HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Motoros s√°rk√°ny

Blois 2006


Ami√≥ta a vil√°g legnagyobb UL-rendezv√©ny√©t √°tk√∂lt√∂ztett√©k az onzaini farmr√≥l Blois Breuil repter√©re, var√°zsa m√°r nem a r√©gi. A gazdas√°gi √©let pang√°sa is visszak√∂sz√∂nhet a jelens√©gben, a l√©nyeg az, hogy minden √©vben fak√≥bb, lelketlenebb a buli. Min√©l profibb m√≥don nyomatj√°k a szervez√Ķk a marketinget, √©s min√©l ink√°bb forog a tal√°lkoz√≥ a „ki√°ll√≠t√°s √©s v√°s√°r” vil√°ga, konkr√©tan: a term√©kek k√∂r√ľl, ann√°l kev√©sb√© m√Ľk√∂dik az eg√©sz.

Bugxt’air akci√≥ban
√Čvekkel ezel√Ķtt √ļgy t√Ľnt, hogy egy ki√°ll√≠t√≥ra folyamatosan t√∂bb mint t√≠z l√°togat√≥ jut, az id√©n az volt a benyom√°sunk, hogy a standokon √©szlelhet√Ķ jelenl√©t szempontj√°b√≥l az egy ki√°ll√≠t√≥ra es√Ķ l√°togat√≥k ar√°nya csak t√∂rtsz√°mokban fejezhet√Ķ ki. A hangulat ennek megfelel√Ķen mor√≥zus volt. A ki√°ll√≠t√≥k zs√∂rt√∂l√Ķdtek, a l√°togat√≥k pedig szemles√ľtve t√©bl√°boltak a standok k√∂z√∂tt, azzal a b√Ľntudattal, hogy √ļgysincs p√©nz√ľk megv√°s√°rolni semmit. Ami a ki√°ll√≠tott rep√ľl√Ķszerkezeteket √©s mindenf√©le kell√©keket, k√ľty√ľm√ľty√ľket illeti, el√Ķ lehet venni a tavalyi besz√°mol√≥t (Aeromagazin 2005. okt√≥beri sz√°m, illetve www.vampair.hu/rendezv√©nyek), n√©h√°ny kiv√©telt√Ķl eltekintve √©rv√©nyes az idei ki√°ll√≠t√°sra. Ebben a besz√°mol√≥ban csak ezekr√Ķl a kiv√©telekr√Ķl teszek eml√≠t√©st, persze a teljess√©g ig√©nye n√©lk√ľl.
Polaris amfíbia
A „nem csak a leveg√Ķben”, pontosabban az: „akkor sem felesleges, ha nem lehet, vagy nem tudsz rep√ľlni”ideol√≥gia ment√©n teret h√≥d√≠tottak a k√©t- vagy t√∂bb√©lt√Ľ l√©gi j√°rm√Ľvek. F√∂ldi asszisztencia n√©lk√ľl √©rkezett a helysz√≠nre a Bugxt’air, amit m√°r Basse Hamban l√°thattunk (√©s √≠rtunk is r√≥la az el√Ķz√Ķ sz√°mban), illetve egy meglehet√Ķsen abszurd Quad, kard√°ntengelyen kereszt√ľl meghajtott l√©gcsavarral √©s motoros s√°rk√°nyos sz√°rnnyal szerelve, ez ut√≥bbi szerencs√©re nem rep√ľlt. A v√≠zr√Ķl √©s sz√°razf√∂ldr√Ķl is √ľzemelni k√©pes l√©gi j√°rm√Ľveket az olasz gy√°rt√≥k k√©pviselt√©k.
Polaris amfíbia
A Ramphos saj√°t fejleszt√©s√Ľ d√ļcolt (teh√°t a fels√Ķ sodronyk√∂rt megsp√≥rol√≥) 15,5 m2-es szimpla bor√≠t√°s√ļ sz√°rnnyal szerelte kompozit merev test√Ľ b√°rk√°j√°t, amiben a Smart
Eric Changeur amat√Ķr √©p√≠t√©sû amf√≠bia autogir√≥ja
d√≠zelmotorj√°t l√°thattuk viszont. Ez a g√©p √°ll√≠t√≥lag 90 √©s 120 k√∂z√∂tti utaz√≥ra k√©pes, 145 km/h-s VNE mellett. J√≥ lett volna l√°tni, de nem ker√ľlt r√° sor. A Polaris Zodiac-test√Ľ k√©t√©lt√Ľje viszont t√∂bbsz√∂r is rep√ľlt, nem is olyan roszszul. Sebess√©ge persze ink√°bb 60 √©s 90 k√∂z√∂tt mozgott, √©s a hangosbemond√≥ban hallhat√≥ komment√°rjukban enn√©l t√∂bbet nem is hazudtak a gubbi√≥iak.
