Hátimotor esetében a tolóerõ kérdése nem elsõdleges. Olyan, mint az a bizonyos méret. De lehet, hogy pont emiatt közszájon forog, különösen dilettáns körökben sokkal többet foglalkoznak vele, mint amennyit a téma megérdemelne. Persze nem árt, ha rendelkezésre áll, különösen a gyors, reflex profilos ernyõk optimális kihasználása érdekében.
A gyártók versenyt hazudnak ebben a vonatkozásban, a tolóerõ mérésének igen eltérõ módozatai ismeretesek, az egyetlen érvényes módszer az összehasonlításra csak az lehet, ha azonos idõpontban, azonos légköri és hõmérsékleti viszonyok között, ugyanazon a mûszeren lehet összemérni minél több hátimotort. Ennek érdekében Basse Hamban a rendezõk egy meglehetõsen profi mûszert és hótt komoly bírákat állítottak az érdeklõdõk rendelkezésére. A mérés nagy hiányossága, hogy a hátimotorok saját tömegét nem mérték, pedig igazából a tömeg/tolóerõ arány volna érdekes. Másik fenntartásunk a használt légcsavarokkal kapcsolatos. Nem jegyezték például, hogy fa- vagy kompozitsrófról van szó, mi azt tapasztaltuk, hogy a fa légcsavarok nagyságrendekkel zajosabbak voltak, és összességében szerényebb tolóerõadatokat produkáltak. Íme az eredmények, melyek a megszokott adatokhoz képest elég pesszimisták. Ezért részben a kánikula a felelõs, de nem is az adatok abszolút értéke fontos, hanem ezek összehasonlítása. Nagy meglepetést a Bailey okozott, a vártnál jelentõsebb tolóerejével, ami még jobban meghökkentett, az a jelentéktelennek tekinthetõ eltérés a Solo 210 és a 100 cm3-es motorok között.
Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter
Pilóta neve | Motor | Porlasztó | Légcsavar | Elsõ mérés | Második mérés |
GUYOT Chris | M25 | Wal | 120 Bi | 61 | 60 |
BRET Pascal | M300 | TR | 123 Bi | 73 | 76 |
BRET Pascal | Simonini FB | TR | 123 Bi | 63 | 65 |
SIMOES Fernando | Solo | Wal | 120 Bi | 51 | 50 |
GEFFRIAUD Philippe | Simonini | Wal | 115 Bi | 62 | 60 |
CARLOS A | Solo | Wal | 120 Bi | 42 | 40 |
GEFFRIAUD Philippe | Simonini | Wal | 115 Bi | 68 | 67 |
VENELIN Staykov | Koenig | Wal | 110 Quadri | 55 | 53 |
VENELIN Staykov | Koenig | Wal | 115 Tri | 55 | 53 |
LAGARDE François | BackBone Ros 125 | Wal | 130 Bi | 57 | 55 |
CLOY Ph | Solo | Till | 123 Bi | 42 | 39 |
MAGANI P | Top 80 | Wal | 125 Bi | 50 | 48 |
BENOIT L | Top 80 | Wal | 125 Bi | 45 | 47 |
CAMPION D | Top 80 | Wal | 125 Bi | 51 | 48 |
DAVAREND Ch | H&E R120 | Wal | 130 Bi | 52 | 53 |
LAGARDE Serge | Simonini | Till | 115 Bi | 54 | 58 |
MARTHE Robert | Simonini | Wal | 115 Bi | 57 | 60 |
CHAMBON Jean-Marie | Simonini | Till | 115 Bi | 58 | 61 |
DEMANGE Jean-Louis | Solo | Wal | 135 B | 45 | 48 |
DEMANGE Olivier | Top 80 | Wal | 115 Bi | 48 | 47 |
GIUNTA Joel | Ros125 | Wal | 125 Bi | 58 | 56 |
GANAYE Aurelien | F80KW | Wal | 120 Bi | 59 | 58 |
BURJÁN István | Simonini FB | Bing | 125 Bi | 62 | 64 |
SZABÓ György | Simonini FB | Wal | 125 Bi | 60 | 62 |
KLOCZA Zsolt | Vittorazi Fly 100 Evo | Wal | 126 Bi | 53 | 54 |
KLOCZA Zsolt | Corsair M25Y | Wal | 127 Bi | 57 | 60 |
COJOCARU Marian | Corsair M19Y | Wal | 128 Bi | 54 | 55 |
KLOCZA Zsolt | Sky 100 | Wal | 120 Tri | 50 | 52 |
KISS István | Snap 100 Ego | Wal | 125 Bi | 49 | 50 |
SZABÓ György | Bailey 175 | - | 130 Bi | 54 | 56 |
KLOCZA Zsolt | Solo 210 | Wal | 124 Bi | 49 | 50 |
LHOMME Pierre-André | L3A3 | Wal | 115 Bi | 48 | 49 |
JARRY Christophe | F3 | Wal | 115 Bi | 40 | 40 |
HAAS Andréas | Snap100 | Wal | 120 Bi | 48 | 47 |
CHARON Christian | Ros 125 | Wal | 130 Bi | 49 | 51 |
MIRAULT Eric | Top 80 | Wal | 125 Bi | 37 | 39 |
BOREL Jean-Paul | Solo 210 | Till | 125 Bi | 49 | 48 |
BILBILLE Bruno | Top 80 | Till | 125 Bi | 48 | 49 |
GOURCEROL Bruno | Sim 200 | Wal | 123 Bi | 60 | 61 |
DABRETEAU Pierre | Ros 125 | Till | 125 Bi | 51 | 52 |
CAMPA Serge | Son 2,32 | Dell’Orto | 90 Quadri | 35 | 35 |
ALVAREZ Pascal | Solo 210 | Wal | 100 Bi | 35 | 37 |
JOURDANNE Philippe | Solo 210 | Till | 123 Bi | 39 | 40 |
KERMANN Serge | Ros 125 | Wal | 125 Bi | 52 | 53 |
ALEXANDRE Marc | Solo 210 | Till | 125 Bi | 51 | 50 |
LAYAN Emmanuel | Tiger 160 | Wal | 130 Bi | 60 | 61 |
DJORDAN Simas | Sim 200 | Wal | 125 Bi | 58 | 59 |
LAVAUX Pierre | Rocket 125 | Wal | 120 Bi | 38 | 37 |
CAMPION Didier | Top 80 | Wal | 125 Bi | 45 | 47 |
CAMPION Didier | Top 80 | Wal | 120 Bi | 39 | 37 |
|
|