés újabb két kérdést vet fel: Kinek? Minek? Négy napon keresztül legeltettük a szemünket az Aero látogatóin. A diagnózis lesújtó.
1. Van bõven pénzes kuncsaft, aki lazán megengedheti magának, hogy százezer eurót leperkáljon egy csilivili kompozit repcsiért, de különféle okoknál fogva biztonságosabb, ha nem repül vele.
2. Van nyálát csorgató csóringer, aki a kínált járgányokat úgy nézegeti, mint playmate-et a címoldalon, valószínûleg jóízûen tudná élvezni (mármint a légi járgányt), de mire odajut, hogy magáévá tehesse, ha megéri egyáltalán, vén trotli lesz maga is, megnyugtatóbb, ha az 1-es kategóriába sorol be a tettek szintjén.
3. Vannak persze kivételek, számuk elenyészõ, minden tiszteletünk az övék.
A kompozit gépcsodák, a sikkes, lágy, ámbár agresszív vonalvezetésû „utazógépek” és egyéb hangárracerek statisztikailag kimutatottan keveset repülnek, ha igen, azt is inkább csak iskolakörön. A reklámokon látható helyzetekben már-már csak a gyári pilóták parádéznak. A kuncsaftok inkább csak paráznak a csúcsgépek igényes repülési tulajdonságai miatt. Amint ezt Paul Prudent, a francia UL pilóták doyen-je találóan megjegyezte: a csúcs-UL-ek olyanok, mint a gazdag vénemberek által kitartott manökenek. Nagyon imponáló birtokviszonyban lenni velük, de igazán belekóstolni az általuk nyújtott lehetõségekbe finoman szólva frusztráló lehet. Abból az evidens ténybõl kiindulva, hogy pénzes tulajdonosaik repülésre úgysem igen fogják használni ezeket a gyönyörû trófeákat, a gyártók igen gyakran eltekintenek a törvény szabta keretek betartásától, különösen a tömegadatok vonatkozásában. Vagy pedig eleve a 600 kg-os maximális felszállótömeg által fémjelzett LSA kategória sztenderdjeire alapoznak, még Európában is, ahol ennek a kategóriának talán majd jövõre, ha lesz perspektívája. A vevõk gyengülõ mentális képességeire való tekintettel viszont gyakorlatilag eltûntek az analóg mûszerek, a full digitális, glass cockpittel, moving mapes GPS-szel és automata pilótával szerelt mini Cirrusok világában a pilóta gyakorlatilag utassá csökevényesedett. A Dyn’Aero, a Flight Design és a Flying Machines gépei legalább a tömegadatok tekintetében õszinték. Az olaszok viszont sokkal inkább a dizájnra mennek rá, mint a korlátok tiszteletére. Náluk ez bocsánatos bûn, az olasz légügyi hatóság annyira laza az UL kategóriát illetõen, hogy még a gázturbinával szerelt helikopter is belefér erkölcseikbe.
A Comco Ikarusa, az Aeropro által gyártott Eurofox és a Zlin Savage üde kivételt képeznek ebbõl a szempontból. A G1 Aviation Stol kategóriás terméke használati érték szempontjából példamutató, ára viszont ellentmondásban van a fizetõképes kereslet esztétikai igényrendszerével.
Összességében elmondható:
A legbecsületesebb kompromisszum valahol a Halley Kft. által gyártott Apollo Foxban testesül meg. Repülési tulajdonságok szempontjából tudja azt, amit kell, robusztus, rusztikus, árban pedig verhetetlen. Elérhetõ, élvezhetõ. Korrekt. Le a kalappal!


Aero-Kros www.aero-kros.com, lzpn@aero-kros.com

Az eddig az FK gépeit alvállalkozóként gyártó lengyel Aero-Kros elsõ saját „gyermekét” mutatta be. A Czajka nevû prototípus repülni még nem repült ugyan, de a konstrukció és a kivitelezés minõsége ígéretes tulajdonságokat sejtet, melyek közül csak az egyik a 270 km/órára várható csúcssebesség.

MP 02 Czajka
Üres tömeg (kg)268
Szárnyfesztáv (m)9,72
Szárnyfelület (m2)10,2
Üzemanyagtartály (l)n.a.
MotorRotax 912
Teljesítmény (LE)80–100
Max. felszállótömeg (kg)472,5
Ülések száma2
Vmax (km/h)270
Vc (km/h)250
Vs0 (km/h)65
Emelkedés (m/s)7
Fogyasztás (l/h)n.a.
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.


