HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Skycar


Goin’ down south
Ez az √Ķsi bluessz√∂vegek leitmot√≠vuma. A fekete rabszolg√°k, k√©s√Ķbb a Chicag√≥ban robotol√≥ prolik eset√©ben √©sszer√Ľ v√°gy volt, hogy ha nyomorognak is, legal√°bb ne fagyoskodjanak.

Slawomir Mrozek Menek√ľl√©s d√©lre c√≠m√Ľ reg√©ny√©ben a totalitarizmus abszurdja el√Ķl pr√≥b√°l d√©lre, a v√°gyak, √©rzelmek vil√°g√°ba sz√∂kni az egy√©n. J.L. Borges D√©l c√≠m√Ľ novell√°ja a civiliz√°lt, kult√ļrafert√Ķz√∂tt ember visszat√©r√©s√©t √≠rja le az √∂szt√∂n√∂k, az √Ķsi r√≠tusok barb√°r tisztas√°g√ļ, egyben hal√°los hat√°rmezsgy√©ire. Van, aki szer√©nyen, al√°zatosan t√©lakol mai civiliz√°ci√≥nk el√Ķl az √Ķsi, t√©vesen primit√≠vnek, egy kis gondolkod√°s ut√°n ink√°bb prim√©rnek felfoghat√≥ D√ČL-re, van, aki exped√≠ci√≥s hadtesttel, h√≥d√≠t√≥ all√Ľr√∂kkel. Vagy e kett√Ķnek valamilyen tudathasad√°sos kutyul√©k√°val. M√°rcius m√°sodik√°n meg√©rkezett Mali f√Ķv√°ros√°ba, Timbuktuba a Skycar exped√≠ci√≥ kisebbfajta hadtestje. A Skycar, a vil√°g els√Ķ bio√ľzemanyaggal m√Ľk√∂d√Ķ rep√ľl√Ķ automobilja aut√≥p√°ly√°kon, f√∂ldutakon, d√Ľn√©ken √°t, illetve ezek felett, a Gibralt√°ri-szoros √°trep√ľl√©s√©vel bebizony√≠totta, hogy alkalmas arra, amire Gilo Cardozo meg√°lmodta.
Gilo Cardozo bar√°tunk √ľgyesen haszn√°lta ki az angolokban mind a mai napig eleven gyarmatos√≠t√≥ √∂szt√∂nt, nem volt neh√©z t√°mogat√≥kat tal√°lnia zseni√°lis tal√°lm√°nya, a Skycar, a rep√ľl√Ķ terepj√°r√≥ rekl√°mj√°ra √©s tesztel√©s√©re hivatott London–Timbuktu exped√≠ci√≥hoz.
A nagyobb hat√°s kedv√©√©rt a f√Ķszerepet √°t is engedte Neil Laughtonnak, aki az Antarktiszt√≥l az Amazonasig a h√©t kontinens legmagasabb hegycs√ļcsain √°t k√∂rbeh√≥d√≠totta m√°r a vil√°got, √©s ez√©rt a Royal Geographical Society 2005-ben a Ness Awardban r√©szes√≠tette. Ez a brit Indiana Jones nem mell√©kesen motoros erny√Ķs, kisg√©pes √©s helikopterpil√≥ta.
Gilo Cardozo Bear Grylls t√°rsas√°g√°ban motoros erny√Ķvel megrep√ľlte 2006-ban az Everestet, √©s az √Ķ nev√©hez k√∂t√Ķdik a Yuneec E-Pack, a jelenleg egyetlen kereskedelmi forgalomban l√©tez√Ķ elektromos h√°timotor. √Āll√≠tom, √Ķ korunk legszimpatikusabb √©s leghat√©konyabb l√°ngelm√©je. Az√©rt hat√©kony, mert egyszerre feltal√°l√≥ √©s m√©diaszt√°r. Kipattan a fej√©b√Ķl egy √∂tlet, azt m√Ľszakilag meg tudja val√≥s√≠tani, ut√°na pedig el is k√©pes adni, m√©gpedig √ļgy, hogy azt √©lvezi, ak√°r j√≥ kis m√≥k√°t, net√°n heccet is csin√°lva bel√Ķle.
A Skycar val√≥sz√≠n√Ľleg az exped√≠ci√≥ siker√©nek k√∂sz√∂nhet√Ķen lesz t√∂bb, mint elvet√©lt k√≠s√©rlet. Az, hogy tizen√∂t nap alatt eljutottak Timbuktuba, persze nem a tal√°lm√°ny zsenialit√°s√°nak, hanem a tizenk√©t f√Ķs, nyolc k√ľl√∂nf√©le 6x6-os √©s 8x8-as f√∂ldi j√°rm√Ľvekkel felszerelt csapat profi logisztik√°j√°nak √©s az ehhez sz√ľks√©ges k√∂lts√©gvet√©snek a kont√≥j√°ra √≠rhat√≥. Ennek a megold√°sa az igazi zsenialit√°s manaps√°g.
√Čs persze az, hogy egy ilyen exped√≠ci√≥ mindemellett muris, kalandos, √©lvezetes legyen.
