Amint a 70-es években megjelentek az elsõ gyalogsárkányok, az igény is felmerült, hogy sík területrõl autonóm módon lehessen felszállni. A megoldás egyszerûnek tûnt, egy kétütemû pöffentõ és egy tolólégcsavar integrálásával. Így született meg a késõbbiek során kétszemélyesre duzzadt motoros sárkány, de az eredeti elképzelés sem halt ki.
Az ilyen puritán megoldások logisztikai komplikációi kaján vigyort csalnak a motoros ernyõsök arcára, de amikor a színtiszta repülési élményrõl van szó, a segédmotoros gyalogsárkányosok röhögnek a hátimotorosokon. Ez a piac meglehetõsen szûk, de válságos világunkban mégiscsak érdekes alternatíva lehet annak, akinek csak az ég számít. Nem elhanyagolható elõnye, hogy kevesebb mint 120 kg összfelszállótömeg alatt még a legkeményebben reglementált Angliában is minden adminisztratív kötöttség nélküli repülést tesz lehetõvé.
Aervolution www.aervolution.com, flugsport.vetterl@onlinehome.de A német Vetterl az egyszerûség és a hatékonyság logikájával a költségtakarékosságot helyezi elõtérbe. A tunningolt Radne motor a 130-as fix kéttollú légcsavarral a minimális belépõt jelenti ebben a légijármû-kategóriában.
|
Flylightwww.flylight.co.uk, info@flylight.co.uk
Ben Ashmant a ködös Albionban mókás, életvidám fickónak ismerik. Foglalkozását tekintve jó nevû karikaturista. Gyalogsárkányosként kezdte, motoros ernyõsként folytatta, végül kitalálta a Doodlebugot, ami számára az ideális kompromisszum repülési tulajdonságok és hadrafoghatóság között. Ehhez nagyon messze el kellett mennie a szétszerelhetõség és összecsukhatóság megoldásaiban, úgy tûnik, sikeresen. A többi segédmotoros gyalogsárkánnyal ellentétben a pilóta nem pondróban fekve, hanem lábbal elõre repül. A hecc kedvéért még gázturbinával szerelt változatot is készített, a repülõnapok kedvencét, a Jet Bugot. A folyamatos fejlesztés jelenlegi csúcsa a Bailey motoros Dragonfly, de készül ennek már villanymotoros változata is.
|
Swedish AeroSport www.swedishaerosport.se, info@swedishaerosport.se A Mosquito fejlesztése 1989-ben kezdõdött. A nem több mint 23 kg-os futó-hajtómû-beülõ kit teljesítményre hangolt. Topless szárnnyal társítva, a 15 lovas Radne Raket motor és a centrifugális tehetetlenségi erõre nyíló 135 cm-es karbon légcsavar szélcsendben is 10 lépésbõl garantálja a felszállást, 2 m/s-os tartós emelkedést biztosít. A pondró a hagyományos Keller/Airstream, de módosított bekötésponttal, a motor súlya miatt. A tank négyliteres, ez elvileg 1 óra full gázas üzemhez elég, de egy ilyen szerkezetnél szentségtörés volna folyamatosan járatni a motort. Repülés közben gyakorlatilag el lehet vonatkoztatni az összecsukott légcsavarról és a motorról, a földet érés a farokcsúszkáknak köszönhetõen még könnyebb, mint a motormentes változattal.
