HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Mekkora legyen?


Erny√Ķm√©retek

A mai modern sz√°rnyakn√°l megfigyelhet√Ķ tendencia a fel√ľlet cs√∂kken√©se. Az erny√Ķ fel√ľlterhel√©se egyre jobban elterjedt gyakorlatnak sz√°m√≠t, de k√ľl√∂n√∂sen kezd√Ķk eset√©ben √©rdemes cs√≠nj√°n b√°nni a s√ļlyhat√°-rokkal. 15, maximum 20 kil√≥s pluszterhel√©sn√©l t√∂bbel m√°r csak tapasztalt pil√≥t√°knak √©rdemes kac√©rkodni. Vagy nekik sem?

A sz√°rnyterhel√©s meghat√°rozza az erny√Ķ viselked√©s√©t. A fel√ľlterhel√©snek megvannak a maga el√Ķnyei, de h√°tr√°nyair√≥l sem szabad elfeledkezn√ľnk.
A fel√ľlterhelt erny√Ķ k√©ts√©gtelen√ľl jobban man√Ķverezhet√Ķ, gyorsabb, √©l√©nkebb, √©s m√©g kev√©sb√© hajlamos a csuk√°sra. Ellenben ha az m√©gis el√Ķfordul, biztosan radik√°lisabb lesz. A biztons√°gi szempontokon t√ļlmen√Ķen, er√Ķsen megterhelt erny√Ķvel a felsz√°ll√°si √ļt hosszabb, a fogyaszt√°s magasabb. Ugyanakkor a t√ļl alacsony sz√°rnyterhel√©s sem ide√°lis, mert a man√Ķverezhet√Ķs√©g √©s a sebess√©g l√°tja k√°r√°t, a stabilit√°s cs√∂kken, a – b√°r szolidabb – csuk√°s el√Ķfordul√°si val√≥sz√≠n√Ľs√©ge megn√∂vekszik. Az alacsony sebess√©gen val√≥ fordul√≥z√°s k√∂nnyebben spir√°lba mehet √°t.
√Črdemes teh√°t meggondolni a v√°laszt√°st, amelynek sor√°n a felsz√°ll√≥s√ļlyon k√≠v√ľl m√°s t√©nyez√Ķket is figyelembe kell venn√ľnk. Az egyik legfontosabb term√©szetesen a pil√≥ta tud√°sszintje, tapasztalata. Nem feledkezhet√ľnk el a bek√∂t√©si pontokr√≥l sem. Aki ugyanazt az erny√Ķt gyalogos √©s motoros rep√ľl√©sre is haszn√°ln√°, m√©g k√∂r√ľltekint√Ķbben kell elj√°rjon a m√©ret meghat√°roz√°s√°n√°l.

Az al√°bbi grafikon seg√≠ts√©get ny√ļjt a megfelel√Ķ erny√Ķm√©ret kiv√°laszt√°s√°hoz.
A felsz√°ll√≥s√ļly meghat√°roz√°s√°hoz adjuk √∂ssze a pil√≥ta, a motor (f√©l tank √ľzemanyaggal) √©s az √∂sszes kieg√©sz√≠t√Ķ felszerel√©s s√ļly√°t (ment√Ķerny√Ķ, m√Ľszerek stb.). Jel√∂lj√ľk meg a kapott √©rt√©ket a v√≠zszintes tengelyen, √©s keress√ľk meg a hozz√° tartoz√≥ sz√°rnyfel√ľletet. A piros nyilakkal jel√∂lt p√©lda a 27 m2-es fel√ľlethez tartoz√≥ s√ļlyt jel√∂li. Az ide√°lis ar√°nyt jel√∂l√Ķ vonal k√©t oldal√°n sz√ľrk√©vel √°rnyalt s√°v jelzi az aj√°nlott t√Ľr√©shat√°rokat.

A fenti összefoglaló a Vol Libre magazinban
Dimitri Delemarle toll√°b√≥l megjelent cikk alapj√°n k√©sz√ľlt.

