Amint azt már számtalanszor leírtuk, nem pártoljuk a trájkos megoldásokat, felesleges és még a repülési élményt is csökkentõ komplikációnak tekintjük õket. Leegyszerûsítve még azt is ki merjük jelenteni, aki lusta lábról indulni, választhat kényelmesebb hobbit is magának, mint a motoros ernyõzés. A mozgássérültek egyértelmû helyzetét tartjuk az egyetlen kivételnek.
A piac viszont másként mûködik. Korunkra egyre inkább jellemzõ a túlsúlyos (sör has, pizza hát) ember, aki fegyelmezett fogyasztóként szereti a pénzre bízni azt, amit tudással is meg lehet oldani. Pedig az, amit tudunk, nem romlik el, nincs súlya, és még el sem lehet lopni. A tudás helyett zseton attitûd viszont kitûnõ üzleti lehetõségeket biztosít a gyártók és a kupecek számára. A tárgyak, kellékek birtoklása még a madáremberek többsége számára is fontosabb manapság, mint a tevékenység maga, így aztán, ha fintorogva is, de bemutatjuk az általunk érvényesnek ítélt kerekes puhaszárnyú alternatívákat.Nem véletlenül vettük egy kategóriába a trájkos ernyõket a motoros sárkányokkal. Ha már vállaljuk a reptérre kicuccolás utánfutóhoz kötött logisztikáját vagy netán a hangárban tárolás költségeit, akkor felvetõdik a kérdés, hogy melyik a funkcionálisabb. A motoros ernyõk hadrafoghatósága gyorsabb, elég az ernyõt hozzávetõlegesen kiteregetni a trájk mögé, és (elméletben) már repülünk is, míg a motoros sárkány szerelése legalább fél óra figyelmes munkát igényel. Az ernyõk viszont sokkal érzékenyebbek a szélre, termikre, turbulenciára, a start pedig különösen az alacsony felületi terhelésû ernyõk esetében olyan, mint a kutya vacsorája. Az ilyen kis motorral – nagy ernyõvel repülõ trájkok 10 km/h-nál nagyobb szél esetén kezdõk vagy közepes képességû haladók által használhatatlanok, de szélcsendben is technikás velük a start, míg a motoros sárkány esetében elég nagyjából belõni a szélirányt és rászúrni a gázt, máris repülünk. Mégpedig haladósabban. A korszerû paratrájkok utazója kacérkodik a korábbi motoros sárkányokéval, de közben ezek is fejlõdtek, élvonaluk 150 km/h feletti sebességen hasítja az eget.
Végsõ soron mindegy. Akár para-trájkban, akár motoros sárkányban, a repülés megszállottja pilótának érezheti már magát. Biztonsági övvel rögzíti magát, mûszerfal van az orra elõtt, akár rádiózhat is. Mai, megszorítósdis világunkban ennél többre becsületes ember ritka szerencse folytán viszi, így aztán tekinthetjük úgy is, hogy manapság a pilótaság vágyának megéléséhez a trájkos puha vagy félpuha szárnyas légi jármûvek a cívis elérhetõség felsõ határát jelentik.
Más megközelítésbõl azt mondhatjuk, hogy a repülés, bármelyik formájában: a megismerés eszköze. Világunké és benne önmagunké. A delphói jósnõ „ismerd meg önmagad” parancsának a teljesítése. Teljesen ganz egal, hogy skytexbõl van az álom a fejünk felett, vagy alu csõre és latnibordára feszített dacronból. Mindkettõ rongy. Az ernyõ inkább arra fog tanítani, hogy a repülésben a legfontosabb az, hogy kell tudni lemondani róla. Meg hogy jobb a földön lenni és a levegõbe kívánkozni, mint fordítva. A motoros sárkány kinyitja a világot. Ajándékba adja a távolságot, mint üveggolyót. A megismerés új dimenzióit hordozza. De lássuk be: a külsõ világban is önmagát ismeri meg, saját belsõ világát fedezi fel végsõ soron az, akit ez érdekel. Remélem, hogy a madárembereket még igen.
|
|
Av8er - www.av8er.com, paul@av8er.com
Az Av8er 2007-ben elsõként piacra dobott, nemes egyszerûséggel csak „the Trike” néven futott trájkja most Fatso márkanév alatt jelenik meg. A titánvázas, sokoldalú gép állítható tengelytávolságának köszönhetõen egy vagy kétszemélyes használatra is alkalmas, a motorfelfogatás kialakítása pedig nemcsak az itt szerepeltetett Cors-Air motor, de számos más gyártmány beépítését is lehetõvé teszi.
