A katalógusunk harmadik részéhez való adatgyûjtésre jobb alkalom nem is kínálkozhatott volna.
Világválság ide vagy oda, gondoltunk egy merészet, és idén elõször nemcsak látogatóként, hanem mint kiállítók jelentünk meg Friedrichshafenben, partnerünkkel, a román Pilot Magazinnal közös standon.
Kétségeink nem igazolódtak be, az immár 17. kiadását megélt – és mostantól már nem is biennálé, hanem évente megrendezésre kerülõ – AERO idén 12 százalékkal több kiállítóval dicsekedhetett, mint két éve, és bár nekünk a szombati, legerõsebb napon sem tûnt igazán sûrûnek a tömeg, a statisztikák szerint 40 különbözõ országból érkezett 46 ezer látogató fordult meg a vásáron, ráadásul 70%-uk valamilyen pilótajogosítással a zsebében. A 85000 m2-en szétszórt 625 kiállító a válság szót tabuként kezelte. Ez vagy egyfajta babonás prûdséget jelenthet, vagy azt, hogy most éppen az „utánunk az özönvíz” hangulatban megismétlõdik a múlt század harmincas éveiben tapasztalt költekezési-fényûzési õrület.Az kétségtelen, hogy a merev- és forgószárnyas UL repcsik világában már-már abszurd pezsgést érzékeltünk.
Mivelhogy nemcsak az Aeróról írunk, hanem a háromrészes katalógus kereskedelmileg és technológiailag legburjánzóbb osztályát is leltározni szándékozunk, szögezzük le elöljáróban, hogy ez a légijármû-kategória (nem véletlenül futott ki belõlem, mert szemben a motoros ernyõkkel és mindenféle trájkos megoldásokkal, amiket a német DULV a szabadidõs célú repüléshez használt egyéb kellékek osztályába sorol, itt már „igazi”, „komoly” repülõgépekrõl van szó) meglehetõsen ellentmondásos.
Tény, hogy a minden szempontból el- és hozzáférhetõ ernyõs megoldások mellett ezek a cuccok a legkelendõbbek manapság. S mi több: a merev- meg forgószárnyasok között is fõleg a csúcskategória szuperál. Fejlett társadalmaink válságos idõkben jellemzõ keresztmetszete fedezhetõ fel ebben a jelenségben: a középosztály elsorvadt, a proletariátus és az elit virágzik.
Ezzel az elittel kapcsolatban azonban vannak fenntartásaim. Nem pusztán erkölcsi vonatkozásban, hanem a szabad repülés lényegét tekintve is.
A franciák némi öniróniával azt mondták évekkel ezelõtt, hogy az UL merevszárnyúak pilótatársadalma nem más, mint a polgári repülés szemétládája. Erre a magyarázat egyszerû: UL pilótalicenchez nem kell orvosi vizsga arrafelé, így aki már nem bizonyult alkalmasnak mint polgári privátpilóta, az gyorsan átvedlett UL repülõgép-vezetõvé, de úgy viszonyult a repüléshez, mintha továbbra is certifikált vassal játszana dzsenerál éviéjsönösdit.
Ez a folyamat ma ott tart, hogy nemcsak a parkinsonos és/vagy alzheimeres pilcsik igazoltak át az UL-társadalomba, hanem azok is, akik intelligensen belátták, hogy egy Rotaxszal szerelt és 450 kg-os felszállótömegûnek hazudott gép jóval többet tud és sokkal csicsásabb lehet, mint egy Cessna vagy Piper, fenntartása pedig feleannyiba sem kerül, az adminisztratív lájtosságról nem is beszélve. Így aztán kialakult egy olyan pilótatársadalom, ennek igényrendszere alapján pedig egy olyan gépkínálat, ami eleve a csúsztatásra épül. Ez van, ezt kell szeretni. Nincs más megoldás, a helyzetet el lehet fogadni, akár még politikailag korrekt módon is viszonyulhatunk hozzá, de ami a szimpátiát illeti, engedtessék meg kikérni magamnak.
A légi járgányokat illetõen az tény, hogy a fejlõdés érezhetõ, látható, hallható. A kérdés csak az, hogy jó-e a fejlõdés iránya. A repülés szabadsága szempontjából aligha. A mûszaki megoldások, a technológia szempontjából egyértelmûen, de ez a fejlõdés újabb két kérdést vet fel: Kinek? Minek? Négy napon keresztül legeltettük a szemünket az Aero látogatóin. A diagnózis lesújtó.
