Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Magyar vltozat Versiunea n romneste
 
Motoros sárkány

Guruló puhaszárnyúak - Sárkányok


Amint a 70-es években megjelentek az elsõ gyalogsárkányok, az igény is felmerült, hogy sík területrõl autonóm módon lehessen felszállni. A megoldás egyszerûnek tûnt, egy kétütemû pöffentõ és egy tolólégcsavar integrálásával. Így született meg a késõbbiek során kétszemélyesre duzzadt motoros sárkány, de az eredeti elképzelés sem halt ki.

Az ilyen puritán megoldások logisztikai komplikációi kaján vigyort csalnak a motoros ernyõsök arcára, de amikor a színtiszta repülési élményrõl van szó, a segédmotoros gyalogsárkányosok röhögnek a hátimotorosokon. Ez a piac meglehetõsen szûk, de válságos világunkban mégiscsak érdekes alternatíva lehet annak, akinek csak az ég számít. Nem elhanyagolható elõnye, hogy kevesebb mint 120 kg összfelszállótömeg alatt még a legkeményebben reglementált Angliában is minden adminisztratív kötöttség nélküli repülést tesz lehetõvé.


Aervolution
www.aervolution.com, flugsport.vetterl@onlinehome.de

A német Vetterl az egyszerûség és a hatékonyság logikájával a költségtakarékosságot helyezi elõtérbe. A tunningolt Radne motor a 130-as fix kéttollú légcsavarral a minimális belépõt jelenti ebben a légijármû-kategóriában.

Raven
MotorRadne
Max teljesítmény (LE)15
Üres tömeg (kg)21
Áttétel1:3,54
Légcsavar130
Üzemanyagtartály5
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)4400,-


Flylightwww.flylight.co.uk, info@flylight.co.uk

Ben Ashmant a ködös Albionban mókás, életvidám fickónak ismerik. Foglalkozását tekintve jó nevû karikaturista. Gyalogsárkányosként kezdte, motoros ernyõsként folytatta, végül kitalálta a Doodlebugot, ami számára az ideális kompromisszum repülési tulajdonságok és hadrafoghatóság között. Ehhez nagyon messze el kellett mennie a szétszerelhetõség és összecsukhatóság megoldásaiban, úgy tûnik, sikeresen. A többi segédmotoros gyalogsárkánnyal ellentétben a pilóta nem pondróban fekve, hanem lábbal elõre repül. A hecc kedvéért még gázturbinával szerelt változatot is készített, a repülõnapok kedvencét, a Jet Bugot. A folyamatos fejlesztés jelenlegi csúcsa a Bailey motoros Dragonfly, de készül ennek már villanymotoros változata is.

Doodlebug 2
MotorRadne
Max teljesítmény (LE)14
Üres tömeg (kg)21
Áttétel1:3,56
Légcsavar120
Üzemanyagtartály8
Tájékoztató jellegû nettó ár (GBP)2911,-


Swedish AeroSport
www.swedishaerosport.se, info@swedishaerosport.se

A Mosquito fejlesztése 1989-ben kezdõdött. A nem több mint 23 kg-os futó-hajtómû-beülõ kit teljesítményre hangolt. Topless szárnnyal társítva, a 15 lovas Radne Raket motor és a centrifugális tehetetlenségi erõre nyíló 135 cm-es karbon légcsavar szélcsendben is 10 lépésbõl garantálja a felszállást, 2 m/s-os tartós emelkedést biztosít. A pondró a hagyományos Keller/Airstream, de módosított bekötésponttal, a motor súlya miatt. A tank négyliteres, ez elvileg 1 óra full gázas üzemhez elég, de egy ilyen szerkezetnél szentségtörés volna folyamatosan járatni a motort. Repülés közben gyakorlatilag el lehet vonatkoztatni az összecsukott légcsavarról és a motorról, a földet érés a farokcsúszkáknak köszönhetõen még könnyebb, mint a motormentes változattal.

Mosquito
MotorRaket
Max teljesítmény (LE)15
Üres tömeg (kg)21
Áttétel1:1,54
Légcsavar135
Üzemanyagtartály9
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.