Aeropro
www.aeropro.sk, aeropro@stonline.sk

Az Avid Flyerek kései leszármazottja, az Eurofox majdnem olyan hiteles, mint a hasonló ihletésû Apollo Fox. Szárnyai könnyen és gyorsan behajthatók. A kivitelezés minõsége sem hagy kívánnivalót.

Eurofox (TOW, UL, S-LSA)
Üres tömeg / mentõernyõvel (kg)280 / 293
Szárnyfesztáv (m)9,2
Szárnyfelület (m2)11,5
Üzemanyagtartály (l)85
MotorRotax 912 UL/ULS
Teljesítmény (LE)80/100
Max. felszállótömeg (kg)450/472,5/560
Ülések száma2
Vmax (km/h)210
Vc (km/h)170
Vs0 (km/h)62
Emelkedés (m/s)5,8
Vontatható súly750 kg
Fogyasztás (l/h)10/13
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)46000,- (TOW 52000,-)


Aerospool
www.aerospool.sk, aerospool@aerospool.sk

WT 9 Dynamic
Üres tömeg (kg)265-tõl
Szárnyfesztáv (m)9
Szárnyfelület (m2)10,35
Üzemanyagtartály (l)75–120
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)472,5
Ülések száma2
Vmax (km/h)260
Vc (km/h)220
Vs0 (km/h)65
Emelkedés (m/s)7
Fogyasztás (l/h)10
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.

A szlovák Aerospool már kitben is kínálja a népszerû Dynamicot. Így még jobban meggyõzõdhetünk arról a gondos és minõségi munkáról, mellyel a kompozitanyagokat állítják elõ. Forma, kivitelezés, teljesítmények tekintetében az abszolút non plus ultra, ha még szimpatikus is volna a gyártó, na meg ha látnám értelmét egy ilyen csúcsgépnek, Isten bizony elfogadnám.


Airo Aviationwww.airoaviation.com, info@airoaviation.de

Az Urban Airrõl a Lambada és a Samba XXL szokott eszünkbe jutni. Termékeiket számunkra homályos módon most az Airo Aviation állította ki, megspékelve a cseh ultrakönnyû kínálatot egy nagyon csinos 182-es Cessna UL klónnal is. Ennél egyértelmûbb jelzés nem is létezhet a General Aviationból lefele kiszoruló pilóták felé.

Airo 1
Üres tömeg (kg)278
Szárnyfesztáv (m)9,78
Szárnyfelület (m2)14,62
Üzemanyagtartály (l)59
MotorRotax 912
Teljesítmény (LE)80
Max. felszállótömeg (kg)450
Ülések száma2
Vmax (km/h)175
Vc (km/h)150
Vs0 (km/h)60
Emelkedés (m/s)6
Fogyasztás (l/h)12
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.


Alpi Aviation
www.alpiaviation.com, info@alpiaviation.com

Az Alpi újdonsága, a Pioneer 400 már nem a mi világunk, a 914-es Rotax hajtotta négyüléses tulajdonképpen a Pioneer 300 némileg „felhizlalt” nagy testvére. Az UL kategóriába persze már nem fér bele, de ezzel alapvetõen a többi Alpi Aviation cájg is így van, melyik a minimális repülési sebesség, melyik a tömegadatok, megint másik a mûrepülhetõség miatt.

Pioneer 200Pioneer 300
Üres tömeg (kg)275285
Szárnyfesztáv (m)7,557,55/8,1
Szárnyfelület (m2)10,2211
Üzemanyagtartály (l)5480
MotorRotax 912SRotax 912S
Teljesítmény (LE)80/10080/100
Max. felszállótömeg (kg)450450
Ülések száma22
Vmax (km/h)215/225260/280
Vc (km/h)185/210240/250
Vs0 (km/h)6565
Emelkedés (m/s)5/75/7,6
Fogyasztás (l/h)14,7/18,514,7/18,5
Tájékoztató jellegû nettó ár* (EUR)44900,-68900,-


Breezer C
Üres tömeg (kg)294
Szárnyfesztáv (m)8,71
Szárnyfelület (m2)11,7
Üzemanyagtartály (l)70
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)472,5
Ülések száma2
Vmax (km/h)220
Vc (km/h)200
Vs0 (km/h)64
Emelkedés (m/s)5
Fogyasztás (l/h)15
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.

