HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Merevsz√°rnyas UL-ek


A katal√≥gusunk harmadik r√©sz√©hez val√≥ adatgy√Ľjt√©sre jobb alkalom nem is k√≠n√°lkozhatott volna.
Vil√°gv√°ls√°g ide vagy oda, gondoltunk egy mer√©szet, √©s id√©n el√Ķsz√∂r nemcsak l√°togat√≥k√©nt, hanem mint ki√°ll√≠t√≥k jelent√ľnk meg Friedrichshafenben, partner√ľnkkel, a rom√°n Pilot Magazinnal k√∂z√∂s standon.

K√©ts√©geink nem igazol√≥dtak be, az imm√°r 17. kiad√°s√°t meg√©lt – √©s mostant√≥l m√°r nem is bienn√°l√©, hanem √©vente megrendez√©sre ker√ľl√Ķ – AERO id√©n 12 sz√°zal√©kkal t√∂bb ki√°ll√≠t√≥val dicsekedhetett, mint k√©t √©ve, √©s b√°r nek√ľnk a szombati, leger√Ķsebb napon sem t√Ľnt igaz√°n s√Ľr√Ľnek a t√∂meg, a statisztik√°k szerint 40 k√ľl√∂nb√∂z√Ķ orsz√°gb√≥l √©rkezett 46 ezer l√°togat√≥ fordult meg a v√°s√°ron, r√°ad√°sul 70%-uk valamilyen pil√≥tajogos√≠t√°ssal a zseb√©ben. A 85000 m2-en sz√©tsz√≥rt 625 ki√°ll√≠t√≥ a v√°ls√°g sz√≥t tabuk√©nt kezelte. Ez vagy egyfajta babon√°s pr√Ľds√©get jelenthet, vagy azt, hogy most √©ppen az „ut√°nunk az √∂z√∂nv√≠z” hangulatban megism√©tl√Ķdik a m√ļlt sz√°zad harmincas √©veiben tapasztalt k√∂ltekez√©si-f√©ny√Ľz√©si √Ķr√ľlet.
Az k√©ts√©gtelen, hogy a merev- √©s forg√≥sz√°rnyas UL repcsik vil√°g√°ban m√°r-m√°r abszurd pezsg√©st √©rz√©kelt√ľnk.
Mivelhogy nemcsak az Aer√≥r√≥l √≠runk, hanem a h√°romr√©szes katal√≥gus kereskedelmileg √©s technol√≥giailag legburj√°nz√≥bb oszt√°ly√°t is lelt√°rozni sz√°nd√©kozunk, sz√∂gezz√ľk le el√∂lj√°r√≥ban, hogy ez a l√©gij√°rm√Ľ-kateg√≥ria (nem v√©letlen√ľl futott ki bel√Ķlem, mert szemben a motoros erny√Ķkkel √©s mindenf√©le tr√°jkos megold√°sokkal, amiket a n√©met DULV a szabadid√Ķs c√©l√ļ rep√ľl√©shez haszn√°lt egy√©b kell√©kek oszt√°ly√°ba sorol, itt m√°r „igazi”, „komoly” rep√ľl√Ķg√©pekr√Ķl van sz√≥) meglehet√Ķsen ellentmond√°sos.
T√©ny, hogy a minden szempontb√≥l el- √©s hozz√°f√©rhet√Ķ erny√Ķs megold√°sok mellett ezek a cuccok a legkelend√Ķbbek manaps√°g. S mi t√∂bb: a merev- meg forg√≥sz√°rnyasok k√∂z√∂tt is f√Ķleg a cs√ļcskateg√≥ria szuper√°l. Fejlett t√°rsadalmaink v√°ls√°gos id√Ķkben jellemz√Ķ keresztmetszete fedezhet√Ķ fel ebben a jelens√©gben: a k√∂z√©poszt√°ly elsorvadt, a proletari√°tus √©s az elit vir√°gzik.
Ezzel az elittel kapcsolatban azonban vannak fenntart√°saim. Nem puszt√°n erk√∂lcsi vonatkoz√°sban, hanem a szabad rep√ľl√©s l√©nyeg√©t tekintve is.
A franci√°k n√©mi √∂nir√≥ni√°val azt mondt√°k √©vekkel ezel√Ķtt, hogy az UL merevsz√°rny√ļak pil√≥tat√°rsadalma nem m√°s, mint a polg√°ri rep√ľl√©s szem√©tl√°d√°ja. Erre a magyar√°zat egyszer√Ľ: UL pil√≥talicenchez nem kell orvosi vizsga arrafel√©, √≠gy aki m√°r nem bizonyult alkalmasnak mint polg√°ri priv√°tpil√≥ta, az gyorsan √°tvedlett UL rep√ľl√Ķg√©p-vezet√Ķv√©, de √ļgy viszonyult a rep√ľl√©shez, mintha tov√°bbra is certifik√°lt vassal j√°tszana dzsener√°l √©vi√©js√∂n√∂sdit.
Ez a folyamat ma ott tart, hogy nemcsak a parkinsonos √©s/vagy alzheimeres pilcsik igazoltak √°t az UL-t√°rsadalomba, hanem azok is, akik intelligensen bel√°tt√°k, hogy egy Rotaxszal szerelt √©s 450 kg-os felsz√°ll√≥t√∂meg√Ľnek hazudott g√©p j√≥val t√∂bbet tud √©s sokkal csics√°sabb lehet, mint egy Cessna vagy Piper, fenntart√°sa pedig feleannyiba sem ker√ľl, az adminisztrat√≠v l√°jtoss√°gr√≥l nem is besz√©lve. √ćgy azt√°n kialakult egy olyan pil√≥tat√°rsadalom, ennek ig√©nyrendszere alapj√°n pedig egy olyan g√©pk√≠n√°lat, ami eleve a cs√ļsztat√°sra √©p√ľl. Ez van, ezt kell szeretni. Nincs m√°s megold√°s, a helyzetet el lehet fogadni, ak√°r m√©g politikailag korrekt m√≥don is viszonyulhatunk hozz√°, de ami a szimp√°ti√°t illeti, engedtess√©k meg kik√©rni magamnak.
