Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Motoros sárkány

10 sárkány


Áprilisban már közzétettük a Vol Moteur magazin tesztsorozatának elsõ részét, 22 UL merevszárnyú bemutatásával. Itt a folytatás: 10 motoros sárkány.

CARBONE ONE

A teljes egészében karbonszálas kompozitanyagból épített trájkot a Nissantól átvett motorral szerelték fel, a jól megkonstruált szárny pedig lehetõvé teszi ennek optimális kihasználását. A teszt során nagy sebességnél tapasztalt enyhe legyezõ instabilitást azóta nagyobb függõleges iránysíkokkal korrigálták. A gép általános jellemzõit és teljesítményét figyelembe véve nem is értjük, miért csak keveset látunk belõle… A következõ körben tesztelni fogjuk a kényelmet és a rakodókapacitást, bár azért öszvérként nem akarjuk felmálházni.

FIDJI 912 MACH 14.9

A Rotax 912-est választva a Fidji erõforrásaként, a Cosmos meg tudta õrizni védjegyét, a kis üres tömeget, ami jelentõs terhelési kapacitást biztosít. A La Mouette-féle Mach 14,9 szárnnyal a gép egészen kivételes felszállási és emelkedési teljesítményt produkál, repülési tulajdonságaiban pedig híven követi a dijoni gyártó hagyományos értékeit: egyszerû koncepció, könnyû irányíthatóság. Akárcsak a HKS motorral szerelt verzió esetében, a 912-es motorral is megmaradt a hátsó ülés igen spártainak mondható kényelme, ami azért is szembeszökõ, mert a konkurensek ezen a téren jóval többet nyújtanak.

FIDJI HKS

A Cosmos gépei kis szerkezeti tömegét kihasználva csúcsmodelljét HKS 700 négyütemû motorral látta el. A Rotax 912-es motorizációval összehasonlítva, hiába „veszett el” 20 lóerõ, a teljesítményt nem érheti kifogás. A fogyasztás drasztikusan csökkent, a repülési tulajdonságok tekintetében pedig a Fidji HKS a könnyebb, 582-es, kétütemû Rotaxszal szerelt verzióra hajaz. A közmondásosan könnyed orsózó mozgást garantáló La Mouette Mach 12.9 szárnnyal a gép összességében igen kellemes viselkedést produkál a levegõben. Nagy elõnye, hogy akárhogy sietünk is, a jobb pedált teljesen kinyomva és a trapézt hasra húzva sem lépjük túl a 12 l/h fogyasztást. Gyenge pontjaként említhetõ, hogy a burkolt trájkokhoz képest a szélvédettségre nem igazán fordítottak figyelmet, és hogy a hátsó ülés itt is meglehetõsen „fapadosra” sikeredett.

FUN 450 HKS

Megalkotásakor az egyszerûség és a takarékosság volt az Air Création két jelszava. A szimpla felületû Fun 18 szárnyat sikerült úgy modernizálniuk, hogy viselkedése gyakorlatilag a terheléstõl független legyen. A négyütemû HKS 700 motornak köszönhetõen a fogyasztás még két személlyel is bõven 10 l/h alatt marad. Manapság ez egy igen nyomós érv lehet annak, aki sokat repül. A trájk már bizonyított. Mérsékelt, 80 km/h körüli utazósebessége lehetõvé teszi a burkolat mellõzését, ezzel javítva a kilátást. Repülési viselkedése nagyon jó, különösen az orsózási stabilitása és tökéletesen a tengelyen való visszatérése, amely a márka arculatához tartozik.

QUIK GT 450

A világon a leggyorsabb, 10 m2-es szárnyfelületû kétülésese nyomán alkotta meg a P&M immár egy éve a Quik 450 GT-t. A fõ változás a nagyobb felületû és karcsúbb szárny. A kisebb szárnyhoz képest valamivel csökkent ugyan a csúcssebesség és az orsóban való irányíthatóság, a jobb aerodinamikai együttható azonban lehetõvé teszi a repüléshez szükséges teljesítmény csökkentését. A nagyobb felület a Quik 409 kilójával szemben 450-re növelte a maximális felszállótömeget. Amint azt a P&M-nél megszokhattuk, a kivitelezés most is tökéletes. A gép repülési viselkedését sem érheti szó. A szárnyvégeken elhelyezett függõleges iránysíkok növelik az úttartási stabilitást, és az aerodinamikai teljesítményt is javítják. A motor teljes gázon való beindításának megakadályozására szolgáló biztonsági rendszert pedig csak üdvözlendõnek tekinthetjük, reméljük, elterjed.

