November végén jött a hír az Egyesült Arab Emirátusokban állomásozó magyar „elõretolt helyõrségtõl”, hogy az állam fennállásának 35. évfordulójára szervezendõ ünnepség alkalmából a helyiek szívesen látnák ismét az egyszer már nagy sikerrel szerepelt magyar pilóták légibemutatóját. Tóth László a tõle megszokott módon kezébe vette a szervezést.
Nem kellett kétszer mondani, hamarosan összeállt a 17 sárkányból és pilótáikból álló különítmény. A sármelléki reptérrõl november 29-én szállt fel a gépekkel és 6 utassal az Emirátusok küldte IL 76 szállítógép, a többiek pedig másnap Bécsbõl repültek Dubaiba, ahonnan kisbuszokkal vitték õket tovább Abu-Dhabiba.A hajnali érkezés után nem volt idejük pihenni sem, szinte azonnal indultak a BUTIN katonai légi-bázisra, ahol a számukra lefoglalt külön hangár várta õket, meglehetõsen szeles idõben. Az elsõ nap el is telt a sárkányok összerakásával, az éjszakai repüléshez szükséges fényszórók felszerelésével. Még sötétedés elõtt végeztek, a levegõ is lecsendesedett kissé, így némi izgalommal megkockáztatták az elsõ esti repülést: a fényekben fürdõ város felett tett kör után kilátogattak a bemutató helyszínére a kikötõbe. Az estére feltámadó viharos szél és az eleredõ esõ miatt azonban a bázisra visszarepülni már nem tudtak. Némi habozás után kénytelen-kelletlen ott kellett hát hagyniuk a gépeket éjszakára a köves talajra nyûgözve, egy sátorban alvó õr felügyeletére bízva.
Másnap reggel, az ünnepség napján folytatódott a barátságtalan idõjárás: viharos szél és szakadó esõ, ami még vagy két napig kitartott... Ebben az országban, ahol évente maximum egyszer-kétszer van csapadék, igen nagy pech kellett ehhez az idõzítéshez: más választás nem lévén, egy héttel elhalasztották az ünnepség, és így a légibemutató megtartását is.
Csak harmadnap tudták érdemben elkezdeni a gyakorlást, a próbákat. A már tapasztalt és összeszokott kinti „ötös fogat” (Ferinc Vince, Bartovics József, Bognár István, Tóth József, Sebõk Vendel) segített az újonnan jötteknek. Elkelt is a helyismeret, no meg a kötelékrepülési tapasztalat. Eleinte nehezen rázódott össze a csapat, de néhány nap alatt az egyesekben felmerülõ kételyek ellenére sikerült tökéletesíteniük az egyedülálló mutatványt, a 4 darab ötös kötelékben repülõ sárkány produkcióját. Az éjszakai bemutatót tûzijátékkal is színesítették, napközben pedig egyéb látványos bemutatókra, egyéni szereplésekre is sor került, többek közt Pamacs „kígyóbûvölõ” mutatványát is nagy lelkesedéssel fogadta a közönség.
A gyakorlás mellett jutott idõ utasreptetésre is, ami a helyi lakosság körében igen nagy népszerûségnek örvendõ programnak bizonyult. Nos, valóban meglehet a bája annak, mikor a sejk engedélyezi leányának, hogy fátylát sisakra cserélje, és a kivételes utast szállító sárkányt testõre egy másik gépen kíséri, árgus szemekkel lesve minden egyes manõvert...
Végül, ha majdnem egy hét késéssel is, de sor került a bemutatóra a kikötõben felállított dísztribünön összegyûlt kormánytagok és meghívott vendégek elõtt. A show fényét az a négy magyar motoros ernyõs kolléga is emelte, akik szalagot és transzparenst húzva még rózsaszálakkal is meghintették a lelkes közönséget. A fényekben fürdõ város fölött repülõ kivilágított „raj” fantasztikus látványa az ovációig fokozta a nézõk tetszésnyilvánítását, a sárkányokról kilõtt tûzijáték már csak a hab volt a tortán.
A nem mindennapi show-t a fogadtatásból és a lelkes köszönetnyilvánításokból ítélve bizonyára lesz még alkalom megismételni. A magyar pilóták újfent kitettek magukért...
Szalay Péter, Tóth Ferenc (Pamacs) és Vereb Gyuri
beszámolója alapján írta Kádár Andrea
Képek: 1000 Zsolt, Pamacs, Sanyi, Filipo
beszámolója alapján írta Kádár Andrea
Képek: 1000 Zsolt, Pamacs, Sanyi, Filipo