Az immár 27. kiadását megért blois-i kiállítás folyamatosan, biztosan növekvõ látogatottsága bizonyítja, ez a rendezvény minden kétséget kizáróan még mindig él és virul. Rég elmúltak már azok az idõk, amikor az elsõ, gyalogsárkányos pilóták részvételével tartott összejövetelen a magasba emelkedés egyetlen eszköze a csörlõ volt. A több mint 100 kiállítóval az ultrakönnyû repülés minden területét lefedõ találkozó kétségtelenül a legnagyobb ilyen rendezvénnyé nõtte ki magát Európában, sõt talán a világon is, ha figyelembe vesszük az USA-beli testvérmozgalom öszszeomlását a Light Sport Aircraft- szabályozás megjelenése óta.
Nemcsak a kiállítók jelentek meg nagy számban, de a közönség is. A szervezõk nyilvántartása szerint több mint 550 ultrakönnyû gép érkezett látogatóba a 200 feletti számú kiállítotthoz, s ehhez még hozzá kell tennünk a több mint 120 motoros ernyõt és majdnem 150 polgári kisgépet is. Ha azokat is figyelembe veszszük, akik szándékosan vagy hanyagságból nem ellenõrzött módon landoltak a helyszínen, túlzás nélkül állítható, hogy bizonyára megvolt az 1000 légi jármû. Ami a nagyrészt szakértõi, „bennfentes” törzsközönséget illeti, 7000 fizetõ látogató jött el a két nap alatt.Az idõjárás idén igazán elkényeztette a résztvevõket. Egy héttel az esemény elõtt még tócsák lepték a pályát és a kiállítói területet, ám péntek délutánra felszáradt a terep, és szép zöld fû fogadta az elsõ földet érõ gépeket. Egész hétvégén kitartott az enyhe szellõ, a kellemesen mérsékelt hõmérséklet és a nagyszerû fényviszonyok.
Idén az étkeztetést egy, a Tour de France alkalmából felfedezett vállalkozó biztosította, sikeresen. Már csak az eddigi gyakorlat kialakította berögzõdéseket kell majd megváltoztatnia, ha nyereségessé akarja tenni a tevékenységét. Szokás szerint ugyanis szombat este szinte az összes kiállító eszem-iszomra hívja vendégeit a saját standján, így aztán a szemfüles potyázók minden vidék gasztronómiai specialitásait megkóstolhatják.
Ami a légi forgalom irányítását illeti, Blois példaként szolgálhat a rádiózáshoz foggal-körömmel ragaszkodók számára. Én a magam részérõl itt nagyobb biztonságban érzem magam, mint egyes Párizs környéki reptereken, ahol a kötelezõ rádióforgalmazás a fõ veszélyeztetõ tényezõ, de hagyjuk... A témára visszatérve, a szervezés egyetlen gyenge pontja a motoros ernyõs repülés volt. A hátimotoros pilótáknak fenntartott zóna elméletileg lehetõvé tette volna, hogy kellõképpen kihasználják a különösen repülésre csábító idõjárást. Ugyanakkor a forgalom gyorsítása érdekében a 20-as pályáról felszálló „klasszikus” géposztályoknak fenntartott idõsávokban tilos volt repülniük. Ez a jó szándékú elõvigyázatosság sajnálatos módon igencsak korlátozta az ernyõsök szabadságát, ami annál inkább fájdalmasan érintette õket, mivel a kivételesen ideális körülményeknek köszönhetõen akár három napig folyamatosan repülhettek volna! A szervezõkben sajnos túl késõn tudatosult a melléfogás, változtatni már nem volt mód, csak reménykedhetünk, hogy jövõre kiköszörülik a csorbát, és az idõjárás legalább ennyire kegyes lesz.
Természetesen nem számolhatunk be részletesen a kiállítás minden momentumáról, a csúcspont azonban minden bizonnyal az olasz „Pioneer Team” bemutatója volt, akik négy csodásan feldíszített és füstöt eregetõ Pioneer 300 Hawk kötelékrepülésével színesítették Blois egét.
Bár a bemutatott figurák közt jócskán volt Franciaországban tiltottnak minõsülõ is, a demonstráció elkápráztatta a közönséget. Mindenesetre üdítõ változatosságot jelentett a „standard” bemutatókhoz képest, amelyek esetén a gyártók és szervezõk kezét (fantáziáját) sajnos megköti az egyre szõrszálhasogatóbb és szigorúbb hatóság jelenléte.
Köszönet tehát olasz barátainknak ezért a remek mutatványért, amellyel azt is bebizonyították, hogy a blois-i rendezvény vonzereje még tovább is növelhetõ.
Jöjjenek az idei szalon számunkra legérdekesebb újdonságai – képekben.
Szöveg: Philippe Tisserant, Vol Moteur
Fordította: Kádár Andrea
Fordította: Kádár Andrea
A tavalyi Blois után valahogy nem volt kedvünk az idén is kimenni.
Elnézést...
Philippe Tisserant és a Vol Moteur jóvoltából azért csak van itt egy kis ízelítõ, még ha nem is feltétlenül objektív. Az elõzõ évek Blois-ba zarándoklásait lásd itt:
2003
2004
2005
2006
A dél-afrikai Rainbow Aircraft által gyártott Cheetah gépeket a belga Travair importálja Európába. A fejlesztések során a Skyrangerrel való rokonság jelei egyre halványulnak. | A Hirth motorokat nagyon aktívan képviselõ Air Green mutatta be ezt az eredeti prototípust. A meghajlított acélcsöveket védõgázas hegesztéssel rögzítik. Csomagtartóként zsák jár hozzá. | |
Az ukrán K 10 „Swift” elsõ fellépése Franciaországban. Forgalmazója az Aerogallia Valenciennes-ben. Fémszárny, csõvázas sárkányszerkezet, kompozitburkolat. Jól kitalált konstrukció, és fõként, behajtható szárnyak! |
A DTA is áttér a HKS 700-ra ezzel a tiszta fekete, könnyû Combóval. | Az Air Création kihozta a Tanarg ultracsendes, Rotax 912 S motorral szerelt változatát, az új, 13 m2-es iXess szárnnyal. |
Íme a Fly Products Eco 2 kétüléses (?) trájkja | Természetesen a Luciole is megjelent, a tesztelés folyamatban. A tervdokumentáció elkészülését 2008-ra várhatjuk, de inkább az év vége felé... türelem! |
A Girabet II ideális oktatógép lehet vonzó árának és az oktatásra különösen alkalmas, egymás mellett elhelyezett üléseinek köszönhetõen. | Chip Erwin, a Czech Airworks feje, aki eddig Zenair CH 701 és 601-eseket gyártott, bemutatja az USA-ban regisztrált Sportcruiser LSA-t. Ha életbe lép az 1000 kg alatti repülõgépekre vonatkozó új európai szabályozás, hamarosan Franciaországban is találkozhatunk vele. |
A Tecnam importõre, az Air Import 01 kibõvítette vevõkörét a kisgépes klubokkal, mióta kétüléseseinek VLA certifikált változatait is forgalomba hozta. A képen a P 2002 Sierra ultrakönnyû verziója. | Az APAME villanymotoros sárkánya a megjelenését tekintve még inkább félkésznek tûnik. Mindenesetre 20 percet repült Li-Poly akkumulátorokkal és 15 lóerõs motorral. |