HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Motoros s√°rk√°ny

TREK HKS iXess 13


√ögy t√Ľnik, itt a visszat√©r√©s az el√©rhet√Ķbb motoros s√°rk√°nyos alternat√≠v√°khoz. Az Air Cr√©ation els√Ķ l√©p√©se ez √ľgyben a HKS motorral szerelt Trek a sokak √°ltal r√©g√≥ta v√°rt, √ļj iXess 13 sz√°rnnyal. Kis sz√°rny, kis motor, kis tr√°jk, alacsony √°r √©s j√≥ teljes√≠tm√©ny… j√≥ nyomon vagyunk!

Az angol Quik p√©ld√°j√°n felbuzdulva az Air Cr√©ation c√©lkit√Ľz√©se a sz√°rnyfel√ľlet √©s a feszt√°v cs√∂kkent√©se volt, a minim√°lis sebess√©g meg√Ķrz√©se mellett. A sz√°rnyhoz az iXess 15 szerkezete szolg√°lt kiindul√≥pontk√©nt, lecs√∂kkentett feszt√°vval √©s m√≥dos√≠tott profillal, mindemellett az eredm√©ny csak k√©t kil√≥val lett kevesebb. B√°r a Trek felsz√°ll√≥t√∂mege a megfelel√Ķ emelked√©s biztos√≠t√°sa √©rdek√©ben 400 kg-ra korl√°tozott, az iXess 13 450 kg-ig hiteles√≠tett, √≠gy a Tanarg k√ľl√∂nb√∂z√Ķ verzi√≥ihoz is haszn√°lhat√≥.
A tr√°jk egy HKS motorral szerelt √©s el√∂l burkolattal ell√°tott GTE. Szerkezet√©ben a legfontosabb v√°ltoztat√°sok a h√°ts√≥ fut√≥t √©rintik, melynek sok elem√©t a Tanargt√≥l vett√©k √°t. B√°r alacsonyabbnak t√Ľnik, de val√≥j√°ban csak a nyomt√°v n√Ķtt meg, ez√°ltal javult a talajon val√≥ stabilit√°s oldalsz√©l eset√©n, illetve traverz√°lva t√∂rt√©n√Ķ f√∂ldet √©r√©skor.
A legend√°san kis fogyaszt√°s√ļ HKS motornak csak k√©t hib√°j√°t szokt√°k felr√≥ni, a porlaszt√≥ hamar leamortiz√°l√≥d√≥ r√∂gz√≠t√©seit √©s az ezzel is √∂sszef√ľgg√Ķ, alapj√°raton jelentkez√Ķ viszonylag er√Ķs vibr√°ci√≥t. A motor most kieg√©sz√≠t√Ķ porlaszt√≥r√∂gz√≠t√Ķ elemeket kapott, melyek rem√©lhet√Ķen megoldj√°k ezt a probl√©m√°t. A 60 literes √ľzemanyagtart√°ly √©s az alig 10 literes √≥r√°nk√©nti fogyaszt√°s sz√©lcsendben, 100 km/h utaz√≥sebess√©g mellett 600 km auton√≥mi√°t biztos√≠t a Trek sz√°m√°ra.
A motor melegen √©s hidegen is p√∂ccre indul, a k√ľl√∂nbs√©g csak annyi, hogy a m√°sodik esetben r√° kell nyomni a sz√≠vat√≥t, majd id√Ķben visszah√ļzni. Meleg√≠t√©s alatt jelent√Ķs vibr√°ci√≥t tapasztalok, de egy kis g√°zzal r√°seg√≠tve, a 2500–2800 ford./perc fordulatsz√°m-tartom√°nyt elhagyva ez megsz√Ľnik. A gurul√°s kellemes, a fordul√≥ sugara j√≥, b√°r a Tanarg k√©nyelm√©t nem √©ri el: itt is fell√©p az Air Cr√©ation minden egy√©b g√©p√©re jellemz√Ķ „shimmy” jelens√©g, amit csak az orrfut√≥ tengely√©nek megszor√≠t√°s√°val lehetett m√©rs√©kelni. Ez term√©szetesen visszahat a lass√ļ gurul√°s pontoss√°g√°ra √©s finoms√°g√°ra.
A felsz√°ll√°shoz 65 km/h √©s 6 m√°sodperc kell teljesen kitolt trap√©zzal √©s nulla trimmel. Az optim√°lis emelked√©si sebess√©ggel – 80 km/h – √©n 4,3 m/szekundumot m√©rek, a gy√°rt√≥ 2,9 m/szekundumot ad meg teljes terhel√©s mellett, ami √°ltal√°ban elegend√Ķ is, tal√°n hegyekben, meleg id√Ķben lehet kev√©s.
A sz√°rny igen kellemesnek bizonyul. Hozza a m√°rk√°ra √°ltal√°nosan jellemz√Ķ, ors√≥z√≥ stabilit√°st √©s pontoss√°got. A kisebb feszt√°v hat√°sa √©rezhet√Ķ, a fordul√≥ba val√≥ bevitel l√©nyegesen kisebb er√Ķkifejt√©st k√≠v√°n, mint a „nagyobb testv√©r” eset√©n. Ennek k√∂sz√∂nhet√Ķen, b√°r √©rdekes m√≥don az ors√≥z√≥ sz√∂gsebess√©g nem cs√∂kkent, m√©gis gyorsabbnak √©rezni a fordul√°st.