|
|
Air Création www.aircreation.fr, commercial@aircreation.fr Magyarországi forgalmazó: guti@korosepker.hu Jean Yves Le Bihan és Gilles Bru annak idején azért költöztek el Párizsból az ardeche-i (délfrancia) Aubenas-ba, hogy ne kelljen a mókuskerék effektusban élniük, azt akarták demonstrálni, mint pár évvel korábban a larzaci fennsíkra önmagukat számûzõ hippik, hogy nem kérnek ebbõl a globalizálódó, embertelen világból. Nyugisan, „cool” módra akartak élni, szenvedélyüknek, szenvedélyükbõl, távol a nagyváros mindennapos agygörcseitõl. Ezzel a filozófiával csatlakozott hozzájuk J.L. Tilloy is. Büszkén vallották, hogy nem kötelezõ a mondializált üzleti világ játékszabályai szerint mûködni. Ezért volt az, hogy soha eszükbe nem jutott delokalizálni a gyártást, vagy távol-keleti beszállítókat igénybe venni. Termékeik viszont profik voltak, és egy idõ óta egyre inkább a piac igényeit tükrözik, egyre kevésbé az Air Création kezdeti filozófiáját, repüléssel kapcsolatos krédóját. A Tanarg ezt a metamorfózist teljesíti ki.Megalkotásakor az egyszerûség és a takarékosság volt az Air Création két jelszava. A szimpla felületû Fun 18 szárnyat sikerült úgy modernizálniuk, hogy viselkedése gyakorlatilag a terheléstõl független legyen. A négyütemû HKS 700 motornak köszönhetõen a fogyasztás még két személlyel is bõven 10 l/h alatt marad. Manapság ez egy igen nyomós érv lehet annak, aki sokat repül. A trájk már bizonyított. Mérsékelt, 80 km/h körüli utazósebessége lehetõvé teszi a burkolat mellõzését, ezzel javítva a kilátást. Repülési viselkedése méltó a márka arculatához. A 2005 elején megjelent Tanarg alapjaiban változtatta meg a motoros sárkányokról alkotott elképzeléseket. A trájk hosszas, átgondolt fejlesztésének köszönhetõen a konstruktõr Air Création és konkurensei által addig kidolgozott minden technikai vívmánnyal dicsekedhet. Az alacsony építésû trájknak figyelemre méltó a gurulási stabilitása. Különlegesen kényelmes, széles beállítási skálával: az elsõ és hátsó oldalkormánypedálok és az elsõ ülés is állítható. A Kiss 450-es szárnnyal és az 582-es Rotaxszal a látványos, de költségkímélõ megoldás a keveset és fõleg iskolakörön repülõk számára, az iXess 15 vagy 13 szárnnyal, a Rotax 912 S-sel, a leghosszabb áttétellel és spéci, csendes Arplast háromtollúval szerelve tökéletes utazógép. A kis iXess 150 km/h körüli utazósebességet biztosít. Viselkedése a levegõben tökéletes, az orsózó mozgásban tanúsított keménységét bõségesen kompenzálja a turbulens viszonyoknak való jó ellenálló képessége.
|
Apollo www.halley.hu, apollo@mail.datanet.hu Az Apollo gépei már évek óta nagy népszerûségnek örvendenek az Államokban. A Delta Jet és a Jet Star sikerén felbuzdulva hozták létre a tengerentúli igényeknek még pontosabban megfelelõ csúcsmodellt, a Monsoont. A trájk mindenben egyedi kialakítást és külsõt kapott, a burkolatok formájától azok szénszálas szerkezetû anyagáig. Alapvetõ szempont volt az utasok kényelme és a széltõl való védelme, valamint a minél vonzóbb, tetszetõsebb külsõ. A motorburkolat zárt, hátul kétoldalt pedig plusz légbeömlõ nyílásokat kapott. Megtartották a Jet Star üléskeretének szögét, de maguk az ülések a Delta Jet mûanyag ülésformáinak átalakított változataiból készültek, hogy mindkét utas nagyobb kényelemben repülhessen. Mindhárom kerék felfüggesztéssel és hidraulikus tárcsafékkel, terepre való, nagy, ballonos gumikkal szerelt. Az eredetileg fix oktatópedálok tengelyének megdöntése és állíthatóvá való átalakításuk révén minden testalkatú pilótának tökéletes kényelmet nyújt a trájk, amit még a kialakított könyöklõk is fokoznak. Motorizációként 582-es és 912-es Rotaxszal rendelhetõ, ez utóbbinak is mindkét, 80, illetve 100 lóerõs változatával.
|
Delta Trikes Aviation www.dta.fr, dta.ulm@wanadoo.fr Magyarországi forgalmazó: toth.balazs.laszlo@gmail.com A DTA trájkok jó hírnevüket nemcsak a kényelmi és ergonómiai szempontokat mindig szem elõtt tartó fejlesztésnek, de a jó teljesítményû szárnyaknak, a könnyû kezelhetõségnek, megbízhatóságnak és a széles választéknak is köszönhetik. A DTA a koncepció kidolgozása során különös gondot fordít a felhasznált alapanyagok kiváló minõségére, a tökéletes kidolgozásra és a passzív biztonságra is. Szervizszolgáltatásuk is magas színvonalú. A márka szinte emblematikus képviselõje, a minden terepet legyõzõ Voyageur 1990 óta szerepel sikerrel zászlóshajóként. A legfrissebb fejlesztések között említhetõ meg a Combo FC trájk, illetve a Diva szárny.