Breezer
www.breezeraircraft.de, dk@breezeraircraft.de

A Breezer Clubot kifejezetten oktatógépnek, iskolák számára építették meg. Fejlesztése során is a legmesszemenõbbig figyelembe veszik az oktatóktól kapott visszajelzéseket. A németek is hódoltak az Alclad építésnek. A tükörfényes alu lemezborítás lehetõvé teszi a fényezés megspórolását, a szép felület viszont csak 0,6-os lemezzel érhetõ el, amit nyernek a réven, azt elveszítik a vámon. Az igazi pozitívum a strukturális szilárdság.


Comco Ikarus
www.comco-ikarus.de, post@comco-ikarus.de

A Comco Ikarus sztárja, a C42 B 1997, azaz sorozatgyártásának megkezdése óta folyamatosan döntögeti a rekordokat minden létezõ bajnokságon. Azóta több mint 700 példányt adtak el belõle. A folyamatos fejlesztésben a biztonságra és a minél könnyebb repülhetõségre helyezik a hangsúlyt. A motor hatásfokát is javító porlasztófûtés, NACA profilos légbeömlõnyílások, csökkentett fogyasztás, optimalizált áramvonalak. És persze elektromos trim és féklapok, tágas, széles pilótafülke, nagy ajtók, kiváló kilátás: mindent a kényelemért. A szárny továbbra is Dacron borítású, a bordák alu latnicsövek. Ez az utazósebességet 175 km/h-ra korlátozza, de az apróbb sérülések javítási költsége nevetséges a kompozit konstrukciókéhoz képest.

Ikarus C22Ikarus C42 B
Üres tömeg (kg)210272
Szárnyfesztáv (m)10,49,45
Szárnyfelület (m2)15,212,5
Üzemanyagtartály (l)5065
MotorRotax 582-912Rotax 912
Teljesítmény (LE)64–8080
Max. felszállótömeg (kg)450472,5
Ülések száma22
Vmax (km/h)145185
Vc (km/h)120175
Vs0 (km/h)6365
Emelkedés (m/s)45
Fogyasztás (l/h)1310–13
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.n.a.


Dyn’Aero
www.dynaero.com, info@dynaero.fr, contact@dyn.aero
Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu

A Dyn’Aero standján szinte egymás kezébõl kapkodták volna a kilincset az érdeklõdõk, már ha lett volna. Azért sikerült nekünk is beszélgetnünk Christophe Robinnal egy kicsit. A kínálatban minden megtalálható, mi szem-szájnak ingere, a klasszikus ULC modelltõl a repülõ lakókocsinak is becézhetõ Pick Upon át a négyüléses, 100 vagy 120 lóerõs változatban is szerelt, STOL kategóriás 4S-ig, amely saját súlyának akár 150%-ával is megpakolható.

A csúcsgépek kategóriájában még mindig õk a leghitelesebbek a tömegadatok vonatkozásában. De milyen áron?

MCR ULCMCR PICK-UPMCR 4S
Üres tömeg (kg)230–270275350
Szárnyfesztáv (m)8,648,728,72
Szárnyfelület (m2)8,138,38,3
Üzemanyagtartály (l)80+2x401302x65
MotorRotax 912Rotax 912 ULS FR/Jabiru 2.2Rotax 912 S/914 Turbo/Jabiru 3300
Teljesítmény (LE)8080/100/85100/120
Max. felszállótömeg (kg)472,5472,5750
Ülések száma224
Vmax (km/h)293250270
Vc (km/h)271210250
Vs0 (km/h)636383
Emelkedés (m/s)953,8/4,5
Fogyasztás (l/h)18,520,7/1820,7
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.n.a.n.a.


Ekolot
www.ekolot.pl, biuro@ekolot.pl A lengyel Ekolot által bemutatott Topaz utastere teljesen limuzinos. Conolly bõr üléshuzatok, mahagóniberakásos mûszerfal, már csak a masszírozás funkció hiányzik az ülésekbõl. A dúcmentes szárnynak köszönhetõen az ajtó is automobilosan nyílik, a centrálzár és a távirányító opcionálisak. A szárny immár külön ívelõ-féklapokkal és csûrõkkel rendelkezik. Az összesen hetven liter térfogatú üzemanyagtankok az ülések mögött találhatóak, elvileg 1200 km-es autonómiát biztosítanak a 80 lovas Rotax motorral.