A trap√©z el√Ķre-h√°tra mozgat√°s√°hoz sz√ľks√©ges er√Ķkifejt√©s √≠zl√©sem szerint t√∂k√©letes, a semleges helyzet mark√°nsan √©rz√©kelhet√Ķ, a lass√≠t√°shoz sz√ľks√©ges er√Ķ pedig egy√©rtelm√Ľen figyelmeztet az √°tes√©s k√∂zeledt√©re. A trap√©z kezel√©sekor csak a legv√©gs√Ķ – teljesen hasra h√ļzott – √°ll√°sban van sz√ľks√©g nagyobb er√Ķre.
A trim sebess√©gtartom√°nya 85 √©s 100 km/h k√∂z√∂tti. M√©r√©seimet mind trim n√©lk√ľl v√©gzem el, kik√ľsz√∂b√∂lend√Ķ a profil m√≥dosul√°s√°nak hat√°sait. Ilyen k√∂r√ľlm√©nyek k√∂zt a nyom√°s, h√Ķm√©rs√©klet- √©s t√∂meg√©rt√©kekkel korrig√°lva minim√°lis sebess√©gem 62 km/h, ami kiv√°l√≥nak mondhat√≥, az egyik legjobb √©rt√©k az √ļj gener√°ci√≥s s√°rk√°nyok k√∂z√∂tt. Biztosak lehet√ľnk benne, hogy a Tanarggal is 65 km/h alatti lesz: a kit√Ľz√∂tt c√©lt siker√ľlt megval√≥s√≠tani.
S√ļlyomat √©s a felf√ľggeszt√©si pont be√°ll√≠t√°s√°t figyelembe v√©ve nem jutottam el a teljes √°tes√©sig. A trap√©zt teljesen kitolva m√°r-m√°r a hat√°r√°n voltam ugyan, de a sz√°rny oldalir√°ny√ļ billeg√©se ellen√©re is tartotta mag√°t.
Ami a maxim√°lis sebess√©get illeti, a hasra h√ļzott trap√©z √©s a padl√≥g√°z nem elhanyagolhat√≥ s√ľllyed√©st eredm√©nyez. A trap√©zt kicsit kiengedve, a vari√≥t null√°n tartva 129,5 km/√≥r√°t m√©rtem minden korrekci√≥ elv√©gz√©se ut√°n, ami jobb, mint a gy√°rt√≥ √°ltal prognosztiz√°lt 125 km/h!
Alapj√°raton ketyeg√Ķ motorral a s√ľlylyed√©s 2,8 m/s 80 km/h m√Ľszer szerinti sebess√©gn√©l, az aerodinamikai hat√°sfok teh√°t nem romlott, a sikl√≥sz√°m 8 k√∂r√ľli. A lesz√°ll√°s probl√©mamentes, ha a fin√°l√©ban nem h√ļzzuk eszeveszett er√Ķvel a trap√©zt. A megfelel√Ķ sebess√©g 90 km/h k√∂r√ľli, √©s m√©g turbulens k√∂r√ľlm√©nyek k√∂zt sem √©rdemes t√ļll√©pni a 100 km/√≥r√°t, csak feleslegesen meghosszabbodna a lesz√°ll√°si √ļthossz. A k√∂nny√Ľ ors√≥z√≥k√©pess√©gnek k√∂sz√∂nhet√Ķen ilyenkor k√∂nnyebb a r√∂pp√°lya korrig√°l√°sa, mint a nagyobb sz√°rnyakn√°l.
A Trek HKS √©s az iXess 13 homog√©n egys√©get alkot, az Air Cr√©ation z√°szl√≥shaj√≥j√°val, a Tanarggal is passzol√≥ √ļj sz√°rny √∂nmag√°ban is siker. A motor t√∂bbletk√∂lts√©g√©t a megtakar√≠tott √ľzemanyag megfelel√Ķ sz√°m√ļ rep√ľlt √≥ra eset√©n kompenz√°lja. Ez a motoros s√°rk√°nyos pil√≥t√°k nagy t√∂bbs√©g√©nek ig√©nyeit t√∂k√©letesen kiel√©g√≠t√Ķ √ļj g√©p a n√©gy√ľtem√Ľ motor gazdas√°goss√°ga √©s hossz√ļ √©lettartama mellett re√°lis √°ron garant√°l j√≥ teljes√≠tm√©nyt. A HKS-re a gy√°rt√≥ √°ltal v√°llalt 800 √≥ra garancia j√≥val p√©nzt√°rcak√≠m√©l√Ķbben hangzik, mint a Rotax 582 hivatalos 300 √≥r√°ja. Term√©szetesen a sz√°ll√≠tand√≥ utasok s√ļlya, k√©nyelme √©s a poggy√°sz m√©rete tekintet√©ben n√©mi kompromisszumot kell k√∂tni, de az esetek 90%-√°ban ez nem jelent probl√©m√°t.

Szöveg: Philippe Tisserant
Képek: Vol Moteur


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Motoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.05 mŠsodperc