JPX motoros Exel
A fut√≥ mechanizmusa b√°josan egyszer√Ľ, de hat√©konynak t√Ľnik. Els√Ķ alkalommal autogir√≥t is l√°ttunk amf√≠bia v√°ltozatban, igen k√≠nl√≥dva sz√°llt fel, a p√°lya teljes hossza kellett neki, igaz: 90¬į-os oldalsz√©lben. Hogy ez v√≠zr√Ķl m√Ľk√∂dik-e egy√°ltal√°n, el sem tudom k√©pzelni.
Pipistrel Taurus utasf√ľlk√©je √©s sz√°rnya
A kompozit g√©pcsod√°k vil√°g√°ban tov√°bbra is meghat√°roz√≥ trend a nagyst√≠l√Ľ, de egyre rem√©nytelenebb vak√≠t√°s. A val√≥s√°ggal k√∂sz√∂n√Ķ viszonyban sem lev√Ķ sz√°madatok m√°r csak a balekokat √©s a dilett√°nsokat k√©sztetik elismer√Ķ b√≥logat√°sra, az idei elad√°si statisztik√°k szerint a buksz√°k m√°r egyre kev√©sb√© ny√≠lnak meg a 250 km/h felettinek deklar√°lt utaz√≥sebess√©gt√Ķl. A kompozitcsod√°kn√°l l√°ttunk az√©rt n√©h√°ny √©rdekes √©s √≠g√©retes alternat√≠v√°t, f√Ķleg a motoros vitorl√°k k√∂z√∂tt. Ilyen volt az Alpaero/Noin √°ltal gy√°rtott, 320 cm3-es JPX motorral √©s automatikusan √∂sszecsuk√≥d√≥ h√°romtoll√ļ l√©gcsavarral szerelt EXEL, err√Ķl sok j√≥t mondanak, 13,74 m-es feszt√°vval el√©rt t√∂bb mint 30-as sikl√≥sz√°ma, 60 √©s 120 k√∂z√∂tti utaz√≥ja, 170 km/h-s VNE-je √©rv√©nyes alternat√≠v√°t jelenthetnek a mag√°nyos vitorl√°z√°sra v√°gy√≥k sz√°m√°ra, k√©pess√©geihez m√©rt k√∂zel negyvenezer eur√≥ alatti √°f√°s v√©tel√°ra nem is olyan szem√©rmetlen. Az UL motoros vitorl√°z√°s m√°sik v√©glet√©t a k√©tszem√©lyes (egym√°s mellett √ľl√Ķs) Pipistrel Taurus illusztr√°lta. 15 m-es feszt√°v, 41-es sikl√≥sz√°m, 503-as Rotax, 62 √©s 205 km/h k√∂z√∂tti sebess√©gtartom√°ny, 225 km/h-s VNE, sz√°zezer eur√≥ feletti v√©tel√°r. Ez szak√©rt√Ķk szerint minden bizonnyal a vil√°gon l√©tez√Ķ legjobb √°r/√©rt√©k ar√°ny, de ez sajnos semmit nem v√°ltoztat azon a katasztrof√°lis helyzeten, hogy sz√°zezer eur√≥ ma testv√©rek k√∂z√∂tt is sz√°zezer eur√≥.
