Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Vitorlázó

Szerelem első látásra - Lambada


A motoros könnyű sportrepülés ULA2 ágazata az aerodinamikai úton kormányzott UL-ek, a botkormányosok. Ezek a kicsi és könnyű repülőgépek messziről nézve sokáig nem nagyon különböztek a segédmotoros siklórepülőktől, a motoros sárkányoktól. Közelebbről már feltűnt, hogy a kormányzás módja azért más. Azután szerkezetükben is kezdtek eltérni. Lassan „újból feltaláltuk a repülőgépet”, már csak az volt a kérdés, hogy a segédmotoros vitorlázó vagy mini túramotoros kategóriába lesznek-e sorolva. Nagy sajnálatomra a világ némi tétovázás után az utóbbi irányba indult.

Itthon a „tétovázás” jegyében Percz Feri bácsi építette az első kompozit segédmotoros kis vitorlázógépet, a „Kolibri-2” típust, aminek a kétszemélyes változata lett azután a „Kolibri-3”. Mivel eredetileg magam is vitorlázórepülő voltam, mielőtt elcsábítottak az UL-ek, természetes, hogy mindkét típussal sokat vitorláztam. A Kolibrik az 1:17 körüli siklószámukkal hasonló vitorlázó élményeket biztosítottak, mint a „Lepke”, „Vöcsök”, Szellő”, „Pilis” vitorlázógépek. Azután az inkább mini túramotoros gépekhez hasonlító UL-ekkel már nem volt érdemes megállni termikelni, pedig továbbra is minden kumulusz alatt ott lógtak a teli benzines kannák. Ha itt Kecskemét környékén motoros gépet láttak termikben forgolódni, mindjárt tudták, hogy az csak én lehetek. A „Kolibrik” után tervezett és épített gépem, a „Vércse” is jól vitorlázik. Kalocsa vonalából jöttem vele haza Ballószögre álló motorral, igaz, kényszerűségből – elment az olajnyomásom, és leállítottam a motort –, de igencsak vizes trikóban. Szóval a vitorlázó lelkem mindig is vágyakozott a felhők közé, és a „hangos és büdös” motorokat csak kényszerűségből viseltem el. És ekkor láttam meg a „Lambadát”. Hát ez szerelem lett az első látásra. Azonnal tudtam, hogy nekem kell egy ilyen, csak akkor még azt nem tudtam, miből. Először Németh Zolinak javasoltam, hogy Lambadát vegyen az eladott „motor-Falke” helyett, majd Szalai Péter barátom is belátta, hogy ez a neki megfelelő repülő. Azután végre harmadiknak nekem is összejött. Ultra-könnyű repülő, rövid szárnnyal kiváló, gyors kis túragép, a hosszú szárnyvéggel pedig álló motorral 1:30 a siklószáma. Minimális merülése 1 m/s. UL, ha kell, túragép, és ha az időjárás kegyes, vitorlázógép, méghozzá segédmotoros, vagyis nem kell egy egész kis csapat a repüléshez. Csak kitolom a hangárból, felszállok, megkeresem az első termiket, leállítom a motort, a légcsavart „vitorlába” állítom, és már mehetek is a felhők közé. Eddig a leghosszabb vitorlázó útvonalam Ballószög–Hajdúszoboszló (155 km) volt. 150 méteren fogtam az első termiket, és kényelmesen 800 méter magasan érkeztem meg a hajdúszoboszlói repülő-tér fölé. Bár késő délután indultam csak vissza, hazafelé is sikerült vitorlázva jönnöm. Még most ősszel, október elején az egyik legutolsó szép őszi napon is sikerült Szentkirályszabadjáról álló motorral hazajönnöm Ballószögre. Egy „Piráthoz” tudnám legjobban hasonlítani. Nem egy „rohanó” típus, de aki ráér és szeret repülni, vitorlázni, annak a legjobb megoldás. A világ már ismeri, ideje, hogy a magyar pilóták is felfigyeljenek rá. Biztos vagyok benne, hogy egyelőre háromgépes kis csapatunk hamarosan gyarapodik...
További képek és adatok a www.urbanair.cz címen.
Szalay Péter

Már az első alkalommal beleszerettem a gépbe, mert gyönyörűnek tartom. De így van vele szinte mindenki, aki repült már vele. A gép igazi kezes bárány. Háromféle szárnyvéggel kínálja a gyártó, hosszú szárnyvéggel 15 méteres fesztávja van, és figyelemre méltó 30-as siklószáma, természetesen leállított motorral és késbe fordított légcsavarral. A gépbe való beszállás inkább „behajtogatás” ugyan, de megszokás kérdése. Ha már beültél, igazán kényelmes még két személynek is. 100 lóerős motorja vitorlázók vontatására is alkalmassá teszi, ami már a gyakorlatban is bizonyítást nyert.
Minimális sebessége 65 km/óra alatti, melyet minden kezdő pilóta kipróbálhat, mert ennél a sebességnél csak simán liftezik a gép minden dugóhúzó hajlam nélkül.
Maximális sebesség (VNE) 200 km/óra.
Utazósebesség 140–160 km/óra.
A 150 km/óra sebességet 4100–4200 fordulat/percen hozza.
A kormányerők, pedálerők harmonikusak és könnyűek. Fordulékonysága szűk, majdnem vitorlázós. Vállszárnyának és rövid orrkiképzésének köszönhetően a kilátás fenomenális.
Mit mondhatnék, végre megtaláltam az igazi repülőmet!



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.06 másodperc