A jĂşliusban megrendezett AirVenture Oshkosh 2006 kiállĂtáson a feltĂ»nõen sok Ăşjdonság közĂĽl is kitĂ»nt a Cessna által bemutatott, LSA (Light Sport Aircraft, könnyĂ» sportrepĂĽlõ) kategĂłriájĂş Ăşj gĂ©p. A kĂ©t Ă©ve lĂ©trehozott LSA kategĂłriába maximum 1320 font (600 kg) felszállĂłsĂşlyĂş Ă©s 120 csomĂł (kb. 220 km/h) maximális sebessĂ©gĂ» kĂ©tĂĽlĂ©ses gĂ©pek tartoznak.
Ez azĂ©rt számĂt mĂ©rföldkõnek a motoros könnyĂ»repĂĽlĂ©s Ă©gi országĂştján, mert a Cessna mind ez idáig görcsösen ragaszkodott a „hagyományos” certifikált lĂ©gi jármĂ»vek gyártásához, aminek eredmĂ©nyekĂ©ppen eddig a törtĂ©nelmi pillanatig mĂ©g legfrissebb portĂ©kájuk is lĂ©nyegĂ©ben második világháborĂşs technolĂłgiát tĂĽkrözött.Mint Jack Pelton, a Cessna igazgatĂłja elmondta, az Ăşj gĂ©p körĂĽlbelĂĽl fĂ©lĂ©ves fejlesztĂ©s eredmĂ©nye. Bár a Cessna a repĂĽlõgĂ©pmotorok vezetõ gyártĂłjával, a Textron Lycominggal egy ĂĽzleti csoportba tartozik, az Ăşj gĂ©pet mĂ©gis egy 100 lĂłerõs Rotax 912 S motor hajtja, a sĂşlyhatár szempontjainak figyelembevĂ©telĂ©vel. A gyártást hosszas piackutatást követõen elõreláthatĂłan csak a jövõ Ă©vben kezdik meg, ha sikerĂĽl leszorĂtaniuk az elõállĂtási költsĂ©geket annyira, hogy az alapmodell vĂ©telára az általuk reálisnak tartott 80.000 dollárt ne lĂ©pje át. Ami a piaci igĂ©nyeket illeti, számĂtásaik szerint az elsõ Ă©vben akár 2000 gĂ©pet is felvehet a piac, utána pedig Ă©vi 600 darab körĂĽli forgalmat várnak.
A nagyrĂ©szt alumĂniumbĂłl, egyes rĂ©szleteiben pedig kompozitbĂłl kĂ©szĂĽlt gĂ©p 120 centimĂ©teres kabinszĂ©lessĂ©gĂ©vel egyike kategĂłriája legkĂ©nyelmesebbjeinek. Szárnyait biztonsági okokbĂłl nem terveztĂ©k behajthatĂłra, mivel az USA-ban az eurĂłpai országokkal ellentĂ©tben ennek a kritĂ©riumnak nincs nagy jelentõsĂ©ge.
Jack Pelton reméli, hogy a könnyû sportrepülõgép új pilótákat vonzhat, és lendületet adhat a repülõgép-iparnak.
A Cessna másik Ăşjdonsága prototĂpusának elsõ, teljes meglepetĂ©st okozĂł bemutatĂł repĂĽlĂ©sĂ©re is sor kerĂĽlt az oshkoshi kiállĂtáson. Az „NGP” (Next Generation Piston, Ăşj generáciĂłs dugattyĂşs motorral szerelt gĂ©p) eddig 20 Ăłrát repĂĽlt, Ă©s a Cessna Ăşj termĂ©kcsaládját vezeti be. TeljesĂtmĂ©nyadatok Ă©s egyĂ©b specifikáciĂłk közlĂ©se mĂ©g korai lenne, mondta Pelton, de meggyõzõdĂ©sĂĽk, hogy az Ăşj modell világszintĂ» sikert arat majd. A Cessna több mint fĂ©l Ă©vszázadon át vitathatatlanul vezetõ szerepet játszott a repĂĽlõgĂ©piparban, s most ezekkel az ĂşjĂtásokkal kĂván a következõ Ă©vtizedekre elegendõ lendĂĽletet hozni tevĂ©kenysĂ©gĂ©be.
A Vol Moteur cikke nyomán fordĂtotta Kádár Andrea