Aeros
www.aeros.com.ua, aerosint@aerosint.kiev.ua
Magyarországi forgalmazó: kovacsendre@novar.hu

A kijevi AEROS certifikált alapanyagokból, a legmodernebb technológiák segítségével gyártja termékeit, melyek közt nemcsak trájkok, de szárnyak, siklóernyõk és beülõk is megtalálhatók.
A trájkokból kétféle designt kínálnak, az Aeros 2 és a Cross Country modelleket, mindegyiket többféle motorizációval (Rotax 503, Rotax 582, Rotax 912, BMW, HKS) szerelik, sõt megrendelésre más motor beépítését is elvégzik. A piacon már jó hírnévnek örvendõ szárnyakat (Stranger, Stream, Still, Profi, Profi TL) szintén maguk gyártják. A legújabb, a topless Profi TL különösen nagy népszerûségnek örvend óriási sebességtartományának és kiváló teljesítményének köszönhetõen.

Aeros-2
MotorRotax 582Rotax 912Rotax 912S
Max. teljesítmény (LE)6480100
Üres súly (kg)210,5229,5234,5
MTOW472,5
Ülések száma2
Tank kapacitás (l)53
Fogyasztás (l/h)141212
Vmax (km/h)130
Vc (km/h)90
Vs0 (km/h)52
Emelkedés (m/s)456
Szárnyfelület (m2)14,5
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.n.a.n.a.


Air Création
www.aircreation.fr, commercial@aircreation.fr
Magyarországi forgalmazó: guti@korosepker.hu

Jean Yves Le Bihan és Gilles Bru annak idején azért költöztek el Párizsból az ardeche-i (délfrancia) Aubenas-ba, hogy ne kelljen a mókuskerék effektusban élniük, azt akarták demonstrálni, mint pár évvel korábban a larzaci fennsíkra önmagukat számûzõ hippik, hogy nem kérnek ebbõl a globalizálódó, embertelen világból. Nyugisan, „cool” módra akartak élni, szenvedélyüknek, szenvedélyükbõl, távol a nagyváros mindennapos agygörcseitõl. Ezzel a filozófiával csatlakozott hozzájuk J.L. Tilloy is. Büszkén vallották, hogy nem kötelezõ a mondializált üzleti világ játékszabályai szerint mûködni. Ezért volt az, hogy soha eszükbe nem jutott delokalizálni a gyártást, vagy távol-keleti beszállítókat igénybe venni.

Termékeik viszont profik voltak, és egy idõ óta egyre inkább a piac igényeit tükrözik, egyre kevésbé az Air Création kezdeti filozófiáját, repüléssel kapcsolatos krédóját. A Tanarg ezt a metamorfózist teljesíti ki.
Megalkotásakor az egyszerûség és a takarékosság volt az Air Création két jelszava. A szimpla felületû Fun 18 szárnyat sikerült úgy modernizálniuk, hogy viselkedése gyakorlatilag a terheléstõl független legyen. A négyütemû HKS 700 motornak köszönhetõen a fogyasztás még két személlyel is bõven 10 l/h alatt marad. Manapság ez egy igen nyomós érv lehet annak, aki sokat repül. A trájk már bizonyított. Mérsékelt, 80 km/h körüli utazósebessége lehetõvé teszi a burkolat mellõzését, ezzel javítva a kilátást. Repülési viselkedése méltó a márka arculatához.
A 2005 elején megjelent Tanarg alapjaiban változtatta meg a motoros sárkányokról alkotott elképzeléseket. A trájk hosszas, átgondolt fejlesztésének köszönhetõen a konstruktõr Air Création és konkurensei által addig kidolgozott minden technikai vívmánnyal dicsekedhet. Az alacsony építésû trájknak figyelemre méltó a gurulási stabilitása. Különlegesen kényelmes, széles beállítási skálával: az elsõ és hátsó oldalkormánypedálok és az elsõ ülés is állítható. A Kiss 450-es szárnnyal és az 582-es Rotaxszal a látványos, de költségkímélõ megoldás a keveset és fõleg iskolakörön repülõk számára, az iXess 15 vagy 13 szárnnyal, a Rotax 912 S-sel, a leghosszabb áttétellel és spéci, csendes Arplast háromtollúval szerelve tökéletes utazógép. A kis iXess 150 km/h körüli utazósebességet biztosít. Viselkedése a levegõben tökéletes, az orsózó mozgásban tanúsított keménységét bõségesen kompenzálja a turbulens viszonyoknak való jó ellenálló képessége.

