HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Aero Friedrichshafen 2007


Az idei kiad√°s fel√ľlm√ļlta v√°rakoz√°sainkat. A mor√≥zus gazdas√°gi helyzet, a d√∂gl√Ķd√Ķ piac hipn√≥zis√°ban nem is mertem ilyen √ļjdons√°gokkal sp√©kelt, felvillanyoz√≥dott v√°s√°rra sz√°m√≠tani.

A n√©gynapos esem√©ny p√©ntek√©re ugrottunk ki, nagy el√Ķvigy√°zatosan n√©gy ker√©ken, pedig az eur√≥pai l√©pt√©k√Ľ anticiklon, a kimaradt t√©l ut√°n hirtelen j√∂tt kora ny√°r √©s a Schengen-√∂vezet merevsz√°rnyas, de ak√°r motoros s√°rk√°nyos l√°togat√°st is lehet√Ķv√© tett volna. A p√©nteki nap el√Ķnye, hogy m√©g meg lehet k√∂zel√≠teni a ki√°ll√≠tott g√©pmadarakat, a ki√°ll√≠t√≥k m√©g nem unj√°k t√ļlzottan a sok buta k√©rd√©st √©s van szufl√°juk v√°laszolni, a b√ľf√©kben pedig nem kell f√©l √≥r√°kig sorba √°llni. H√°tr√°nya, hogy egy munkanapon a l√°togat√≥k √©letkora √©rtelemszer√Ľen hatvan √©v f√∂l√∂tt van, ami megt√©veszt√Ķ a polg√°ri √©s az UL rep√ľl√©s gyakorl√≥inak, h√≥dol√≥inak √©s im√°d√≥inak az identit√°s√°t illet√Ķen.
K√©t √©ve sem volt meglep√Ķ magyar sz√≥t hallani, az id√©n viszont m√°r a ki√°ll√≠t√≥k v√©lem√©nye szerint is majdhogynem t√ļler√Ķben voltunk. Olyannyira, hogy fel√∂tl√∂tt bennem: minek √≠rni besz√°mol√≥t, ha egyszer mindenki itt van?
Korszakalkot√≥ √ļj√≠t√°st nem l√°ttunk, de folyamatosnak √©s rend√ľletlennek √≠t√©lt√ľk meg a fejl√Ķd√©st, √©s egy√©rtelm√Ľ, hogy t√∂bb √ļjdons√°g volt, mint k√©t √©vvel ezel√Ķtt. Ez j√≥ jel.
A ki√°ll√≠t√≥k t√∂bb mint kilencven sz√°zal√©kban ugyanazok voltak, mint az el√Ķz√Ķ, s√Ķt: a n√©gy √©vvel ezel√Ķtti Aero alkalm√°val, port√©k√°ik is alig v√°ltoztak, √≠gy m√©g egyszer, harmadszor nem k√©sz√≠ten√©nk lelt√°rt, akit igaz√°n √©rdekel, az a www.vampair.hu port√°lon megtal√°lja a r√©szletes √©s kimer√≠t√Ķ besz√°mol√≥kat.
Csak az √ļjdons√°gokra sz√°nunk n√©h√°ny sz√≥t, a teljess√©g ig√©nye n√©lk√ľl, √©s persze kell√Ķ szubjektivit√°ssal, abban a sorrendben, ahogy egy ordin√°r√© l√°togat√≥ felfedezhette √Ķket a keleti kapu fel√Ķl.

Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter

A szlov√°k Tomark Viper SD4-es full f√©m√©p√≠t√©s√Ľ als√≥sz√°rnyasa. CAD tervez√©s, gy√°rt√°s CNC g√©pekkel, a m√Ľszerek √©s a navig√°ci√≥ LCD kijelz√Ķs. A presoviak els√Ķ megjelen√©s√ľket nem apr√≥zt√°k el. L√°sd:www.tomark.sk