1. Van bõven pénzes kuncsaft, aki lazán megengedheti magának, hogy százezer eurót leperkáljon egy csilivili kompozit repcsiért, de különféle okoknál fogva biztonságosabb, ha nem repül vele.
2. Van nyálát csorgató csóringer, aki a kínált járgányokat úgy nézegeti, mint playmate-et a címoldalon, valószínûleg jóízûen tudná élvezni (mármint a légi járgányt), de mire odajut, hogy magáévá tehesse, ha megéri egyáltalán, vén trotli lesz maga is, megnyugtatóbb, ha az 1-es kategóriába sorol be a tettek szintjén.
3. Vannak persze kivételek, számuk elenyészõ, minden tiszteletünk az övék.
A kompozit gépcsodák, a sikkes, lágy, ámbár agresszív vonalvezetésû „utazógépek” és egyéb hangárracerek statisztikailag kimutatottan keveset repülnek, ha igen, azt is inkább csak iskolakörön. A reklámokon látható helyzetekben már-már csak a gyári pilóták parádéznak. A kuncsaftok inkább csak paráznak a csúcsgépek igényes repülési tulajdonságai miatt. Amint ezt Paul Prudent, a francia UL pilóták doyen-je találóan megjegyezte: a csúcs-UL-ek olyanok, mint a gazdag vénemberek által kitartott manökenek. Nagyon imponáló birtokviszonyban lenni velük, de igazán belekóstolni az általuk nyújtott lehetõségekbe finoman szólva frusztráló lehet. Abból az evidens ténybõl kiindulva, hogy pénzes tulajdonosaik repülésre úgysem igen fogják használni ezeket a gyönyörû trófeákat, a gyártók igen gyakran eltekintenek a törvény szabta keretek betartásától, különösen a tömegadatok vonatkozásában. Vagy pedig eleve a 600 kg-os maximális felszállótömeg által fémjelzett LSA kategória sztenderdjeire alapoznak, még Európában is, ahol ennek a kategóriának talán majd jövõre, ha lesz perspektívája. A vevõk gyengülõ mentális képességeire való tekintettel viszont gyakorlatilag eltûntek az analóg mûszerek, a full digitális, glass cockpittel, moving mapes GPS-szel és automata pilótával szerelt mini Cirrusok világában a pilóta gyakorlatilag utassá csökevényesedett. A Dyn’Aero, a Flight Design és a Flying Machines gépei legalább a tömegadatok tekintetében õszinték. Az olaszok viszont sokkal inkább a dizájnra mennek rá, mint a korlátok tiszteletére. Náluk ez bocsánatos bûn, az olasz légügyi hatóság annyira laza az UL kategóriát illetõen, hogy még a gázturbinával szerelt helikopter is belefér erkölcseikbe.
A Comco Ikarusa, az Aeropro által gyártott Eurofox és a Zlin Savage üde kivételt képeznek ebbõl a szempontból. A G1 Aviation Stol kategóriás terméke használati érték szempontjából példamutató, ára viszont ellentmondásban van a fizetõképes kereslet esztétikai igényrendszerével.
Összességében elmondható:
A legbecsületesebb kompromisszum valahol a Halley Kft. által gyártott Apollo Foxban testesül meg. Repülési tulajdonságok szempontjából tudja azt, amit kell, robusztus, rusztikus, árban pedig verhetetlen. Elérhetõ, élvezhetõ. Korrekt. Le a kalappal!
Aero-Kros www.aero-kros.com, lzpn@aero-kros.com
Az eddig az FK gépeit alvállalkozóként gyártó lengyel Aero-Kros elsõ saját „gyermekét” mutatta be. A Czajka nevû prototípus repülni még nem repült ugyan, de a konstrukció és a kivitelezés minõsége ígéretes tulajdonságokat sejtet, melyek közül csak az egyik a 270 km/órára várható csúcssebesség.
