Tréner
madárka - a szakágvezető
szemével
A szerelmem ez a típus - mondta egyszer
egy tapasztalt pilóta, aki negyedszázados pályafutása
alatt nagyjából 800 órát "követett
el"
Trénerrel. A legenda szerint rendkívül
harmonikus, ugyanakkor igényes repülőgép,
többen egyenesen Tréner-érzésből beszélnek.
Tóth Ferencet - bár
munkája inkább a Cessnához
és a Smelákhoz köti - szintén gyengéd
szálak fűzik a típushoz. A Horizont motoros
szakágának vezetője, vitorlázó
műrepülő
világbajnok az Aeromagazin olvasóival
is megosztotta tapasztalatait.
- Az 526-os Tréner volt az első motoros repülőgép,
amelyet megismertem: 1997-ben ezzel
szereztem
meg a motoros-szakszolgálati engedélyt,
és az első mindig emlékezetes marad. Így
volna ez akkor is, ha a Tréner egy rossz konstrukció
lenne - de
mivel erről szó sincs, a mai
napig kedves számomra. Második motoros típusom
a Cessna volt - kis túlzással csak rátettem
a gázt, aztán levettem -
mondja Feri.
A típust repülő pilóták szerint
a Tréner érzékeny a kormányokra, következésképpen kényesebb reptechnikát "vár
el", aminek más
típusokon is hasznát vehetik. Pontosságra nevel többek között
a fordulók vagy a magasság- és az iránytartás tekintetében. Feri szintén igényes
gépnek tartja a Trénert:
- Fürge repülőgép, érzékeny csűrővel és magasságival,
behúzható futókkal, farokfutós elrendezéssel.
Ez a kombináció nem
teszi lehetővé, hogy
a pilóta letegezze a repülőt. Egy pillanatig sem
"lustálkodhat", ki kell szolgálnia a gépet.
A Tréner - az adott feladattól
függően - igen
széles körben felhasználható.
- Évekig ezzel a típussal - közelebbről a HASAU-
val, azaz a Uniformmal - húztuk fel a
vitorlázó
műrepülő válogatott keret Swiftjét -
folytatja a szakágvezető. - Később a HA-SAM,
vagyis a Mike is besegített a vontatásba. Véleményem
szerint ez
utóbbi a legjobb a jelenleg
repülő Trénerek között. Kulturáltan "megcsinált"
gép, van benne például rádió és fejhallgató - aki
nem kifejezetten
ehhez szokott, tudja értékelni.
Most egy 726-ossal vontatunk - végül is nem
hanyagoltuk el a Tréner-családot.
A sárkány
kialakításából adódóan
az 526-os műrepülhető. Alapvetően pozitív figurák - úgymint bukfenc, leborítás,
orsó, legyező - végrehajtására alkalmas, a
negatívokat nem igazán "szereti".
Persze, aki igényli, a dobott figurákat is megkaphatja mondjuk a Foxszal. A
Private Pilot Licence-kiképzésnél
is célszerű Trénerrel gyakorolni a dugóhúzót
vagy különböző extrém helyzeteket, mint például a fordulóból való durva lebillenés.
Feri valamikori
"megműrepültetett" utasai közül
többen növendékként tértek vissza a Horizonthoz,
ma már maguk is aktív pilóták. A szándék nyilván
eleve megvolt
bennük - elméleti síkon már
"megindulhattak a lejtőn" -, és mivel csak nem
sikerült elvenni a kedvüket a repüléstől, olyan
nagyon rossz
tapasztalatuk nem lehetett sem a
pilótát, sem a típust illetően.
A Horizont Aero repülőiskola és a Vamp-air
Repülő Klub együttműködésének
köszönhetően
a Tréner hozzáférhető típussá vált az igényes
pilóták és a jövőbeli műrepülők számára egyaránt.
A pilóta Tóth Ferenc vagy Tóth Géza -
akik nem
rokonok ugyan, de van közük egymáshoz: annak
idején Géza volt Feri oktatója teljesítményvitorlázó-
műfajban.