TREK 700E + FUN 450TANARG 582 + Kiss 450TANARG 912ES + iXess 13
MotorHKS 700ERotax 582Rotax 912ES
Max. teljesítmény (LE)6042100
Üres súly (kg)193215232
MTOW443450450
Ülések száma222
Tank kapacitás (l)60n.a.67
Fogyasztás (l/h)7128
Vmax (km/h)100115150
Vc (km/h)n.a.n.a.n.a.
Vs0 (km/h)n.a.n.a.n.a.
Emelkedés (m/s)4,23,55,8
Szárnyfelület (m2)17,415,113,5
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)21090,-26800,-36800,-


Apollo
www.halley.hu, apollo@mail.datanet.hu

Az Apollo gépei már évek óta nagy népszerûségnek örvendenek az Államokban. A Delta Jet és a Jet Star sikerén felbuzdulva hozták létre a tengerentúli igényeknek még pontosabban megfelelõ csúcsmodellt, a Monsoont. A trájk mindenben egyedi kialakítást és külsõt kapott, a burkolatok formájától azok szénszálas szerkezetû anyagáig. Alapvetõ szempont volt az utasok kényelme és a széltõl való védelme, valamint a minél vonzóbb, tetszetõsebb külsõ. A motorburkolat zárt, hátul kétoldalt pedig plusz légbeömlõ nyílásokat kapott. Megtartották a Jet Star üléskeretének szögét, de maguk az ülések a Delta Jet mûanyag ülésformáinak átalakított változataiból készültek, hogy mindkét utas nagyobb kényelemben repülhessen. Mindhárom kerék felfüggesztéssel és hidraulikus tárcsafékkel, terepre való, nagy, ballonos gumikkal szerelt. Az eredetileg fix oktatópedálok tengelyének megdöntése és állíthatóvá való átalakításuk révén minden testalkatú pilótának tökéletes kényelmet nyújt a trájk, amit még a kialakított könyöklõk is fokoznak. Motorizációként 582-es és 912-es Rotaxszal rendelhetõ, ez utóbbinak is mindkét, 80, illetve 100 lóerõs változatával.

Delta JetJet StarMonsoon
MotorRotax 582, 912, 912SRotax 582, 912, 912SRotax 582, 912, 912S
Max. teljesítmény (LE)65-80-10065-80-10065-80-100
Üres súly (kg)180180160
MTOW430430430
Ülések száma222
Tank kapacitás (l)554550–80
Fogyasztás (l/h)141415
Vmax (km/h)130125145
Vc (km/h)80–10070–11090–110
Vs0 (km/h)55–605555–60
Emelkedés (m/s)445–6
Szárnyfelület (m2)151515
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)14000-tõl12000-tõl15000-tõl


Delta Trikes Aviation
www.dta.fr, dta.ulm@wanadoo.fr
Magyarországi forgalmazó: toth.balazs.laszlo@gmail.com

A DTA trájkok jó hírnevüket nemcsak a kényelmi és ergonómiai szempontokat mindig szem elõtt tartó fejlesztésnek, de a jó teljesítményû szárnyaknak, a könnyû kezelhetõségnek, megbízhatóságnak és a széles választéknak is köszönhetik. A DTA a koncepció kidolgozása során különös gondot fordít a felhasznált alapanyagok kiváló minõségére, a tökéletes kidolgozásra és a passzív biztonságra is. Szervizszolgáltatásuk is magas színvonalú. A márka szinte emblematikus képviselõje, a minden terepet legyõzõ Voyageur 1990 óta szerepel sikerrel zászlóshajóként. A legfrissebb fejlesztések között említhetõ meg a Combo FC trájk, illetve a Diva szárny.

