HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

KLN VL–3


T√≥th R√≥bert az ultrak√∂nny√Ľ movitok ut√°n egy merevsz√°rny√ļ UL-t tesztelt, a v√°ltozatoss√°g kedv√©√©rt ism√©t Csehorsz√°gban. Id√Ķk√∂zben megnyerte a vitorl√°z√≥rep√ľl√Ķ nemzeti bajnoks√°got is, most azonban a VL–3 t√≠pus√ļ UL-lel kapcsolatos tapasztalatait osztja meg az olvas√≥val.

A VL–3 gy√°rt√≥ja, a choce√≤i KLN alapvet√Ķen aut√≥buszok sz√°m√°ra k√©sz√≠t m√Ľanyag alkatr√©szeket, tulajdonosai m√©gis a VL–3 fejleszt√©s√©t √©s gy√°rt√°s√°t tartj√°k az egyik legfontosabb projektj√ľknek. Ennek az az oka, hogy Choce√≤ v√°ros√°ban nagy m√ļltja van a rep√ľl√Ķg√©pgy√°rt√°snak, a c√©g gazd√°i pedig szeretn√©k tov√°bbvinni ezt a hagyom√°nyt.
A VL–3-ast a szakmai k√∂r√∂kben j√≥l ismert Vanessa Air c√©g tervei alapj√°n k√©sz√≠tik. A konstru√°l√°s sor√°n a legkorszer√Ľbb sz√©nsz√°las kompozitanyagot haszn√°lj√°k. Ily m√≥don a s√ļlyhat√°rt is szem el√Ķtt tartva siker√ľlt el√©rni, hogy a szerkezet a lehet√Ķ leger√Ķsebb legyen. A sz√°rnyak √©s v√≠zszintes vez√©rs√≠k leszerelhet√Ķk, ami megk√∂nny√≠ti az ut√°nfut√≥n val√≥ sz√°ll√≠t√°st.
T√∂bb magyar szak√©rt√Ķ, aki tesztelte a VL–3-ast, j√≥ v√©lem√©nnyel volt r√≥la.
– A k√©s√Ķ d√©lut√°ni √≥r√°kban, nyugodt id√Ķben rep√ľltem a VL–3-as beh√ļzhat√≥ fut√≥s, 100 l√≥er√Ķs Rotax 912 motorral √©s √°ll√≠that√≥, h√°romtoll√ļ l√©gcsavarral szerelt protot√≠pus√°val – mondja T√≥th R√≥bert. – Vitorl√°z√≥rep√ľl√Ķ pil√≥tak√©nt nincs t√ļl nagy viszony√≠t√°si alapom – b√°r Z–142-essel √©s Falk√©val is rep√ľl√∂k, ut√≥bbival rendszeresen –, de annyi biztos, hogy a VL–3 a sz√°rnyfel√ľlet√©hez k√©pest megd√∂bbent√Ķen j√≥l kezelhet√Ķ. Kicsi, mozg√©kony g√©p, k√©t ujjal vezethet√Ķ, olyan minim√°lis korm√°nyer√Ķvel, amilyennel m√©g nem tal√°lkoztam. Hihetetlen√ľl gyors. Felsz√°ll√°s ut√°n beh√ļztam a fut√≥m√Ľvet, √©s be√°ll√≠tottam a g√©pet nulla vari√≥ra.
230–240 km/h-s sebess√©ggel utazott, de 250 km/h f√∂l√∂tt is kipr√≥b√°ltam… A f√∂ldr√Ķl n√©zve pedig val√≥s√°ggal cik√°zott a l√°t√≥hat√°ron. Budapestr√Ķl az orsz√°g b√°rmely pontj√°t el lehetne √©rni vele egy √≥r√°n bel√ľl. Nem v√©letlen, hogy ezzel a t√≠pussal tartj√°k az egyenes vonal ment√©n rep√ľlt sebess√©gi vil√°grekordot a merevsz√°rny√ļ, k√©t√ľl√©ses UL-ek alkateg√≥ri√°j√°ban.
Az √°tes√©si sebess√©g 65 km/h – ami el√Ķ√≠r√°s a merevsz√°rny√ļ UL-ekn√©l, de sz√°mos t√≠pus el√©g neccesen f√©r bele… A VL–3-assal csukott f√©ksz√°rnnyal valamivel 65 km/h al√° tudtam menni an√©lk√ľl, hogy √°tesett volna.
Mindemellett j√≥l lehetett vele fordul√≥kat gy√°rtani. A VL–3 nagyon stabil, ellent√©tben sok m√°s merevsz√°rny√ļ UL-lel, melyek gyakran cs√ļszk√°lnak, mivel – legal√°bbis a vitorl√°z√≥ rep√ľl√Ķg√©pekhez k√©pest – r√∂vid a t√∂rzs√ľk. Egy vitorl√°z√≥rep√ľl√Ķ pil√≥ta sz√°m√°ra pedig zavar√≥, ha √°lland√≥an az oldalkorm√°nyhoz kell ny√ļlnia. A VL–3-as eset√©ben erre nem volt sz√ľks√©g.
A t√≠pus rendelhet√Ķ fix √©s beh√ļzhat√≥ fut√≥s kivitelben is, s√Ķt a gy√°rban ig√©ny szerint von√≥szemet is tesznek r√°, azaz vontat√°sra is alkalmas. B√°r Magyarorsz√°gon vontat√°sn√°l ink√°bb a nagyobb √©s er√Ķsebb motoros g√©peket r√©szes√≠tik el√Ķnyben, rem√©lhet√Ķleg v√°ltozni fog ez a gyakorlat.
Addig is aj√°nlom ezt az UL-t mindenkinek, aki sz√≠vesen kihaszn√°ln√° egy gyors, k√∂nnyen kezelhet√Ķ, t√ļr√°z√°sra √©s rekre√°ci√≥s rep√ľl√©sre is alkalmas UL el√Ķnyeit, √ļgymint p√©ld√°ul alacsony fenntart√°si k√∂lts√©gek.