KR 030 Topaz
Üres tömeg (kg)290
Szárnyfesztáv (m)10,76
Szárnyfelület (m2)10,24
Üzemanyagtartály (l)2x35
MotorRotax 912
Teljesítmény (LE)80
Max. felszállótömeg (kg)472,5
Ülések száma2
Vmax (km/h)220
Vc (km/h)160
Vs0 (km/h)65
Emelkedés (m/s)5,5
Fogyasztás (l/h)10
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.


FK12 CometFK14BFK9 Mark IV
Üres tömeg (kg)265275268
Szárnyfesztáv (m)6,79,19,85
Szárnyfelület (m2)13,49,111,6
Üzemanyagtartály (l)426542
MotorRotax 912 - 912SRotax 912Rotax 912
Teljesítmény (LE)80–1008080
Max. felszállótömeg (kg)450472,5472,5
Ülések száma222
Vmax (km/h)220280230
Vc (km/h)172–180260190
Vs0 (km/h)656564
Emelkedés (m/s)4,5–76,55,5
Fogyasztás (l/h)13,513,814,1
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.n.a.n.a.

FK-Lightplanes
www.fk-lightplanes.com, info@fk-lightplanes.com

A sztár továbbra is a Polaris volt Funkék standján, fõleg azért, mert az FK12 Comet biplán gyártását átmenetileg szüneteltetik. Az új (bár már 2007-ben is látott) FK14B változat hosszabb törzset kapott, szárnya full karbon-nomex szendvics. Az üzemanyagrendszer alapból 65 l-rel gazdálkodik, szemben a korábbi 2x25 literrel. Ehhez rendelhetõ még a szárnyvégre póttank, hogy túlórázni lehessen a levegõben. A farokfutós változat 6 kg-mal könnyebb, a sebességértékek 8 km/h-val jobbak. Az FK9 továbbra is a Mark IV-es változatnál tart. A Smart Roadster motor integrálásáról egyelõre letettek, de a Mark IV-et minden részletében folyamatosan tökéletesítik. A hosszabb törzs és a Polaris függõleges vezérsíkja még jobb menetirányú stabilitást biztosítanak, az itt-ott nyert grammok megnövelt üzemanyag-kapacitást tesznek lehetõvé, aminek köszönhetõen elméleti autonómiája meghaladja az 1000 km-t.


Flight Design
www.flightdesign.com, info@flightdesign.com

A Flight Design 2009-es új modelljei közül a CTLS-t egyenesen a „repülés jövõjének” kiáltották ki. Az amerikai piac igényeit kielégítendõ, kijöttek egy fémépítésû LSA változattal is, neve: CTMC

CTLS
Üres tömeg (kg)303,5
Szárnyfesztáv (m)8,53
Szárnyfelület (m2)9,98
Üzemanyagtartály (l)130
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)600
Ülések száma2
Vmax (km/h)301
Vc (km/h)240
Vs0 (km/h)81
Emelkedés (m/s)3,5
Fogyasztás (l/h)16
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)77391,09


Flying Machines
www.flyingmachines.cz, info@flyingmachines.cz

A cseh Flying Machines az eddigi LSA Mystique helyett a Vampire-t kínálja teljes mellszélességgel. Már csak a neve miatt is szimpatikus... A francia szaksajtó igen pozitívan nyilatkozott róla, úgy tömegadatok, mint repülési tulajdonságok tekintetében.

B612FM250 Vampire
Üres tömeg (kg)175255
Szárnyfesztáv (m)6,97,8
Szárnyfelület (m2)6,810,05
Üzemanyagtartály (l)3068–100
MotorRotax 503Rotax 912
Teljesítmény (LE)52n.a.
Max. felszállótömeg (kg)300472,5
Ülések száma12
Vmax (km/h)220250
Vc (km/h)200180–220
Vs0 (km/h)6565
Emelkedés (m/s)67
Fogyasztás (l/h)12n.a.
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.n.a.


Storch Classic JabiruTexan Top ClassicSyncro
Üres tömeg (kg)258285289
Szárnyfesztáv (m)10,148,610,4
Szárnyfelület (m2)13,0211,810,54
Üzemanyagtartály (l)2x302x362x50
MotorJabiru 2200Rotax 912SRotax 912 ULS
Teljesítmény (LE)80100100
Max. felszállótömeg (kg)472,5450472,5
Ülések száma222
Vmax (km/h)180240280
Vc (km/h)155200230
Vs0 (km/h)575865
Emelkedés (m/s)4,57n.a.
Fogyasztás (l/h)1415n.a.
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.n.a.n.a.

