Úgy tûnik, itt a visszatérés az elérhetõbb motoros sárkányos alternatívákhoz. Az Air Création elsõ lépése ez ügyben a HKS motorral szerelt Trek a sokak által régóta várt, új iXess 13 szárnnyal. Kis szárny, kis motor, kis trájk, alacsony ár és jó teljesítmény… jó nyomon vagyunk!
Az angol Quik példáján felbuzdulva az Air Création célkitûzése a szárnyfelület és a fesztáv csökkentése volt, a minimális sebesség megõrzése mellett. A szárnyhoz az iXess 15 szerkezete szolgált kiindulópontként, lecsökkentett fesztávval és módosított profillal, mindemellett az eredmény csak két kilóval lett kevesebb. Bár a Trek felszállótömege a megfelelõ emelkedés biztosítása érdekében 400 kg-ra korlátozott, az iXess 13 450 kg-ig hitelesített, így a Tanarg különbözõ verzióihoz is használható.A trájk egy HKS motorral szerelt és elöl burkolattal ellátott GTE. Szerkezetében a legfontosabb változtatások a hátsó futót érintik, melynek sok elemét a Tanargtól vették át. Bár alacsonyabbnak tûnik, de valójában csak a nyomtáv nõtt meg, ezáltal javult a talajon való stabilitás oldalszél esetén, illetve traverzálva történõ földet éréskor.
A legendásan kis fogyasztású HKS motornak csak két hibáját szokták felróni, a porlasztó hamar leamortizálódó rögzítéseit és az ezzel is összefüggõ, alapjáraton jelentkezõ viszonylag erõs vibrációt. A motor most kiegészítõ porlasztórögzítõ elemeket kapott, melyek remélhetõen megoldják ezt a problémát. A 60 literes üzemanyagtartály és az alig 10 literes óránkénti fogyasztás szélcsendben, 100 km/h utazósebesség mellett 600 km autonómiát biztosít a Trek számára.
A motor melegen és hidegen is pöccre indul, a különbség csak annyi, hogy a második esetben rá kell nyomni a szívatót, majd idõben visszahúzni. Melegítés alatt jelentõs vibrációt tapasztalok, de egy kis gázzal rásegítve, a 2500–2800 ford./perc fordulatszám-tartományt elhagyva ez megszûnik. A gurulás kellemes, a forduló sugara jó, bár a Tanarg kényelmét nem éri el: itt is fellép az Air Création minden egyéb gépére jellemzõ „shimmy” jelenség, amit csak az orrfutó tengelyének megszorításával lehetett mérsékelni. Ez természetesen visszahat a lassú gurulás pontosságára és finomságára.
A felszálláshoz 65 km/h és 6 másodperc kell teljesen kitolt trapézzal és nulla trimmel. Az optimális emelkedési sebességgel – 80 km/h – én 4,3 m/szekundumot mérek, a gyártó 2,9 m/szekundumot ad meg teljes terhelés mellett, ami általában elegendõ is, talán hegyekben, meleg idõben lehet kevés.
A szárny igen kellemesnek bizonyul. Hozza a márkára általánosan jellemzõ, orsózó stabilitást és pontosságot. A kisebb fesztáv hatása érezhetõ, a fordulóba való bevitel lényegesen kisebb erõkifejtést kíván, mint a „nagyobb testvér” esetén. Ennek köszönhetõen, bár érdekes módon az orsózó szögsebesség nem csökkent, mégis gyorsabbnak érezni a fordulást.
A trapéz elõre-hátra mozgatásához szükséges erõkifejtés ízlésem szerint tökéletes, a semleges helyzet markánsan érzékelhetõ, a lassításhoz szükséges erõ pedig egyértelmûen figyelmeztet az átesés közeledtére. A trapéz kezelésekor csak a legvégsõ – teljesen hasra húzott – állásban van szükség nagyobb erõre.
A trim sebességtartománya 85 és 100 km/h közötti. Méréseimet mind trim nélkül végzem el, kiküszöbölendõ a profil módosulásának hatásait. Ilyen körülmények közt a nyomás, hõmérséklet- és tömegértékekkel korrigálva minimális sebességem 62 km/h, ami kiválónak mondható, az egyik legjobb érték az új generációs sárkányok között. Biztosak lehetünk benne, hogy a Tanarggal is 65 km/h alatti lesz: a kitûzött célt sikerült megvalósítani.
Súlyomat és a felfüggesztési pont beállítását figyelembe véve nem jutottam el a teljes átesésig. A trapézt teljesen kitolva már-már a határán voltam ugyan, de a szárny oldalirányú billegése ellenére is tartotta magát.
Ami a maximális sebességet illeti, a hasra húzott trapéz és a padlógáz nem elhanyagolható süllyedést eredményez. A trapézt kicsit kiengedve, a variót nullán tartva 129,5 km/órát mértem minden korrekció elvégzése után, ami jobb, mint a gyártó által prognosztizált 125 km/h!
Alapjáraton ketyegõ motorral a sülylyedés 2,8 m/s 80 km/h mûszer szerinti sebességnél, az aerodinamikai hatásfok tehát nem romlott, a siklószám 8 körüli. A leszállás problémamentes, ha a fináléban nem húzzuk eszeveszett erõvel a trapézt. A megfelelõ sebesség 90 km/h körüli, és még turbulens körülmények közt sem érdemes túllépni a 100 km/órát, csak feleslegesen meghosszabbodna a leszállási úthossz. A könnyû orsózóképességnek köszönhetõen ilyenkor könnyebb a röppálya korrigálása, mint a nagyobb szárnyaknál.
A Trek HKS és az iXess 13 homogén egységet alkot, az Air Création zászlóshajójával, a Tanarggal is passzoló új szárny önmagában is siker. A motor többletköltségét a megtakarított üzemanyag megfelelõ számú repült óra esetén kompenzálja. Ez a motoros sárkányos pilóták nagy többségének igényeit tökéletesen kielégítõ új gép a négyütemû motor gazdaságossága és hosszú élettartama mellett reális áron garantál jó teljesítményt. A HKS-re a gyártó által vállalt 800 óra garancia jóval pénztárcakímélõbben hangzik, mint a Rotax 582 hivatalos 300 órája. Természetesen a szállítandó utasok súlya, kényelme és a poggyász mérete tekintetében némi kompromisszumot kell kötni, de az esetek 90%-ában ez nem jelent problémát.
Szöveg: Philippe Tisserant
Képek: Vol Moteur
Képek: Vol Moteur