HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Forgószárnyas UL

Calidus


Aff√©le igazi √©szakn√©met eg√©sz napos √°ztat√≥ es√Ķben √©rkeztem m√°rcius 11-√©n d√©lben Hildesheimbe. Lelkemben m√°r lesz√°moltam a rep√ľl√©s lehet√Ķs√©g√©vel. Nagy meglepet√©semre k√©t gir√≥t is l√°ttam a rept√©r l√©gter√©ben. Nem hittem a szememnek.

Az ultramodern gy√°rban nagy volt a l√°z. A DULV szakemberei jelenl√©t√©ben √©ppen az els√Ķ sorozatgy√°rtott Calidus sz√Ľzfelsz√°ll√°s√°hoz k√©sz√ľl√Ķdtek.
Az Autogyro Europe embereire jellemz√Ķ kem√©ny k√©zfog√°sok ut√°n kezd√Ķd√∂tt a berep√ľl√©s. Az es√Ķ id√Ķnk√©nt szit√°lt, n√©ha zuhogott, de p√°r pillanatra n√©ha a nap is el√Ķb√ļjt a dr√°maian s√∂t√©t felh√Ķk m√∂g√ľl.
A gy√°rudvarr√≥l egyb√Ķl a hildesheimi polg√°ri rep√ľl√Ķt√©r betonj√°ra gurult ki a Calidus, maga Otmar Birkner, a tulaj √ľlt a botkorm√°nyn√°l. A 912-es Rotax f√Ķtengely√©r√Ķl a tol√≥l√©gcsavarral ellent√©tes, teh√°t az √°rboc fel√Ķli oldal√°r√≥l elektrom√°gneses tengelykapcsol√≥val m√Ľk√∂dtetett felp√∂rge-t√Ķmechanizmus seg√≠ts√©g√©vel a 8,4 m-es rotor pillanatok alatt felp√∂rg√∂tt, √©s a k√∂zel p√°lyair√°ny√ļ 15 km/h-s sz√©lben a Calidus alig negyven m√©teren elemelkedett. Otmar visszavett a motorteljes√≠tm√©nyb√Ķl, hosszasan tangent√°lta a betont, majd amikor meggy√Ķz√Ķd√∂tt r√≥la, hogy minden korm√°nyszerv t√∂k√©letesen m√Ľk√∂dik, intenz√≠v emelked√©sbe vitte a g√©pet, √©s kezdet√©t vette egy h√ļszperces k√Ľr, melyhez foghat√≥t air show-kon l√°thatni. Negat√≠v g-s figur√°k persze nem voltak, de azt lesz√°m√≠tva minden, ami a sz√°j elt√°t√°s√°hoz sz√ľks√©geltetik. Az autogir√≥kra jellemz√Ķ dinamizmus √©s fordul√©konys√°g, a lass√ļr√≥l gyorsra v√°lt√°s k√©pess√©ge nem lepett meg, amiben viszont a Calidus soha nem tapasztaltat produk√°lt, az a cs√ļcssebess√©g √©s a hihetetlen√ľl alacsony zajszint. Precizit√°s√°r√≥l annyit, hogy amikor a helyi fot√≥- √©s t√©v√©st√°bok keresztt√ľz√©ben v√©grehajtott l√°tv√°nyelemek ut√°n Otmar kilebegtetett a beton elej√©n, √©s tov√°bb forg√≥ rotorral l√©p√©sben vagy k√©tsz√°z m√©tert taxizott a fut√≥p√°lya k√∂zep√©n √°z√≥ st√°big, felt√Ľnt, hogy nem forognak a kerekek. Val√≥j√°ban eg√©sz id√Ķ alatt p√°r centim√©ter magasan rep√ľlt, √ļgy, hogy a l√∂k√©ses sz√©l ellen√©re se le nem √©rintette a kerekeket, se fel nem emelkedett araszn√°l magasabbra. A st√°b el√Ķtt azt√°n gyakorlatilag meg√°llt a leveg√Ķben, √©s √ļgy tette le a gir√≥t, mint tollpelyhet a fuvallat. A kerekek felet sem fordultak, a fut√≥ kompozit rug√≥stagjainak semmi dolga nem volt.