Kalandban pedig volt r√©sz√ľk b√Ķs√©gesen. A Gibralt√°r √°trep√ľl√©se el√Ķtti rontott start Tarifa pl√°zs√°n, amikor siker√ľlt megf√ľr√∂szteni a j√°rg√°nyt, vagy m√°snap, az els√Ķ afrikai f√∂ldet √©r√©skor Ceuta helikopterlesz√°ll√≥j√°ban, amikor a fut√≥m√Ľt√Ķl a l√©gcsavarig minden leamortiz√°l√≥dott, a nyolc√≥r√°s alkudoz√°s a marokk√≥i v√°mosokkal, hogy mint szem√©lyg√©pkocsit vagy mint l√©gi j√°rm√Ľvet l√©ptess√©k be a Skycart, okozt√°k az els√Ķ adrenalin-√°raml√°sokat.
Az Atlasz t√ļloldal√°n bebizonyosodott, hogy egy 60 km/√≥r√°s sebess√©ggel fel-le sz√°ll√≥ l√©gi j√°rm√Ľ sz√°m√°ra nem k√∂nny√Ľ megfelel√Ķ placcot tal√°lni. Ehhez kellett a n√©gy KTM-mel √©s egy h√°timotorral felszerelt felder√≠t√Ķcsapat. Legal√°bb k√©tsz√°z m√©ter hossz√ļ √©s a sz√©lir√°nynak megfelel√Ķ akad√°lymentes s√≠k ter√ľlet nem mindig akadt, √≠gy a Skycar ink√°bb terepj√°r√≥ √©s homokfut√≥ k√©pess√©geit bizony√≠thatta. Azt √°ll√≠tani, hogy felv√°ltva hol f√∂ld√∂n, hol leveg√Ķben tett√©k meg a t√°vot, enyh√©n sz√≥lva t√ļlz√°s volna, az, hogy id√Ķnk√©nt rep√ľltek egyet, m√°r ink√°bb √°ll√≠that√≥. A fot√≥k, vide√≥k, illetve a besz√°mol√≥k alapj√°n √ļgy t√Ľnik, hogy a rep√ľl√©s gondtalan a Skycarral, a fel-le sz√°ll√°s m√°r sokkal kev√©sb√©. Nem kiz√°rt, hogy az egy√©bk√©nt frenetikus rep√ľl√©si tulajdons√°gokkal rendelkez√Ķ Paramania erny√Ķ nem felel meg t√∂k√©letesen a c√©lnak, egy kisebb oldalviszony√ļ, vastagabb profil√ļ erny√Ķ alacsonyabb fel-le sz√°ll√°si sebess√©get √©s nagyobb menetir√°ny√ļ stabilit√°st biztos√≠thatna, persze az utaz√≥sebess√©g √©s a sikl√≥sz√°m k√°r√°ra.
A rep√ľl√©ssel kapcsolatos izgalmak jellemz√Ķen a magas felsz√°ll√≥sebess√©gnek √©s az erny√Ķ oldalir√°ny√ļ leng√©s√©nek voltak k√∂sz√∂nhet√Ķek. Maurit√°ni√°ban volt olyan, hogy felsz√°ll√°s k√∂zben majdnem az orsz√°g egyetlen vonat√°val √ľtk√∂ztek, akkor szerencs√©re idej√©ben siker√ľlt megszak√≠tani a startot, Maliban viszont Gil√≥t egy oldalas bef√ļv√°s let√©r√≠tette a felsz√°ll√≥ir√°nyr√≥l, √©s hatvan f√∂l√∂tti sebess√©ggel tal√°lt el egy f√°t, amit azt√°n vagy √∂tven m√©teren kereszt√ľl gy√∂kerest√ľl vitt mag√°val, ennek k√∂sz√∂nhet√Ķen a Skycar orr-r√©sz√©t teljesen √ļjra kellett √©p√≠teni. A lesz√°ll√°sok is ink√°bb becsap√≥d√°snak voltak min√Ķs√≠thet√Ķek, de a 8x8-as MAN-ben olyan m√Ľhely √°llt rendelkez√©s√ľkre, ahol kedv√ľkre √©s korl√°tlanul gener√°lozhatt√°k a t√∂bbsz√∂r√∂sen leamortiz√°lt technik√°t.
L√©nyeg a l√©nyeg, k√©sz√ľlt film, amit majd kedv√©re cs√≥cs√°lhat a fotelkalandor a k√ľl√∂nf√©le Travel √©s National Geographic Channeleken, ami azt√°n lehet√Ķv√© teheti a tov√°bbl√©p√©st a k√∂vetkez√Ķ gener√°ci√≥s Skycar fel√©, amir√Ķl igen konkr√©t elk√©pzel√©se van Gil√≥nak. Csak azt nem tudom, hogy a jelen gazdas√°gi kontextusban √©letszer√Ľ-e egy ilyen j√°rg√°nyr√≥l civil felhaszn√°l√°sban gondolkodni. Katonaiban m√°r ann√°l ink√°bb.

Szöveg: Szabó György
Képek: Skycar Expedition


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.11 mŠsodperc