HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Basse Ham 2008


T√∂bb mint 500 pil√≥ta t√∂bb mint 20 orsz√°gb√≥l, 60 ki√°ll√≠t√≥… √©s egyszerre 325 motoros erny√Ķ a leveg√Ķben, √ļj vil√°grekord… Ez Basse Ham idei m√©rlege.
Pedig mikor p√©ntek reggel neki√°lltunk a szinte viharos sz√©lben standot √©p√≠teni, nagyon √ļgy t√Ľnt, nemhogy rekordd√∂nt√©s, de m√©g rep√ľl√©s sem sok v√°rhat√≥. A tavalyel√Ķtti h√Ķs√©g √©s sz√©lcsend helyett id√©n ink√°bb h√Ľv√∂s szelek j√°rtak „a motoros erny√Ķz√©s f√Ķv√°ros√°ban” a h√°romnapos rendezv√©ny kezdet√©n. Azt√°n sz√©p lassan megj√∂tt a j√≥ id√Ķ, a „csak tapasztalt pil√≥t√°knak” enged√©lyezett rep√ľl√©st jelz√Ķ narancss√°rga z√°szl√≥t lev√°ltotta a demokratikus z√∂ld, √©s a szombat esti rekordot m√°r a nap is bearanyozta. Vas√°rnapra be√°llt a k√°nikula, a hagyom√°nyos d√©lut√°ni j√©ges√Ķ viszont ez√ļttal elmaradt.