A l√©gi j√°rg√°nyokat illet√Ķen az t√©ny, hogy a fejl√Ķd√©s √©rezhet√Ķ, l√°that√≥, hallhat√≥. A k√©rd√©s csak az, hogy j√≥-e a fejl√Ķd√©s ir√°nya. A rep√ľl√©s szabads√°ga szempontj√°b√≥l aligha. A m√Ľszaki megold√°sok, a technol√≥gia szempontj√°b√≥l egy√©rtelm√Ľen, de ez a fejl√Ķd√©s √ļjabb k√©t k√©rd√©st vet fel: Kinek? Minek? N√©gy napon kereszt√ľl legeltett√ľk a szem√ľnket az Aero l√°togat√≥in. A diagn√≥zis les√ļjt√≥.
1. Van b√Ķven p√©nzes kuncsaft, aki laz√°n megengedheti mag√°nak, hogy sz√°zezer eur√≥t leperk√°ljon egy csilivili kompozit repcsi√©rt, de k√ľl√∂nf√©le okokn√°l fogva biztons√°gosabb, ha nem rep√ľl vele.
2. Van ny√°l√°t csorgat√≥ cs√≥ringer, aki a k√≠n√°lt j√°rg√°nyokat √ļgy n√©zegeti, mint playmate-et a c√≠moldalon, val√≥sz√≠n√Ľleg j√≥√≠z√Ľen tudn√° √©lvezni (m√°rmint a l√©gi j√°rg√°nyt), de mire odajut, hogy mag√°√©v√° tehesse, ha meg√©ri egy√°ltal√°n, v√©n trotli lesz maga is, megnyugtat√≥bb, ha az 1-es kateg√≥ri√°ba sorol be a tettek szintj√©n.
3. Vannak persze kiv√©telek, sz√°muk eleny√©sz√Ķ, minden tisztelet√ľnk az √∂v√©k.
A kompozit g√©pcsod√°k, a sikkes, l√°gy, √°mb√°r agressz√≠v vonalvezet√©s√Ľ „utaz√≥g√©pek” √©s egy√©b hang√°rracerek statisztikailag kimutatottan keveset rep√ľlnek, ha igen, azt is ink√°bb csak iskolak√∂r√∂n. A rekl√°mokon l√°that√≥ helyzetekben m√°r-m√°r csak a gy√°ri pil√≥t√°k par√°d√©znak. A kuncsaftok ink√°bb csak par√°znak a cs√ļcsg√©pek ig√©nyes rep√ľl√©si tulajdons√°gai miatt. Amint ezt Paul Prudent, a francia UL pil√≥t√°k doyen-je tal√°l√≥an megjegyezte: a cs√ļcs-UL-ek olyanok, mint a gazdag v√©nemberek √°ltal kitartott man√∂kenek. Nagyon impon√°l√≥ birtokviszonyban lenni vel√ľk, de igaz√°n belek√≥stolni az √°ltaluk ny√ļjtott lehet√Ķs√©gekbe finoman sz√≥lva frusztr√°l√≥ lehet. Abb√≥l az evidens t√©nyb√Ķl kiindulva, hogy p√©nzes tulajdonosaik rep√ľl√©sre √ļgysem igen fogj√°k haszn√°lni ezeket a gy√∂ny√∂r√Ľ tr√≥fe√°kat, a gy√°rt√≥k igen gyakran eltekintenek a t√∂rv√©ny szabta keretek betart√°s√°t√≥l, k√ľl√∂n√∂sen a t√∂megadatok vonatkoz√°s√°ban. Vagy pedig eleve a 600 kg-os maxim√°lis felsz√°ll√≥t√∂meg √°ltal f√©mjelzett LSA kateg√≥ria sztenderdjeire alapoznak, m√©g Eur√≥p√°ban is, ahol ennek a kateg√≥ri√°nak tal√°n majd j√∂v√Ķre, ha lesz perspekt√≠v√°ja. A vev√Ķk gyeng√ľl√Ķ ment√°lis k√©pess√©geire val√≥ tekintettel viszont gyakorlatilag elt√Ľntek az anal√≥g m√Ľszerek, a full digit√°lis, glass cockpittel, moving mapes GPS-szel √©s automata pil√≥t√°val szerelt mini Cirrusok vil√°g√°ban a pil√≥ta gyakorlatilag utass√° cs√∂kev√©nyesedett. A Dyn’Aero, a Flight Design √©s a Flying Machines g√©pei legal√°bb a t√∂megadatok tekintet√©ben √Ķszint√©k. Az olaszok viszont sokkal ink√°bb a diz√°jnra mennek r√°, mint a korl√°tok tisztelet√©re. N√°luk ez bocs√°natos b√Ľn, az olasz l√©g√ľgyi hat√≥s√°g annyira laza az UL kateg√≥ri√°t illet√Ķen, hogy m√©g a g√°zturbin√°val szerelt helikopter is belef√©r erk√∂lcseikbe.
A Comco Ikarusa, az Aeropro √°ltal gy√°rtott Eurofox √©s a Zlin Savage √ľde kiv√©telt k√©peznek ebb√Ķl a szempontb√≥l. A G1 Aviation Stol kateg√≥ri√°s term√©ke haszn√°lati √©rt√©k szempontj√°b√≥l p√©ldamutat√≥, √°ra viszont ellentmond√°sban van a fizet√Ķk√©pes kereslet eszt√©tikai ig√©nyrendszer√©vel.
√Ėsszess√©g√©ben elmondhat√≥:
A legbecs√ľletesebb kompromisszum valahol a Halley Kft. √°ltal gy√°rtott Apollo Foxban testes√ľl meg. Rep√ľl√©si tulajdons√°gok szempontj√°b√≥l tudja azt, amit kell, robusztus, rusztikus, √°rban pedig verhetetlen. El√©rhet√Ķ, √©lvezhet√Ķ. Korrekt. Le a kalappal!


