Az idei kiadás felülmúlta várakozásainkat. A morózus gazdasági helyzet, a döglõdõ piac hipnózisában nem is mertem ilyen újdonságokkal spékelt, felvillanyozódott vásárra számítani.
A négynapos esemény péntekére ugrottunk ki, nagy elõvigyázatosan négy keréken, pedig az európai léptékû anticiklon, a kimaradt tél után hirtelen jött kora nyár és a Schengen-övezet merevszárnyas, de akár motoros sárkányos látogatást is lehetõvé tett volna. A pénteki nap elõnye, hogy még meg lehet közelíteni a kiállított gépmadarakat, a kiállítók még nem unják túlzottan a sok buta kérdést és van szuflájuk válaszolni, a büfékben pedig nem kell fél órákig sorba állni. Hátránya, hogy egy munkanapon a látogatók életkora értelemszerûen hatvan év fölött van, ami megtévesztõ a polgári és az UL repülés gyakorlóinak, hódolóinak és imádóinak az identitását illetõen.Két éve sem volt meglepõ magyar szót hallani, az idén viszont már a kiállítók véleménye szerint is majdhogynem túlerõben voltunk. Olyannyira, hogy felötlött bennem: minek írni beszámolót, ha egyszer mindenki itt van?
Korszakalkotó újítást nem láttunk, de folyamatosnak és rendületlennek ítéltük meg a fejlõdést, és egyértelmû, hogy több újdonság volt, mint két évvel ezelõtt. Ez jó jel.
A kiállítók több mint kilencven százalékban ugyanazok voltak, mint az elõzõ, sõt: a négy évvel ezelõtti Aero alkalmával, portékáik is alig változtak, így még egyszer, harmadszor nem készítenénk leltárt, akit igazán érdekel, az a www.vampair.hu portálon megtalálja a részletes és kimerítõ beszámolókat.
Csak az újdonságokra szánunk néhány szót, a teljesség igénye nélkül, és persze kellõ szubjektivitással, abban a sorrendben, ahogy egy ordináré látogató felfedezhette õket a keleti kapu felõl.
Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter
Képek: Koszta Péter
A szlovák Tomark Viper SD4-es full fémépítésû alsószárnyasa. CAD tervezés, gyártás CNC gépekkel, a mûszerek és a navigáció LCD kijelzõs. A presoviak elsõ megjelenésüket nem aprózták el. Lásd:www.tomark.sk
A liechtensteini B.O.T. Aircraft SC07 Speed Cruisere kísértetiesen hasonlít a (csak katalógusokban látott) lengyel Bilsam Aviation Sky Cruiseréhez. Ez csak azért érdekes, mert a Bilsam évek óta nyomatja a marketinget minden létezõ fórumon, de mind ez idáig egyetlen kész és repülõ termékükkel sem találkoztunk a valós világban. A duci kompozit dúcmentes felsõszárnyas utazógép nem tagadhatja, hogy a Flight Design CT-jébõl ihletõdött. Csak az szebb. www.bot-aircraft.com
Még egy olasz UL-nek sarkított minihelikopter. A Dragon 334-es az elsõ igazán tágas egymás melletti elhelyezésû kétüléses. 914-es Rotax motorjával, 290 kg-os saját tömegével 180 km/h-s csúcssebességet ígér. www.df-helicopters.eu
A német gyártmányú Rotortec egyszemélyes autogirói a „felhõtáncos” fantázianevet kapták. A 65 lovas befecskendezõs Hirth motornak és a pici sárkányszerkezetnek köszönhetõen a repülési tartomány 25–180 km/h közötti, a tartós emelkedés 5 m/s feletti, a fogyasztás „csak” 13,5 l óránként.