SWING

Ez a gép gyakorlatilag semmit sem változott a 80-as évek óta, mégis teljesen modernnek mondható, alacsonyra épített „karosszériája” pedig újra divatba jött. A gondosan kidolgozott konstrukció hosszú élettartamot garantál, a különálló ülések pedig megfelelõ kényelmet biztosítanak. A La Mouette-tõl származó szárny a könnyed orsózás szinonimája, a nagy sebességnél fellépõ legyezõ instabilitást a 2006 nyarán végzett tesztünk óta már kiküszöbölték a hátsó kerekek burkolatára szerelt iránysíkokkal.

TANARG 912

A 2005 elején megjelent Tanarg alapjaiban változtatta meg a motoros sárkányokról alkotott elképzeléseket. A trájk hosszas, átgondolt fejlesztésének köszönhetõen a konstruktõr Air Création és konkurensei által addig kidolgozott minden technikai vívmánnyal dicsekedhet. Az alacsony építésû trájk figyelemre méltó gurulási stabilitása és szilárdsága már sok, túlzottan lelkes vagy magabiztos pilótát óvott meg a heveskedés esetleges következményeitõl. Különlegesen kényelmes, széles beállítási skálával: az elsõ és hátsó oldalkormánypedálok és az elsõ ülés is állítható. Az iXess 15 szárnynyal és 912-es Rotaxszal szerelve tökéletes utazógép hosszabb távolságokra is, ha a legénység rendesen felöltözik. Repülés közbeni viselkedése tökéletes, az idõnként felrótt orsóban való keménységét bõségesen kompenzálja a turbulens viszonyoknak való jó ellenálló képessége: ízlések és pofonok kérdése.

TANARG 582

A Tanarg 912 Rotax 582 motorral szerelt verziója. Könnyebb, olcsóbb, az egyetlen, amit negatívumként felróhatunk, az a kétütemû motorból eredõ nagyobb fogyasztás. A kisebb teljesítménybõl eredõen a sebessége és az emelkedése is gyengébb, mint a 912-esé, de így is bõven megfelel mindenfajta repülési feltételek között. Ezenkívül a „nagy testvér” minden elõnyével rendelkezik, kisebb tömegének köszönhetõen viselkedése némileg kellemesebb is.

XT 912 STREAK 3

A gyalogsárkányos pilóták mind ismerik ezt az ausztrál gyártót, aki jó kiállású termékskálával rendelkezik nem motoros sárkányokból is. A trájk hagyományos konstrukciójú, szegecselt dúralumínium csövekbõl áll, a motort és az üléseket viszont egy hegesztett egység tartja, így a hátsó oszlop ezektõl független. A szárny felszerelésekor nem kell megemelni a motort, amelynek súlyát ráadásul egy emelõhenger kompenzálja. Az egy részbõl álló ülések kényelmesek, az elülsõ oldalkormánypedálok állíthatók a villa alsó csövön való odébb helyezésével. A Streak 3 teljesítményszárnyon látszik a konstruktõr hajlékony szárnyak terén szerzett tapasztalata. A gép általános viselkedése nagyon jó, különösen az orsózó és legyezõmozgás összehangolását kell kiemelni.

XT 582 CRUZE

Ugyanaz a trájk, mint az XT 912 esetében, csak kétütemû Rotax 582 motorral és nagyobb felületû szárnnyal, tehát némileg nyugodtabb gép. Hosszdõlésbõl semleges állásba való visszatérése még határozottabb, a kevésbé tapasztalt pilóták számára is tökéletesen alkalmas. Egyebekben viselkedése nagyon hasonló az XT 912 Streakéhez, bár érzõdik a kicsivel nagyobb élénkség, ami a négyütemû 912 motorról kétütemûre váltáskor általánosan tapasztalható. Meg kell jegyeznünk, hogy tesztsorozatunkban ez az egyetlen gép, mely különálló kenési rendszerrel rendelkezik. Így nem kell a keverék elkészítésével bajlódni, ami igencsak leegyszerûsíti az életet például terepen való repülés során.



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Motoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.53 msodperc