MP 02 Czajka | |
Üres tömeg (kg) | 268 |
Szárnyfesztáv (m) | 9,72 |
Szárnyfelület (m2) | 10,2 |
Üzemanyagtartály (l) | n.a. |
Motor | Rotax 912 |
Teljesítmény (LE) | 80–100 |
Max. felszállótömeg (kg) | 472,5 |
Ülések száma | 2 |
Vmax (km/h) | 270 |
Vc (km/h) | 250 |
Vs0 (km/h) | 65 |
Emelkedés (m/s) | 7 |
Fogyasztás (l/h) | n.a. |
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR) | n.a. |
Aeropro www.aeropro.sk, aeropro@stonline.sk Az Avid Flyerek kései leszármazottja, az Eurofox majdnem olyan hiteles, mint a hasonló ihletésû Apollo Fox. Szárnyai könnyen és gyorsan behajthatók. A kivitelezés minõsége sem hagy kívánnivalót. |
|
Aerospool www.aerospool.sk, aerospool@aerospool.sk
|
A szlovák Aerospool már kitben is kínálja a népszerû Dynamicot. Így még jobban meggyõzõdhetünk arról a gondos és minõségi munkáról, mellyel a kompozitanyagokat állítják elõ. Forma, kivitelezés, teljesítmények tekintetében az abszolút non plus ultra, ha még szimpatikus is volna a gyártó, na meg ha látnám értelmét egy ilyen csúcsgépnek, Isten bizony elfogadnám.
|
Airo Aviationwww.airoaviation.com, info@airoaviation.de
Az Urban Airrõl a Lambada és a Samba XXL szokott eszünkbe jutni. Termékeiket számunkra homályos módon most az Airo Aviation állította ki, megspékelve a cseh ultrakönnyû kínálatot egy nagyon csinos 182-es Cessna UL klónnal is. Ennél egyértelmûbb jelzés nem is létezhet a General Aviationból lefele kiszoruló pilóták felé. |
|
Alpi Aviation
www.alpiaviation.com, info@alpiaviation.com
Az Alpi újdonsága, a Pioneer 400 már nem a mi világunk, a 914-es Rotax hajtotta négyüléses tulajdonképpen a Pioneer 300 némileg „felhizlalt” nagy testvére. Az UL kategóriába persze már nem fér bele, de ezzel alapvetõen a többi Alpi Aviation cájg is így van, melyik a minimális repülési sebesség, melyik a tömegadatok, megint másik a mûrepülhetõség miatt.
Pioneer 200 | Pioneer 300 | |
Üres tömeg (kg) | 275 | 285 |
Szárnyfesztáv (m) | 7,55 | 7,55/8,1 |
Szárnyfelület (m2) | 10,22 | 11 |
Üzemanyagtartály (l) | 54 | 80 |
Motor | Rotax 912S | Rotax 912S |
Teljesítmény (LE) | 80/100 | 80/100 |
Max. felszállótömeg (kg) | 450 | 450 |
Ülések száma | 2 | 2 |
Vmax (km/h) | 215/225 | 260/280 |
Vc (km/h) | 185/210 | 240/250 |
Vs0 (km/h) | 65 | 65 |
Emelkedés (m/s) | 5/7 | 5/7,6 |
Fogyasztás (l/h) | 14,7/18,5 | 14,7/18,5 |
Tájékoztató jellegû nettó ár* (EUR) | 44900,- | 68900,- |
|
Breezer www.breezeraircraft.de, dk@breezeraircraft.de A Breezer Clubot kifejezetten oktatógépnek, iskolák számára építették meg. Fejlesztése során is a legmesszemenõbbig figyelembe veszik az oktatóktól kapott visszajelzéseket. A németek is hódoltak az Alclad építésnek. A tükörfényes alu lemezborítás lehetõvé teszi a fényezés megspórolását, a szép felület viszont csak 0,6-os lemezzel érhetõ el, amit nyernek a réven, azt elveszítik a vámon. Az igazi pozitívum a strukturális szilárdság.
|
Comco Ikarus www.comco-ikarus.de, post@comco-ikarus.de A Comco Ikarus sztárja, a C42 B 1997, azaz sorozatgyártásának megkezdése óta folyamatosan döntögeti a rekordokat minden létezõ bajnokságon. Azóta több mint 700 példányt adtak el belõle. A folyamatos fejlesztésben a biztonságra és a minél könnyebb repülhetõségre helyezik a hangsúlyt. A motor hatásfokát is javító porlasztófûtés, NACA profilos légbeömlõnyílások, csökkentett fogyasztás, optimalizált áramvonalak. És persze elektromos trim és féklapok, tágas, széles pilótafülke, nagy ajtók, kiváló kilátás: mindent a kényelemért. A szárny továbbra is Dacron borítású, a bordák alu latnicsövek. Ez az utazósebességet 175 km/h-ra korlátozza, de az apróbb sérülések javítási költsége nevetséges a kompozit konstrukciókéhoz képest.