Acélváz, a stabilitást garantáló, alacsonyra helyezett súlypont, könnyû szállíthatóság, a hozzá járó kit segítségével pedig az Av8er szerint 10 perc alatt bármilyen motorral „házasítható”, de rendelhetõ kompletten, motorral szerelve is. |
Cosmo-Infinity - www.cosmo-infinity.de, info@cosmo-infinity.de
Az általa speciálisan a motoros ernyõzéshez fejlesztett kéthengeres, kétütemû Biboxter motorhoz Hendrik Ruhr és csapata immár trájkot is tervezett. A 282 köbcentis motor teljesítmény/súly aránya ideálisnak mondható, alacsony fordulatszámának és nagy tolóerejének köszönhetõen nem is zajos. A 2009-es év újdonsága az integrált 80 wattos generátorral szerelt gyújtásrendszer. A motor kényszerléghûtéses, ami növeli élettartamát és strapabíróságát. A Buggy B3 elnevezésû trájk sajátossága, hogy nemcsak
|
Flanders Paramotor - www.flandersparamotor.be, info@flandersparamotor.be
A négyütemû, kéthengeres Flanders V-Engines motorok a saját gyártású Silent Mono, illetve Silent Twin trájkokon üzemelnek. Az egyszemélyes trájk esetén a 630 köbcentis motor 28, illetve 35 lóerejével gazdálkodhatunk, a teljes egészében alumíniumszerkezetnek köszönhetõen a trájk teljes súlya nem haladja meg a 95 kg-ot. A kétüléses Twin az 1000 köbcentis változatban 35 lóerõt ad le, de
|
Fresh Breeze
Markus és Michael, a Fresh Breeze két fûrere olyan felnõttek, akik nem nõnek ki soha a gyermekkorból. Idestova húsz éve, amióta motoros ultrakönnyû repülésbõl és a repülésért élnek, mást se csinálnak, mint játszanak, és a játék kedvéért játékszereket gyártanak, elsõsorban saját maguk szórakoztatására, másrészt azért, hogy jusson a játszótársaknak is. A legigényesebb német normáknak megfelelõ gyár, melynek kapuja természetesen reptérre nyílik, egyben otthonuk is. Ja, mellékesen meg is élnek ebbõl a „játsszuk végig az életet” létfilozófiából, az eladott portékák száma és az árbevétel alapján világelsõk. Ennek nagyobbik része a kerekes járgányokból származik. A legegyszerûbb ülve startolást biztosító kellék a Skip one, de az izgalmas szerkezetek a Flyke-kal, a repülõ bringával kezdõdnek. Elõnye, hogy közúton is használható. A Flyke vázát használták a Bullixhoz. Elhagyták róla a pedálokat, megnövelték a nyomtávot, és ballonos, alacsony nyomású tundragumikkal látták el. A terepes üzemelés és a hozzávetõleges földet érés így nem okoz gondot. Az XCitor a nagy motor – kis ernyõ ideológia referenciája. A robusztus, repipari alumíniumból készült, dinamikusan íves vonalvezetésû trájk súlypontja nagyon alacsonyan van, szinte lehetetlen felborulni vele. A kényelmet két önálló ülés és széles lábtartók garantálják. A 28 vagy 24 m2-es XWing szárnyat a Swinggel közösen, kimondottan az XCitorhoz tervezték. A felfüggesztõzsinórok átmérõje és a szárny belsõ szerkezete a nagy felületi terhelésnek megfelelõ. Bekötése is eredeti. Az XWingen nincs heveder, a zsinórzat közvetlenül két szárnyprofil alakú alumíniumlemezhez csatlakozik, ezek állásszögét változtatva féloldalasan vagy együtt is trimmelhetõ a szárny, ami fordulózást vagy a sebesség változtatását teszi lehetõvé. A motor a digitális vezérlésû befecskendezõs Hirth 3503-as. A kétütemû, soros kéthengeres, folyadékhûtésû motor 70 lóerõs. A mechanikus reduktor a röpsúlyos kuplung közbeiktatásával négytollú légcsavart forgat. A szigorú német DULV szabványnak való megfelelés érdekében Fresh Breeze-féle „házi” hangtompítóval és szívótérzaj-csökkentõvel látták el. Az XCitor közvetlenül az autó vonóhorgára akasztható és utánfutóként mûködhet, ehhez forgalmi engedélye és rendszáma van, szép feszes védõhuzattal és levehetõ hátsó lámpákkal szállítják. Az 500 mm-es hátsó gumiabroncsokat, a csapágyakat és a felfüggesztést tartós 130 km/órás vontatásra tervezték. Létezik rövidebb, egyszemélyes változatban is.
