HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Motoros s√°rk√°ny

Apollo-napok


A legjelent√Ķsebb hazai UL-es √∂sszej√∂vetelt, az Apollo-napokat „magyar Blois”-k√©nt is szokt√°k emlegetni. Mostanra a rendezv√©ny t√ļll√©pett ezen tituluson: m√≠g Blois-ba √©vr√Ķl √©vre kevesebben zar√°ndokolnak el – ami nem meglep√Ķ, hiszen az ilyen jelleg√Ľ tal√°lkoz√≥k nagy r√©sze el√Ķbb-ut√≥bb kifullad –, Egerben rekordl√©tsz√°m√ļ UL-es √©s nem UL-es pil√≥ta j√∂tt √∂ssze.

Ebben alighanem a minden eddigit fel√ľlm√ļl√≥ programnak is szerepe volt. Valami mindig t√∂rt√©nt a leveg√Ķben – szerencs√©re nem repesem√©ny. Vereb Gyuri √©s Lud√°nyi Csaba j√≥volt√°b√≥l b√°rki l√°thatta, hogy mit tud a Fox. Az id√©n sem maradhatott el Veres Zoli dinamikus l√©gi show-ja. Zolit egy√©bk√©nt az √°ltala „el√Ķid√©zett” pikkpakkok mellett az√©rt is szeretj√ľk, mert nem r√∂stell vegy√ľlni a h√°rty√°s √©s merevsz√°rny√ļ UL-ekkel. Szab√≥ Gy√∂rgy a Vampair sz√≠neiben a Fresh Breeze „brut√°l” tr√°jkos erny√Ķj√©t, a Xcitort mutatta be. Sajn√°latos m√≥don – egy szervez√©si probl√©ma miatt – elmaradt a Ferinc Vince vezette √∂t√∂s s√°rk√°nyos k√∂tel√©k m√Ľsora, holott ez a form√°ci√≥ a maga nem√©ben kuri√≥zumnak sz√°m√≠t, √©s az Egyes√ľlt Arab Emir√°tusokban √©s Magyarorsz√°gon egyar√°nt nagy sikert aratott. A f√∂ld√∂n egym√°st k√∂vett√©k a v√°ltozatos „civil” programok, a veter√°n aut√≥k √©s motorok felvonul√°s√°t√≥l a hast√°ncos l√°nyok produkci√≥j√°ig, √≠gy ki-ki √©rdekl√Ķd√©se √©s ir√°nyults√°ga szerint v√°laszthatott. Term√©szetesen az √°tmenetileg vend√©gl√°t√≥-ipari m√Ľint√©zm√©nny√© √°talak√≠tott hang√°r is nyitva √°llt az √©rdekl√Ķd√Ķk el√Ķtt.

Tudni kell meg√ļjulni

T√≥th „Pamacs” Ferenc Egerben deb√ľt√°lt leg√ļjabb mutatv√°ny√°val. S√°rk√°ny√°ra n√©h√°ny pirotechnikai elemet szerelt fel, √©s a 300 m√©teres sz√≠nes szalag vontat√°sa (azaz a k√≠gy√≥b√Ľv√∂l√©s) ut√°n alkalmi t√Ľzij√°t√©kkal ejtette √°mulatba a k√∂z√∂ns√©get.
– Tudni kell meg√ļjulni – Pamacs √≠gy magyar√°zza a st√≠lusv√°lt√°s ok√°t. Lehet benne valami. A sz√≠nes f√ľst mostanra a bemutat√≥k standard r√©sz√©v√© v√°lt, de m√©g a rendk√≠v√ľl l√°tv√°nyos, ugyanakkor nagy tapasztalatot ig√©nyl√Ķ k√≠gy√≥b√Ľv√∂l√©s sem hat m√°r az √ļjdons√°g erej√©vel, hiszen a pil√≥ta sz√°mos rept√©ren vend√©gszerepelt m√°r ezzel a sz√°mmal.
– A mostani t√Ľzij√°t√©k legfeljebb f√©l percig tarthatott, a tov√°bbiakat a tervek szerint h√°rom-n√©gy percig is „el lehet majd h√ļzni” – folytatja Pamacs. – A magam eszk√∂zeivel igyekszem tenni az√©rt, hogy a rep√ľl√©s k√∂zelebb ker√ľlj√∂n az emberekhez. A bemutat√≥kon pedig kiv√°l√≥ alkalom ny√≠lik erre. Fontosnak tartom, hogy a l√©gi sportok √©s k√∂z√∂tt√ľk is a motoros s√°rk√°nyrep√ľl√©s min√©l sz√©lesebb k√∂r sz√°m√°ra el√©rhet√Ķv√© v√°ljon. A jelek szerint j√≥ ir√°nyban haladunk: egyre t√∂bb a hang√°rral rendelkez√Ķ kisebb rept√©r, ahol nem terhelik ar√°nytalan k√∂lts√©gek a pil√≥t√°kat.

