HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Mathieu Rouanet


A motoros erny√Ķs vil√°gbajnokot a Coupe Icare utols√≥ napj√°n, a m√©g vas√°rnap d√©lut√°n is tart√≥ szakadatlan ny√ľzsg√©sb√Ķl siker√ľlt standunkra elragadni egy besz√©lget√©sre.
Mathieu m√©g 29 √©vesnek sem l√°tszik, kedves, mosolyg√≥s √©s k√∂zvetlen fi√ļ, semmif√©le „bajnoki kivagyis√°g” nem √©rezhet√Ķ rajta.

Sikl√≥erny√Ķs √©s vitorl√°z√≥rep√ľl√Ķ sz√ľl√Ķk gyermekek√©nt 14 √©vesen kezdett rep√ľlni d√©l-franciaorsz√°gi lakhely√ľk√∂n, sok√°ig csak sikl√≥erny√Ķvel, majd 5-6 √©vvel ezel√Ķtt v√°ltott motoros erny√Ķre. Hogy mi√©rt? V√©letlen√ľl... Ahogy Mathieu mes√©li, akkori bar√°tn√Ķje s√≠k vid√©ken lakott, ahol se k√∂zel, se t√°vol nem ny√≠lt lehet√Ķs√©g sikl√≥erny√Ķz√©sre, √≠gy h√°t a rep√ľl√©smegvon√°st√≥l gy√∂tr√Ķdve el√Ķbb-ut√≥bb k√©nytelen-kelletlen „r√°fanyalodott” a h√°timotorra. Mint sok m√°s sikl√≥erny√Ķs, addig √Ķ is n√©mileg len√©zte ezt a m√Ľfajt, √ļgy gondolta, t√ļl zajos, t√ļl k√∂r√ľlm√©nyes, kev√©sb√© szabad √©s sz√≥rakoztat√≥ √©lm√©ny, mint a motor n√©lk√ľli rep√ľl√©s. No meg a h√°timotoros pil√≥t√°k sokszor meglehet√Ķsen vegyes kompetenci√°kat felmutat√≥ mez√Ķnye sem √©bresztett benne els√Ķre bizalmat, ezek √°tlag√©letkora √©s az ebb√Ķl jellemz√Ķen ad√≥d√≥ testi adotts√°gok eleve el√Ķ√≠t√©leteket sz√ľlnek egy √ľgyes √©s fitt fiatalban, aki nehezen √°llja meg r√∂h√∂g√©s n√©lk√ľl, amikor azt l√°tja, hogy t√ļls√ļlyos vagy egy√©b h√°tr√°nnyal k√ľzd√Ķ p√©nzes cs√≥k√°k csetlenek-botlanak h√°tukon dr√°ga, de a leveg√Ķbe emelked√©st sz√°mukra nem garant√°l√≥ zajforr√°sokkal, mondja... Ez a fajta szerencs√©tlenked√©s nyilv√°n nem teszi vonz√≥v√° a m√Ľfajt a fiatalok sz√°m√°ra. Kipr√≥b√°lni √©s megszeretni azonban egy pillanat m√Ľve volt, az addigi el√Ķ√≠t√©letei azonnal szertefoszlottak. Innent√Ķl nem volt meg√°ll√°s, √©s nem sokkal k√©s√Ķbb, 2002-ben m√°ris els√Ķ motoros verseny√©n tal√°lta mag√°t. A versenyz√©sben egy√©bk√©nt sz√°m√°ra nem az eredm√©nyek el√©r√©se a legfontosabb, hanem maga az √©lm√©ny: utazni, vil√°got l√°tni, emberekkel tal√°lkozni, ismerkedni, bar√°ts√°gokat k√∂tni... egysz√≥val, „bulizni”, √©s k√∂zben mellesleg tanulni √©s fejl√Ķdni is.
Mathieu egy√©bk√©nt minden sikl√≥erny√Ķsnek melegen javasolja, hogy pr√≥b√°lja ki a motoros verzi√≥t is, szerinte aki r√°√©rez az √≠z√©re, rabja marad, mint √Ķ. Arr√≥l nem is besz√©lve, hogy a sikl√≥erny√Ķs tapasztalatok, „el√Ķk√©pzetts√©g” sokat seg√≠t a motorral val√≥ rep√ľl√©s elsaj√°t√≠t√°s√°ban. (Idek√≠v√°nkozik egy n√©mileg kaj√°n megjegyz√©s, Mathieu enyh√©n sz√≥lva „laza” felsz√°ll√°si st√≠lus√°n l√°tszik is a sikl√≥erny√Ķs m√ļlt...)
