Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Motoros sárkány

A vulkánok, tavak, várkastélyok és a házias ízek ralija


A "Kárpátok" túra búcsúvacsoráján kaptuk a meghívást, hogy a francia nemzeti ünnep, a Július 14.-e hosszú hétvégéje alkalmával rendezett motoros sárkányos ralín tegyük tiszteletünket. Bruno Picot, a Raid Air Aventures góréja rögtön leszögezte, hogy nem a frissen megélteket "überelni" kívánó túlélõtúrára, hanem családos-baráti lötyögésre kell számítani, ahol a hangsúly a helyi jellegû gasztrokulináris élményeken lesz. Ezeket érintõlegesen már tapasztaltam fiatalabb koromban, és azt is tudtam, hogy a francia középhegység legendásan vadregényes, lakói pedig köztudomásúan tudnak és szeretnek élni.

Nem is volt nehéz Melindát rábeszélni. A kevés repülés sok ínyenckedés perspektívája és a rengeteg francia látnivaló ígérete hatott.
Úgy alakult, hogy még kedvenc Apollo iXess-emet sem kellett keresztûl-kasul furikázni Európa autópályáin, mert Shuhei Seki pilótatársunk, akivel az erdélyi túrán haverkedtünk össze, felajánlotta egyik, a Cosmosnál tárolt gépét, egy Phase II-t, 618-as motorral, 14,9 m.es szárnnyal.
Darois, ahol a Cosmos gyára található, a francia könnyûrepülés fellegvára. Dijontól pár kilóméterre északra, egy kis beton futós reptér körül találhatóak a Robin, a Dynaero, a Mudry gépek gyárai, de van több repipari beszállító, részegységgyártó, repülõklub és iskola , de még olyan hangár is, ahol egymás mellett található P51 D Mustang, Vought F4U Corsair, Jak 3, Spitfire Mark IX és Caudron Renault. Renaud Guy személyesen adta át a sárkányt, szemlátomást nagy kegyben van nála Shuhei. Vélhetõen azért, mert általa tudott betörni a japán piacra, meg talán azért is, mert az idén tavasszal végre megállapodott a HKS-el, az úgy tûnik, végre tényleg kiforrt és forradalmat ígérõ kéthengeres négyütemû boxermotorok gyártóival, ez sem ment volna nippon pilótatársunk üzleti érzéke és összeköttetései nélkül. Míg a gyár fiatal észak afrikai humánerõforrásai a sárkányt a gyári utánfutóra bogozták, Guy bemutatta nekünk a gyárat. Pazarló módon gazdálkodnak a térrel, különösen az emeleten, ahol a tervezésfejlesztés folyik. Péntek van, jegyezte meg sóhajtozva házigazdánk, ilyenkor az alkalmazottak a 35 órás munkahétnek megfelelõen már nem dolgoznak. Így már érthetõbb volt a dolog, az egri gyár ugyanis tokkal-vonóval beférne a Cosmos fejlesztési részlegének a két termébe, ahol makettek, három dimenzióban rajzoló számítógépek és életnagyságú fa, habszivacs és egyéb formatervek-prototípusok avantgárd mûalkotásaiban körvonalazódik a motoros sárkányrepülés egyik lehetséges jövõje.
A földszinten a takarítást egy mániákus patikusra bízhatták. Munkának ott sem igen volt nyoma, de kész és félkész termékek voltak, készlet pedig dögivel. Egy kisebb kelet Európai ország adósságállományával vetekedhetik a gyárban található gépek és berendezések értéke. Egy 400 m2-es raktárban pedig annyi alkatrész, csõ, meg minden egyéb, hogy abból Zolikáék egy hétvége alatt egy sikeres normandiai partraszálláshoz elegendõ mennyiségû motoros sárkányt dobnának össze. Csak azt tudnám, hogy ezt Cosmosék mibõl tudják finanszírozni? A gyárlátogatás záróakkordjaként Guy megmutatta a tikon titkolt fejlesztést, amit az idén Blois-ban fognak bemutatni, a fent említett HKS motorral szerelt PHASE II-t és III-at. Ezt már nem illett fotózni. Azt elárulhatom, igen csinosnak nézett ki. A motoros sárkányos társadalom tíz éve döglõdik egy ilyen motor híján. Felfogatásáról annyit, hogy fellógatták a trájk mögé a levegõbe, lézerrel és mérõónnal minden síkban beállították, vigyázva arra, hogy kellõen el legyen forgatva és bólintson is amennyit szükséges, utána kezdték kiszerkeszteni hozzá a motortartó rácsot.