– m –

M√Ľszaki adatok

Feszt√°vols√°g: 8,44 m
Hossz√ļs√°g: 6,24 m
Magass√°g: 2,05 m
Sz√°rnyfel√ľlet: 9,77 m2
√Ātes√©si sebess√©g: 65 km/h
Max. vízszintes sebesség: 280 km/h
Utaz√≥sebess√©g: 210–250 km/h
Maximális megengedett sebesség: 300 km/h
Motor: 100 LE
Emelked√Ķk√©pess√©g: 6 m/s
Fogyaszt√°s: 8–12 l/h
√územanyag-kapacit√°s: 90 l
√úres s√ļly: 291 kg

Vil√°grekord a VL–3-assal

Ezzel a t√≠pussal d√∂nt√∂tt√©k meg az egyenes vonal ment√©n rep√ľlt sebess√©gi vil√°grekordot a k√©t√ľl√©ses merevsz√°rny√ļ UL-ek alkateg√≥ri√°j√°ban. A g√©p szem√©lyzet√©t Ji√ł√≠ Unzeitig pil√≥ta √©s V√¨ra Vav√ł√≠nov√° navig√°tor alkotta. A k√≠s√©rletet 2005. okt√≥ber 19-√©re id√Ķz√≠tett√©k, a Ho√łovice rep√ľl√Ķter√©r√Ķl sz√°lltak fel. A 17 400 m√©teres kurzus, melyen a rekordot rep√ľlt√©k, Beroun √©s ¬ģebr√°k k√∂z√∂tt vezetett. A pil√≥ta √©s navig√°tora annak ellen√©re d√∂nt√∂ttek a rekordk√≠s√©rlet megkezd√©se mellett, hogy az id√Ķj√°r√°si viszonyok nem voltak ide√°lisnak mondhat√≥k – turbulencia, oldalsz√©l, rossz l√°t√°s nehez√≠tette meg a dolgukat. A kurzuson n√©gy pontot kellett √©rinteni√ľk. Az eredm√©ny ki√©rt√©kel√©se ut√°n bizonyoss√° v√°lt, hogy a p√°ros a kor√°bbi, 1999-es rekordot k√∂zel 10 km/h-s sebess√©ggel haladta meg, azaz csaknem 275 km/h-s sebess√©ggel rep√ľlt. Fontos megeml√≠teni, hogy a k√≠s√©rletet a VL–3 els√Ķ protot√≠pus√°val rep√ľlt√©k meg, melynek konfigur√°ci√≥ja megegyezik a sz√©riag√©pek√©vel.
2006 m√°rcius√°ban az FAI (Nemzetk√∂zi Rep√ľl√Ķ Sz√∂vets√©g) hiteles√≠tette a rekordot.



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.06 mŠsodperc