Mindig a piciket szerettem. Motoros s√°rk√°nyon is az XP 12-es sz√°rnyat tal√°ltam a legszimpatikusabbnak. Ha nem szoktat le r√≥la a motoros erny√Ķz√©s, a k√∂vetkez√Ķ g√©pem val√≥sz√≠n√Ľleg a 10 m2-es sz√°rnnyal szerelt Quick lett volna. De a PPG haszn√°lati-√©lvezeti √©rt√©ke, az utol√©rhetetlen√ľl j√≥ ar√°ny a rep√ľl√©sre ford√≠tott √©s a leveg√Ķben t√∂lt√∂tt id√Ķ k√∂z√∂tt megpecs√©telte sz√°momra a motoros s√°rk√°nyoz√°s perspekt√≠v√°it. A h√°timotoroz√°s √°rnyoldala: a sz√©l √©s a turbulencia keltette korl√°t. A pici erny√Ķk erre a probl√©m√°ra ny√ļjtanak megold√°st, persze kisebb m√©rt√©kben, mint mondjuk az autogir√≥.
Brass√≥ ut√°n m√°r nem tudtam meg√°llni, hogy ki ne pr√≥b√°ljam a 16 m2-es Zakospeedet motorral. 20 km/√≥r√°s sz√©lben, Simonini motorral a h√°tamon futottam neki. Az els√Ķ l√©p√©sekn√©l az erny√Ķ idegesen t√°ncolt jobbra-balra. A lehet√Ķ legfinomabb √©s legprec√≠zebb mozdulatokkal adagoltam a f√©ket, k√©tszer is visszalass√≠tottam, hogy a keresztir√°nyban beindul√≥ leng√©s csillapodj√©k, √©s m√©g v√©letlen√ľl se √ļgy emelkedjek el, hogy az erny√Ķ nincs t√∂k√©letesen a fejem felett. Legy√Ķztem a lusta emberre jellemz√Ķ reflexet, hogy amikor m√°r el√©g j√≥l tart az erny√Ķ, belehuppanjak a be√ľl√Ķbe, a f√©kbe se ny√ļltam bele √≠vel√Ķlapnyit√°s gyan√°nt, megv√°rtam, am√≠g mag√°t√≥l elemel a Zakospeed. Att√≥l kezdve iszony√ļ stabil lett. A Simonini teljes tol√≥erej√©re sz√ľks√©g volt, hogy biztons√°gos magass√°gba emelkedjek vele. A f√©kek k√Ķkem√©nyek voltak. Ideje volt fordulni az els√Ķt az iskolak√∂r√∂n, √≠gy is m√°r kiker√ľltem a rept√©r biztons√°gi k√≥nusz√°b√≥l, amit egy ilyen kis erny√Ķ eset√©n igen hegyes sz√∂g√Ľnek felt√©teleztem. Elkezdtem h√ļzni a jobb f√©ket, olyan volt, mint a vas. Azt√°n egyszerre csak mintha egy holtponton √°th√ļztam volna, kik√∂nny√ľlt a f√©kfoganty√ļ, az erny√Ķ pedig az √©l√©re √°llt. Sz√°m√≠tottam r√°. A bal f√©kkel ellene tartottam, hogy ne ker√ľlj√∂n al√°m. A k√∂vetkez√Ķ fordul√≥kn√°l m√°r tudtam, hogy mi a teend√Ķ. Mindk√©t f√©kkel vezetni kell az ilyen zsebkend√Ķnyi erny√Ķt, hogy ne billegjen, ne reag√°lja t√ļl a korm√°nymozdulatokat. A sebess√©g 70–80 km/h k√∂z√∂tt volt, bevallom: t√∂bbre sz√°m√≠tottam. Val√≥sz√≠n√Ľleg a vastag profil az oka, hogy nem repeszt sz√°z f√∂l√∂tti sebess√©ggel a 16-os Zako. A turbulenci√°t viszont abszol√ļt nem √©rz√©keli. K√∂zvetlen√ľl el√Ķtte √©s ut√°na is rep√ľltem „norm√°lis” m√©ret√Ľ erny√Ķvel, mintha eg√©szen m√°s leveg√Ķben mozogtam volna. A lesz√°ll√°s lepett meg a legjobban. Annyira j√≥l el lehetett f√©kezni, hogy alig kellett t√∂bbet szaladni vele, mint sz√©lcsendben egy 25-√∂s Reactionnel.
√Ėsszess√©g√©ben elmondhatom: nem √∂rd√∂ng√Ķss√©g minierny√Ķvel rep√ľlni. Prec√≠znek √©s megfontoltnak kell lenni vele, √©s nem szabad hagyni, hogy j√°t√©kos kedve t√ļls√°gosan mag√°val ragadjon.

Szöveg: Kádár Andrea, Szabó György
Kép: Koszta Péter


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.04 mŠsodperc