HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Interj√ļ Michel Touitouval


Az al√°bbi sz√∂veg egy, a Mad√°rtoll sz√°m√°ra 2000-ben k√©sz√ľlt interj√ļ r√∂vid√≠tett, enyh√©n √°tstiliz√°lt v√°ltozata. Michel az√≥ta sz√°mos nemzetk√∂zi versenyen √∂regb√≠tette h√≠rnev√©t, t√∂bbek k√∂z√∂tt Eur√≥pa- √©s francia bajnok lett l√°br√≥l indul√≥ tandem kateg√≥ri√°ban Simonini motoros Parapowerrel.

D√ļsgazdag z√∂lds√©g-nagykeresked√Ķ „t√©kozl√≥ fia”-k√©nt kezdte p√°lyafut√°s√°t. Kezdett√Ķl fogva a „minden a p√©nz” √©rt√©krendszer tagad√°sa jellemezte, naivan balos √©rtelmis√©giv√© forrta ki mag√°t, √©lete √©rtelm√©t a szem√©lyes szabads√°g korl√°tlan meg√©l√©s√©ben tal√°lta meg. Ennek legkifinomultabb form√°ja sz√°m√°ra az√≥ta is a rep√ľl√©s.

M.: Hogyan ker√ľlt a h√°tadra motor?
Michel: El√Ķtte alpinista voltam. Sikl√≥erny√Ķzni az√©rt kezdtem el, hogy a hegycs√ļcsokr√≥l hamarabb visszajussak a v√∂lgybe. N√©h√°ny 7000 m f√∂l√∂tti cs√ļcsr√≥l al√°siklottam √≠gy, majd az a cimbor√°m, akivel egy√ľtt m√°sztunk, a motoros s√°rk√°nyrep√ľl√©st is megismertette velem. Egykett√Ķre oktat√≥ lett bel√Ķlem. Fel is hagytam minden m√°s, „norm√°lisnak” nevezhet√Ķ tev√©kenys√©ggel, az√≥ta is ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√©ssel keresem a kenyerem.
M.: Milyen √©rz√©s h√°timotorral z√∂r√∂gni annak, aki a sikl√≥erny√Ķz√©s csendj√©hez szokott?
Michel: Ez egy m√°s vil√°g. Lehet√Ķs√©geiben is. Sikl√≥erny√Ķvel az id√Ķj√°r√°s rabja vagy. Ha nem megfelel√Ķek a k√∂r√ľlm√©nyek, csak lesikl√°sra, franci√°san „plouff”-ra lehet sz√°m√≠tani, ha pedig van „id√Ķj√°r√°s”, akkor vagy egy lejt√Ķ felett kolb√°szolsz, vagy a termikeket tekergeted, de rep√ľl√©sed minden esetben az id√Ķj√°r√°s fogs√°g√°ban t√∂rt√©nik. Ehhez nekem m√°r nincs t√ľrelmem.
M.: A szabad sz√°rnyal√°s √©rz√©se nem k√°rosodik, nem rontja meg a h√°tadon berreg√Ķ ketyere?
Michel: Persze, hogy nem ugyanaz az √©rz√©s. De nem is azt kell keresni benne. A legt√∂bb sikl√≥erny√Ķsnek az okoz csal√≥d√°st, hogy a sikl√≥erny√Ķz√©st akarja √ļjra felfedezni, motorral a h√°t√°n. Ez balgas√°g. K√©pzeld el, hogy a ker√©kp√°roz√°s a hobbid. Azt√°n veszel egy motorker√©kp√°rt, √©s √ļgy akarod haszn√°lni, mint a biciklit. Ped√°lt szerelsz r√°, hogy taposhasd, a hegytet√Ķre √©rve pedig kikapcsolod, hogy motor n√©lk√ľl gurulhass al√°. A motorker√©kp√°rt sem erre tal√°lt√°k ki, a h√°timotor sem sikl√≥erny√Ķs kieg√©sz√≠t√Ķ. Utazni, kir√°ndulni, k√∂zlekedni lehet vele a leveg√Ķben. Azok, akik a h√°timotort kritiz√°lj√°k, nem j√≥l, nem c√©lj√°nak megfelel√Ķen haszn√°lj√°k.
M.: Konkr√©tan, a folyamat hogyan zajlott le? Hogy lett a sikl√≥erny√Ķsb√Ķl h√°timotoros?