Aero-Kros www.aero-kros.com, lzpn@aero-kros.com

Az eddig az FK g√©peit alv√°llalkoz√≥k√©nt gy√°rt√≥ lengyel Aero-Kros els√Ķ saj√°t „gyermek√©t” mutatta be. A Czajka nev√Ľ protot√≠pus rep√ľlni m√©g nem rep√ľlt ugyan, de a konstrukci√≥ √©s a kivitelez√©s min√Ķs√©ge √≠g√©retes tulajdons√°gokat sejtet, melyek k√∂z√ľl csak az egyik a 270 km/√≥r√°ra v√°rhat√≥ cs√ļcssebess√©g.

MP 02 Czajka
Üres tömeg (kg)268
Sz√°rnyfeszt√°v (m)9,72
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)10,2
√územanyagtart√°ly (l)n.a.
MotorRotax 912
Teljes√≠tm√©ny (LE)80–100
Max. felszállótömeg (kg)472,5
Ülések száma2
Vmax (km/h)270
Vc (km/h)250
Vs0 (km/h)65
Emelkedés (m/s)7
Fogyaszt√°s (l/h)n.a.
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.


Aeropro
www.aeropro.sk, aeropro@stonline.sk

Az Avid Flyerek k√©sei lesz√°rmazottja, az Eurofox majdnem olyan hiteles, mint a hasonl√≥ ihlet√©s√Ľ Apollo Fox. Sz√°rnyai k√∂nnyen √©s gyorsan behajthat√≥k. A kivitelez√©s min√Ķs√©ge sem hagy k√≠v√°nnival√≥t.

Eurofox (TOW, UL, S-LSA)
√úres t√∂meg / ment√Ķerny√Ķvel (kg)280 / 293
Sz√°rnyfeszt√°v (m)9,2
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)11,5
√územanyagtart√°ly (l)85
MotorRotax 912 UL/ULS
Teljesítmény (LE)80/100
Max. felszállótömeg (kg)450/472,5/560
Ülések száma2
Vmax (km/h)210
Vc (km/h)170
Vs0 (km/h)62
Emelkedés (m/s)5,8
Vontathat√≥ s√ļly750 kg
Fogyaszt√°s (l/h)10/13
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)46000,- (TOW 52000,-)


Aerospool
www.aerospool.sk, aerospool@aerospool.sk

WT 9 Dynamic
√úres t√∂meg (kg)265-t√Ķl
Sz√°rnyfeszt√°v (m)9
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)10,35
√územanyagtart√°ly (l)75–120
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)472,5
Ülések száma2
Vmax (km/h)260
Vc (km/h)220
Vs0 (km/h)65
Emelkedés (m/s)7
Fogyaszt√°s (l/h)10
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.

A szlov√°k Aerospool m√°r kitben is k√≠n√°lja a n√©pszer√Ľ Dynamicot. √ćgy m√©g jobban meggy√Ķz√Ķdhet√ľnk arr√≥l a gondos √©s min√Ķs√©gi munk√°r√≥l, mellyel a kompozitanyagokat √°ll√≠tj√°k el√Ķ. Forma, kivitelez√©s, teljes√≠tm√©nyek tekintet√©ben az abszol√ļt non plus ultra, ha m√©g szimpatikus is volna a gy√°rt√≥, na meg ha l√°tn√°m √©rtelm√©t egy ilyen cs√ļcsg√©pnek, Isten bizony elfogadn√°m.