A liechtensteini B.O.T. Aircraft SC07 Speed Cruisere k√≠s√©rtetiesen hasonl√≠t a (csak katal√≥gusokban l√°tott) lengyel Bilsam Aviation Sky Cruiser√©hez. Ez csak az√©rt √©rdekes, mert a Bilsam √©vek √≥ta nyomatja a marketinget minden l√©tez√Ķ f√≥rumon, de mind ez id√°ig egyetlen k√©sz √©s rep√ľl√Ķ term√©k√ľkkel sem tal√°lkoztunk a val√≥s vil√°gban. A duci kompozit d√ļcmentes fels√Ķsz√°rnyas utaz√≥g√©p nem tagadhatja, hogy a Flight Design CT-j√©b√Ķl ihlet√Ķd√∂tt. Csak az szebb. www.bot-aircraft.com

M√©g egy olasz UL-nek sark√≠tott minihelikopter. A Dragon 334-es az els√Ķ igaz√°n t√°gas egym√°s melletti elhelyez√©s√Ľ k√©t√ľl√©ses. 914-es Rotax motorj√°val, 290 kg-os saj√°t t√∂meg√©vel 180 km/h-s cs√ļcssebess√©get √≠g√©r. www.df-helicopters.eu

A n√©met gy√°rtm√°ny√ļ Rotortec egyszem√©lyes autogir√≥i a „felh√Ķt√°ncos” fant√°zianevet kapt√°k. A 65 lovas befecskendez√Ķs Hirth motornak √©s a pici s√°rk√°nyszerkezetnek k√∂sz√∂nhet√Ķen a rep√ľl√©si tartom√°ny 25–180 km/h k√∂z√∂tti, a tart√≥s emelked√©s 5 m/s feletti, a fogyaszt√°s „csak” 13,5 l √≥r√°nk√©nt.

Az √≠g√©retes ULPower motor, a 912-es Rotax lehets√©ges alternat√≠v√°ja itt egy „gazdas√°gos” Hanumanba integr√°lva. A Masschi motorok mellett √°ll√≠tottak ki, b√≠zzunk benne, hogy tud√°sukat √©s tapasztalatukat egyes√≠tve siker√ľl legy√Ķzni√ľk a fejleszt√©s akad√°lyait, √©s el√Ķbb-ut√≥bb piacra dobj√°k az olcs√≥ √©s megb√≠zhat√≥, √∂tven kg alatti √∂sszt√∂meg√Ľ sz√°zlovas n√©gy√ľtem√Ľt. www.ulpower.com

Chip Erwin saj√°t fejleszt√©s√Ľ full alu als√≥sz√°rnyasa, a Sport Cruiser. Ami√≥ta Amerik√°ban is elkezdte forgalmazni, √∂sszeakadt a bajusza Chris Heintzcel, √≠gy m√°r nem a Czaw gy√°rtja a Zenair g√©peket. Ez cseppet sem hozza zavarba Chipet, a 130 alkalmazott Kunovic√©ben √≠gy is 120%-on ki van b√©lelve Mermaid k√©t√©lt√Ľ, Sparrot fels√Ķsz√°rnyas √©s Sport Cruiser utaz√≥g√©p megrendel√©sekkel. www.airplane.cz

Igazi √ļtt√∂r√Ķ az UL motorfejleszt√©sben: a Silent Hektik befecskendez√©st, digit√°lis gy√ļjt√°st, turb√≥t, meg mindenf√©le teljes√≠tm√©nyn√∂vel√Ķ, optimaliz√°l√≥ k√ľty√ľt k√≠n√°l a „hagyom√°nyos” motorokhoz. Az √°ltaluk tunningolt 800 cm3-es k√©thengeres Sauer motor 125 l√≥er√Ķt ad le, √©s kihajt√°ssal egy√ľtt csak 59 kg a saj√°t t√∂mege. www.silent-hektik.com

Az olasz Millenium Aircraft kompozit racere nem kisp√°ly√°s cucc. Utaz√≥sebess√©ge 280 √©s 306 km/h k√∂z√∂tt, maxim√°lis v√≠zszintes sebess√©ge 390 km/h. Kevesebb mint 10 m2-es sz√°rny√°val 62 km/h az √°tes√©si sebess√©ge. A beh√ļzhat√≥ fut√≥s v√°ltozat sz√°raz t√∂mege 286 kg. Vagy a csod√°k, vagy a politikusok vil√°g√°ban. www.millenium-aircraft.com

