Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Merevszárnyú UL

Aero Friedrichshafen 2007


Az idei kiadás felülmúlta várakozásainkat. A morózus gazdasági helyzet, a döglõdõ piac hipnózisában nem is mertem ilyen újdonságokkal spékelt, felvillanyozódott vásárra számítani.

A négynapos esemény péntekére ugrottunk ki, nagy elõvigyázatosan négy keréken, pedig az európai léptékû anticiklon, a kimaradt tél után hirtelen jött kora nyár és a Schengen-övezet merevszárnyas, de akár motoros sárkányos látogatást is lehetõvé tett volna. A pénteki nap elõnye, hogy még meg lehet közelíteni a kiállított gépmadarakat, a kiállítók még nem unják túlzottan a sok buta kérdést és van szuflájuk válaszolni, a büfékben pedig nem kell fél órákig sorba állni. Hátránya, hogy egy munkanapon a látogatók életkora értelemszerûen hatvan év fölött van, ami megtévesztõ a polgári és az UL repülés gyakorlóinak, hódolóinak és imádóinak az identitását illetõen.
Két éve sem volt meglepõ magyar szót hallani, az idén viszont már a kiállítók véleménye szerint is majdhogynem túlerõben voltunk. Olyannyira, hogy felötlött bennem: minek írni beszámolót, ha egyszer mindenki itt van?
Korszakalkotó újítást nem láttunk, de folyamatosnak és rendületlennek ítéltük meg a fejlõdést, és egyértelmû, hogy több újdonság volt, mint két évvel ezelõtt. Ez jó jel.
A kiállítók több mint kilencven százalékban ugyanazok voltak, mint az elõzõ, sõt: a négy évvel ezelõtti Aero alkalmával, portékáik is alig változtak, így még egyszer, harmadszor nem készítenénk leltárt, akit igazán érdekel, az a www.vampair.hu portálon megtalálja a részletes és kimerítõ beszámolókat.
Csak az újdonságokra szánunk néhány szót, a teljesség igénye nélkül, és persze kellõ szubjektivitással, abban a sorrendben, ahogy egy ordináré látogató felfedezhette õket a keleti kapu felõl.

Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter

A szlovák Tomark Viper SD4-es full fémépítésû alsószárnyasa. CAD tervezés, gyártás CNC gépekkel, a mûszerek és a navigáció LCD kijelzõs. A presoviak elsõ megjelenésüket nem aprózták el. Lásd:www.tomark.sk

A liechtensteini B.O.T. Aircraft SC07 Speed Cruisere kísértetiesen hasonlít a (csak katalógusokban látott) lengyel Bilsam Aviation Sky Cruiseréhez. Ez csak azért érdekes, mert a Bilsam évek óta nyomatja a marketinget minden létezõ fórumon, de mind ez idáig egyetlen kész és repülõ termékükkel sem találkoztunk a valós világban. A duci kompozit dúcmentes felsõszárnyas utazógép nem tagadhatja, hogy a Flight Design CT-jébõl ihletõdött. Csak az szebb. www.bot-aircraft.com

Még egy olasz UL-nek sarkított minihelikopter. A Dragon 334-es az elsõ igazán tágas egymás melletti elhelyezésû kétüléses. 914-es Rotax motorjával, 290 kg-os saját tömegével 180 km/h-s csúcssebességet ígér. www.df-helicopters.eu

A német gyártmányú Rotortec egyszemélyes autogirói a „felhõtáncos” fantázianevet kapták. A 65 lovas befecskendezõs Hirth motornak és a pici sárkányszerkezetnek köszönhetõen a repülési tartomány 25–180 km/h közötti, a tartós emelkedés 5 m/s feletti, a fogyasztás „csak” 13,5 l óránként.