Airo Aviationwww.airoaviation.com, info@airoaviation.de

Az Urban Airr√Ķl a Lambada √©s a Samba XXL szokott esz√ľnkbe jutni. Term√©keiket sz√°munkra hom√°lyos m√≥don most az Airo Aviation √°ll√≠totta ki, megsp√©kelve a cseh ultrak√∂nny√Ľ k√≠n√°latot egy nagyon csinos 182-es Cessna UL kl√≥nnal is. Enn√©l egy√©rtelm√Ľbb jelz√©s nem is l√©tezhet a General Aviationb√≥l lefele kiszorul√≥ pil√≥t√°k fel√©.

Airo 1
Üres tömeg (kg)278
Sz√°rnyfeszt√°v (m)9,78
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)14,62
√územanyagtart√°ly (l)59
MotorRotax 912
Teljesítmény (LE)80
Max. felszállótömeg (kg)450
Ülések száma2
Vmax (km/h)175
Vc (km/h)150
Vs0 (km/h)60
Emelkedés (m/s)6
Fogyaszt√°s (l/h)12
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.


Alpi Aviation
www.alpiaviation.com, info@alpiaviation.com

Az Alpi √ļjdons√°ga, a Pioneer 400 m√°r nem a mi vil√°gunk, a 914-es Rotax hajtotta n√©gy√ľl√©ses tulajdonk√©ppen a Pioneer 300 n√©mileg „felhizlalt” nagy testv√©re. Az UL kateg√≥ri√°ba persze m√°r nem f√©r bele, de ezzel alapvet√Ķen a t√∂bbi Alpi Aviation c√°jg is √≠gy van, melyik a minim√°lis rep√ľl√©si sebess√©g, melyik a t√∂megadatok, megint m√°sik a m√Ľrep√ľlhet√Ķs√©g miatt.

Pioneer 200Pioneer 300
Üres tömeg (kg)275285
Sz√°rnyfeszt√°v (m)7,557,55/8,1
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)10,2211
√územanyagtart√°ly (l)5480
MotorRotax 912SRotax 912S
Teljesítmény (LE)80/10080/100
Max. felszállótömeg (kg)450450
Ülések száma22
Vmax (km/h)215/225260/280
Vc (km/h)185/210240/250
Vs0 (km/h)6565
Emelkedés (m/s)5/75/7,6
Fogyaszt√°s (l/h)14,7/18,514,7/18,5
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r* (EUR)44900,-68900,-


Breezer C
Üres tömeg (kg)294
Sz√°rnyfeszt√°v (m)8,71
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)11,7
√územanyagtart√°ly (l)70
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)472,5
Ülések száma2
Vmax (km/h)220
Vc (km/h)200
Vs0 (km/h)64
Emelkedés (m/s)5
Fogyaszt√°s (l/h)15
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.

Breezer
www.breezeraircraft.de, dk@breezeraircraft.de

A Breezer Clubot kifejezetten oktat√≥g√©pnek, iskol√°k sz√°m√°ra √©p√≠tett√©k meg. Fejleszt√©se sor√°n is a legmesszemen√Ķbbig figyelembe veszik az oktat√≥kt√≥l kapott visszajelz√©seket. A n√©metek is h√≥doltak az Alclad √©p√≠t√©snek. A t√ľk√∂rf√©nyes alu lemezbor√≠t√°s lehet√Ķv√© teszi a f√©nyez√©s megsp√≥rol√°s√°t, a sz√©p fel√ľlet viszont csak 0,6-os lemezzel √©rhet√Ķ el, amit nyernek a r√©ven, azt elvesz√≠tik a v√°mon. Az igazi pozit√≠vum a struktur√°lis szil√°rds√°g.


Comco Ikarus
www.comco-ikarus.de, post@comco-ikarus.de

A Comco Ikarus szt√°rja, a C42 B 1997, azaz sorozatgy√°rt√°s√°nak megkezd√©se √≥ta folyamatosan d√∂nt√∂geti a rekordokat minden l√©tez√Ķ bajnoks√°gon. Az√≥ta t√∂bb mint 700 p√©ld√°nyt adtak el bel√Ķle. A folyamatos fejleszt√©sben a biztons√°gra √©s a min√©l k√∂nnyebb rep√ľlhet√Ķs√©gre helyezik a hangs√ļlyt. A motor hat√°sfok√°t is jav√≠t√≥ porlaszt√≥f√Ľt√©s, NACA profilos l√©gbe√∂ml√Ķny√≠l√°sok, cs√∂kkentett fogyaszt√°s, optimaliz√°lt √°ramvonalak. √Čs persze elektromos trim √©s f√©klapok, t√°gas, sz√©les pil√≥taf√ľlke, nagy ajt√≥k, kiv√°l√≥ kil√°t√°s: mindent a k√©nyelem√©rt. A sz√°rny tov√°bbra is Dacron bor√≠t√°s√ļ, a bord√°k alu latnics√∂vek. Ez az utaz√≥sebess√©get 175 km/h-ra korl√°tozza, de az apr√≥bb s√©r√ľl√©sek jav√≠t√°si k√∂lts√©ge nevets√©ges a kompozit konstrukci√≥k√©hoz k√©pest.