Michel: Egy alpesi rep√ľl√©s alkalm√°val √∂szszefutottam Didier Eyminnel, aki az Ushuaia projekten dolgozott Nicolas Hulot-val. Nagy elragadtat√°ssal mutatta nekem h√°timotoros dr√≥takad√°ly√°t. Azt azt√°n nem lehetett t√∂k√©letesnek nevezni. Lelkesed√©s√©t l√°tva m√©gis kedvet kaptam hozz√°. 1992-ben m√°r siker√ľlt megnyernem az els√Ķ francia nemzeti PPG- bajnoks√°got.
M.: H√°ny rep√ľlt √≥r√°d lehetett akkoriban?
Michel: √ögy negyven. Sokat rep√ľltem kor√°bban sikl√≥erny√Ķvel, √©s m√©g t√∂bbet motoros s√°rk√°nnyal, a kett√Ķ szint√©zis√©b√Ķl √≥ri√°si el√Ķnyt tudtam magamnak kov√°csolni a t√∂bbi versenyz√Ķh√∂z k√©pest.
M.: Utána eredményekben gazdag évek következtek... Mondanál néhány számot?
Michel: T√∂bbsz√∂r voltam eur√≥pai szinten m√°sodik, nemegyszer francia ez√ľst√©rmes, az els√Ķ vil√°gbajnoks√°gon harmadik lettem, egy√©bk√©nt minden versenyben az els√Ķ t√≠z k√∂z√∂tt voltam. A versenyz√©s egy√©bk√©nt soha nem √©rdekelt igaz√°n, soha nem k√©sz√ľltem, ugyanazzal a c√°jggal versenyeztem, mint amelyikkel azel√Ķtt val√≥ nap m√©g oktattam, edz√©st nem tartottam, val√≥sz√≠n√Ľleg ez hi√°nyzott. De √©n az√©rt versenyeztem, hogy rep√ľlhessek, √©s nem ford√≠tva.
M.: A nappalid falain l√°that√≥ k√©pek nem anynyira a versenyekre, mint az egzotikus t√°jakon tett t√ļr√°kra eml√©keztetnek. Ezekrõl mondan√°l valamit?
Michel: Az els√Ķ nagy „raid”-et Thaif√∂ldre szerveztem. M√©g 1993-ban. 14 h√°timotoros cimbor√°val. A rep√ľl√©si enged√©lyek beszerz√©se √©s az √ļtvonalak megtervez√©se volt a nagy feladat. Ennek √©rdek√©ben f√©l √©vvel azel√Ķtt odautaztam, √©s elkezdtem ostromolni a hat√≥s√°gokat. Siker√ľlt meggy√Ķzni √Ķket, az√≥ta Thaif√∂ld val√≥s√°gos h√°timotoros paradicsom lett.
M.: Amikor egy t√°voli orsz√°gba m√©sz rep√ľlni, el√Ķtte mindig kitaposod a rep√ľl√©si enged√©lyek r√∂g√∂s √∂sv√©nyeit, vagy van √ļgy, hogy csak odam√©sz, √©s „l√°ssuk, mi lesz bel√Ķle” alapon rep√ľlsz egyet?
Michel: Thaif√∂ld eset√©ben ez ki volt z√°rva. Ott kv√°zi katonai diktat√ļra volt, es√©ly√ľnk nem lett volna kimagyar√°zni magunkat. K√©mked√©s√©rt alighanem b√∂rt√∂nbe ker√ľl√ľnk, √©s ez m√©g a jobbik eset. Bevallom, ma m√°r ink√°bb azok az orsz√°gok cs√°b√≠tanak, ahol nincs sz√ľks√©g semmif√©le enged√©lyre. Nincsenek is olyan messze, √©s van l√°tnival√≥ ezekben is b√Ķven. Ilyen mondjuk T√∂r√∂korsz√°g vagy Tun√©zia.
M.: Merre jártál még?
Michel: Többször voltam a törököknél, Algériában, Marokkóban (ezekben aztán minden engedélyhez kötött). Az USA-ban, Mexikóban, Fekete-Afrikában, és persze az öreg kontinens minden országában.
M.: A másik tevékenységed a kiképzés. Tudod még követni, hogy hány hátimotoros növendéked volt?