Lassan m√°r √ļgy j√∂v√ľnk ide, mintha hazaj√∂nn√©nk, √°llap√≠tottuk meg, szinte minden ki√°ll√≠t√≥i standon ismer√Ķs√∂k fogadtak kit√∂r√Ķ √∂r√∂mmel, s a n√°lunk megfordul√≥ t√∂megben percenk√©nt csaptak a v√°llunkra az innen-onnan, hosszabb vagy r√∂videbb ideje megismert pil√≥tat√°rsak.
A s√°trak k√∂zt hamar kialakult a szok√°sos ny√ľzsg√©s √©s forgatag, s b√°r a l√°togat√≥k sz√°m√°t pontosan meg√°llap√≠tani m√©g a szervez√Ķk sem lehettek k√©pesek (a bel√©p√©s ugyanis – l√°ssatok csod√°t, m√©g mindig! – ingyenes √©s szabad), val√≥sz√≠n√Ľleg nem volt t√ļlz√°s a Jean-Claude Ludwig√©k √°ltal v√°rt 10 000 f√Ķ.
Ami a leveg√Ķben zajl√≥ esem√©nyeket illeti, nem maradhattak el a Mathieu Rouanet–Laurent Salinas p√°ros szok√°sos akr√≥bemutat√≥i. A Moselle foly√≥n val√≥ v√≠zis√≠z√©st most passzolt√°k, de a napk√∂zbeni, turbulens id√Ķben f√∂ldk√∂zeli cik√°z√°saikkal √≠gy is siker√ľlt kell√Ķ m√©rt√©kben emelni√ľk a n√©z√Ķk adrenalinszintj√©t. H√°t m√©g a rekordrep√ľl√©s fel- √©s lesz√°ll√≥i√©t, mikor besz√≠vott fecskek√©nt csapongtak k√∂z√∂tt√ľk… De √Ķket √≠gy szeretj√ľk. Ahogy a vas√°rnap d√©lut√°ni d√≠jkioszt√≥n fogalmazt√°k meg, „az √ļj pil√≥tanemzed√©k” nem felt√©tlen√ľl a szab√°lyk√∂vet√©sben jeleskedik, de teljes√≠tm√©ny√ľk el√Ķtt le a kalappal. Mi sem bizony√≠tja jobban a fenegyerekeket √∂vez√Ķ szimp√°ti√°t, mint hogy az id√©n els√Ķ √≠zben kiosztott AGAP (Award Grand Air Paramoteur) VIP d√≠j√°t Mathieu Rouanet-nak, mint a motoros erny√Ķz√©s kiemelked√Ķ szem√©lyis√©g√©nek √≠t√©lte a szavaz√°s. Nincs k√©ts√©g√ľnk afel√Ķl, hogy ha eddig nem sz√°llt Matyi fej√©be a dics√Ķs√©g, ezut√°n sem fog, annyi bajnoki c√≠m √©s elismer√©s ut√°n is ugyanaz a szer√©nyen vigyorg√≥, kedves, laza sr√°c maradt, akinek megismert√ľk (mellesleg Basse Hamb√≥l egyenesen Chambley-ba ment, ahol a 2008-as francia UL bajnoks√°gon is leakasztotta a motoros erny√Ķs arany√©rmet).
Az Alphajet vad√°szg√©pekkel berep√ľl√Ķ Patrouille de France k√∂tel√©k√©hez is szerencs√©nk volt, b√°r az a k√©t √°th√ļz√°s, mellyel megtisztelt√©k az √∂sszegy√Ľlt t√∂meget, t√©nyleg csak vill√°ml√°togat√°snak min√Ķs√≠thet√Ķ.
Mindek√∂zben mi nem rep√ľlt√ľk betegre magunkat, de √≠gy legal√°bb volt id√Ķ a f√∂ld√∂n is n√©zel√Ķdni, fogadni a sz√°mos √©rdekl√Ķd√Ķt, √©s felt√©rk√©pezni az √ļjdons√°gokat.
M√°r el√Ķre fent√ľk a fogunkat a beharangozott k√≠nai–angol koprodukci√≥s elektromos h√°timotorra, a Yuneecra. Siker√ľlt is kipr√≥b√°lni, err√Ķl olvass√°tok el Gyuri besz√°mol√≥j√°t. √ē szerencs√©re nem j√°rt √ļgy vele, mint az a pil√≥ta, aki nemes egyszer√Ľs√©ggel elkasz√°lta a magasfesz√ľlts√©g√Ľ vezet√©ket (t√°n egy kis leveg√Ķben val√≥ „tankol√°sra” gondolt?), de s√©rtetlen√ľl √©rt f√∂ldet egy √©pp j√≥ helyre telep√≠tett felf√ļjhat√≥ gumis√°tor tetej√©n.
El√Ķsz√∂r t√Ľntek fel Basse Hamban a „minierny√Ķk”, ami j√≥l mutatja az erny√Ķm√©retek √°ltal√°nosan jellemz√Ķ, cs√∂kken√Ķ tendenci√°j√°t. A feh√©r-narancss√°rga, jellegzetes mint√°j√ļ Bio-Air Ski’M-et az √°ltalunk is rep√ľlt Dudek Zakospeedhez hasonl√≥an eredetileg speedflyingra sz√°nt√°k, de itt az er√Ķs sz√©lben vid√°man has√≠tott motorral is.