Az ígéretes ULPower motor, a 912-es Rotax lehetséges alternatívája itt egy „gazdaságos” Hanumanba integrálva. A Masschi motorok mellett állítottak ki, bízzunk benne, hogy tudásukat és tapasztalatukat egyesítve sikerül legyõzniük a fejlesztés akadályait, és elõbb-utóbb piacra dobják az olcsó és megbízható, ötven kg alatti össztömegû százlovas négyütemût. www.ulpower.com

Chip Erwin saját fejlesztésû full alu alsószárnyasa, a Sport Cruiser. Amióta Amerikában is elkezdte forgalmazni, összeakadt a bajusza Chris Heintzcel, így már nem a Czaw gyártja a Zenair gépeket. Ez cseppet sem hozza zavarba Chipet, a 130 alkalmazott Kunovicében így is 120%-on ki van bélelve Mermaid kétéltû, Sparrot felsõszárnyas és Sport Cruiser utazógép megrendelésekkel. www.airplane.cz

Igazi úttörõ az UL motorfejlesztésben: a Silent Hektik befecskendezést, digitális gyújtást, turbót, meg mindenféle teljesítménynövelõ, optimalizáló kütyüt kínál a „hagyományos” motorokhoz. Az általuk tunningolt 800 cm3-es kéthengeres Sauer motor 125 lóerõt ad le, és kihajtással együtt csak 59 kg a saját tömege. www.silent-hektik.com

Az olasz Millenium Aircraft kompozit racere nem kispályás cucc. Utazósebessége 280 és 306 km/h között, maximális vízszintes sebessége 390 km/h. Kevesebb mint 10 m2-es szárnyával 62 km/h az átesési sebessége. A behúzható futós változat száraz tömege 286 kg. Vagy a csodák, vagy a politikusok világában. www.millenium-aircraft.com

A Fresh Breeze Paracarja túl van az elsõ közúti teszteken és berepüléseken. Közúton 160, levegõben 90 km/h az utazója. Ideje lesz egy elegáns és áramvonalas karosszéria alá bújtatni a nyakatekert technikát. www.fresh-breeze.de

A Savage nem más, mint a Zlinaero által gyártott Piper Cub replika „bush plane” változata. A stand óriásképernyõjén pergõ videó tanúbizonysága szerint a patakmeder, sõt a hegyi patak felszíne is megfelelõ fel-le szálló placc a túlméretezett tundragumival szerelt farokfutós számára. www.zlinaero.com

A legfuturisztikusabb repcsi a placcon. Egyelõre csak életnagyságú makett, az Akoya a polivalencia és az esztétikum csúcsait ostromolja. Behúzható futós, két- sõt hároméltû, szárnya a törzs fölé elforgatható, hogy a yacht fedélzetén parkolhasson, mindez atollos, türkiz tengerpartos luxusvilágba álmodva. Szép is volna, mi, réteken elbolyongani stb. www.lisa-airplanes.com

A G1 szerényebb ambíciókkal elérhetõbb, és azonnali természetközeliséget és szabadságot biztosít. Amióta Serge Prudent, a legendás Paul Prudent öccse átvette a céget, a kivitelezés minõsége sokkal jobb, amióta Michel Colomban besegít nekik, aerodinamikailag még kifinomultabb lett az egész repülõszerkezet. Az ívelõlapok és a csûrõk kinematikája megváltozott, ezáltal kisebb teljesítmény is elég a 200 km/h körüli utazóhoz, kisebb szárnyfelület is elég a 40 km/h alatti minimális repülési sebességhez. www.g1aviation.com

Funkék FK9-esének farokfutós változata. Az FK12-es Sprinternél a magas utazósebesség érdekében ésszerû volt az orrfutó elhagyása, az „Utility” névre keresztelt Mark IV-es esetében inkább csak a hasznos tömeg növelése lehet a cél. www.fk-leightflugzeuge.de

A svájci Aceair Aeriks 200 minden, csak épp nem UL gép. 6,2 m2-es szárnyfelület, 400 kg-os saját tömeg, 650 kg-os teljes felszállótömeg. Hajtómûve egy 105 lóerõs Wankel Diamond GIAE-110R. A kétszemélyes minivadászgép 287 km/h-s maximális sebességgel közlekedik, akár 1250 km távolságra is, háromezer méteres utazómagasságon. Minimális, illetve átesési sebességérõl, repülési tulajdonságairól nem áll adat rendelkezésre.


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Forgószárnyas ULHátimotorMerevszárnyú ULMotoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.07 msodperc