HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Motoros s√°rk√°ny

Dragonfly


Pierre Jean Le Camus bar√°tunkat aligha kell bemutatni a h√Ľs√©ges Motormad√°r-olvas√≥knak. Nem csup√°n az√©rt, mert a Vol Moteur, a legjelent√Ķsebb eur√≥pai ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√Ķs magazin szerkeszt√Ķjek√©nt sz√°mos cikke megjelent m√°r has√°bjainkon, arr√≥l nem is besz√©lve, hogy ha a port√°lunkon be√ľtj√ľk nev√©t a keres√Ķbe, t√≠zn√©l is t√∂bb cikk j√∂n fel, hanem legink√°bb az√©rt, mert 2002-ben harmadmag√°val, k√©t 503-as Rotaxszal szerelt t√∂k sz√©riamotoros s√°rk√°nnyal m√°r dobott egy P√°rizs–Dakart, mindenf√©le f√∂ldi asszisztencia n√©lk√ľl, √ļgy, hogy √ļt menti benzinkutakon tankoltak.

Ezzel el√©g nagy taslit adott a Mike Blith √©s Olivier Aubert l√©pt√©k√Ľ afri-kalandoroknak, akik 912-es DTA Voyagerekkel, az √Ķ k√∂lts√©gvet√©s√ľk √∂t-t√≠zszeres√©vel nyomultak addig Afrika sz√Ľz eg√©n. Pierre Jean minimalista pil√≥ta. Azt szereti, ha a lehet√Ķ legszer√©nyebb mechaniz√°ci√≥val √©s a legolcs√≥bban rep√ľlhet. Ezen az √ļton most √©rkezett egy √ļjabb m√©rf√∂ldk√Ķh√∂z, ami az√©rt is √©rdekes, mert mark√°nsan kontraszt√°l a Skycar exped√≠ci√≥ filoz√≥fi√°j√°val. √ēk az erny√Ķs m√Ľfaj fels√Ķ hat√°rait feszegetik borzaszt√≥ k√∂lts√©gesen, Pierre Jean pedig a motoros s√°rk√°nyoz√°s√©t lefel√©, nevets√©gesen olcs√≥n. Na, tal√°ljuk ki, melyik megk√∂zel√≠t√©s korszer√Ľbb?
Amikor ezek a sorok megjelennek, már vidáman hasítanak Samir Elarival Marokkó légterében le délre, mégpedig két 175 cm3-es Bailey motorral szerelt Dragonflyjal.
Samir t√∂bbsz√∂r√∂s Eur√≥pa- √©s vil√°gbajnok motoros s√°rk√°nnyal, h√©tezer √≥ra repidej√©vel roppant csendes √©s szimpatikus cs√°v√≥, aki idestova t√≠z √©ve UL-rep√ľl√©sb√Ķl √©l. √ē forgalmazza a Dragonflyt Franciaorsz√°gban. Lyon mellett, Pizay-ben van a placca, Pierre Jean pedig k√©t √©ve Rabatban √©l marokk√≥i hitves√©vel. Ez a magyar√°zata annak, hogy Pizay-b√Ķl Rabatba rep√ľlnek. A projektr√Ķl √≠gy nyilatkozik Pierre Jean:
Ez egy h√≥tt abszurd √∂tlet. Egy olyan cuccossal rep√ľlni Rabatba, ami 115 kg-ot nyom √©l√Ķ s√ļlyban √©s hetven az utaz√≥ja, akkor, amikor ez manaps√°g k√©t √≥ra alatt √©s nagys√°grendekkel olcs√≥bban lehets√©ges, az tot√°l haszontalan. Az ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√©s egy√©bk√©nt is haszontalan. Akik az ellenkez√Ķj√©t √°ll√≠tj√°k, t√©vednek. Az √©lvezet? Persze! De az √©lvezet nem hasznos. Lehet sz√ľks√©ges, de nem hasznos. √ögyhogy ne is keress√ľk √©rtelm√©t, lerep√ľl√ľnk Rabatba, mert √ļgy van kedv√ľnk, punktum.
A Dragonfly egyfajta visszat√©r√©s a j√∂v√Ķbe. A szabadon rep√ľl√©s √∂szt√∂ne nyilv√°nul meg benne. Min√©l kevesebb komplik√°ci√≥, min√©l alacsonyabb k√∂lts√©gen. A 12 000 eur√≥s v√©tel√°rat √∂tsz√°z √≥r√°s amortiz√°ci√≥val, az √≥r√°nk√©nt 3 literes fogyaszt√°st 1 eur√≥s √ľzemanyag√°rral kalkul√°lva a leveg√Ķben t√∂lt√∂tt √≥ra kevesebb mint 30 eur√≥ba ker√ľl, m√©g akkor is, ha folyamatosan j√°r a motor, ami enn√©l a l√©gi j√°rm√Ľn√©l t√°volr√≥l sem k√∂telez√Ķ. A mechanikusan vagy elektromosan beh√ļzhat√≥ fut√≥nak √©s a 14 vagy 15 m2-es gyalogs√°rk√°nysz√°rnynak k√∂sz√∂nhet√Ķen a szerkezet sikl√≥sz√°ma 12, √≠gy a Dragonfly kiv√°l√≥an alkalmas termikel√©sre. A 9 literes tart√°ly h√°rom√≥r√°nyi auton√≥mi√°t biztos√≠t, ami t√∂bb mint 200 km t√°vnak felel meg sz√©l √©s termik n√©lk√ľl, de a beavatottak a motort ink√°bb csak arra haszn√°lj√°k, hogy a legels√Ķ termiket el√©rj√©k. A Bailey motor kiv√°l√≥an indul, j√≥ √°llapot√ļ akksi ak√°r t√≠zszeri √ļjraind√≠t√°st is lehet√Ķv√© tesz egy rep√ľl√©s sor√°n, csak arra illik odafigyelni, hogy a visszah√Ľlt motornak rosszul esik a hirtelen ig√©nybev√©tel, szeret el√Ķbb megmelegedni. Beh√ļzott fut√≥val a rep√ľl√©s √©rz√©se teljesen gyalogs√°rk√°nyos vagy sikl√≥erny√Ķs. A trap√©z k√∂nnyed, szinte s√ļlytalan. A minim√°lis rep√ľl√©si sebess√©g egy hajsz√°llal van 40 felett, √≠gy a keskeny termikekben is k√∂nny√Ľ megtal√°lni a magot. 1–1,5-√∂s termikben m√°r b√°tran ki lehet kapcsolni a motort, az √°ll√≥ l√©gcsavar l√©gellen√°ll√°sa kisebb, mint az alapj√°raton forg√≥√©. A Dragonfly nem egy v√©rbeli utaz√≥g√©p. De Pierre Jean√©k c√©lja sem az, hogy megd√∂nts√©k a sebess√©gi rekordot Pizay √©s Rabat k√∂z√∂tt.
Ellenkez√Ķleg, arra utaznak, hogy min√©l t√∂bbet haladjanak motor n√©lk√ľl. A min√©l kevesebb √ľzemanyag el√©get√©s√©vel megtett t√°v rekordja m√°r sokkal es√©lyesebb.

Szöveg: Szabó György
Képek: Pierre Jean Le Camus


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Motoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.08 mŠsodperc