Afféle igazi északnémet egész napos áztató esõben érkeztem március 11-én délben Hildesheimbe. Lelkemben már leszámoltam a repülés lehetõségével. Nagy meglepetésemre két girót is láttam a reptér légterében. Nem hittem a szememnek.
Az ultramodern gyárban nagy volt a láz. A DULV szakemberei jelenlétében éppen az elsõ sorozatgyártott Calidus szûzfelszállásához készülõdtek.Az Autogyro Europe embereire jellemzõ kemény kézfogások után kezdõdött a berepülés. Az esõ idõnként szitált, néha zuhogott, de pár pillanatra néha a nap is elõbújt a drámaian sötét felhõk mögül.
A gyárudvarrĂłl egybõl a hildesheimi polgári repĂĽlõtĂ©r betonjára gurult ki a Calidus, maga Otmar Birkner, a tulaj ĂĽlt a botkormánynál. A 912-es Rotax fõtengelyĂ©rõl a tolĂłlĂ©gcsavarral ellentĂ©tes, tehát az árboc felõli oldalárĂłl elektromágneses tengelykapcsolĂłval mĂ»ködtetett felpörge-tõmechanizmus segĂtsĂ©gĂ©vel a 8,4 m-es rotor pillanatok alatt felpörgött, Ă©s a közel pályairányĂş 15 km/h-s szĂ©lben a Calidus alig negyven mĂ©teren elemelkedett. Otmar visszavett a motorteljesĂtmĂ©nybõl, hosszasan tangentálta a betont, majd amikor meggyõzõdött rĂłla, hogy minden kormányszerv tökĂ©letesen mĂ»ködik, intenzĂv emelkedĂ©sbe vitte a gĂ©pet, Ă©s kezdetĂ©t vette egy hĂşszperces kĂ»r, melyhez foghatĂłt air show-kon láthatni. NegatĂv g-s figurák persze nem voltak, de azt leszámĂtva minden, ami a száj eltátásához szĂĽksĂ©geltetik. Az autogirĂłkra jellemzõ dinamizmus Ă©s fordulĂ©konyság, a lassĂşrĂłl gyorsra váltás kĂ©pessĂ©ge nem lepett meg, amiben viszont a Calidus soha nem tapasztaltat produkált, az a csĂşcssebessĂ©g Ă©s a hihetetlenĂĽl alacsony zajszint. PrecizitásárĂłl annyit, hogy amikor a helyi fotĂł- Ă©s tĂ©vĂ©stábok kereszttĂĽzĂ©ben vĂ©grehajtott látványelemek után Otmar kilebegtetett a beton elejĂ©n, Ă©s tovább forgĂł rotorral lĂ©pĂ©sben vagy kĂ©tszáz mĂ©tert taxizott a futĂłpálya közepĂ©n ázĂł stábig, feltĂ»nt, hogy nem forognak a kerekek. ValĂłjában egĂ©sz idõ alatt pár centimĂ©ter magasan repĂĽlt, Ăşgy, hogy a lökĂ©ses szĂ©l ellenĂ©re se le nem Ă©rintette a kerekeket, se fel nem emelkedett arasznál magasabbra. A stáb elõtt aztán gyakorlatilag megállt a levegõben, Ă©s Ăşgy tette le a girĂłt, mint tollpelyhet a fuvallat. A kerekek felet sem fordultak, a futĂł kompozit rugĂłstagjainak semmi dolga nem volt.
Ebben a döbbenetes mutatványban az a leglĂ©nyegesebb, hogy állĂthatom, semmi brahi, semmi tĂşlzás, semmi felesleges bevállalĂłsdi nem volt. Csak szĂntiszta nĂ©met professzionalizmus Ă©s komolyság, szigorĂş szakmai teljesĂtmĂ©ny. Csak Ă©ppen át-átvillant rajta az Ă©letöröm Ă©s a sikerĂ©lmĂ©ny, mint a mogorva nimbostratusokon a napfĂ©ny.
Az Autogyro 2003 Ăłta gyárt forgĂłszárnyas UL repcsiket. Szerte a világban hatszáznál is több MT 03 Ă©s MTO Sport repĂĽl. A piac nyomására tavaly nyáron kezdtek el dolgozni egy zárt, fĂ»tött-hĂ»tött utasterĂ» girĂłn. A Magnival ellentĂ©tben az egymás mögött ĂĽlõs, Ăşn. tandem ĂĽlĂ©selhelyezĂ©sre szavaztak, ennek a megoldásnak nem csupán aerodinamikai elõnyei vannak, hanem az is, hogy adott a plexibuborĂ©k Ă©s a szĂ©lvĂ©dõs nyĂlt utastĂ©r lehetõsĂ©ge. Márpedig nyáron, kĂĽlönösen melegebb Ă©gtájakon ez az igazi Ă©lvezet. A teljesen burkolt motor zajszintje abszolĂşt lopakodĂłs. Ezen az 1-es szĂ©riaszámĂş pĂ©ldányon állĂthatĂł háromtollĂş Ivoprop volt a tolĂłlĂ©gcsavar, ez 180 km/h-s utazĂłsebessĂ©get tesz lehetõvĂ©, ami jĂł 40-nel több, mint a legtöbb giróé. A mĂ»szaki megoldásokrĂłl majd rĂ©szletesen a kĂ©sõbbiekben, egyelõre annyit, hogy az árboctĂłl elõre önhordĂł a kompozit- (opcionálisan lehet szĂ©nszálas) karosszĂ©ria. A rotort „teleflex” rendszerĂ», az árboc kompozitburkolata alá rejtett kábelekkel mozgatják oldalirányban, a farokrĂ©szt a korábbi nĂ©gyzet helyett kör keresztmetszetĂ» acĂ©lcsõ tartja, ez szilárdságtanilag Ă©s a tolĂłlĂ©gcsavar zajszintjĂ©nek a csökkentĂ©se szempontjábĂłl is elõnyösebb. Ami viszont a legfontosabb: száraz össztömege mĂ©g full extrás mĂ»szerezettsĂ©ggel is 250 kg alatt marad, ami feleslegessĂ© teszi a 914-es, turbĂłs Rotax használatát, viszont megengedi a 40 cm-rel rövidebb, 8 m-es rotor használatát, ami olyan elõrelĂ©pĂ©s, mint motoros sárkányban a 21 m2-es szárnyrĂłl a 15-ösre valĂł áttĂ©rĂ©s.
Annyit még elárulunk, hogy a miénk lesz a 05-ös szériaszámú, összeszerelését közvetlenül Friedrichshafen után kezdik el.
Szöveg: Szabó György
KĂ©pek: Autogyro Europe
KĂ©pek: Autogyro Europe