Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Versiunea în româneste
 
Forgószárnyas UL

Calidus


Afféle igazi északnémet egész napos áztató esõben érkeztem március 11-én délben Hildesheimbe. Lelkemben már leszámoltam a repülés lehetõségével. Nagy meglepetésemre két girót is láttam a reptér légterében. Nem hittem a szememnek.

Az ultramodern gyárban nagy volt a láz. A DULV szakemberei jelenlétében éppen az elsõ sorozatgyártott Calidus szûzfelszállásához készülõdtek.
Az Autogyro Europe embereire jellemzõ kemény kézfogások után kezdõdött a berepülés. Az esõ idõnként szitált, néha zuhogott, de pár pillanatra néha a nap is elõbújt a drámaian sötét felhõk mögül.
A gyárudvarról egybõl a hildesheimi polgári repülõtér betonjára gurult ki a Calidus, maga Otmar Birkner, a tulaj ült a botkormánynál. A 912-es Rotax fõtengelyérõl a tolólégcsavarral ellentétes, tehát az árboc felõli oldaláról elektromágneses tengelykapcsolóval mûködtetett felpörge-tõmechanizmus segítségével a 8,4 m-es rotor pillanatok alatt felpörgött, és a közel pályairányú 15 km/h-s szélben a Calidus alig negyven méteren elemelkedett. Otmar visszavett a motorteljesítménybõl, hosszasan tangentálta a betont, majd amikor meggyõzõdött róla, hogy minden kormányszerv tökéletesen mûködik, intenzív emelkedésbe vitte a gépet, és kezdetét vette egy húszperces kûr, melyhez foghatót air show-kon láthatni. Negatív g-s figurák persze nem voltak, de azt leszámítva minden, ami a száj eltátásához szükségeltetik. Az autogirókra jellemzõ dinamizmus és fordulékonyság, a lassúról gyorsra váltás képessége nem lepett meg, amiben viszont a Calidus soha nem tapasztaltat produkált, az a csúcssebesség és a hihetetlenül alacsony zajszint. Precizitásáról annyit, hogy amikor a helyi fotó- és tévéstábok kereszttüzében végrehajtott látványelemek után Otmar kilebegtetett a beton elején, és tovább forgó rotorral lépésben vagy kétszáz métert taxizott a futópálya közepén ázó stábig, feltûnt, hogy nem forognak a kerekek. Valójában egész idõ alatt pár centiméter magasan repült, úgy, hogy a lökéses szél ellenére se le nem érintette a kerekeket, se fel nem emelkedett arasznál magasabbra. A stáb elõtt aztán gyakorlatilag megállt a levegõben, és úgy tette le a girót, mint tollpelyhet a fuvallat. A kerekek felet sem fordultak, a futó kompozit rugóstagjainak semmi dolga nem volt.
Ebben a döbbenetes mutatványban az a leglényegesebb, hogy állíthatom, semmi brahi, semmi túlzás, semmi felesleges bevállalósdi nem volt. Csak színtiszta német professzionalizmus és komolyság, szigorú szakmai teljesítmény. Csak éppen át-átvillant rajta az életöröm és a sikerélmény, mint a mogorva nimbostratusokon a napfény.
Az Autogyro 2003 Ăłta gyárt forgĂłszárnyas UL repcsiket. Szerte a világban hatszáznál is több MT 03 Ă©s MTO Sport repĂĽl. A piac nyomására tavaly nyáron kezdtek el dolgozni egy zárt, fĂ»tött-hĂ»tött utasterĂ» girĂłn. A Magnival ellentĂ©tben az egymás mögött ĂĽlõs, Ăşn. tandem ĂĽlĂ©selhelyezĂ©sre szavaztak, ennek a megoldásnak nem csupán aerodinamikai elõnyei vannak, hanem az is, hogy adott a plexibuborĂ©k Ă©s a szĂ©lvĂ©dõs nyĂ­lt utastĂ©r lehetõsĂ©ge. Márpedig nyáron, kĂĽlönösen melegebb Ă©gtájakon ez az igazi Ă©lvezet. A teljesen burkolt motor zajszintje abszolĂşt lopakodĂłs. Ezen az 1-es szĂ©riaszámĂş pĂ©ldányon állĂ­thatĂł háromtollĂş Ivoprop volt a tolĂłlĂ©gcsavar, ez 180 km/h-s utazĂłsebessĂ©get tesz lehetõvĂ©, ami jĂł 40-nel több, mint a legtöbb giróé. A mĂ»szaki megoldásokrĂłl majd rĂ©szletesen a kĂ©sõbbiekben, egyelõre annyit, hogy az árboctĂłl elõre önhordĂł a kompozit- (opcionálisan lehet szĂ©nszálas) karosszĂ©ria. A rotort „teleflex” rendszerĂ», az árboc kompozitburkolata alá rejtett kábelekkel mozgatják oldalirányban, a farokrĂ©szt a korábbi nĂ©gyzet helyett kör keresztmetszetĂ» acĂ©lcsõ tartja, ez szilárdságtanilag Ă©s a tolĂłlĂ©gcsavar zajszintjĂ©nek a csökkentĂ©se szempontjábĂłl is elõnyösebb. Ami viszont a legfontosabb: száraz össztömege mĂ©g full extrás mĂ»szerezettsĂ©ggel is 250 kg alatt marad, ami feleslegessĂ© teszi a 914-es, turbĂłs Rotax használatát, viszont megengedi a 40 cm-rel rövidebb, 8 m-es rotor használatát, ami olyan elõrelĂ©pĂ©s, mint motoros sárkányban a 21 m2-es szárnyrĂłl a 15-ösre valĂł áttĂ©rĂ©s.
Annyit még elárulunk, hogy a miénk lesz a 05-ös szériaszámú, összeszerelését közvetlenül Friedrichshafen után kezdik el.

Szöveg: Szabó György
KĂ©pek: Autogyro Europe


 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   

Associated Topics

Forgószárnyas UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
_PAGEGENERATION 0.11 _SECONDS