Ebben a d√∂bbenetes mutatv√°nyban az a legl√©nyegesebb, hogy √°ll√≠thatom, semmi brahi, semmi t√ļlz√°s, semmi felesleges bev√°llal√≥sdi nem volt. Csak sz√≠ntiszta n√©met professzionalizmus √©s komolys√°g, szigor√ļ szakmai teljes√≠tm√©ny. Csak √©ppen √°t-√°tvillant rajta az √©let√∂r√∂m √©s a siker√©lm√©ny, mint a mogorva nimbostratusokon a napf√©ny.
Az Autogyro 2003 √≥ta gy√°rt forg√≥sz√°rnyas UL repcsiket. Szerte a vil√°gban hatsz√°zn√°l is t√∂bb MT 03 √©s MTO Sport rep√ľl. A piac nyom√°s√°ra tavaly ny√°ron kezdtek el dolgozni egy z√°rt, f√Ľt√∂tt-h√Ľt√∂tt utaster√Ľ gir√≥n. A Magnival ellent√©tben az egym√°s m√∂g√∂tt √ľl√Ķs, √ļn. tandem √ľl√©selhelyez√©sre szavaztak, ennek a megold√°snak nem csup√°n aerodinamikai el√Ķnyei vannak, hanem az is, hogy adott a plexibubor√©k √©s a sz√©lv√©d√Ķs ny√≠lt utast√©r lehet√Ķs√©ge. M√°rpedig ny√°ron, k√ľl√∂n√∂sen melegebb √©gt√°jakon ez az igazi √©lvezet. A teljesen burkolt motor zajszintje abszol√ļt lopakod√≥s. Ezen az 1-es sz√©riasz√°m√ļ p√©ld√°nyon √°ll√≠that√≥ h√°romtoll√ļ Ivoprop volt a tol√≥l√©gcsavar, ez 180 km/h-s utaz√≥sebess√©get tesz lehet√Ķv√©, ami j√≥ 40-nel t√∂bb, mint a legt√∂bb gir√≥√©. A m√Ľszaki megold√°sokr√≥l majd r√©szletesen a k√©s√Ķbbiekben, egyel√Ķre annyit, hogy az √°rboct√≥l el√Ķre √∂nhord√≥ a kompozit- (opcion√°lisan lehet sz√©nsz√°las) karossz√©ria. A rotort „teleflex” rendszer√Ľ, az √°rboc kompozitburkolata al√° rejtett k√°belekkel mozgatj√°k oldalir√°nyban, a farokr√©szt a kor√°bbi n√©gyzet helyett k√∂r keresztmetszet√Ľ ac√©lcs√Ķ tartja, ez szil√°rds√°gtanilag √©s a tol√≥l√©gcsavar zajszintj√©nek a cs√∂kkent√©se szempontj√°b√≥l is el√Ķny√∂sebb. Ami viszont a legfontosabb: sz√°raz √∂sszt√∂mege m√©g full extr√°s m√Ľszerezetts√©ggel is 250 kg alatt marad, ami feleslegess√© teszi a 914-es, turb√≥s Rotax haszn√°lat√°t, viszont megengedi a 40 cm-rel r√∂videbb, 8 m-es rotor haszn√°lat√°t, ami olyan el√Ķrel√©p√©s, mint motoros s√°rk√°nyban a 21 m2-es sz√°rnyr√≥l a 15-√∂sre val√≥ √°tt√©r√©s.
Annyit m√©g el√°rulunk, hogy a mi√©nk lesz a 05-√∂s sz√©riasz√°m√ļ, √∂sszeszerel√©s√©t k√∂zvetlen√ľl Friedrichshafen ut√°n kezdik el.

Szöveg: Szabó György
Képek: Autogyro Europe


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forgószárnyas UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.12 mŠsodperc