|
|
Dyn’Aero www.dynaero.com, info@dynaero.fr, contact@dyn.aero Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu
A Dyn’Aero standján szinte egymás kezébõl kapkodták volna a kilincset az érdeklõdõk, már ha lett volna. Azért sikerült nekünk is beszélgetnünk Christophe Robinnal egy kicsit. A kínálatban minden megtalálható, mi szem-szájnak ingere, a klasszikus ULC modelltõl a repülõ lakókocsinak is becézhetõ Pick Upon át a négyüléses, 100 vagy 120 lóerõs változatban is szerelt, STOL kategóriás 4S-ig, amely saját súlyának akár 150%-ával is megpakolható.
|
A csúcsgépek kategóriájában még mindig õk a leghitelesebbek a tömegadatok vonatkozásában. De milyen áron?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ekolot www.ekolot.pl, biuro@ekolot.pl A lengyel Ekolot által bemutatott Topaz utastere teljesen limuzinos. Conolly bõr üléshuzatok, mahagóniberakásos mûszerfal, már csak a masszírozás funkció hiányzik az ülésekbõl. A dúcmentes szárnynak köszönhetõen az ajtó is automobilosan nyílik, a centrálzár és a távirányító opcionálisak. A szárny immár külön ívelõ-féklapokkal és csûrõkkel rendelkezik. Az összesen hetven liter térfogatú üzemanyagtankok az ülések mögött találhatóak, elvileg 1200 km-es autonómiát biztosítanak a 80 lovas Rotax motorral.
|
|
FK-Lightplanes www.fk-lightplanes.com, info@fk-lightplanes.com
A sztár továbbra is a Polaris volt Funkék standján, fõleg azért, mert az FK12 Comet biplán gyártását átmenetileg szüneteltetik. Az új (bár már 2007-ben is látott) FK14B változat hosszabb törzset kapott, szárnya full karbon-nomex szendvics. Az üzemanyagrendszer alapból 65 l-rel gazdálkodik, szemben a korábbi 2x25 literrel. Ehhez rendelhetõ még a szárnyvégre póttank, hogy túlórázni lehessen a levegõben. A farokfutós változat 6 kg-mal könnyebb, a sebességértékek 8 km/h-val jobbak. Az FK9 továbbra is a Mark IV-es változatnál tart. A Smart Roadster motor integrálásáról egyelõre letettek, de a Mark IV-et minden részletében folyamatosan tökéletesítik. A hosszabb törzs és a Polaris függõleges vezérsíkja még jobb menetirányú stabilitást biztosítanak, az itt-ott nyert grammok megnövelt üzemanyag-kapacitást tesznek lehetõvé, aminek köszönhetõen elméleti autonómiája meghaladja az 1000 km-t. |
Flight Design www.flightdesign.com, info@flightdesign.com A Flight Design 2009-es új modelljei közül a CTLS-t egyenesen a „repülés jövõjének” kiáltották ki. Az amerikai piac igényeit kielégítendõ, kijöttek egy fémépítésû LSA változattal is, neve: CTMC
|
Flying Machines www.flyingmachines.cz, info@flyingmachines.cz
A cseh Flying Machines az eddigi LSA Mystique helyett a Vampire-t kínálja teljes mellszélességgel. Már csak a neve miatt is szimpatikus... A francia szaksajtó igen pozitívan nyilatkozott róla, úgy tömegadatok, mint repülési tulajdonságok tekintetében.