DTA COMBO FCDTA VOYAGEUR IIDTA COMBO
SzárnyDIVADYNAMIC 450Dynamic 15/430
MotorRotax 912Rotax 912SHKS 700E
Max. teljesítmény (LE)8010060
Üres súly (kg)238229196
MTOW450472,5430
Ülések száma222
Tank kapacitás (l)707570
Fogyasztás (l/h)9,8 (100 km/h-nál)10 (90 km/h-nál)8 (90 km/h-nál)
Vmax (km/h)155130125
Vc (km/h)90/1209090
Vs0 (km/h)625862
Emelkedés (m/s)55,43,5
Szárnyfelület (m2)1215,513,6
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)34911,-34572,-22924,-


Flying Machines
www.flyingmachines.cz, info@flyingmachines.cz

A cseh Flying Machines céget 2004-ben alapította egy maroknyi lelkes, a különbözõ típusú légi jármûvek építésében már sok tapasztalattal rendelkezõ szakember. A gyorsasági világrekordot 2003 óta tartó merevszárnyú UL-gépük, a B612 után, de még a nagy sikert aratott FM250 Vampire elõtt, 2004-ben a francia Aviateckel együttmûködve alkották meg az elsõ teljes egészében kompozitanyagokból épült, új technológiák felhasználásával készült kétüléses motoros sárkányt, a Carbone One-t. 2008-as büszkeségük, az FM301 Stream a Carbone One továbbfejlesztett utódjának is tekinthetõ, a szintén csak kompozit- anyagból épített trájk önhordó, váz nélküli konstrukció. Az aerodinamikailag rendkívül letisztult szerkezet a szintén általuk tervezett kiváló CZ15,4 szárnnyal ígéretes repülési tulajdonságokkal kecsegtet.

Carbone OneFM 301 Stream
MotorNissan SrollHKS 700E
Max. teljesítmény (LE)7460
Üres súly (kg)224175
MTOW450450
Ülések száma22
Tank kapacitás (l)n.a.n.a.
Fogyasztás (l/h)8–12n.a.
Vmax (km/h)130n.a.
Vc (km/h)80–120n.a.
Vs0 (km/h)61n.a.
Emelkedés (m/s)n.a.n.a.
Szárnyfelület (m2)15,415,4
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.22000-tõl


Drachen Studio Kecur
www.drachenstudio-kecur.com, drachenstudio.kecur@t-online.de
Magyarországi forgalmazó: toth.balazs.laszlo@gmail.com

MotorRotax 912S
Max. teljesítmény (LE)80–100
Üres súly (kg)238
MTOW450
Ülések száma2
Tank kapacitás (l)55
Fogyasztás (l/h)n.a.
Vmax (km/h)150
Vc (km/h)120
Vs0 (km/h)n.a.
Emelkedés (m/s)8,5
Szárnyfelület (m2)15
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)30000,-

A cég egy kis családi vállalkozás Észak-Németországban, melyet a szlovén Josef Kecur vezet a fiával, Andréval. A Szlovéniában gyártott trájk saját konstrukció rozsdamentes acélból, melyet az évek során folyamatosan fejlesztve jutottak el a ma is használt kényelmes és esztétikailag kifogásolhatatlan változathoz. Motorizáció tekintetében a jól bevált 912-esre teszik le a voksukat. A trájkokat saját szárnnyal szerelik, melyeknek különlegessége a spoileres kormányzás, ami orsózásban rendkívül agilissá teszi a gépet, és egyben féklapként is szolgálhat. A szárnyak gyártása és a gépek összeszerelése saját mûhelyükben történik, ahol természetesen a legegyedibb megrendelõi kívánságokat is meg tudják valósítani.


P&M Aviation
www.pmaviation.co.uk, flying@pmaviation.co.uk

A P&M Aviation egyike a világ legnagyobb ultrakönnyû légijármû-gyártóinak, 1983 óta több mint 4000 gépük repül a világ minden táján. A jelenlegi cégforma, a P&M Aviation 2003-ban jött létre a Mainair Sports és a Pegasus Aviation összeolvadásából, mely a negyedszázad alatt felgyülemlett tudás és tapasztalat egyesítését is jelenti. Az általuk gyártott minden repülõeszköz megfelel a brit légügyi hatóság szigorú standardjának, a BCAR Section S-nek. Gépeik számos világrekorddal és egyéb különleges eredményekkel dicsekedhetnek a Mont Everest elsõ átrepülésétõl magassági csúcsokon át a világ körüli repülésig.
A 2008-ban bemutatott „topless” Quik R minden bizonnyal a jelenleg leggyorsabb, legfejlettebb és a legtágabb sebességtartománnyal rendelkezõ motoros sárkány.