A villám gyárlátogatás után még jó négy órán át autóztunk Burgundia és késõbb a középhegység festõi tájai között Saint Nectaire feredõ és üdülõvároskáig, melynek nevéhez egy híres francia sajtkülönlegesség is kötõdik. Vagy harminc ismerõs arcot láthattunk viszont az Erdélyt jártak közül, de volt új is rendesen, feleség, gyermek, de leginkább unoka. 68 éves druszám két serdülõkorú unokáját hozta el, hogy felváltva reptesse hol a kissrácot, hol az ifjú hölgyet. Késõbb kiváló navigátornak bizonyult mindkettõ. Imola lányom a nyelvi nehézségeket semmibe véve azonnal talált tucatnyi barátot, attól kezdve soha egy percig nem unta magát. Állandó szálláshelyünk egy patinás hotel volt, termál vizes római fürdõvel, szaunával, konditeremmel. Az erdélyi túrával ellentétben minden este ugyanott hajthattuk nyugovóra fejünket, leleményesen megtervezett csillagtúráknak köszönhetõen mégis mindig más tájak felett repülhettünk. Az elsõ este a kárpátok nosztalgiájával, fotóalbumok és a frissen elkészült félórás film nézegetésével telt. Mivel a fürdõ már elég jól kivett belõlünk, nem sok burgundiai bor kellett ahhoz, hogy elõbb fátyolon, majd bõrszemüvegen keresztül figyeljek. Reggel felkapaszkodtunk az átlag 1000 m magasan fekvõ fennsíkra, ahol "Charolais" típusú hústehenek uralták a finom legelõket. Esetleges kényszerleszállás szempontjából a táj ideálisnak tûnt, azt leszámítva, hogy a tehenekkel néhány igen impozáns bika is elvegyült.
A placc tulajdonosa az a Gégé, (ejtsd: Zsézsé) volt, aki a Kárpátok túrát egy mûszereket teljesen nélkülözõ, pucér Cosmossal repülte végig, amin egy 503-as Rotax csapta a zajt, a szárny pedig egy alul nyitott 18 m2-es La Mouette volt, a 80-as évek végérõl. Ott ahol mi kételkedtünk esélyeinkben a négyütemû motorok és a 140-el utazó szárnyak ellenére, neki bõven elég volt ez a kezdetleges technika. Egyike volt azoknak, akik soha nem érkeztek meg idõre, mert mindig leszálltak itt-ott egy kis ismerkedésre. A Ploiesti-Calarasi szakaszon pédául egy kóberes szekeres cigánykaraván mellé, és amint ezt fényképek bizonyítják, nem csak az auvergne-i sajtot és vörösbort kóstoltatták meg a cigányokkal, a vajdát még repülni is elvitték egy körre. Hogy mit kaptak cserébe, arról hallgat Zsézsé, de az feltûnt, hogy elég sûrûn vakarózik.
Összeraktuk és berepültük a sárkányokat. Volt szél rendesen, de mit nekünk zordon kárpátosoknak, stb... A táj a szó szoros értelmében megrázó szépségû volt. A Franciáknak disznó szerencséjük van, hogy ilyent kaptak a sorstól. Az 1800 m magas hegycsúcsok belelógtak a brutális színû felhõkbe, alattuk több száz km.-es volt a látás. Repültünk egy 250 km-es háromszöget, két UL placc volt a töréspont. Az elsõt biztosan nem találom meg, ha nem látom leszállni a többieket. 200x10m-es gyepcsík volt évszázados fák tövében, a hangár pedig egy kastély stílusosan felújított gazdasági épülete. Egy borjú nagyságú rottweiler-rinocérosz keverék jellegû véreb fogadott a parkolóban, az összes balkán népirtást elsõ pillantásra a nyakába lehetett volna varrni. Csak egy nagyobbfajta artdeco nyakörv volt rajta, lánc semmi. Valahogy nem jött, hogy leállítsam a motort. Ha netán velem kezdené, leszecskázom a csúf fejét a hattollú Ivoproppal, gondoltam. Elõkerült egy hölgyike, távirányító volt a kezében. Kacarászva magyarázta el, hogy az apokaliptikus dög nyakörvében magasfeszültség van, ami GPS rendszerû területmenedzselõ rendszer segítségével határolja mozgásterét, õ maga pedig távirányítójával tudja osztani a tüzes istennyilát. Hogyha ezt Pavlov vagy Makarenko láthatták volna...Ebben a kontextusban már az eb is humánusabbnak tûnt, valahogy nem is jött, hogy kérjük a csajszit, mutassa be, hogyan mûködik az elektromos gondviselés. Egy kis nyújtózkodás és a hangárban tárolt UL masinák csócsálása után továbbrepültünk a második placcra, tavak, várromok és viaduktok sûrû fényképezése közepette. Ez a gyepcsík sem sikerült szélesebbre, de egy jegenyefasor szegélyezte és olyan meredek volt, hogy télen lazán lehetett volna síelni rajta. Leszálláshoz pont jól fújt a szél. Már várt a szervezõk csapata egy derekas piknikkel, a helyi jellegû pástétomok, kolbászok, sajtok és egyéb borocskák csak amúgy borultak ki a kosarakból. Zabálás után jó két órát kellett pihegni, hogy meg merjük reszkírozni a felszállást a jó 40-45 km/h- .s hátszélben. Szokatlan volt, de mindenkinek összejött. Hazafele röptünkben még megkerültük a Puy du Dome nevû gyalogsárkány és ernyõs paradicsomot, ott gyengébb szélnél akár több százan szoktak fetrengeni a levegõben. Most egy sem volt, ami megint csak azt bizonyítja, hogy a motoros sárkánynak az egyre gyorsabb és stabilabb ernyõk ellenére még van létjogosultsága.