FM 250 Vampire
A pap√≠ron m√©g utaz√°sra tervezett, a val√≥s√°gban csak tr√≥feak√©nt m√Ľk√∂d√Ķ kompozit „kitartottak” k√∂z√ľl h√°rmat emeln√©k ki, b√°r egyik sem idei term√©s. A cseh Flying Machines √°ltal (√∂v√©k a full kompozit Carbon One motoros s√°rk√°ny is) gy√°rtott FM 250 Vampire p√©ldamutat√≥an m√©rlegre √°ll√≠tva demonstr√°lta, hogy sz√°raz t√∂mege kereken 255 kg. 10,05 m2-es sz√°rnyfel√ľlet√©vel, a Rotax 100 lov√°val √©s a Duc Swirl „constant speed” jelleg√Ľ h√°rom toll√°val hihet√Ķen b√≠rja a 200-as utaz√≥temp√≥t, alacsony t√∂meg√©nek √©s a terpeszlapoknak k√∂sz√∂nhet√Ķen a lesz√°ll√°s vagy az √°tes√©s fejezet√©n√©l sem hagyhat k√≠v√°nnival√≥t. A fels√Ķ kateg√≥ri√°s kompozitg√©pekn√©l √°tlag t√≠zezer eur√≥val olcs√≥bb, ami „√Ķszinte” t√∂megadatai √©s haszn√°lati √©rt√©kkel b√≠r√≥ rep√ľl√©si tulajdons√°gai miatt is dics√©retes. A szint√©n csehek √°ltal gy√°rtott KLN-t is el√Ķsz√∂r l√°ttuk Blois-ban, a francia d√≠ler szerint „egy seggb√Ķl” rep√ľlt√©k √°t Pr√°g√°b√≥l, √°tlag 130 csom√≥s sebess√©ggel.
Beh√ļzhat√≥ fut√≥s KLN
Carbon Esqual
A kecses, szemet gy√∂ny√∂rk√∂dtet√Ķ, mint ilyen: aerodinamikailag is hat√©kony vonalak, a beh√ļzhat√≥ fut√≥, a 9,77 m2-es sz√°rnyfel√ľlet, a 912S √©s a h√°romtoll√ļ √°ll√≠that√≥ sz√∂g√Ľ Woodcomp ezt minden tov√°bbi n√©lk√ľl lehet√Ķv√© teszik, m√©gpedig v√©lhet√Ķen 20 l/h alatti √ľzemanyag-fogyaszt√°ssal. Az ilyen jelleg√Ľ √ľzenet szerintem m√©gsem hasznos. Ez azonban ne hozzon zavarba senkit, vegy√ľk √ļgy, hogy nem mondtam semmit, nehogy tov√°bb rontsam a k√©ts√©gbeesett kisrep√ľl√Ķgy√°rosok elad√°si es√©lyeit. Amikor majd azt hallom, hogy a nagy utazgat√°sban (ami alkalmasint s√ľrg√Ķs, net√°n √ľzleti c√©l√ļ is lesz) √ļjabb pil√≥ta akadt fenn a term√©szetes szelekci√≥ h√°l√≥j√°n, majd nyelek egyet, √©s nagytud√°s√ļan azt gondolom: na ugye, hogy ugye…
F√°sult √©rdekl√Ķd√Ķ a Quik 450 GT-ben. Szak√©rtelm√©t
dics√©ri, hogy a trap√©z el√© √ľlt be…
Az Airborne utas√ľl√©s√©ben helyet foglal√≥ csal√°dapa ink√°bb csak fl√∂rt√∂l,
a dekoratív hostess szakmai kérdésekre csak mosolyogni tud,
de azt nagyon cs√°bosan
A spanyol Esqual Carbon az abszol√ļt cs√ļcs az UL-k√©pmutat√°sban. Ezzel m√©g utazni sem kell a meghal√°shoz, amint ezt maga feltal√°l√≥-fejleszt√Ķ sz√ľl√Ķatyja is demonstr√°lta. Az √ļjabb v√°ltozatokon k√©ts√©gbeesett er√Ķfesz√≠t√©seket tesznek a t√∂megadatok „hivataloss√°” t√©tel√©√©rt, de ez term√©szetesen a v√©tel√°rat n√∂veli. A fogy√≥k√ļra eredm√©nye a k√©pen l√°that√≥ orrfut√≥. Elk√©pzelni is rossz, hogy milyen eredm√©nye lehet egy k√∂zepesen prec√≠z kilebegtet√©snek ezzel az alacsony sebess√©gekre k√∂ztudottan alkalmatlan, pil√≥tatud√°s szempontj√°b√≥l nemhogy ig√©nyes, de kimondottan rosszindulat√ļ rep√ľl√Ķ szerkezettel. A motoros s√°rk√°nyok vil√°g√°ban sem t√∂rt√©nt √°tt√∂r√©s. Pegasus√©k ki√°ll√≠tott√°k a 15 m2-es √©s wingletes sz√°rnnyal szerelt Quik 450 GT-t, bemutat√≥ rep√ľl√©sekkel is demonstr√°lt√°k: ez a g√©p m√°r utassal, 450 kg-os maxim√°lis terhel√©ssel is tud 60 km/h alatti sebess√©ggel rep√ľlni, m√©g ha ennek √©rdek√©ben le kellett mondani az utols√≥ harminc km/h-r√≥l, melyeknek k√∂sz√∂nhet√Ķen iskolak√∂r√∂n Cessn√°t lehetett el√Ķzni.