Az ígéretes ULPower motor, a 912-es Rotax lehetséges alternatívája itt egy „gazdaságos” Hanumanba integrálva. A Masschi motorok mellett állítottak ki, bízzunk benne, hogy tudásukat és tapasztalatukat egyesítve sikerül legyõzniük a fejlesztés akadályait, és elõbb-utóbb piacra dobják az olcsó és megbízható, ötven kg alatti össztömegû százlovas négyütemût. www.ulpower.com
Chip Erwin saját fejlesztésû full alu alsószárnyasa, a Sport Cruiser. Amióta Amerikában is elkezdte forgalmazni, összeakadt a bajusza Chris Heintzcel, így már nem a Czaw gyártja a Zenair gépeket. Ez cseppet sem hozza zavarba Chipet, a 130 alkalmazott Kunovicében így is 120%-on ki van bélelve Mermaid kétéltû, Sparrot felsõszárnyas és Sport Cruiser utazógép megrendelésekkel. www.airplane.cz
Igazi úttörõ az UL motorfejlesztésben: a Silent Hektik befecskendezést, digitális gyújtást, turbót, meg mindenféle teljesítménynövelõ, optimalizáló kütyüt kínál a „hagyományos” motorokhoz. Az általuk tunningolt 800 cm3-es kéthengeres Sauer motor 125 lóerõt ad le, és kihajtással együtt csak 59 kg a saját tömege. www.silent-hektik.com
Az olasz Millenium Aircraft kompozit racere nem kispályás cucc. Utazósebessége 280 és 306 km/h között, maximális vízszintes sebessége 390 km/h. Kevesebb mint 10 m2-es szárnyával 62 km/h az átesési sebessége. A behúzható futós változat száraz tömege 286 kg. Vagy a csodák, vagy a politikusok világában. www.millenium-aircraft.com
A Fresh Breeze Paracarja túl van az elsõ közúti teszteken és berepüléseken. Közúton 160, levegõben 90 km/h az utazója. Ideje lesz egy elegáns és áramvonalas karosszéria alá bújtatni a nyakatekert technikát. www.fresh-breeze.de
A Savage nem más, mint a Zlinaero által gyártott Piper Cub replika „bush plane” változata. A stand óriásképernyõjén pergõ videó tanúbizonysága szerint a patakmeder, sõt a hegyi patak felszíne is megfelelõ fel-le szálló placc a túlméretezett tundragumival szerelt farokfutós számára. www.zlinaero.com
A legfuturisztikusabb repcsi a placcon. Egyelõre csak életnagyságú makett, az Akoya a polivalencia és az esztétikum csúcsait ostromolja. Behúzható futós, két- sõt hároméltû, szárnya a törzs fölé elforgatható, hogy a yacht fedélzetén parkolhasson, mindez atollos, türkiz tengerpartos luxusvilágba álmodva. Szép is volna, mi, réteken elbolyongani stb. www.lisa-airplanes.com
A G1 szerényebb ambíciókkal elérhetõbb, és azonnali természetközeliséget és szabadságot biztosít. Amióta Serge Prudent, a legendás Paul Prudent öccse átvette a céget, a kivitelezés minõsége sokkal jobb, amióta Michel Colomban besegít nekik, aerodinamikailag még kifinomultabb lett az egész repülõszerkezet. Az ívelõlapok és a csûrõk kinematikája megváltozott, ezáltal kisebb teljesítmény is elég a 200 km/h körüli utazóhoz, kisebb szárnyfelület is elég a 40 km/h alatti minimális repülési sebességhez. www.g1aviation.com
Funkék FK9-esének farokfutós változata. Az FK12-es Sprinternél a magas utazósebesség érdekében ésszerû volt az orrfutó elhagyása, az „Utility” névre keresztelt Mark IV-es esetében inkább csak a hasznos tömeg növelése lehet a cél. www.fk-leightflugzeuge.de
A svájci Aceair Aeriks 200 minden, csak épp nem UL gép. 6,2 m2-es szárnyfelület, 400 kg-os saját tömeg, 650 kg-os teljes felszállótömeg. Hajtómûve egy 105 lóerõs Wankel Diamond GIAE-110R. A kétszemélyes minivadászgép 287 km/h-s maximális sebességgel közlekedik, akár 1250 km távolságra is, háromezer méteres utazómagasságon. Minimális, illetve átesési sebességérõl, repülési tulajdonságairól nem áll adat rendelkezésre.