Zsézsé hangárjának a szélárnyékában a szárnyakat földre fektettük és még köveket is hordtunk rájuk rendesen. Igen jól esett utána a gõzfürdõ. A vacsora nem tartogatott meglepetést, a bor ismét kiütéssel gyõzött. Másnap hosszasan tanakodtunk mielõtt összeszereltünk volna, végül rávettük magunkat. A szél nyugatról dudált, szaggatta a szélzsákot. Felszálláshoz nem kellett kigurulni a 20-as végrehajtóra. Elég volt a parkoló szélén széllel szembe fordulni és adni egy bõ gázt. Déli irányba repültünk, a táj vadabb volt, az aerológia egyre sokkal férfiasabb.
A Mont Dore hegycsoportot kerültük. Igazi síparadicsomot, a Besse és a Super Besse doméniumot csodálhattuk fentrõl, már amikor az egyre sûrûbben száguldozó felhõk engedték. Az idõjárás látványosan romlott. Néha olyan merülések voltak, hogy a 618-as motor hétezres fordulata nem volt elég a nulla varióhoz. Rádión egyeztettünk és beláttuk, semmi értelme befelhõzni ilyen zord táj felett, pucoltunk hazafele. Valahogy mindenki földet ért a reptéren, szárnyakat közös erõvel leszereltük és rátérhettünk a lényegre, amit szégyellek megint nevén nevezni. Enyhítõ körülmény, hogy kétszer ugyanazt a kaját nem kellett megkóstolni, italból is mindig valami új különlegesség jutott. Így aztán nem arcpirító azt állítani, hogy kulináris felfedezõúton jártunk, nem pedig az alkoholizmus közönséges de jól kitaposott ösvényén. Másnap csapnivaló idõ volt, felhõszakadások kergették egymást. Ehhez fogható meteorológia lehetett, amikor Madame Recamier azt mondta Napóleonnak: "Felség, ez az idõjárás két dologra alkalmas és én nem tudok römizni". A csapat mégis háromórás quad-túrára indult.
Estére javult az idõ, kinéztünk a reptérre. A következõ mûsorszám egy tehenészet látogatása volt, hadd lássuk hogyan készül a sajt. Három merevszárnyú gép pilótája úgy döntött, hogy szárnyon megy. Zsézsé azt állította, hogy az esztena melletti kaszáló fogad, bár sem ILS, sem PAPI nincs kiépítve rajta. Erre a vakmerõbb hártyásszárnyú vagányok is összedobták sárkányaikat. Az egyik résztvevõ, bizonyos Conti nevû kapitalista beindította Jet Rangerét, amit egyébként csak arra használt, hogy Párizsból odaközlekedjen, a túrát a helyszínre telepített Cosmos Phase II-jével repülte végig. Az ötpercnyi repülésre levõ tehenészet borjai így aztán sok érdekes légijármûvet megbámulhattak, mi pedig azt, hogyan szûrik át a friss hegyi füvet és a tiszta levegõt termetes önjáró berendezéseken, hogy az így nyert fehér folyadékból különféle sajtokat préseljenek, hadd legyen amit a vörösborhoz harapni.
Este a szokásos gõzfürdõ, majd eszemiszom. Döbbenetes, hogy mennyi energiát képesek fordítani a franciák a táplálkozásra. Még meglepõbb, hogy evés közben képesek kizárólag ételekrõl, étkezésrõl társalogni. És mi a legvérlázítóbb:
jellemzõen nem túlsúlyosak, idõsebb korban is fittek. Nem ritka a 70 éves motoros sárkányos pilóta. Ezt hívják úgy, hogy "francia paradoxon". A túra utolsó napján nem kevesebb mint kilenc vulkáni tavat látogattunk meg. Közel kétórás hurok lett belõle. Négy tónak a közvetlen közelében le lehetett szállni, egynek a strandja is alkalmas volt rá, annál is inkább, hogy a jégkorszaki jellegû idõjárás miatt napfürdõzõ még véletlenül sem zavart. Elbúcsúztam a tájtól és a meglepõen kezes Cosmos-tól. A franciák verték le egymást hogy segíthessenek szétszedni és utánfutóra pakolni. Hosszas búcsúzkodás, majd az örök érvényû Blues szöveg szerint: "on the road again" Megfelelõ idõjárás mellett csodálatos lehetett volna ez a hosszú hétvége.