Ikarus C22Ikarus C42 B
Üres tömeg (kg)210272
Sz√°rnyfeszt√°v (m)10,49,45
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)15,212,5
√územanyagtart√°ly (l)5065
MotorRotax 582-912Rotax 912
Teljes√≠tm√©ny (LE)64–8080
Max. felszállótömeg (kg)450472,5
Ülések száma22
Vmax (km/h)145185
Vc (km/h)120175
Vs0 (km/h)6365
Emelkedés (m/s)45
Fogyaszt√°s (l/h)1310–13
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.n.a.


Dyn’Aero
www.dynaero.com, info@dynaero.fr, contact@dyn.aero
Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu

A Dyn’Aero standj√°n szinte egym√°s kez√©b√Ķl kapkodt√°k volna a kilincset az √©rdekl√Ķd√Ķk, m√°r ha lett volna. Az√©rt siker√ľlt nek√ľnk is besz√©lgetn√ľnk Christophe Robinnal egy kicsit. A k√≠n√°latban minden megtal√°lhat√≥, mi szem-sz√°jnak ingere, a klasszikus ULC modellt√Ķl a rep√ľl√Ķ lak√≥kocsinak is bec√©zhet√Ķ Pick Upon √°t a n√©gy√ľl√©ses, 100 vagy 120 l√≥er√Ķs v√°ltozatban is szerelt, STOL kateg√≥ri√°s 4S-ig, amely saj√°t s√ļly√°nak ak√°r 150%-√°val is megpakolhat√≥.

A cs√ļcsg√©pek kateg√≥ri√°j√°ban m√©g mindig √Ķk a leghitelesebbek a t√∂megadatok vonatkoz√°s√°ban. De milyen √°ron?

MCR ULCMCR PICK-UPMCR 4S
√úres t√∂meg (kg)230–270275350
Sz√°rnyfeszt√°v (m)8,648,728,72
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)8,138,38,3
√územanyagtart√°ly (l)80+2x401302x65
MotorRotax 912Rotax 912 ULS FR/Jabiru 2.2Rotax 912 S/914 Turbo/Jabiru 3300
Teljesítmény (LE)8080/100/85100/120
Max. felszállótömeg (kg)472,5472,5750
Ülések száma224
Vmax (km/h)293250270
Vc (km/h)271210250
Vs0 (km/h)636383
Emelkedés (m/s)953,8/4,5
Fogyaszt√°s (l/h)18,520,7/1820,7
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.n.a.n.a.


Ekolot
www.ekolot.pl, biuro@ekolot.pl A lengyel Ekolot √°ltal bemutatott Topaz utastere teljesen limuzinos. Conolly b√Ķr √ľl√©shuzatok, mahag√≥niberak√°sos m√Ľszerfal, m√°r csak a massz√≠roz√°s funkci√≥ hi√°nyzik az √ľl√©sekb√Ķl. A d√ļcmentes sz√°rnynak k√∂sz√∂nhet√Ķen az ajt√≥ is automobilosan ny√≠lik, a centr√°lz√°r √©s a t√°vir√°ny√≠t√≥ opcion√°lisak. A sz√°rny imm√°r k√ľl√∂n √≠vel√Ķ-f√©klapokkal √©s cs√Ľr√Ķkkel rendelkezik. Az √∂sszesen hetven liter t√©rfogat√ļ √ľzemanyagtankok az √ľl√©sek m√∂g√∂tt tal√°lhat√≥ak, elvileg 1200 km-es auton√≥mi√°t biztos√≠tanak a 80 lovas Rotax motorral.

KR 030 Topaz
Üres tömeg (kg)290
Sz√°rnyfeszt√°v (m)10,76
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)10,24
√územanyagtart√°ly (l)2x35
MotorRotax 912
Teljesítmény (LE)80
Max. felszállótömeg (kg)472,5
Ülések száma2
Vmax (km/h)220
Vc (km/h)160
Vs0 (km/h)65
Emelkedés (m/s)5,5
Fogyaszt√°s (l/h)10
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.


FK12 CometFK14BFK9 Mark IV
Üres tömeg (kg)265275268
Sz√°rnyfeszt√°v (m)6,79,19,85
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)13,49,111,6
√územanyagtart√°ly (l)426542
MotorRotax 912 - 912SRotax 912Rotax 912
Teljes√≠tm√©ny (LE)80–1008080
Max. felszállótömeg (kg)450472,5472,5
Ülések száma222
Vmax (km/h)220280230
Vc (km/h)172–180260190
Vs0 (km/h)656564
Emelked√©s (m/s)4,5–76,55,5
Fogyaszt√°s (l/h)13,513,814,1
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.n.a.n.a.