|
Flying Machines www.flyingmachines.cz, info@flyingmachines.cz A cseh Flying Machines céget 2004-ben alapította egy maroknyi lelkes, a különbözõ típusú légi jármûvek építésében már sok tapasztalattal rendelkezõ szakember. A gyorsasági világrekordot 2003 óta tartó merevszárnyú UL-gépük, a B612 után, de még a nagy sikert aratott FM250 Vampire elõtt, 2004-ben a francia Aviateckel együttmûködve alkották meg az elsõ teljes egészében kompozitanyagokból épült, új technológiák felhasználásával készült kétüléses motoros sárkányt, a Carbone One-t. 2008-as büszkeségük, az FM301 Stream a Carbone One továbbfejlesztett utódjának is tekinthetõ, a szintén csak kompozit- anyagból épített trájk önhordó, váz nélküli konstrukció. Az aerodinamikailag rendkívül letisztult szerkezet a szintén általuk tervezett kiváló CZ15,4 szárnnyal ígéretes repülési tulajdonságokkal kecsegtet.
|
Drachen Studio Kecur www.drachenstudio-kecur.com, drachenstudio.kecur@t-online.de Magyarországi forgalmazó: toth.balazs.laszlo@gmail.com
A cég egy kis családi vállalkozás Észak-Németországban, melyet a szlovén Josef Kecur vezet a fiával, Andréval. A Szlovéniában gyártott trájk saját konstrukció rozsdamentes acélból, melyet az évek során folyamatosan fejlesztve jutottak el a ma is használt kényelmes és esztétikailag kifogásolhatatlan változathoz. Motorizáció tekintetében a jól bevált 912-esre teszik le a voksukat. A trájkokat saját szárnnyal szerelik, melyeknek különlegessége a spoileres kormányzás, ami orsózásban rendkívül agilissá teszi a gépet, és egyben féklapként is szolgálhat. A szárnyak gyártása és a gépek összeszerelése saját mûhelyükben történik, ahol természetesen a legegyedibb megrendelõi kívánságokat is meg tudják valósítani. |
P&M Aviation www.pmaviation.co.uk, flying@pmaviation.co.uk |
A P&M Aviation egyike a világ legnagyobb ultrakönnyû légijármû-gyártóinak, 1983 óta több mint 4000 gépük repül a világ minden táján.
A jelenlegi cégforma, a P&M Aviation 2003-ban jött létre a Mainair Sports és a Pegasus Aviation összeolvadásából, mely a negyedszázad alatt felgyülemlett tudás és tapasztalat egyesítését is jelenti. Az általuk gyártott minden repülõeszköz megfelel a brit légügyi hatóság szigorú standardjának, a BCAR Section S-nek. Gépeik számos világrekorddal és egyéb különleges eredményekkel dicsekedhetnek a Mont Everest elsõ átrepülésétõl magassági csúcsokon át a világ körüli repülésig. A 2008-ban bemutatott „topless” Quik R minden bizonnyal a jelenleg leggyorsabb, legfejlettebb és a legtágabb sebességtartománnyal rendelkezõ motoros sárkány.
|
Polaris www.polarismotor.it, polaris@polarismotor.it |
A Polaris Flying Inflatable Boatja, a „repülõ gumicsónak” már negyedszázada hódít szerte a világon, nemcsak a hobbipilóták, de a vízimentõk és a rendõrség nagy örömére is. Ma már tökéletesített változata, az AM-FIB is elérhetõ: behúzható futóinak köszönhetõen ugyanolyan könnyedséggel száll fel és landol terepen, mint vízen. A folyékony közeggel nem szimpatizálók is találnak maguknak játékszert a Polarisnál: hagyományos trájkjuk a Skin. 503-as vagy 582-es Rotaxszal, burkolattal vagy anélkül is rendelhetõ.
|
Silent Family
|
silentfamily.de, h.grossklaus@silentfamily.de
Helmut Grossklaus „csendes családjának” egyik nevezetes tagja a kétüléses Silent Racer, melyet behúzható futómûve, egyedülállóan alacsony zajszintje és nagy szélvédõfelülete kellemes társsá tesz hosszabb légi túrákon is. Igen kedvezõ aerodinamikai tulajdonságokkal és gazdaságos fogyasztással rendelkezik, a saját gyártású légcsavarral különlegesen alacsony zajszinttel dicsekedhet. Sajátossága a Grossklaus által feltalált kite towing winch system, mely lehetõvé teszi a trapéz nélküli irányítást.
|
Take Off www.takeoff-ul.de, info@takeoff-ul.de A négyütemû BMW-motor hajtotta Merlin rozsdamentes acélból készült, mûszaki és esztétikai kivitelezése egyaránt a német precizitást dicséri. A motorhoz a Take Off cég által fejlesztett 1:3,5 áttételû hajtómûvet párosították háromágú Neuform sróffal.
|
|