Az Istenszéke Marosvásárhelytõl hatvanvalahány kilométerre levõ 1381 m magas vulkáni eredetû hegycsúcs a Kelemen-havasokban. A Maros mentén észak fele az elsõ magaslat, amit tiszta idõben a Maros völgyébõl már Ludasról is látni lehetett, mielõtt a Ceausescu-korszakban épült vásárhelyi vegyikombinát meg nem oldotta volna a völgy tartós környezetszennyezését. Gyerekkorunkban egyfajta babonás tisztelettel emlegettük, nemcsak a hely méltóságteljes látványa miatt, nem pusztán a csúcsot körülölelõ irdatlan erdõség mendemondái, tündérekkel és barnamedvékkel vegyes mondavilága miatt (ne feledjük, hogy Wass Albert híres-neves funtineli boszorkányának a placcáról van szó), hanem azon egyszerû oknál fogva is, hogy az Istenszéke megmászása jó kondícióban levõ turisták számára is egész napos megerõltetõ túrának számított.
Annak idején hajnali négykor kellett indulni a völgybõl, hogy napnyugtára vissza lehessen érni, elcsigázva, de a látottaktól elvarázsolva.Ebben a kontextusban kissé nagyképûnek tûnt az a beköpésem, augusztus tizenkettedikén, egy kánikulai munkanap után, amit a marosvásárhelyi fuvarozócég irodájában girheltünk végig, hogy stresszoldás végett ugranánk fel az Istenszékére. Az abszurdnak tûnõ gondolatot tett követte. Hat órakor már készülõdtünk a felszálláshoz a marosvécsi Kemény-kastélytól pár kilométerre északra, az elsõ út menti kaszálón. A magasságmérõ QNH 610 m-t mutatott, a hõmérséklet bõven harminc fok felett, a levegõ pedig úgy állt, mint a cövek. Klocza Zsolti Ros 125-össel szerelt Redbackjéhez a 23 m2-es Reactiont, én pedig a megszokott Redback Simóhoz a legkevésbé gyors felszállást igénylõ tandemernyõt, a 43 m2-es Thankát teregettem. Motiváltságunk hibátlan felszállást eredményezett. A híg levegõben nem ment könnyen a magasság nyerése. A domborzat majdnem olyan tempóban nõtt alánk, mint ahogy emelkedtünk. Mire megérkeztünk a hegy lábához, beindult a völgyszél, és megoldotta az emelkedéssel kapcsolatos gondokat. Igaz, a lombkoronák magasságában kellett maradni, hogy a plusz egyes-másfeles varió meglegyen, de úgy saccoltuk, hogy elég meredek a hegyoldal ahhoz, hogy hajtómûleállás esetén vissza lehessen siklani a hegy lábánál elterülõ legelõre. Az idõ múltával és a magasság nyerésével négyzetes arányban jött a segítség a lejtõtõl. Ötven perc elteltével alattunk volt az Istenszéke, a kilátóról elcsigázott és boldog turisták integettek felénk. Motorjaink már alapjáraton duruzsoltak, így nem aláztuk meg sem õket, sem a helyet, pár perc eufória után így is azon vettük észre magunkat, hogy kétezer méter felett vagyunk. Megkezdtük a süllyedést visszafele, és amint leértünk a völgybe, láss csodát, ismét hátszelet észleltünk. GPS-em nemsokára hetven feletti értékekkel kápráztatott el. A napnyugta közeledtével beindult a lefele áramlás a völgyben, így alig húsz perc alatt a felszállómezõ felett voltunk. Akkor ment le a nap a Mezõség lankái felett. Kevesebb mint egy órára rá már ismét Marosvásárhelyen voltunk, a Víkend telepen öblítettük le az út porát Sólyom bácsi kocsmájában. Bruttó négy óra alatt megjárni az Istenszékét, ekkorát ott még senki nem mert hazudni.
Ha már Isten segítségével megjártuk az Istenszékét, gondoltuk, el kellene látogatni Wass Albert szülõföldjére is, a Mezõségre, levegõbõl nézni meg, hogy mi maradt a bölényesi lankákból, ahol Buzát nevû õse i. sz. 1000 körül hont foglalt magának, a Szúnyogok szigetét, ahova kunok, tatárok, törökök, de még inkább a magyar és osztrák uralkodók pribékjei elõl menekültek a pogány magyarok, meg persze a záhi tavakat, ahol az utolsó táltos élt. Erre a repülésre augusztus 17-én került sor, de nem volt egyértelmû sikertörténet. Hidegfront utáni erõs, lökéses szélben araszolgattunk nyugat felé, fél óra kellett hozzá, hogy a Maros völgyét elhagyjuk. Amikor a faragói tavak után feladtuk és visszafordultunk, 90 km/h-nál is nagyobb volt idõnként a GPS-sebességünk. Na majd legközelebb, ha az Öregisten is úgy akarja.