FK-Lightplanes
www.fk-lightplanes.com, info@fk-lightplanes.com

A szt√°r tov√°bbra is a Polaris volt Funk√©k standj√°n, f√Ķleg az√©rt, mert az FK12 Comet bipl√°n gy√°rt√°s√°t √°tmenetileg sz√ľneteltetik. Az √ļj (b√°r m√°r 2007-ben is l√°tott) FK14B v√°ltozat hosszabb t√∂rzset kapott, sz√°rnya full karbon-nomex szendvics. Az √ľzemanyagrendszer alapb√≥l 65 l-rel gazd√°lkodik, szemben a kor√°bbi 2x25 literrel. Ehhez rendelhet√Ķ m√©g a sz√°rnyv√©gre p√≥ttank, hogy t√ļl√≥r√°zni lehessen a leveg√Ķben. A farokfut√≥s v√°ltozat 6 kg-mal k√∂nnyebb, a sebess√©g√©rt√©kek 8 km/h-val jobbak. Az FK9 tov√°bbra is a Mark IV-es v√°ltozatn√°l tart. A Smart Roadster motor integr√°l√°s√°r√≥l egyel√Ķre letettek, de a Mark IV-et minden r√©szlet√©ben folyamatosan t√∂k√©letes√≠tik. A hosszabb t√∂rzs √©s a Polaris f√ľgg√Ķleges vez√©rs√≠kja m√©g jobb menetir√°ny√ļ stabilit√°st biztos√≠tanak, az itt-ott nyert grammok megn√∂velt √ľzemanyag-kapacit√°st tesznek lehet√Ķv√©, aminek k√∂sz√∂nhet√Ķen elm√©leti auton√≥mi√°ja meghaladja az 1000 km-t.


Flight Design
www.flightdesign.com, info@flightdesign.com

A Flight Design 2009-es √ļj modelljei k√∂z√ľl a CTLS-t egyenesen a „rep√ľl√©s j√∂v√Ķj√©nek” ki√°ltott√°k ki. Az amerikai piac ig√©nyeit kiel√©g√≠tend√Ķ, kij√∂ttek egy f√©m√©p√≠t√©s√Ľ LSA v√°ltozattal is, neve: CTMC

CTLS
Üres tömeg (kg)303,5
Sz√°rnyfeszt√°v (m)8,53
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)9,98
√územanyagtart√°ly (l)130
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)600
Ülések száma2
Vmax (km/h)301
Vc (km/h)240
Vs0 (km/h)81
Emelkedés (m/s)3,5
Fogyaszt√°s (l/h)16
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)77391,09


Flying Machines
www.flyingmachines.cz, info@flyingmachines.cz

A cseh Flying Machines az eddigi LSA Mystique helyett a Vampire-t k√≠n√°lja teljes mellsz√©less√©ggel. M√°r csak a neve miatt is szimpatikus... A francia szaksajt√≥ igen pozit√≠van nyilatkozott r√≥la, √ļgy t√∂megadatok, mint rep√ľl√©si tulajdons√°gok tekintet√©ben.

B612FM250 Vampire
Üres tömeg (kg)175255
Sz√°rnyfeszt√°v (m)6,97,8
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)6,810,05
√územanyagtart√°ly (l)3068–100
MotorRotax 503Rotax 912
Teljesítmény (LE)52n.a.
Max. felszállótömeg (kg)300472,5
Ülések száma12
Vmax (km/h)220250
Vc (km/h)200180–220
Vs0 (km/h)6565
Emelkedés (m/s)67
Fogyaszt√°s (l/h)12n.a.
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.n.a.


Storch Classic JabiruTexan Top ClassicSyncro
Üres tömeg (kg)258285289
Sz√°rnyfeszt√°v (m)10,148,610,4
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)13,0211,810,54
√územanyagtart√°ly (l)2x302x362x50
MotorJabiru 2200Rotax 912SRotax 912 ULS
Teljesítmény (LE)80100100
Max. felszállótömeg (kg)472,5450472,5
Ülések száma222
Vmax (km/h)180240280
Vc (km/h)155200230
Vs0 (km/h)575865
Emelkedés (m/s)4,57n.a.
Fogyaszt√°s (l/h)1415n.a.
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.n.a.n.a.

Fly Synthesis
www.flysynthesis.com, info@flysynthesis.com
Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu

A Fly Synthesis l√°tv√°nyos standj√°n nagy pomp√°val leplezt√©k le p√©ntek d√©lut√°n az √ļj Syncr√≥t. A design igaz√°n csod√°s, hi√°ba, az olaszok... Rep√ľl√©si tulajdons√°gair√≥l m√©g nincs tapasztalat, de nagy oldalviszony√ļ, trap√©z alak√ļ d√ļcolatlan sz√°rnya √©s eleg√°nsan ny√ļjtott t√∂rzse v√°rhat√≥an biztos√≠tja majd az √≠g√©rt param√©tereket, k√∂zt√ľk a 230 km/√≥r√°s man√Ķverez√©si sebess√©get.


