Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Vitorlázó

Szerelem elsõ látásra - Lambada


A motoros könnyû sportrepülés ULA2 ágazata az aerodinamikai úton kormányzott UL-ek, a botkormányosok. Ezek a kicsi és könnyû repülõgépek messzirõl nézve sokáig nem nagyon különböztek a segédmotoros siklórepülõktõl, a motoros sárkányoktól. Közelebbrõl már feltûnt, hogy a kormányzás módja azért más. Azután szerkezetükben is kezdtek eltérni. Lassan „újból feltaláltuk a repülõgépet”, már csak az volt a kérdés, hogy a segédmotoros vitorlázó vagy mini túramotoros kategóriába lesznek-e sorolva. Nagy sajnálatomra a világ némi tétovázás után az utóbbi irányba indult.

Itthon a „tétovázás” jegyében Percz Feri bácsi építette az elsõ kompozit segédmotoros kis vitorlázógépet, a „Kolibri-2” típust, aminek a kétszemélyes változata lett azután a „Kolibri-3”. Mivel eredetileg magam is vitorlázórepülõ voltam, mielõtt elcsábítottak az UL-ek, természetes, hogy mindkét típussal sokat vitorláztam. A Kolibrik az 1:17 körüli siklószámukkal hasonló vitorlázó élményeket biztosítottak, mint a „Lepke”, „Vöcsök”, Szellõ”, „Pilis” vitorlázógépek. Azután az inkább mini túramotoros gépekhez hasonlító UL-ekkel már nem volt érdemes megállni termikelni, pedig továbbra is minden kumulusz alatt ott lógtak a teli benzines kannák. Ha itt Kecskemét környékén motoros gépet láttak termikben forgolódni, mindjárt tudták, hogy az csak én lehetek. A „Kolibrik” után tervezett és épített gépem, a „Vércse” is jól vitorlázik. Kalocsa vonalából jöttem vele haza Ballószögre álló motorral, igaz, kényszerûségbõl – elment az olajnyomásom, és leállítottam a motort –, de igencsak vizes trikóban. Szóval a vitorlázó lelkem mindig is vágyakozott a felhõk közé, és a „hangos és büdös” motorokat csak kényszerûségbõl viseltem el. És ekkor láttam meg a „Lambadát”. Hát ez szerelem lett az elsõ látásra. Azonnal tudtam, hogy nekem kell egy ilyen, csak akkor még azt nem tudtam, mibõl. Elõször Németh Zolinak javasoltam, hogy Lambadát vegyen az eladott „motor-Falke” helyett, majd Szalai Péter barátom is belátta, hogy ez a neki megfelelõ repülõ. Azután végre harmadiknak nekem is összejött. Ultra-könnyû repülõ, rövid szárnnyal kiváló, gyors kis túragép, a hosszú szárnyvéggel pedig álló motorral 1:30 a siklószáma. Minimális merülése 1 m/s. UL, ha kell, túragép, és ha az idõjárás kegyes, vitorlázógép, méghozzá segédmotoros, vagyis nem kell egy egész kis csapat a repüléshez. Csak kitolom a hangárból, felszállok, megkeresem az elsõ termiket, leállítom a motort, a légcsavart „vitorlába” állítom, és már mehetek is a felhõk közé. Eddig a leghosszabb vitorlázó útvonalam Ballószög–Hajdúszoboszló (155 km) volt. 150 méteren fogtam az elsõ termiket, és kényelmesen 800 méter magasan érkeztem meg a hajdúszoboszlói repülõ-tér fölé. Bár késõ délután indultam csak vissza, hazafelé is sikerült vitorlázva jönnöm. Még most õsszel, október elején az egyik legutolsó szép õszi napon is sikerült Szentkirályszabadjáról álló motorral hazajönnöm Ballószögre. Egy „Piráthoz” tudnám legjobban hasonlítani. Nem egy „rohanó” típus, de aki ráér és szeret repülni, vitorlázni, annak a legjobb megoldás. A világ már ismeri, ideje, hogy a magyar pilóták is felfigyeljenek rá. Biztos vagyok benne, hogy egyelõre háromgépes kis csapatunk hamarosan gyarapodik...
További képek és adatok a www.urbanair.cz címen.
Szalay Péter

Már az elsõ alkalommal beleszerettem a gépbe, mert gyönyörûnek tartom. De így van vele szinte mindenki, aki repült már vele. A gép igazi kezes bárány. Háromféle szárnyvéggel kínálja a gyártó, hosszú szárnyvéggel 15 méteres fesztávja van, és figyelemre méltó 30-as siklószáma, természetesen leállított motorral és késbe fordított légcsavarral. A gépbe való beszállás inkább „behajtogatás” ugyan, de megszokás kérdése. Ha már beültél, igazán kényelmes még két személynek is. 100 lóerõs motorja vitorlázók vontatására is alkalmassá teszi, ami már a gyakorlatban is bizonyítást nyert.
Minimális sebessége 65 km/óra alatti, melyet minden kezdõ pilóta kipróbálhat, mert ennél a sebességnél csak simán liftezik a gép minden dugóhúzó hajlam nélkül.
Maximális sebesség (VNE) 200 km/óra.
Utazósebesség 140–160 km/óra.
A 150 km/óra sebességet 4100–4200 fordulat/percen hozza.
A kormányerõk, pedálerõk harmonikusak és könnyûek. Fordulékonysága szûk, majdnem vitorlázós. Vállszárnyának és rövid orrkiképzésének köszönhetõen a kilátás fenomenális.
Mit mondhatnék, végre megtaláltam az igazi repülõmet!



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.06 msodperc