Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Hátimotor

Syria in the Sky Eyes


Ilyen még nem volt. Január elején a Syrian Airlines járatával utasszállító gépen még sosem látott létszámú motoros ernyõs landolt Damaszkuszban. A Syria in the Sky Eyes szervezte hátimotoros kaland francia, kanadai, angol, iraki, szaúdi, lengyel, olasz, kuvaiti és libanoni pilóták számára szerzett felejthetetlen élményt. A Párizsból indulók töméntelen poggyászának egy része ugyan három nap késéssel érkezett meg, így addig egyesek hátimotor, mások ernyõ, légcsavar, keret, vagy éppen váltás gatya nélkül maradtak, de ez sem vette el a kedvüket... Íme az élménybeszámoló.

Palmyrában napsütésre és hihetetlen kék égre ébredünk, az egyetlen üröm az örömben az erõs szél és a hideg. A szállodától 15 kilométerre fekvõ teveversenypálya lesz az elsõ felszállónk. Csodálatos módon a szél csillapodik, és mindenki igyekszik a levegõbe. A sivatag szélén vagyunk, itt-ott elszórtan kis oázisok és beduin táborok, ahol le lehet szállni egy teára. Elrepülünk az óváros romjai felé is, igazi régészeti paradicsom látványa tárul elénk. A levegõ jéghideg, de száraz. Sajnos túl erõs a szél ahhoz, hogy alacsonyan repülhessünk a romok fölött, így visszatérünk a felszállóhoz, ahol már vár az ebéd. Mindenhol hátimotorok. Karim, a szervezõ teljes szabadságot harcolt ki számunkra: hogy érzékeltessük a hely szellemét, az egyik pilóta a fõúton haladó rendõrautó tetején gyárt egy touch & gót…
Másnap egy 15 kilométerre fekvõ oázishoz repülünk, ahol természetes meleg vízû forrás vizében fürdõzhetünk.
Van valami különleges varázsa annak, hogy egy fûnyírómotorra hagyatkozva egyedül találja magát az ember a sivatag közepén, félnapi járásra bármilyen úttól. De nem is kell hozzá meghibásodás, hogy az embernek kedve támadjon leszállni egy-egy vendégszeretõ beduin táborban, ahol mindig szívesen fogadnak és teával kínálnak.
Az itteni téli repülések elõnye, hogy a napsütés ellenére a légtömeg anticiklonban igen stabil, még napközben is. A pilóták egyre jobban tökéletesítik technikájukat, van, akinek estére sikerül egyenesen a szálloda elé leszállni, az eddig a visszaszállításukban lelkesen segédkezõ robogótulajdonosok és tevehajcsárok nagy bánatára.
Az esti repülések Palmyrában mindig csodálatosak, a romok árnyai közt keringõ ernyõkkel.
A reggelinél pedig a napfényben fürdõ tájban gyönyörködünk a panorámaablakos étterembõl.

Szerda hajnalban végre megérkezik a lemaradt poggyász is, a szálloda hallja igazi bazárrá válik, a pilóták boldogan válogatják ki felszerelésüket.
Karim további két teherautót szerez, hisz legalább 70 hátimotort és ernyõt kell szállítani, sõt még egy hõlégballont is. Egy huszon-egynéhány kilométerre fekvõ mesterséges tó partjára megyünk, ahol ritka madárfajok élnek egy rezervátumban. Alig van szél, köves a felszálló, az eredmény pár törött légcsavar és váz, szakadt ernyõ és zsinórzat, meg egy összeöltendõ sebesülés. A helyszín azonban csodálatos, a zölden csillogó tó az erózió által különbözõ színûre koptatott sziklafalak közt bújik meg.

A szomszédos völgyben katonai tábort látunk, a sátrak körül lõszerraktárakkal.
Délután visszarepülünk Palmyrába, közben egy fehér márványbányát is útba ejtünk.
A fõtéren a gázai háború ellen tüntetnek, öt pilótát felkérnek, hogy repüljenek bemutatót a szíriai tévének. A nagy izgalomban ketten összeütköznek, de hihetetlen szerencsével mindkét ernyõt sikerül a levegõben tartaniuk, pedig az egyiket megszaggatja a légcsavar…

Következõ kirándulásunk a gazellákról és oryxokról híres talilai rezervátumba vezet. Engedélyt kapunk, hogy a rezervátum fölött repüljünk és lefényképezzük az állatokat.
Az oryxok és gazellák gyorsan nyargalnak, de a 31-es Reaction azért lehagyja õket.
Délután a visszaúton engedélyt kapunk egy katonai reptér átrepülésére, aztán egy börtönudvarban zajló focimeccset is megtekinthetünk fentrõl. Itt valahogy nem volt kedvünk leszállni teázni…

Péntek délután megkérnek, repüljünk egy, a háború ellen tartott tüntetésen. Mindenhol vezetékek és lámpaoszlopok, néhány pilóta mégis bevállalja a földközeli áthúzásokat. Allah, úgy látszik, õrködött felettük…
Este sajtótájékoztatót tartanak a szállodában, ahol az összes szíriai tévécsatorna, sõt az Al Jazeera is képviselteti magát. A média természetesen azt boncolgatja, milyen szürreális dolog a gázai eseményektõl nem messze élvezetbõl repkedni. A rallye-t most már hivatalosan a béke ügyéhez kötik, s bár kicsit manipulálva érezzük magunkat, belemegyünk a játékba, hálásan, hogy itt repülhetünk. Így legalább már az Al Jazeerában is szerepelt hátimotor…

Szombat hajnalban fájó szívvel elhagyjuk Palmyrát, hogy kétórás út után megérkezzünk Homsba, ahonnan rögtön továbbindulunk a Crac des Chevaliers-t, a keresztes lovagok egyik leghíresebb várát meglátogatni. A vár fantasztikus, de az idõjárás sajnos nem alkalmas repülésre sem aznap, sem vasárnap. Innen Maalulába megyünk, a szír maronita keresztények egyik központjába, ahol Jézus nyelvét, az arámit beszélik. Itt található az egyik legrégibb keresztény templom. Szállodánk a sziklafal tetején, 1600 méter magasan fekszik. Az idõjárástól repülhetnénk, de nincs engedélyünk, és be is esteledik.

Hétfõn térünk vissza Damaszkuszba, ahol egy utolsó repülés vár ránk: a városi Al Fayhaa futballstadionból szállunk fel. Szél alig, hideg van, a köd miatt a látás sem jó, de mégis, Damaszkusz fölött repülünk!
Aztán már csak a csomagolás van hátra, a bazár és egy gyönyörû mecset, s indulunk haza. Köszönet Karimnak és csapatának!

Philippe Gruber beszámolója alapján írta Kádár Andrea
Képek: Franck Lechenet és Zbig Wlodarczak


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.10 msodperc