Az egy√©bk√©nt a fels√Ķkateg√≥ri√°s Opelek √©s Ferrarik karossz√©riamunk√°in nevelkedett piemonti c√©g most l√©gi j√°rm√Ľ gy√°rt√°s√°ra adta a fej√©t. A nagyr√©szt pol√≠rozott, 0,6 mm-es Alclad lemezb√Ķl kivitelezett, csillog√≥, csupa f√©m „aranyaut√≥” m√©lt√°n √∂rvendett nagy √©rdekl√Ķd√©snek. Siker√ľk z√°loga nem m√°s, mint Stelio Frati, a h√≠res rep√ľl√Ķg√©p-tervez√Ķ, t√∂bbek k√∂z√∂tt a Falco F8L m√Ľrep√ľl√Ķg√©p megalkot√≥ja.

Golden Car
www.golden-car.it, info@golden-car.it

Golden Car
Üres tömeg (kg)281
Sz√°rnyfeszt√°v (m)8,6
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)10,6
√územanyagtart√°ly (l)100 lt
MotorRotax 912S / Jabiru 3300
Teljesítmény (LE)100 / 120
Max. felszállótömeg (kg)550
Ülések száma2
Vmax (km/h)315
Vc (km/h)270
Vs0 (km/h)64
Emelkedés (m/s)9
Fogyaszt√°s (l/h)18
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)120000,-


Halley
www.halley.hu, apollo@mail.datanet.hu

Apollo Fox
Üres tömeg (kg)285
Sz√°rnyfeszt√°v (m)9,15
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)11,4
√územanyagtart√°ly (l)60
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)450
Ülések száma2
Vmax (km/h)200
Vc (km/h)150
Vs0 (km/h)64
Emelkedés (m/s)5
Fogyaszt√°s (l/h)12
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.

V√©gre-valah√°ra a Halley Kft. is az √Ķt megillet√Ķ helyen √©s l√©pt√©kben volt jelen az Aer√≥n. Az √ļj Monsoon √©s a felfriss√≠tett Delta Jet nagyobb felt√Ľn√©st keltettek, mint a j√≥l bev√°lt Apollo Fox, utol√©rhetetlen √°r / haszn√°lati √©rt√©k ar√°ny√°val az egri fels√Ķsz√°rnyas a ki√°ll√≠t√°s f√©nypontja lehetett volna, m√°r felt√©ve, hogy a l√°togat√≥kat val√≥ban a rep√ľl√©s, mint tev√©kenys√©g √©rdekli, √©s nem a csics√°s rep√ľl√Ķszerkezetek fetisiszta birtokl√°sa.


Millennium Aircraft www.millennium-aircraft.com, info@millennium-aircraft.com
Az olasz Compact Compositi √°ltal gy√°rtott, par√°d√©s param√©terekkel dicsekv√Ķ karboncsoda sok l√°togat√≥t vonzott. Egyik√ľk lelkesed√©s√©ben m√©g a pirotechnikai ment√Ķerny√Ķ kiold√≥karj√°t is megr√°ntotta. M√Ľk√∂d√∂tt!

Millennium Master
Üres tömeg (kg)285
Sz√°rnyfeszt√°v (m)8,1
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)9,96
√územanyagtart√°ly (l)n.a.
MotorRotax
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)472
Ülések száman.a.
Vmax (km/h)372
Vc (km/h)206–306
Vs0 (km/h)62
Emelkedés (m/s)n.a.
Fogyaszt√°s (l/h)15–20
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.


Remos
www.remos.com, email@remos.com

Remos GX
Üres tömeg (kg)303
Sz√°rnyfeszt√°v (m)9,32
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)10,96
√územanyagtart√°ly (l)84
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)472,5/600
Ülések száma2
Vmax (km/h)220
Vc (km/h)205
Vs0 (km/h)63
Emelkedés (m/s)5
Fogyaszt√°s (l/h)n.a.
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.
N√©met min√Ķs√©g, n√©met √°r. Mit lehetne m√©g hozz√°f√Ľzni? √ēk is full karbonos LSA v√°ltozattal √°m√≠tott√°k a nagy√©rdem√Ľt.


NG 4 UL
Üres tömeg (kg)280
Sz√°rnyfeszt√°v (m)8,1
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)10
√územanyagtart√°ly (l)90
MotorRotax 912 UL/ULS/914
Teljesítmény (LE)80/100/115
Max. felszállótömeg (kg)480
Ülések száman.a.
Vmax (km/h)260
Vc (km/h)214
Vs0 (km/h)60
Emelkedés (m/s)n.a.
Fogyaszt√°s (l/h)n.a.
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.
Roko Aero
www.rokoaero.com, info@rokoaero.com

A cseh NG-4 kiv√°l√≥ rep√ľl√©si tulajdons√°gokat √©s szinte keleti k√©nyelmet biztos√≠t. A teljes eg√©sz√©ben f√©mkonstrukci√≥ garant√°lja hossz√ļ √©let√Ľs√©g√©t √©s k√∂nny√Ľ jav√≠that√≥s√°g√°t.