A Fresh Breeze Paracarja t√ļl van az els√Ķ k√∂z√ļti teszteken √©s berep√ľl√©seken. K√∂z√ļton 160, leveg√Ķben 90 km/h az utaz√≥ja. Ideje lesz egy eleg√°ns √©s √°ramvonalas karossz√©ria al√° b√ļjtatni a nyakatekert technik√°t. www.fresh-breeze.de

A Savage nem m√°s, mint a Zlinaero √°ltal gy√°rtott Piper Cub replika „bush plane” v√°ltozata. A stand √≥ri√°sk√©perny√Ķj√©n perg√Ķ vide√≥ tan√ļbizonys√°ga szerint a patakmeder, s√Ķt a hegyi patak felsz√≠ne is megfelel√Ķ fel-le sz√°ll√≥ placc a t√ļlm√©retezett tundragumival szerelt farokfut√≥s sz√°m√°ra. www.zlinaero.com

A legfuturisztikusabb repcsi a placcon. Egyel√Ķre csak √©letnagys√°g√ļ makett, az Akoya a polivalencia √©s az eszt√©tikum cs√ļcsait ostromolja. Beh√ļzhat√≥ fut√≥s, k√©t- s√Ķt h√°rom√©lt√Ľ, sz√°rnya a t√∂rzs f√∂l√© elforgathat√≥, hogy a yacht fed√©lzet√©n parkolhasson, mindez atollos, t√ľrkiz tengerpartos luxusvil√°gba √°lmodva. Sz√©p is volna, mi, r√©teken elbolyongani stb. www.lisa-airplanes.com

A G1 szer√©nyebb amb√≠ci√≥kkal el√©rhet√Ķbb, √©s azonnali term√©szetk√∂zelis√©get √©s szabads√°got biztos√≠t. Ami√≥ta Serge Prudent, a legend√°s Paul Prudent √∂ccse √°tvette a c√©get, a kivitelez√©s min√Ķs√©ge sokkal jobb, ami√≥ta Michel Colomban beseg√≠t nekik, aerodinamikailag m√©g kifinomultabb lett az eg√©sz rep√ľl√Ķszerkezet. Az √≠vel√Ķlapok √©s a cs√Ľr√Ķk kinematik√°ja megv√°ltozott, ez√°ltal kisebb teljes√≠tm√©ny is el√©g a 200 km/h k√∂r√ľli utaz√≥hoz, kisebb sz√°rnyfel√ľlet is el√©g a 40 km/h alatti minim√°lis rep√ľl√©si sebess√©ghez. www.g1aviation.com

Funk√©k FK9-es√©nek farokfut√≥s v√°ltozata. Az FK12-es Sprintern√©l a magas utaz√≥sebess√©g √©rdek√©ben √©sszer√Ľ volt az orrfut√≥ elhagy√°sa, az „Utility” n√©vre keresztelt Mark IV-es eset√©ben ink√°bb csak a hasznos t√∂meg n√∂vel√©se lehet a c√©l. www.fk-leightflugzeuge.de

A sv√°jci Aceair Aeriks 200 minden, csak √©pp nem UL g√©p. 6,2 m2-es sz√°rnyfel√ľlet, 400 kg-os saj√°t t√∂meg, 650 kg-os teljes felsz√°ll√≥t√∂meg. Hajt√≥m√Ľve egy 105 l√≥er√Ķs Wankel Diamond GIAE-110R. A k√©tszem√©lyes minivad√°szg√©p 287 km/h-s maxim√°lis sebess√©ggel k√∂zlekedik, ak√°r 1250 km t√°vols√°gra is, h√°romezer m√©teres utaz√≥magass√°gon. Minim√°lis, illetve √°tes√©si sebess√©g√©r√Ķl, rep√ľl√©si tulajdons√°gair√≥l nem √°ll adat rendelkez√©sre.


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forg√≥sz√°rnyas ULH√°timotorMerevsz√°rny√ļ ULMotoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.54 mŠsodperc