DTA Combo
A megmaradt 125 km/h-s utaz√≥sebess√©g azonban b√Ķven el√©g egy kis t√ļr√°zgat√°shoz, √≠gy a nyeszlett kerekek ellen√©re m√°r nem kiz√°r√≥lag a betonkifut√≥ vagy a t√∂bb √©vsz√°zada ny√≠rt golfp√°lya a lesz√°ll√°s alternat√≠v√°ja. Az ausztr√°lok v√©gre elhozt√°k az Airborne-t, √ļgy az XT 912 Streak III-as, mint az XT 582 Cruze v√°ltozatban. El√Ķbbi 13,5 m2-es sz√°rnnyal rep√ľl, utaz√≥ja 130 k√∂r√ľl van, VNE-je 157 km/h. Ut√≥bbi 14,4 m2-es sz√°rnnyal is „be√©ri”, utaz√≥ja √≠gy 100 km/h k√∂r√ľli, a VNE pedig 135 km/h. Igen harmonikus √©s strapab√≠r√≥ szerkezetek, kivitelez√©s√ľk vonatkoz√°s√°ban sem √©rheti sz√≥ a h√°z elej√©t. Vil√°gviszonylatban t√∂bb sz√°zat adtak m√°r el mindk√©t t√≠pusb√≥l. A francia piacra val√≥ bet√∂r√©s √©rdek√©ben akci√≥s √°f√°s √°raik 35, illetve 26 ezer eur√≥n√°l kezd√Ķdnek. Ezt csak az√©rt jegyzem meg, mert √ļgy st√≠lusban, mint rep√ľl√©si dom√©nium tekintet√©ben egy kateg√≥ri√°ban futnak (vagy ink√°bb rep√ľlnek) a Halley Kft. √°ltal gy√°rtott motoros s√°rk√°nyokkal. Akkor pedig hol van a kolossz√°lis √°rk√ľl√∂nbs√©g magyar√°zata? A DTA v√©gre-valah√°ra bemutatta a Combo burkolt v√°ltozat√°t, be kell l√°tni: a t√∂bb√©ves marketingkamp√°ny er√Ķfesz√≠t√©seihez √©s a Hitchcock-i „suspense”-hez k√©pest az eredm√©ny el√©g elkeser√≠t√Ķ. A tervrajzokon m√©g teljesen burkolt volt a tr√°jk, a tet√Ķr√©sz azonban a rajzasztalon maradt.
Dízel motoros Dynaero MCR
Az Aeromagazin olvas√≥i m√°r ismerik: a Gaz’Aile, aki pedig
reá könyököl: Serge Pennec, as himself.
A bemutat√≥ rep√ľl√©sek sor√°n demonstr√°lt√°k, hogy az √ļj tr√°jk az 582-es Rotax szer√©ny 65 lov√°val is k√©pes a 145 km/h-s utaz√≥sebess√©gre, csak azt nem √°rult√°k el, hogy ek√∂zben mennyi volt az √ľzemanyag-fogyaszt√°s. Amikor a szp√≠ker feltette a k√©rd√©st a rep√ľl√©st komment√°l√≥ Jean Michel Dizier-nek, a DTA fejleszt√Ķm√©rn√∂k√©nek, hogy mik√©nt lehet elv√©gezni a motoron a rep√ľl√©s el√Ķtti ellen√Ķrz√©st, a k√∂vetkez√Ķ laza v√°lasz hangzott el: Ugyan, ki csin√°l m√©g eff√©l√©t manaps√°g? Ett√Ķl eltekintve a g√©p vonalvezet√©se biztosan tetszeni fog egyeseknek, m√°sok meg j√≥t r√∂h√∂gnek rajta, egy biztos: felt√Ľn√©st fog kelteni. Rem√©lhet√Ķleg hamarosan lesz ideje T√≥th Bal√°zs bar√°tunknak tesztelni az √ļj csod√°t, √Ķ, mint DTA-szak√©rt√Ķ, majd megmondja az √Ķszintes√©get.