Fly Synthesis
www.flysynthesis.com, info@flysynthesis.com
Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu

A Fly Synthesis látványos standján nagy pompával leplezték le péntek délután az új Syncrót. A design igazán csodás, hiába, az olaszok... Repülési tulajdonságairól még nincs tapasztalat, de nagy oldalviszonyú, trapéz alakú dúcolatlan szárnya és elegánsan nyújtott törzse várhatóan biztosítja majd az ígért paramétereket, köztük a 230 km/órás manõverezési sebességet.


Az egyébként a felsõkategóriás Opelek és Ferrarik karosszériamunkáin nevelkedett piemonti cég most légi jármû gyártására adta a fejét. A nagyrészt polírozott, 0,6 mm-es Alclad lemezbõl kivitelezett, csillogó, csupa fém „aranyautó” méltán örvendett nagy érdeklõdésnek. Sikerük záloga nem más, mint Stelio Frati, a híres repülõgép-tervezõ, többek között a Falco F8L mûrepülõgép megalkotója.

Golden Car
www.golden-car.it, info@golden-car.it

Golden Car
Üres tömeg (kg)281
Szárnyfesztáv (m)8,6
Szárnyfelület (m2)10,6
Üzemanyagtartály (l)100 lt
MotorRotax 912S / Jabiru 3300
Teljesítmény (LE)100 / 120
Max. felszállótömeg (kg)550
Ülések száma2
Vmax (km/h)315
Vc (km/h)270
Vs0 (km/h)64
Emelkedés (m/s)9
Fogyasztás (l/h)18
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)120000,-


Halley
www.halley.hu, apollo@mail.datanet.hu

Apollo Fox
Üres tömeg (kg)285
Szárnyfesztáv (m)9,15
Szárnyfelület (m2)11,4
Üzemanyagtartály (l)60
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)450
Ülések száma2
Vmax (km/h)200
Vc (km/h)150
Vs0 (km/h)64
Emelkedés (m/s)5
Fogyasztás (l/h)12
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.

Végre-valahára a Halley Kft. is az õt megilletõ helyen és léptékben volt jelen az Aerón. Az új Monsoon és a felfrissített Delta Jet nagyobb feltûnést keltettek, mint a jól bevált Apollo Fox, utolérhetetlen ár / használati érték arányával az egri felsõszárnyas a kiállítás fénypontja lehetett volna, már feltéve, hogy a látogatókat valóban a repülés, mint tevékenység érdekli, és nem a csicsás repülõszerkezetek fetisiszta birtoklása.


Millennium Aircraft www.millennium-aircraft.com, info@millennium-aircraft.com
Az olasz Compact Compositi által gyártott, parádés paraméterekkel dicsekvõ karboncsoda sok látogatót vonzott. Egyikük lelkesedésében még a pirotechnikai mentõernyõ kioldókarját is megrántotta. Mûködött!

Millennium Master
Üres tömeg (kg)285
Szárnyfesztáv (m)8,1
Szárnyfelület (m2)9,96
Üzemanyagtartály (l)n.a.
MotorRotax
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)472
Ülések száman.a.
Vmax (km/h)372
Vc (km/h)206–306
Vs0 (km/h)62
Emelkedés (m/s)n.a.
Fogyasztás (l/h)15–20
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.


Remos
www.remos.com, email@remos.com

Remos GX
Üres tömeg (kg)303
Szárnyfesztáv (m)9,32
Szárnyfelület (m2)10,96
Üzemanyagtartály (l)84
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)472,5/600
Ülések száma2
Vmax (km/h)220
Vc (km/h)205
Vs0 (km/h)63
Emelkedés (m/s)5
Fogyasztás (l/h)n.a.
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.
Német minõség, német ár. Mit lehetne még hozzáfûzni? Õk is full karbonos LSA változattal ámították a nagyérdemût.


NG 4 UL
Üres tömeg (kg)280
Szárnyfesztáv (m)8,1
Szárnyfelület (m2)10
Üzemanyagtartály (l)90
MotorRotax 912 UL/ULS/914
Teljesítmény (LE)80/100/115
Max. felszállótömeg (kg)480
Ülések száman.a.
Vmax (km/h)260
Vc (km/h)214
Vs0 (km/h)60
Emelkedés (m/s)n.a.
Fogyasztás (l/h)n.a.
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.
Roko Aero
www.rokoaero.com, info@rokoaero.com

A cseh NG-4 kiváló repülési tulajdonságokat és szinte keleti kényelmet biztosít. A teljes egészében fémkonstrukció garantálja hosszú életûségét és könnyû javíthatóságát.