|
|
|
Fly Synthesis www.flysynthesis.com, info@flysynthesis.com Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu A Fly Synthesis látványos standján nagy pompával leplezték le péntek délután az új Syncrót. A design igazán csodás, hiába, az olaszok... Repülési tulajdonságairól még nincs tapasztalat, de nagy oldalviszonyú, trapéz alakú dúcolatlan szárnya és elegánsan nyújtott törzse várhatóan biztosítja majd az ígért paramétereket, köztük a 230 km/órás manõverezési sebességet. |
Az egyébként a felsõkategóriás Opelek és Ferrarik karosszériamunkáin nevelkedett piemonti cég most légi jármû gyártására adta a fejét. A nagyrészt polírozott, 0,6 mm-es Alclad lemezbõl kivitelezett, csillogó, csupa fém „aranyautó” méltán örvendett nagy érdeklõdésnek. Sikerük záloga nem más, mint Stelio Frati, a híres repülõgép-tervezõ, többek között a Falco F8L mûrepülõgép megalkotója. |
Golden Car www.golden-car.it, info@golden-car.it
|
Halley www.halley.hu, apollo@mail.datanet.hu
|
Végre-valahára a Halley Kft. is az õt megilletõ helyen és léptékben volt jelen az Aerón. Az új Monsoon és a felfrissített Delta Jet nagyobb feltûnést keltettek, mint a jól bevált Apollo Fox, utolérhetetlen ár / használati érték arányával az egri felsõszárnyas a kiállítás fénypontja lehetett volna, már feltéve, hogy a látogatókat valóban a repülés, mint tevékenység érdekli, és nem a csicsás repülõszerkezetek fetisiszta birtoklása. |
Millennium Aircraft www.millennium-aircraft.com, info@millennium-aircraft.com | |||||||||||||||||||||||||||||||
Az olasz Compact Compositi által gyártott, parádés paraméterekkel dicsekvõ karboncsoda sok látogatót vonzott. Egyikük lelkesedésében még a pirotechnikai mentõernyõ kioldókarját is megrántotta. Mûködött!
|
Remos www.remos.com, email@remos.com
|
|
Német minõség, német ár. Mit lehetne még hozzáfûzni? Õk is full karbonos LSA változattal ámították a nagyérdemût. |
|
Roko Aero www.rokoaero.com, info@rokoaero.com A cseh NG-4 kiváló repülési tulajdonságokat és szinte keleti kényelmet biztosít. A teljes egészében fémkonstrukció garantálja hosszú életûségét és könnyû javíthatóságát. |
Tecnam www.tecnam.com, info@tecnam.org
A Tecnam a Partenavia több évtizedes polgári repülõs tapasztalatát ülteti át az ultrakönnyûnek csúsztatott kategóriába. Mind ez idáig fémépítésû gépekkel jeleskedtek, a P2008-as már nagyrészt szénszálas. Vonalvezetése vetekedik a Fly Synthesis Syncrójának eleganciájával és áramvonalasságával. A NACA63A profilos elliptikus szárny, a fõtartók mögé elhelyezett 2 db 55 l-es tank és a glass cockpit utazásra csábítanak. Passzív biztonság terén nem is érheti szó a ház elejét. De hol van az a pilcsi, aki bár egy tizedét is ki tudná használni egy ilyen gép adottságainak? Még vagy nyolcvan évig kuporgat a vételárra. Van persze, aki farzsebbõl leperkálja, csak éppen nem biztos, hogy pilóta. |
|
|
TL-Ultralight www.tl-ultralight.cz, info@tl-ultralight.cz A TL-Ultralight Siriusa a híres Sting felsõszárnyas változata. A könnyû be- és kiszállásnak köszönhetõen immár a célcsoportnak tekintett „kevésbé sportos” közönség számára pusztán anyagi erõfeszítések árán hozzáférhetõ. Vélhetõen a légcsavart sejtelmesen simogató hostess is ezt sugallhatja. |
Tomark www.tomarkaero.sk, tomark@tomark.sk Az ultrakönnyû légi jármûvek piacán új szereplõ az aeronautika más területein egyébként már nagy tapasztalattal rendelkezõ lengyel Tomark. A teljes egészében fémkonstrukciójú Viper a legmodernebb mûszerezettséggel, navigációs és kommunikációs rendszerrel büszkélkedhet. A maximális precizitás érdekében alkatrészei is CNS, illetve lézertechnológiával készülnek.
|
Zlin (Savage) www.zlinaero.com, info@zlinaero.com Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu
|
A Zlin standja volt a legegzotikusabb színfolt. Kalandoroknak gyártanak játékszereket. A terepkamion mellett mesterséges tábortûz lobogott, Piper Cub replikájukat óriás képernyõn lehetett látni, amint patakmederben, hegyoldalban, és minden normálisnak nem nevezhetõ helyszínen üzemel. |