Az amat√Ķr √©p√≠t√©s√Ľ tr√°jkok verseny√©ben is l√°ttunk √©rdekes szerkezeteket, m√©g ha egyik-m√°sik esetben az √©rdekess√©g val√≥ban az egyetlen pozit√≠v von√°suknak bizonyult is.
√öj m√°rka a h√°timotorok piac√°n a madridi Kobra, akik t√∂bbek k√∂zt pneumatikus ment√Ķerny√Ķj√ľket is bemutatt√°k: tal√°n v√©gre √©rv√©nyes megold√°st jelenthet ment√Ķer-ny√Ķt√©m√°ban.
A Sky Engines standj√°n t√ľzetesen megvizsg√°lhattuk az √°ltaluk tervezett √ļj kar-bonkeretet, ha minden j√≥l megy, a k√©s√Ķbbiekben erre m√©g visszat√©r√ľnk.
Id√©n is volt lehet√Ķs√©g a motorok tol√≥erej√©nek megm√©rettet√©s√©re, √©lt√ľnk is vele; az eredm√©nyekr√Ķl l√°sd k√ľl√∂n √≠r√°sunkat. S v√©g√ľl, de nem utols√≥sorban: a rekord!
Szombat d√©lut√°n n√©gy k√∂r√ľl sor ker√ľlt az eligaz√≠t√°sra, az viszont m√©g k√©ts√©ges volt, engedi-e, s mikor az id√Ķj√°r√°s a kezd√©st. Az√©rt sz√©p lassan mindenki kihurcolkodott a placc sz√©l√©re, s egyre n√∂vekv√Ķ izgalommal v√°rtuk, hogy megadj√°k a jelet az indul√°sra. Bemeleg√≠t√©sk√©nt, s hogy j√≥ p√©ld√°val j√°rjunk el√∂l, no meg hogy megvillantsuk a piros-feh√©r-z√∂ld Synthesist, az√©rt tett√ľnk egy tiszteletk√∂rt tandemben a meglehet√Ķsen dob√°l√≥s id√Ķben. 6 ut√°n v√©gre felker√ľlt a z√∂ld z√°szl√≥, megnyitott√°k a rekordk√≠s√©rletet. Az eligaz√≠t√°s szerint az els√Ķ sorokb√≥l a legtapasztaltabb pil√≥t√°k, m√∂g√∂tt√ľk pedig a t√∂bbiek startoltak, tud√°sszint szerint cs√∂kken√Ķ sorrendben (a hovatartoz√°s elb√≠r√°l√°sa mindenkinek saj√°t lelkiismeret√©re volt b√≠zva, mi szer√©nytelen√ľl el√Ķrehelyezkedt√ľnk). Megkezd√Ķd√∂tt a l√©gt√©r tel√≠t√Ķd√©se… √©s az erny√Ķk szinte hihetetlen√ľl r√∂vid id√Ķ alatt befestett√©k Basse Ham eg√©t! Val√≥s√°gos cs√ļcsforgalomban √©rezt√ľk magunkat, mondhatni, forrt a leveg√Ķ, b√°r a t√∂bbs√©g az utas√≠t√°sokat betartva nem maradt k√∂zvetlen√ľl a rept√©r f√∂l√∂tt. √ćgy is t√∂rt√©nt egy baleset, egy tr√°jk √©s egy l√°br√≥l indul√≥ h√°timotoros √ľtk√∂ztek √∂ssze a k√∂zeli mez√Ķ f√∂l√∂tt. A tr√°jk erny√Ķje √ļjrany√≠lt, s viszonylag sim√°n landolt, a m√°sik pil√≥ta viszont ment√Ķerny√Ķt dobott, amihez nem volt megfelel√Ķ magass√°ga: √Ķ sajnos becsap√≥dott. Mint ut√≥lag megtudtuk, szerencs√©re meg√ļszta h√°rom elcs√ļszott h√°tcsigoly√°val, de az eset az√©rt elgondolkoztat√≥ a j√∂v√Ķbeli rekordd√∂nt√©seket illet√Ķen. H√°romsz√°zn√°l t√∂bb l√©gi j√°rm√Ľnek egym√°st ker√ľlgetni nem egyszer√Ľ feladat… s h√°nyan lesz√ľnk 2010-ben?
Alig valamivel t√∂bb mint k√©t √≥ra kellett csak ahhoz, hogy az egyezm√©nyes piros f√ľstbomba jelezze, a rekordk√≠s√©rlet v√©get √©rt. Lesz√°ll√°s ut√°n tudtuk meg, milyen eredm√©nnyel. Azt√°n – imm√°r csak l’art pour l’art – aki m√©g akart, napnyugt√°ig repdeshetett tov√°bb, ami itt hivatalosan 21h45-√∂t jelent j√ļnius v√©g√©n.
A vas√°rnap d√©lut√°ni b√ļcs√ļzkod√°skor ism√©t csak k√∂sz√∂netet mondani √©s gratul√°lni tudtunk Jean-Claude-nak: id√©n is maradand√≥t alkotott. Ha minden igaz, hamarosan vend√©g√ľl l√°thatjuk √Ķt Magyarorsz√°gon. Az √©lm√©nyt biztos nem tudjuk √ľberelni, de valamennyit tal√°n viszonozhatunk…

N√©zz√©tek meg film√ľnket Basse Hamr√≥l a www.vampair.hu-n!

Szöveg: Kádár Andrea
Képek: Koszta Péter


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.11 mŠsodperc