Csak rep√ľl√Ķember van

√ögy t√Ľnik, ma m√°r a „komolyabb” m√Ľfajok k√©pvisel√Ķi is elfogadj√°k az UL-sportokat. Ennek egyik megnyilv√°nul√°si form√°ja az a n√©gyes – h√°rom Z–142-esb√Ķl √©s egy Jak–52-esb√Ķl √°ll√≥ – k√∂tel√©k, amely hossz√ļ √≥r√°kra elk√°pr√°ztatta a k√∂z√∂ns√©get. A form√°ci√≥t Fajt Tibor k√∂tel√©kvez√©r, V√°ri Istv√°n bal k√≠s√©r√Ķ, Balla S√°ndor jobb k√≠s√©r√Ķ alkotta, valamint V√°ri Gyula, aki a Jakkal h√°tul szokott rep√ľlni, √©s mint mondja, ez j√≥ is √≠gy. Persze most sem hazudtolta meg mag√°t, √©s id√Ķr√Ķl id√Ķre k√∂rbeors√≥zta a szoros k√∂tel√©kben rep√ľl√Ķ Z–142-eseket. Fajt Tibor annak idej√©n a legjobb bemutat√≥pil√≥ta volt MiG–21-essel, V√°ri Gyula nev√©t pedig t√∂bbek k√∂z√∂tt a fairfordi gy√Ķzelmei kapcs√°n ismerik.

√ēk ketten, ahogy Gyula mondja, f√©lszavakb√≥l is √©rtik egym√°st, ami k√∂z√∂s rep√ľl√©seiken is j√≥l nyomon k√∂vethet√Ķ.
A k√∂tel√©k „sz√©khelye” a jakabsz√°ll√°si rep√ľl√Ķt√©r. Kezdetben ketten voltak: Vass G√©za (aki Egerbe nem tudott elj√∂nni, am√ļgy a k√∂tel√©kvez√©r szerep√©t t√∂lti be) √©s V√°ri Istv√°n, majd Fajt Tibor √©s V√°ri Gyula is csatlakozott hozz√°juk. Nagyra t√∂r√Ķ terveik nincsenek – ahhoz t√ļls√°gosan sok id√Ķt √©s p√©nzt kellene „bele√∂lni” a gyakorl√°sba. Most azon dolgoznak, hogy m√©g l√°tv√°nyosabb√° tegy√©k a produkci√≥t, √©s beleillesszenek n√©h√°ny kisebb volumen√Ľ, a korl√°tozottan m√Ľrep√ľlhet√Ķ Zlineknek megfelel√Ķ figur√°t, illetve vannak √∂tleteik a Jak–52-es–Z–142-es g√©pp√°rm√Ľrep√ľl√©st illet√Ķen is.
Mindannyian sz√≠vesen „l√©ptek fel” az UL-es tal√°lkoz√≥n:
– M√°r MRSZ-eln√∂kk√©nt is azt vallottam: nincs h√°rty√°s √©s merevsz√°rny√ļ, csak rep√ľl√Ķember van. Mindegy, hogy a pil√≥ta melyik m√Ľfajban rep√ľl, csak j√≥l csin√°lja azt, amit csin√°l – mondja V√°ri Gyula.