Mathieu az Ozone Viper erny√Ķj√©vel rep√ľl, amelynek fejleszt√©s√©ben √Ķ is k√∂zrem√Ľk√∂d√∂tt, s√Ķt azt lehet √°ll√≠tani, hogy a Vipert kimondottan szem√©ly√©re szabt√°k. Ez a f√©lig reflex profil√ļnak mondhat√≥ erny√Ķ j√≥, b√°r kiss√© f√©lelmetes kompromisszum a sebess√©g, a teljes√≠tm√©ny √©s az ir√°ny√≠that√≥s√°g krit√©riumai k√∂zt, ez√©rt mindenkinek nem aj√°nlan√°, olyan meglep√Ķ sebess√©gekre √©s hirtelen mer√ľl√©sekre k√©pes. A motor a j√≥l bev√°lt Ros 125 egy PAP keretben, amelyet Mathieu dinamik√°ja √©s eszt√©tikuma miatt is kedvel, v√°ltoztathat√≥ bek√∂t√©ssel. S hogy mik a tervei a k√∂zelj√∂v√Ķben? Miut√°n az elm√ļlt k√©t √©vben minden nagyobb bajnoks√°got megnyert (jelenleg francia nemzeti, vil√°g- √©s Eur√≥pa-bajnok egyszerre), a j√∂v√Ķ √©vi, K√≠n√°ban tartand√≥ vil√°gbajnoks√°gra sem a sikeres versenyz√©s, ink√°bb az utaz√°s v√°gya √©s a k√≠v√°ncsis√°g vonzza. Tov√°bbra is rendszeresen tart motoros erny√Ķs akr√≥bemutat√≥kat, ezt r√©szben anyagi megfontol√°sb√≥l, r√©szben az√©rt, hogy ez√°ltal is demonstr√°lja: a PPG nem a kompromisszumr√≥l sz√≥l, √©ppen ellenkez√Ķleg: minden gyalogerny√Ķs akr√≥figura bemutathat√≥ motorral is, s√Ķt olyanok is vannak, mint p√©ld√°ul a bukfenc, melyeket biztons√°gosabban √©s l√°tv√°nyosabban lehet kivitelezni motorral. Hogy a motoros erny√Ķs akr√≥z√°s mennyire biztons√°gos, az is bizony√≠tja, hogy a Coupe Icare alatt h√°rom motorle√°ll√°sa is volt (a Walbro nem mindig b√≠rja a g-ket), de mind a h√°rom alkalommal √ļgy tudott lesz√°llni, hogy a k√∂z√∂ns√©gnek fel sem t√Ľnt a m√Ľsorv√°ltoztat√°s. Neki, aki nem b√≠rja a monot√≥ni√°t, sz√ľks√©ge van mindig √ļj √©s √ļj √©lm√©nyekre, a rep√ľl√©s k√ľl√∂nb√∂z√Ķ m√Ľfajaiban val√≥ kalandoz√°sra. Az eddig is gyakorolt bemutat√≥ √©s akrobatikus rep√ľl√©sek, „show”-k mellett mostan√°ban legink√°bb a l√©gi vide√≥k k√©sz√≠t√©se √©s a ballonoz√°s √©rdekli. A m√ļltban k√©t √©vig gyakorolt „wag√°z√°s” ut√°n t√©li tervei k√∂zt a speed riding (a s√≠el√©s √©s a sikl√≥erny√Ķz√©s √∂tv√∂zete) is szerepel, s hamarosan Ausztr√°li√°ba k√©sz√ľl k√©t h√≥napra.
Mit csin√°l szabadidej√©ben az, akinek az √©lete folyamatos ny√ľzsg√©s, kaland, utaz√°s, adrenalinfr√∂ccs √©s v√°ltozatoss√°g? B√°r nem hazudtolja meg √∂nmag√°t („√ļgy egy√©bk√©nt” egy lak√≥kocsiban van az otthona), bevallotta, ritka pihen√©sk√©ppen √©pp a mag√°nyt √©s a semmittev√©st √©lvezi...
Slusszpo√©nk√©nt √°lljon itt egy √©rdekes momentum: k√©rd√©s√ľnkre, hogy szenvedett-e valaha komolyabb balesetet rep√ľl√©s k√∂zben, az „akr√≥kir√°ly” Mathieu elgondolkozott, majd esz√©be jutott az egyetlen annak nevezhet√Ķ esete: egy t√ļls√°gosan nyugis rep√ľl√©s sor√°n elaludt (!) a leveg√Ķben, s egy f√°n landolva √©bredt.
V√©gsz√≥ gyan√°nt: Matyi √ľnnep√©lyesen meg√≠g√©rte, hogy tavasszal ell√°togat haz√°nkba egy kis akr√≥bemutat√≥z√°s √©s ismerked√Ķ egy√ľttrep√ľl√©s kedv√©√©rt.

Szöveg: Kádár Andrea
Fotók: Koszta Péter


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.19 mŠsodperc