Kép és szöveg: Szabó György



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   


viagra (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. jnius 22. cstrtk, 15:25
(Profil | zenet kldse)
people search [ofpeoplesearchwill.blogspot.com] - people search gifts [begiftsthe.blogspot.com] - gifts free texas holdem poker [anfreetexasholdempokerfrom.blogspot.com] - free texas holdem poker cd [wascdby.blogspot.com] - cd college poker tournament [wwwcollegepokertournamenten.blogspot.com] - college poker tournament california casino in [undcaliforniacasinoinwho.blogspot.com] - california casino in pay day loans [inpaydayloansan.blogspot.com] - pay day loans mortgage loans for bad credit [thatmortgageloansforbadcreditor.blogspot.com] - mortgage loans for bad credit internet backgammon [frominternetbackgammonare.blogspot.com] - internet backgammon send ringtones [assendringtonesthe.blogspot.com] - send ringtones casino grand in mississippi [tocasinograndinmississippiund.blogspot.com] - casino grand in mississippi direct loans [adirectloansas.blogspot.com] - direct loans forex mhv [thisforexmhvon.blogspot.com] - forex mhv downloads free online poker [ofdownloadsfreeonlinepokeren.blogspot.com] - downloads free online poker casino indian muckleshoot [wherecasinoindianmuckleshootwho.blogspot.com] - casino indian muckleshoot forex trade [forforextradeof.blogspot.com] - forex tradetrader joe's labor day - trader joe's labor day poker star net [wwwpokerstarnetwww.blogspot.com] - poker star net buy zoloft [isbuyzoloftis.blogspot.com] - buy zoloft buy famvir [itbuyfamvirthe.blogspot.com] - buy famvir cheap zoloft [ischeapzoloftthat.blogspot.com] - cheap zoloft buy ionamin online [forbuyionaminonlinede.blogspot.com] - buy ionamin online toys r us [abouttoysruswhere.blogspot.com] - toys r us educational toys [aeducationaltoysit.blogspot.com] - educational toys viagra [onviagrain.blogspot.com] - viagra FORTUNE PROVIDES QUESTIONS FOR THE GREAT ANSWERS: #5 A: The Halls of Montezuma and the Shores of Tripoli. Q: Name two families whose kids won't join the Marines.



Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.07 msodperc