M√°r a tizedik…

Az imm√°r tizedik alkalommal megrendezett miskolci BAZUL Kupa, ami egyben a nemzeti bajnoks√°g utols√≥ fordul√≥ja is volt, a hagyom√°nyokhoz h√≠ven ez√ļttal is Egerben √©rt v√©get. Tizenh√©t s√°rk√°ny √©s merevsz√°rny√ļ UL indult, tov√°bbi n√©gy pil√≥ta, aki sz√°rnyon √©rkezett volna, az er√Ķs sz√©l √©s a meteor riogat√°sa miatt lemondta a r√©szv√©telt.
Mivel ilyenkor m√°r nem kedvez az id√Ķ a „termikig√©nyes” economy feladatoknak, prec√≠zi√≥s lesz√°ll√°s √©s navig√°ci√≥s feladatok alkott√°k a reperto√°rt. A temp√≥ ez√ļttal is fesz√≠tett volt (nem mintha az elm√ļlt √©vek tapasztalatai alapj√°n m√°sra sz√°m√≠tottak volna…). P√©ntek d√©lut√°n √∂t √≥r√°t√≥l szombat estig h√°rom navig√°ci√≥s feladat „f√©rt bele” a programba: az els√Ķ √ļtvonal a Hern√°d v√∂lgy√©ben vezetett, m√°snap reggel „√©hgyomorra” egy k√©rd√Ķjel alak√ļ kurzus f√∂l√∂tt rep√ľltek a versenyz√Ķk, majd a B√ľkk hegyes-v√∂lgyes vid√©kei f√∂l√∂tt mentek √°t Egerbe. Ez ut√≥bbi sz√°m – nyilv√°n nem v√©letlen√ľl – a hangzatos „z√∂ld sz√∂rnyeteg” elnevez√©st kapta, √©s t√∂bbeknek okozott n√©mi meglepet√©st. A versenyigazgat√≥ Kiss L√°szl√≥ (ahogy mindenki ismeri: Kenya) kidolgozott egy B-tervet rossz id√Ķ eset√©re: az alternat√≠v √ļtvonal j√≥val „lightosabb” volt.
A verseny GPS-√©rt√©kel√©s√Ľ volt, a navig√°ci√≥s feladatokat kilenc-kilenc fot√≥val √©s n√©gy virtu√°lis id√Ķm√©r√Ķkapuval s√ļlyosb√≠tott√°k. A miskolci klub megszponzor√°lta a versenyt, √≠gy a BAZUL Kupa lett a legolcs√≥bb a nemzeti futamai k√∂z√∂tt. A klub mellett k√∂sz√∂net illeti a versenyigazgat√≥t, Feh√©r L√°szl√≥ repvezt √©s M√°tyus L√°szl√≥t, aki egyebek mellett a vacsor√°t „menedzselte”.

– m –
Fotók: Koszta Péter

A BAZUL Kupa eredménylistája

Egy√ľl√©ses motoros s√°rk√°nyok kateg√≥ri√°ja:

1. Tóth József 2916
2. Kovács Aurél 2876
3. Martinecz Endre 2682

K√©t√ľl√©ses motoros s√°rk√°nyok kateg√≥ri√°ja:

1. Ferinc Vince–Varga Zolt√°n 2950
2. Galajda Zolt√°n dr.–Smidr√≥czki Zolt√°n 2817
3. Gajd√°n J√≥zsef–Gajd√°n √Āgnes 2115

K√©t√ľl√©ses merevsz√°rny√ļ UL-ek kateg√≥ri√°ja:

1. Gr√≥f Zolt√°n–B√°rtfai B√°lint 3025
2. Feh√©rv√°ri Tam√°s–Hod√°szi Ferenc 2414
3. Temesi L√≥r√°nt–Bal√°zs Lajos 1352



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotorMerevsz√°rny√ļ ULMinden m√°s ami rep√ľlMotoros s√°rk√°nyM√Ľrep√ľl√©s

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.09 mŠsodperc