Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Hátimotor

Passzív biztonság


Talán a rossz idõ hozza így mostanában, de egyre több baráti beszélgetés szól az utóbbi idõ-ben a PPG repülés biztonságáról. Mindenképpen üdvözlendõ dolog, hogy a pilóták, illetve leendõ pilóták maguktól tesznek fel a saját biztonságukkal kapcsolatos, egyébként máig vitatottnak te-kinthetõ kérdéseket. Ezek megválaszolása bizony nem egyszerû feladat, a válasz mindig attól függ, milyen szempontból közelítünk.

A legtöbbet a „Hol terheljem az ernyõ-met?” vagy „Hogyan válasszam ki az új ernyõm súlyhatárát?” kérdéssel találkoztam. Nos, ennek megválaszolásához mindenképpen szükséges egy jól kiválasztott nézõpont. Legyen ez most a motoros repülés. A kérdést több tanulmány és biztonsági film is kivesézi, pro és kontra. Érdemes megvizsgálni a felületi terhelés növelésével kapcsolatos tapasztalatokat. A passzív biztonság szempontjából az egyik legfontosabb elõny az, hogy a jobban terhelt kupola nehezebben csukódik. Több gyártó is azt ajánlja motoros ernyõihez, hogy inkább a felsõ súlyhatár közelében terheljék az ernyõt. Vannak, akik tovább is mennek ennél: „Még 10–20 kg túlterhelés sem változtatja meg lényegesen a repülés biztonságát, 10–20 kg alulterhelés azonban balesetveszélyes” (Dudek). Eddigi tapasztalatok szerint a felületi terhelés növekedésével a csukódási hajlam egyértelmûen csökken. Itt jegyzem meg, hogy a reflex profilos ernyõk részben ezt a jelenséget használják ki. Amikor ugyanis „több S profilt állítunk be” a trimm segítségével, a felhajtóerõt termelõ felület akár 30%-kal is csökkenhet, megnõ a felületi terhelés, a kilépõél környezete pedig egyre inkább vízszintes vezérsíkként mûködik. Ez jelentõsen növeli a passzív biztonságot, hiszen a kupola önmagát stabilizálja.
Nézzük meg, hogy melyek a magasabb felületi terhelés elõnyei és hátrányai motoros repülés esetén.
Elõször is, a siklószám nem változik, azonban a szárny polárisa az origóból húzott (a legjobb sikláshoz tartozó) egyenes mentén eltolódik a nagyobb sebességek irányába. Ami azt jelenti, hogy új polárist kapunk, és a függõleges és vízszintes sebességértékek is arányosan megnõnek. A gyakorlatban azzal kell számolnunk, hogy a legnagyobb, legkisebb és a süllyedési sebességünk is nõ. Ezért a felszálláshoz azonos tolóerõ esetén nagyobb sebesség, több futás és hosszabb „kifutópálya” szükségeltetik, ami szélcsendes meleg nyári napokon nem mindig szerencsés. Cserébe viszont gyorsabban haladhatunk. Azzal is számolhatunk, hogy nagyobb tolóerõre lesz szükségünk, és ennek következtében az üzemanyag-fogyasztásunk is megnõ azonos körülmények között. A többletfogyasztás azonban nem jelentõs, és véleményem szerint a passzív biztonság növekedése megér ennyit. Ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy a leszállás is hoszszabb és nagyobb sebességû lesz, ezért igényesebb megközelítést és kilebegtetést igényel. Ebbõl adódóan hátimotoros repüléseinket még inkább tervezzük úgy, hogy váratlan motorleállás esetén (soha ne bízz a motorodban!) épségben földet érhessünk. A fordulók dinamikusabbak, véleményem szerint élvezetesebbek is lesznek, de többet is süllyedünk, amit persze könnyedén kompenzálhatunk egy kis gázadással.
A csukódási hajlam csökken, bár amíg az ernyõ nem alumíniumból van, nulla természetesen nem lehet. Esetleges csukás esetén hevesebb, dinamikusabb reakciókra számíthatunk. Biztonságunk növelése érdekében tartsuk szemünk elõtt a következõt: repülési körülményeinket úgy válasszuk meg, hogy a passzív biztonságból adódó elõnyünk mindig több legyen annál, mint amennyit az idõjárás megkövetelne. Azaz, ha tudásunk és repülõeszközünk biztonsága nem felel meg a körülményeknek, ne repüljünk. Bár a ma motorozásra használt reflex profilos ernyõk jelentõsen kitolták a „repülhetõ idõ” határait, továbbra is igaz marad az alapvetés: a repülés célja az örömszerzés, nem pedig életünk kockáztatása.

Szöveg: Berkes Zsolt
Képek: Franck Lechenet


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.19 msodperc