Michel: T√∂bb mint k√©tsz√°z n√∂vend√©knek a kik√©pz√©se j√°rt sikerrel, nekik nemcsak szaksz√≥t adtam, hanem tud√°st √©s biztons√°got is. √Ėszszess√©g√©ben j√≥val t√∂bb mint hatsz√°z embert eljuttattam od√°ig, hogy egyed√ľl rep√ľltek, √©s meg√≠zlelhett√©k a h√°timotoros rep√ľl√©s √©lm√©ny√©t. Ezekb√Ķl sokan megel√©gedtek ennyivel, m√°sok megijedtek √©s lemondtak a folytat√°sr√≥l, de legt√∂bbj√ľk el√Ķbb-ut√≥bb visszaj√∂n √©s folytatja. √Čs ezenfel√ľl ott vannak a s√°rk√°nyos, sikl√≥ernyõs, motoros kisg√©pes haverok, ismer√Ķs√∂k, akiknek a h√°timotoros √°tk√©pz√©s√©t nem is sz√°molom.
M.: Kiképzéssel kapcsolatos elveid?
Michel: Ig√©nyess√©g. Semmi lazas√°g. K√Ķkem√©ny vagyok. A placcom is technik√°sabb az √°tlagn√°l, √≠gy nemcsak az ide√°lis felt√©telek k√∂z√∂tt v√©grehajthat√≥ minim√°lis dolgokat tan√≠tom, hanem a komplik√°lt helyzetekben, turbulens levegõben, sõt rotorban t√∂rt√©nõ fel-le sz√°ll√°st is gyakoroltatom. Elvem az, hogy t√Ķlem √ļgy t√°vozik a n√∂vend√©k, hogy √∂n√°ll√≥ m√≥don legyen k√©pes rep√ľlni. Egyed√ľl k√©pes kell hogy legyen megtal√°lni a megfelelõ fel-le sz√°ll√≥helyet, eld√∂nteni, hogy a k√∂r√ľlm√©nyek alkalmasak-e a rep√ľl√©sre, adott esetben le kell tudjon mondani a rep√ľl√©sr√Ķl, vagy teljes biztons√°gban v√©gre kell tudja hajtani a megtervezett feladatot, √©s f√∂ldet kell tudjon √©rni, akkor √©s ott, ahol √Ķ akarja. Mindezt minden k√ľls√Ķ seg√≠ts√©g n√©lk√ľl.
M.: Hogy √≠t√©led meg ennek a sport√°gnak a fejl√Ķd√©s√©t, j√∂v√Ķj√©t?
Michel: Nem igaz√°n lehet fejl√Ķd√©sr√Ķl besz√©lni. El√Ķsz√∂r is, ez egy l√©gi tev√©kenys√©g. Az emberek t√∂bb mint √∂tven sz√°zal√©ka nem alkalmas r√°. A marad√©k √∂tvenb√Ķl tal√°n csak h√ļsz sz√°zal√©kra tehetõ azoknak a sz√°ma, akik v√°gy√≥dnak rep√ľlni, ezeknek j√≥, ha a fele r√°sz√°nja mag√°t, hogy kipr√≥b√°lja egy√°ltal√°n. Ez a sport nem k√≠v√°n √°tlagon fel√ľli k√©pess√©geket, beszerz√©s √©s fenntart√°s szintj√©n nem v√©szesebb, mint egy als√≥-k√∂z√©p kateg√≥ri√°s motorker√©kp√°r. De nincs megfelel√Ķ marketingje, sem √©rdekv√©delmi egyes√ľlete. Ma minden sport√°g arr√≥l sz√≥l, hogy valamilyen term√©ket (term√©keket) r√° kell varrni a fogyaszt√≥ra, √©s ennek √©rdek√©ben az ipar nem riad vissza semmilyen propagand√°t√≥l. Mi ilyen √©rtelemben nem vagyunk el√©g akt√≠vak, de nem is lehet√ľnk, mert addig, am√≠g mountain bike-kal vagy jetskivel b√°rkinek nagyot lehet esni b√ľntetlen, n√°lunk a kis baki is lehet v√©gzetes. √ćgy azt√°n erk√∂lcsi, etikai megfontol√°sb√≥l nem is volna v√°llalhat√≥ az igazi, v√©ressz√°j√ļ propaganda.
M.: Mivel fejezz√ľk be?
Michel: Nem sz√ľks√©ges a vil√°g t√ļls√≥ v√©g√©re elmenni, hogy mes√©s √©lm√©nyekben r√©szes√ľlj. Tan√°csom az minden rep√ľl√Ķsnek, legyen erny√Ķs vagy s√°rk√°nyos, ha motorja van, haszn√°lja kir√°ndul√°sra, utaz√°sra, fedezze fel a vil√°got maga k√∂r√ľl, √©s mag√°t benne.


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotorMotoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.19 mŠsodperc