Az idei Blois nagy esem√©nye a d√≠zel motorok t√°mad√°sa volt. A piac turb√≥s√≠t√°s√°ra igencsak sz√ľks√©g van, a lelem√©nyes UL-gy√°rt√≥k meg is ragadj√°k az alkalmat. Az t√©ny, hogy az olcs√≥ √ľzemanyagb√≥l is alacsony fogyaszt√°s√ļ, nyomat√©kos, k√∂nnyen kezelhet√Ķ (d√ļs√≠t√°st-szeg√©ny√≠t√©st nem ig√©nyl√Ķ), a porlaszt√≥fagy√°st nem ismer√Ķ motorok nagyon √≠g√©retesek. Csak a t√∂meg- √©s rezg√©ssel kapcsolatos probl√©m√°kat kell m√©g megoldani. Vannak erre elk√©pzel√©sek, s√Ķt: egyre kiforrottabb megold√°sok is. A l√°tottak alapj√°n √ļgy t√Ľnik, hogy a legmegb√≠zhat√≥bb alapokat a Smart, a VW √©s a PSA 1,4–1,7 literes common rail rendszer√Ľ motorjai k√©pezik.
Mission 106 és az UL260i
A hagyom√°nyos robban√≥motorokn√°l is zajlik a t√∂rt√©nelem. A Loravia bemutatta az els√Ķ garanci√°lis felt√©telek mellett integr√°lhat√≥ injektoros rendszert a 912-es Rotaxhoz. Dupla Fadec (teljesen auton√≥m digit√°lis vez√©rl√©s), leveg√Ķdoboz, injektorok: mindez beszerelve √©s 1 √©v garanci√°val 1900 eur√≥√©rt. Ez m√°r igen! A belga fejleszt√©s√Ľ UL260i, mely 3300-as fordulaton 95 l√≥er√Ķt √©s 2500-as fordulaton 207 Nm-t biztos√≠t, csinos farokfut√≥sban gy√Ľjti a tapasztalatot, a gy√°rt√≥ 10450 eur√≥s √°ron k√≠n√°lja, teljes k√∂r√Ľ garanci√°val, de csak olyan UL-konstrukt√Ķr√∂knek vagy ismert szakiknak, akik egyfajta teszt√ľzemm√≥dban hajland√≥ak haszn√°lni, √©s a tapasztaltakat k√©pesek szakszer√Ľen dokument√°lni. A szint√©n belga Masschi 105 nagyon meglep√Ķ boxer n√©gyhengeres, m√°r csak az√©rt is, mert oldalt szelepelt. Deklar√°lt t√∂meg-nyomat√©k-teljes√≠tm√©ny adatai (80 LE 2850-es fordulatsz√°mon, 200 Nm 2500 √©s 3400 ford./perc k√∂z√∂tt, mindez 45 kg sz√°raz t√∂meg mellett) teljesen √©rv√©nyes alternat√≠v√°t l√°ttatnak benne a k√∂nny√Ľ merevsz√°rny√ļak vagy a fecskesz√°rny√ļ motoros s√°rk√°nyok sz√°m√°ra.
Befecskendez√Ķs R912S
Masschi motor
Jos Schepers-féle Subaru
Injektoros Hirth F33
65 kg-ot mutatott a m√©rleg, amelyikre a Jos Schepers √°ltal avionn√°lt EA 81-es Subaru motort felakasztott√°k. Ehhez a blokkot teljes eg√©sz√©ben k√∂r√ľlmart√°k, k√ľl√∂nleges turb√≥t √©s elektronik√°t kapott, 100-130 l√≥er√Ķt vesznek le r√≥la. Ez a motor terjed a legjobban az ut√≥bbi id√Ķben a k√©tszem√©lyes autogir√≥k √©s a minihelikopterek g√©poszt√°ly√°ban. A Hirth F33 E a Fresh Breeze Monster√©n is haszn√°lt egyhengeres befecskendez√Ķs v√°ltozata. H√°timotorra integr√°lni tal√°n bev√°llal√≥snak t√Ľnhet, de a k√∂nny√Ľ k√©tszem√©lyes tr√°jkok er√Ķforr√°shi√°ny√°t megoldhatn√°. Err√Ķl hamarosan lesz alkalmunk refer√°lni.

Szöveg: Szabó György
Fotók: Koszta Péter


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forg√≥sz√°rnyas ULH√°timotorMerevsz√°rny√ļ ULMinden m√°s ami rep√ľlMotoros s√°rk√°nyVitorl√°z√≥

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.51 mŠsodperc