Tecnam www.tecnam.com, info@tecnam.org

A Tecnam a Partenavia t√∂bb √©vtizedes polg√°ri rep√ľl√Ķs tapasztalat√°t √ľlteti √°t az ultrak√∂nny√Ľnek cs√ļsztatott kateg√≥ri√°ba. Mind ez id√°ig f√©m√©p√≠t√©s√Ľ g√©pekkel jeleskedtek, a P2008-as m√°r nagyr√©szt sz√©nsz√°las. Vonalvezet√©se vetekedik a Fly Synthesis Syncr√≥j√°nak eleganci√°j√°val √©s √°ramvonalass√°g√°val. A NACA63A profilos elliptikus sz√°rny, a f√Ķtart√≥k m√∂g√© elhelyezett 2 db 55 l-es tank √©s a glass cockpit utaz√°sra cs√°b√≠tanak. Passz√≠v biztons√°g ter√©n nem is √©rheti sz√≥ a h√°z elej√©t. De hol van az a pilcsi, aki b√°r egy tized√©t is ki tudn√° haszn√°lni egy ilyen g√©p adotts√°gainak? M√©g vagy nyolcvan √©vig kuporgat a v√©tel√°rra. Van persze, aki farzsebb√Ķl leperk√°lja, csak √©ppen nem biztos, hogy pil√≥ta.

P2008
Üres tömeg (kg)n.a.
Sz√°rnyfeszt√°v (m)8,8
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)11,52
√územanyagtart√°ly (l)2x55
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)600
Ülések száma2
Vmax (km/h)n.a.
Vc (km/h)225
Vs0 (km/h)72
Emelkedés (m/s)5,8
Fogyaszt√°s (l/h)n.a.
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)73000,-


TL-2000 Sting RGTL-2000 Sting S3TL-3000 Sirius
Üres tömeg (kg)350354305
Sz√°rnyfeszt√°v (m)8,448,69,4
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)9,811,2911,15
√územanyagtart√°ly (l)7070130
MotorRotax 912 ULSRotax 912 ULSRotax 912 ULS
Teljesítmény (LE)100100100
Max. felsz√°ll√≥t√∂meg (kg)472,5600472,5–599
Ülések száma222
Vmax (km/h)270220230
Vc (km/h)260200180–230
Vs0 (km/h)657357
Emelkedés (m/s)888
Fogyaszt√°s (l/h)13148–12
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)n.a.n.a.n.a.

TL-Ultralight
www.tl-ultralight.cz, info@tl-ultralight.cz

A TL-Ultralight Siriusa a h√≠res Sting fels√Ķsz√°rnyas v√°ltozata. A k√∂nny√Ľ be- √©s kisz√°ll√°snak k√∂sz√∂nhet√Ķen imm√°r a c√©lcsoportnak tekintett „kev√©sb√© sportos” k√∂z√∂ns√©g sz√°m√°ra puszt√°n anyagi er√Ķfesz√≠t√©sek √°r√°n hozz√°f√©rhet√Ķ. V√©lhet√Ķen a l√©gcsavart sejtelmesen simogat√≥ hostess is ezt sugallhatja.


Tomark
www.tomarkaero.sk, tomark@tomark.sk

Az ultrak√∂nny√Ľ l√©gi j√°rm√Ľvek piac√°n √ļj szerepl√Ķ az aeronautika m√°s ter√ľletein egy√©bk√©nt m√°r nagy tapasztalattal rendelkez√Ķ lengyel Tomark. A teljes eg√©sz√©ben f√©mkonstrukci√≥j√ļ Viper a legmodernebb m√Ľszerezetts√©ggel, navig√°ci√≥s √©s kommunik√°ci√≥s rendszerrel b√ľszk√©lkedhet. A maxim√°lis precizit√°s √©rdek√©ben alkatr√©szei is CNS, illetve l√©zertechnol√≥gi√°val k√©sz√ľlnek.

Viper SD-4
Üres tömeg (kg)285
Sz√°rnyfeszt√°v (m)8,5
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)10,965
√územanyagtart√°ly (l)70
MotorRotax 912 ULS
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)450
Ülések száma2
Vmax (km/h)240
Vc (km/h)200
Vs0 (km/h)65
Emelkedés (m/s)6,5
Fogyaszt√°s (l/h)16
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)55000,-


Zlin (Savage)
www.zlinaero.com, info@zlinaero.com
Magyarországi forgalmazó:www.vampair.hu, gyuri@vampair.hu

Savage Cub
Üres tömeg (kg)296
Sz√°rnyfeszt√°v (m)9,39
Sz√°rnyfel√ľlet (m2)14,2
√územanyagtart√°ly (l)68
MotorRotax 912S
Teljesítmény (LE)100
Max. felszállótömeg (kg)472,5/560
Ülések száma2
Vmax (km/h)185
Vc (km/h)165
Vs0 (km/h)58
Emelkedés (m/s)5
Fogyaszt√°s (l/h)13,5
T√°j√©koztat√≥ jelleg√Ľ nett√≥ √°r (EUR)45900,-t√≥l

A Zlin standja volt a legegzotikusabb sz√≠nfolt. Kalandoroknak gy√°rtanak j√°t√©kszereket. A terepkamion mellett mesters√©ges t√°bort√Ľz lobogott, Piper Cub replik√°jukat √≥ri√°s k√©perny√Ķn lehetett l√°tni, amint patakmederben, hegyoldalban, √©s minden norm√°lisnak nem nevezhet√Ķ helysz√≠nen √ľzemel.



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.44 mŠsodperc