www.fresh-breeze.de, markus@fresh-breeze.de
|
Fly Products
A Xenit trájk a Fly Products legfrissebb fejlesztése, a könnyû, kompakt szállíthatóság érdekében új, teljesen szétszedhetõ vázat terveztek hozzá. Az új konstrukciójú keret és az egyszerûbb bekötés is ezt a célt szolgálja. A Simonini G24 motor kiváló súly/tolóerõ arányt, alacsony zajszintet és jó fogyasztást biztosít.
|
www.flyproducts.com, fly@flyproducts.com |
Scarab - www.aerolab.ru, kupi@aerolab.ru |
A zseniális orosz repülõmérnök, Alexander Bagak és 2002-ben alakult cége, a Scarab a jövõ egyéni közlekedési eszközeinek megálmodását és megalkotását vallja hivatásának. Futurisztikus járgányaikat elnézve nincs is abban semmi meglepõ, hogy folyamatos konzultációban dolgoznak a NASA orosz megfelelõjével, a Roszkozmosszal… |
||||||||||||||||||||||||||
Egyik érdekes projektjük a „begalet” becenévre hallgató, a mi megközelítésünkbõl motoros ernyõs trájknak mondható eszköz, amit azonban inkább földön-vízen-levegõben egyaránt közlekedõ transzformernek neveznek. A sorozatgyártás alatt lévõ Evolutionnek már kétüléses verzióját is kidolgozták, méghozzá tandem és egymás mellett ülõs kivitelben egyaránt. A szárnyaló fantázia legújabb terméke a trájk merev, kompozitszárnnyal való felszerelése, az ötlet megvalósítása pedig folyamatban, csakúgy, mint két másik, Sirius és Isis néven futó experimentális projektjük. |
Swing Europe Paraplanes - www.luftmofa.com, www.swing-europe.de, info@luftmofa.de
Olivier Münzer tovább tökéletesíti az acélvázas, kompozit héjszerkezetû, elegáns Luftmofát. A négyütemû motor háromtollú, 138 cm-es GFK propellert hajt, az elektromos indítás gombja immár a pilóta feje fölött található, elöl pedig két nagy pedállal mûködtethetõ a gáz és az elsõ, kormányzott kerék tárcsafékje. A Powerplay Sting 250 szárnnyal és a 35 lóerõs Briggs & Stratton motorral nemcsak dizájnos, de kényelmes, stabil, megbízható egységet képez. Már 22 lóerõs változatban is kapható. A trájk szállításához külön e célra tervezett utánfutó is vásárolható.
|
VampTrike - www.vampair.hu, ppg@vampair.hu
A VampTrike egy kísérlet. A nagy motor - kis ernyõ kontra kis motor - nagy ernyõ akadémiai vita keretében kipróbáltunk egy nagy, de gyors és stabil ernyõ – nagy motor kombinációt, lássuk, mi lesz belõle alapon. Gondoltuk, ha ballonos gumikkal és hatékony futómûvel fûszerezzük, legalább STOL tulajdonságokat kapunk, amit az UL-repülés szempontjából alapvetõen fontosnak tartunk. Ebbõl az elméletbõl kiindulva a Rotax 582-es motorhoz alapértelmezésben a Dudek 42 m2-es, nagy siklószámú, élvezetesen repülõ Synthesis Cabrióját társítottuk, de egyszemélyes felhasználásra vagy profik dinamikus repüléséhez már ennek a kistesóját, a 34 m2-es Synthesist választottuk.
|