Tecnam www.tecnam.com, info@tecnam.org

A Tecnam a Partenavia több évtizedes polgári repülõs tapasztalatát ülteti át az ultrakönnyûnek csúsztatott kategóriába. Mind ez idáig fémépítésû gépekkel jeleskedtek, a P2008-as már nagyrészt szénszálas. Vonalvezetése vetekedik a Fly Synthesis Syncrójának eleganciájával és áramvonalasságával. A NACA63A profilos elliptikus szárny, a fõtartók mögé elhelyezett 2 db 55 l-es tank és a glass cockpit utazásra csábítanak. Passzív biztonság terén nem is érheti szó a ház elejét. De hol van az a pilcsi, aki bár egy tizedét is ki tudná használni egy ilyen gép adottságainak? Még vagy nyolcvan évig kuporgat a vételárra. Van persze, aki farzsebbõl leperkálja, csak éppen nem biztos, hogy pilóta.

P2008
Üres tömeg (kg)n.a.
Szárnyfesztáv (m)8,8
Szárnyfelület (m2)11,52
Üzemanyagtartály (l)2x55
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)600
Ülések száma2
Vmax (km/h)n.a.
Vc (km/h)225
Vs0 (km/h)72
Emelkedés (m/s)5,8
Fogyasztás (l/h)n.a.
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)73000,-


TL-2000 Sting RGTL-2000 Sting S3TL-3000 Sirius
Üres tömeg (kg)350354305
Szárnyfesztáv (m)8,448,69,4
Szárnyfelület (m2)9,811,2911,15
Üzemanyagtartály (l)7070130
MotorRotax 912 ULSRotax 912 ULSRotax 912 ULS
Teljesítmény (LE)100100100
Max. felszállótömeg (kg)472,5600472,5–599
Ülések száma222
Vmax (km/h)270220230
Vc (km/h)260200180–230
Vs0 (km/h)657357
Emelkedés (m/s)888
Fogyasztás (l/h)13148–12
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.n.a.n.a.

TL-Ultralight
www.tl-ultralight.cz, info@tl-ultralight.cz

A TL-Ultralight Siriusa a híres Sting felsõszárnyas változata. A könnyû be- és kiszállásnak köszönhetõen immár a célcsoportnak tekintett „kevésbé sportos” közönség számára pusztán anyagi erõfeszítések árán hozzáférhetõ. Vélhetõen a légcsavart sejtelmesen simogató hostess is ezt sugallhatja.


Tomark
www.tomarkaero.sk, tomark@tomark.sk

Az ultrakönnyû légi jármûvek piacán új szereplõ az aeronautika más területein egyébként már nagy tapasztalattal rendelkezõ lengyel Tomark. A teljes egészében fémkonstrukciójú Viper a legmodernebb mûszerezettséggel, navigációs és kommunikációs rendszerrel büszkélkedhet. A maximális precizitás érdekében alkatrészei is CNS, illetve lézertechnológiával készülnek.

Viper SD-4
Üres tömeg (kg)285
Szárnyfesztáv (m)8,5
Szárnyfelület (m2)10,965
Üzemanyagtartály (l)70
MotorRotax 912 ULS
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)450
Ülések száma2
Vmax (km/h)240
Vc (km/h)200
Vs0 (km/h)65
Emelkedés (m/s)6,5
Fogyasztás (l/h)16
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)55000,-


Zlin (Savage)
www.zlinaero.com, info@zlinaero.com
Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu

Savage Cub
Üres tömeg (kg)296
Szárnyfesztáv (m)9,39
Szárnyfelület (m2)14,2
Üzemanyagtartály (l)68
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)472,5/560
Ülések száma2
Vmax (km/h)185
Vc (km/h)165
Vs0 (km/h)58
Emelkedés (m/s)5
Fogyasztás (l/h)13,5
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)45900,-tól

A Zlin standja volt a legegzotikusabb színfolt. Kalandoroknak gyártanak játékszereket. A terepkamion mellett mesterséges tábortûz lobogott, Piper Cub replikájukat óriás képernyõn lehetett látni, amint patakmederben, hegyoldalban, és minden normálisnak nem nevezhetõ helyszínen üzemel.



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.08 msodperc