HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Istenszéke expressz


Az Istensz√©ke Marosv√°s√°rhelyt√Ķl hatvanvalah√°ny kilom√©terre lev√Ķ 1381 m magas vulk√°ni eredet√Ľ hegycs√ļcs a Kelemen-havasokban. A Maros ment√©n √©szak fele az els√Ķ magaslat, amit tiszta id√Ķben a Maros v√∂lgy√©b√Ķl m√°r Ludasr√≥l is l√°tni lehetett, miel√Ķtt a Ceausescu-korszakban √©p√ľlt v√°s√°rhelyi vegyikombin√°t meg nem oldotta volna a v√∂lgy tart√≥s k√∂rnyezetszennyez√©s√©t. Gyerekkorunkban egyfajta babon√°s tisztelettel emlegett√ľk, nemcsak a hely m√©lt√≥s√°gteljes l√°tv√°nya miatt, nem puszt√°n a cs√ļcsot k√∂r√ľl√∂lel√Ķ irdatlan erd√Ķs√©g mendemond√°i, t√ľnd√©rekkel √©s barnamedv√©kkel vegyes mondavil√°ga miatt (ne feledj√ľk, hogy Wass Albert h√≠res-neves funtineli boszork√°ny√°nak a placc√°r√≥l van sz√≥), hanem azon egyszer√Ľ okn√°l fogva is, hogy az Istensz√©ke megm√°sz√°sa j√≥ kond√≠ci√≥ban lev√Ķ turist√°k sz√°m√°ra is eg√©sz napos meger√Ķltet√Ķ t√ļr√°nak sz√°m√≠tott.

Annak idej√©n hajnali n√©gykor kellett indulni a v√∂lgyb√Ķl, hogy napnyugt√°ra vissza lehessen √©rni, elcsig√°zva, de a l√°tottakt√≥l elvar√°zsolva.
Ebben a kontextusban kiss√© nagyk√©p√Ľnek t√Ľnt az a bek√∂p√©sem, augusztus tizenkettedik√©n, egy k√°nikulai munkanap ut√°n, amit a marosv√°s√°rhelyi fuvaroz√≥c√©g irod√°j√°ban girhelt√ľnk v√©gig, hogy stresszold√°s v√©gett ugran√°nk fel az Istensz√©k√©re. Az abszurdnak t√Ľn√Ķ gondolatot tett k√∂vette. Hat √≥rakor m√°r k√©sz√ľl√Ķdt√ľnk a felsz√°ll√°shoz a marosv√©csi Kem√©ny-kast√©lyt√≥l p√°r kilom√©terre √©szakra, az els√Ķ √ļt menti kasz√°l√≥n. A magass√°gm√©r√Ķ QNH 610 m-t mutatott, a h√Ķm√©rs√©klet b√Ķven harminc fok felett, a leveg√Ķ pedig √ļgy √°llt, mint a c√∂vek. Klocza Zsolti Ros 125-√∂ssel szerelt Redbackj√©hez a 23 m2-es Reactiont, √©n pedig a megszokott Redback Sim√≥hoz a legkev√©sb√© gyors felsz√°ll√°st ig√©nyl√Ķ tandemerny√Ķt, a 43 m2-es Thank√°t teregettem. Motiv√°lts√°gunk hib√°tlan felsz√°ll√°st eredm√©nyezett. A h√≠g leveg√Ķben nem ment k√∂nnyen a magass√°g nyer√©se. A domborzat majdnem olyan temp√≥ban n√Ķtt al√°nk, mint ahogy emelkedt√ľnk. Mire meg√©rkezt√ľnk a hegy l√°b√°hoz, beindult a v√∂lgysz√©l, √©s megoldotta az emelked√©ssel kapcsolatos gondokat. Igaz, a lombkoron√°k magass√°g√°ban kellett maradni, hogy a plusz egyes-m√°sfeles vari√≥ meglegyen, de √ļgy saccoltuk, hogy el√©g meredek a hegyoldal ahhoz, hogy hajt√≥m√Ľle√°ll√°s eset√©n vissza lehessen siklani a hegy l√°b√°n√°l elter√ľl√Ķ legel√Ķre. Az id√Ķ m√ļlt√°val √©s a magass√°g nyer√©s√©vel n√©gyzetes ar√°nyban j√∂tt a seg√≠ts√©g a lejt√Ķt√Ķl. √Ėtven perc eltelt√©vel alattunk volt az Istensz√©ke, a kil√°t√≥r√≥l elcsig√°zott √©s boldog turist√°k integettek fel√©nk. Motorjaink m√°r alapj√°raton duruzsoltak, √≠gy nem al√°ztuk meg sem √Ķket, sem a helyet, p√°r perc euf√≥ria ut√°n √≠gy is azon vett√ľk √©szre magunkat, hogy k√©tezer m√©ter felett vagyunk. Megkezdt√ľk a s√ľllyed√©st visszafele, √©s amint le√©rt√ľnk a v√∂lgybe, l√°ss csod√°t, ism√©t h√°tszelet √©szlelt√ľnk. GPS-em nemsok√°ra hetven feletti √©rt√©kekkel k√°pr√°ztatott el. A napnyugta k√∂zeledt√©vel beindult a lefele √°raml√°s a v√∂lgyben, √≠gy alig h√ļsz perc alatt a felsz√°ll√≥mez√Ķ felett voltunk. Akkor ment le a nap a Mez√Ķs√©g lank√°i felett. Kevesebb mint egy √≥r√°ra r√° m√°r ism√©t Marosv√°s√°rhelyen voltunk, a V√≠kend telepen √∂bl√≠tett√ľk le az √ļt por√°t S√≥lyom b√°csi kocsm√°j√°ban. Brutt√≥ n√©gy √≥ra alatt megj√°rni az Istensz√©k√©t, ekkor√°t ott m√©g senki nem mert hazudni.

Szöveg és képek: Szabó György

Ha m√°r Isten seg√≠ts√©g√©vel megj√°rtuk az Istensz√©k√©t, gondoltuk, el kellene l√°togatni Wass Albert sz√ľl√Ķf√∂ldj√©re is, a Mez√Ķs√©gre, leveg√Ķb√Ķl n√©zni meg, hogy mi maradt a b√∂l√©nyesi lank√°kb√≥l, ahol Buz√°t nev√Ľ √Ķse i. sz. 1000 k√∂r√ľl hont foglalt mag√°nak, a Sz√ļnyogok sziget√©t, ahova kunok, tat√°rok, t√∂r√∂k√∂k, de m√©g ink√°bb a magyar √©s osztr√°k uralkod√≥k prib√©kjei el√Ķl menek√ľltek a pog√°ny magyarok, meg persze a z√°hi tavakat, ahol az utols√≥ t√°ltos √©lt. Erre a rep√ľl√©sre augusztus 17-√©n ker√ľlt sor, de nem volt egy√©rtelm√Ľ sikert√∂rt√©net. Hidegfront ut√°ni er√Ķs, l√∂k√©ses sz√©lben araszolgattunk nyugat fel√©, f√©l √≥ra kellett hozz√°, hogy a Maros v√∂lgy√©t elhagyjuk. Amikor a farag√≥i tavak ut√°n feladtuk √©s visszafordultunk, 90 km/h-n√°l is nagyobb volt id√Ķnk√©nt a GPS-sebess√©g√ľnk. Na majd legk√∂zelebb, ha az √Ėregisten is √ļgy akarja.



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.10 mŠsodperc