QuikQuik GT450QuikR
MotorRotax 912SRotax 912SRotax 912S
Max. teljesítmény (LE)100100100
Üres súly (kg)200215220
MTOW409450450
Ülések száma222
Tank kapacitás (l)656565
Fogyasztás (l/h)n.a.n.a.n.a.
Vmax (km/h)185178193
Vc (km/h)133120160
Vs0 (km/h)646164
Emelkedés (m/s)6,16,355,84
Szárnyfelület (m2)10,61311,43
Tájékoztató jellegû nettó ár (GBP)25200,-25200,-27626,-


Polaris
www.polarismotor.it, polaris@polarismotor.it

A Polaris Flying Inflatable Boatja, a „repülõ gumicsónak” már negyedszázada hódít szerte a világon, nemcsak a hobbipilóták, de a vízimentõk és a rendõrség nagy örömére is. Ma már tökéletesített változata, az AM-FIB is elérhetõ: behúzható futóinak köszönhetõen ugyanolyan könnyedséggel száll fel és landol terepen, mint vízen.
A folyékony közeggel nem szimpatizálók is találnak maguknak játékszert a Polarisnál: hagyományos trájkjuk a Skin. 503-as vagy 582-es Rotaxszal, burkolattal vagy anélkül is rendelhetõ.

AM-FIBSkin 503 Gryps 16
MotorRotax 582 DCDIRotax 503 DCDI
Max. teljesítmény (LE)6452
Üres súly (kg)239155
MTOW406360
Ülések száma22
Tank kapacitás (l)4060
Fogyasztás (l/h)1313
Vmax (km/h)8093
Vc (km/h)65–70n.a.
Vs0 (km/h)4845
Emelkedés (m/s)4,53,5
Szárnyfelület (m2)19,615,8
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)n.a.n.a.


Silent Family

Silent Racer
MotorHirth 2704-2906
Max. teljesítmény (LE)50–64
Üres súly (kg)200
MTOW450
Ülések száma2
Tank kapacitás (l)57
Fogyasztás (l/h)12
Vmax (km/h)140
Vc (km/h)100–110
Vs0 (km/h)45–65
Emelkedés (m/s)4
Szárnyfelület (m2)10–15
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)14000,-

silentfamily.de,
h.grossklaus@silentfamily.de

Helmut Grossklaus „csendes családjának” egyik nevezetes tagja a kétüléses Silent Racer, melyet behúzható futómûve, egyedülállóan alacsony zajszintje és nagy szélvédõfelülete kellemes társsá tesz hosszabb légi túrákon is. Igen kedvezõ aerodinamikai tulajdonságokkal és gazdaságos fogyasztással rendelkezik, a saját gyártású légcsavarral különlegesen alacsony zajszinttel dicsekedhet. Sajátossága a Grossklaus által feltalált kite towing winch system, mely lehetõvé teszi a trapéz nélküli irányítást.
Egyszerûsített, egyszemélyes változata a Flyer, fix futóval. A családba tartozik még a Silent Glider nevû vitorlázó is.


Take Off
www.takeoff-ul.de, info@takeoff-ul.de

A négyütemû BMW-motor hajtotta Merlin rozsdamentes acélból készült, mûszaki és esztétikai kivitelezése egyaránt a német precizitást dicséri. A motorhoz a Take Off cég által fejlesztett 1:3,5 áttételû hajtómûvet párosították háromágú Neuform sróffal.

Merlin 1200
MotorVZ BMW 1200 GS
Max. teljesítmény (LE)95
Üres súly (kg)230
MTOW450
Ülések száma2
Tank kapacitás (l)60
Fogyasztás (l/h)6,2
Vmax (km/h)140
Vc (km/h)120
Vs0 (km/h)55
Emelkedés (m/s)5
Szárnyfelület (m2)15,2
Tájékoztató jellegû nettó ár (EUR)19800,-

Az üzemanyag befecskendezését az úgynevezett lambda szonda a magasság függvényében optimalizálja, így a motor minden repülési szinten ideális levegõ/üzemanyag keverékkel üzemel. A porlasztófagyás, ami más négyütemû motorokra – különösen a 912-es Rotaxra – jellemzõ, a BMW-motornál kar-burátor híján eleve kizárt. A relatíve nagy súly nagy és nyugodt erõvel párosítva garantálja a kényelmes, hosszú távú utazást az Air Création XP 15-ösével vagy a szintén ajánlott német Avant típusú szárnnyal.



 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   

Associated Topics

Motoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
_PAGEGENERATION 0.29 _SECONDS