HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Interj√ļ Ramon Morillasszal


A 39 √©ves Ramon Grenad√°ban, Spanyolorsz√°gban √©l, profi gyalog- √©s motoros erny√Ķs pil√≥ta.
√Ālma: a 10 kg-os h√°timotor!
Vil√°gbajnok 1999 / 2001 / 2003. T√°vols√°gi vil√°grekord motoros erny√Ķvel: 2006. j√ļnius 8. (948 km), magass√°gi vil√°grekord (5417 m) 2005, Tenerife. A spanyol sikl√≥erny√Ķs √©s motoros erny√Ķs ranglist√°k els√Ķ hely√©n √°ll.

– Mi√©rt kezdt√©l motorral rep√ľlni, hiszen kiv√°l√≥ szabad rep√ľl√Ķ pil√≥ta vagy?
– Mindig is szabad rep√ľl√Ķ voltam! Sosem hittem volna, hogy megszeretem a motoros erny√Ķt. Az els√Ķ felsz√°ll√°s el√Ķtt arra sz√°m√≠tottam, nagyon unalmas lesz, de val√≥j√°ban j√≥pofa dolog, hogy tudsz f√©nyk√©pezni, utazni, √©s csak motorral el√©rhet√Ķ helyekre is eljuthatsz. √Čn mindig p√∂rg√∂k, szeretek mindent kipr√≥b√°lni, felfedezni, √©s a h√°timotor lehet√Ķs√©geinek hat√°rait is megpr√≥b√°lni a lehet√Ķ legmesszebbre kitolni.
– Szerinted milyen t√≠pus√ļ erny√Ķ a legalkalmasabb a motoros rep√ľl√©sre?
– Nagyon sokf√©le erny√Ķt√≠pus l√©tezik. Manaps√°g a konstrukt√Ķr√∂k v√©lem√©nye elt√©r√Ķ, egyesek szerint kifejezetten motoros erny√Ķz√©shez kell tervezni sz√°rnyakat, m√°sok ezzel nem √©rtenek egyet. √Čn nagyon szeretem a biztons√°gos gyalogerny√Ķket, amelyek j√≥l ir√°ny√≠that√≥k, j√≥l sz√°llnak fel √©s megfelel√Ķ teljes√≠tm√©nyt ny√ļjtanak. Ezek √°ltal√°ban a DVH 1–2, vagy ennek megfelel√Ķ kateg√≥ri√°ba tartoznak. Mivel nem szeretek √°lland√≥an maxim√°lis teljes√≠tm√©nyen rep√ľlni, sz√°momra l√©nyeges az erny√Ķ sebess√©gtartom√°nya, amivel √°t tudom rep√ľlni a hegyeket √©s feljutok 1000 m√©terre. A mostani erny√Ķmet az√©rt is √©rt√©kelem nagyra, mert nincs sz√ľks√©g teljes g√°zra a magass√°gnyer√©shez.
– A m√Ľszaki jellemz√Ķk√∂n k√≠v√ľl, szerinted mi a megfelel√Ķ erny√Ķm√©ret?
– A tapasztalt motoros erny√Ķs pil√≥t√°k sz√°m√°ra az ide√°lis erny√Ķm√©ret ugyanaz, mintha motor n√©lk√ľl rep√ľln√©nek, ez azt jelenti, hogy a motor s√ļly√°t nem kell figyelembe venni a v√°laszt√°skor. A motor teljes√≠tm√©nyt ad, a s√ļlya teh√°t nem negat√≠v t√©nyez√Ķ. A kezd√Ķknek azonban aj√°nlatos nagyobb erny√Ķt haszn√°lni.
– Ha ugyanazt az erny√Ķt szeretn√©d motorral √©s an√©lk√ľl is haszn√°lni, milyen tulajdons√°gokat tartasz fontosnak?
– A felh√ļz√°s nagyon fontos, mert a motorral rep√ľl√©s eset√©n a felsz√°ll√°s s√≠k terepr√Ķl t√∂rt√©nik, ami nagy k√ľl√∂nbs√©g a gyalogerny√Ķz√©shez k√©pest (kiv√©ve persze a cs√∂rl√Ķz√©st). L√©nyeges, hogy biztons√°gos legyen az erny√Ķ, ez sz√°momra j√≥ stabilit√°st, a csuk√°ssal szembeni ellen√°ll√°st √©s csak minim√°lis ors√≥z√°st vagy hosszd√Ķl√©st jelent. √Ėsszess√©g√©ben azt mondan√°m, legyen az erny√Ķ k√∂nnyen kezelhet√Ķ, mert motorral a l√©gcsavar tol minket (teh√°t gyorsan rep√ľl√ľnk) √©s a talajhoz k√∂zel. Az is nagyon fontos, hogy ne legyen hajlamos a negat√≠v spir√°lra, mert gyors√≠t√°skor egy kicsit mindig lemarad a motort√≥l.
– Milyen k√ľl√∂nbs√©geket l√°tsz a hagyom√°nyos erny√Ķk, illetve a speci√°lisan motoros rep√ľl√©sre kifejlesztett erny√Ķk k√∂zt?
– Minden erny√Ķt a rep√ľl√©sre tal√°ltak ki. Egyes modellekn√©l val√≥ban a gyorsas√°g a f√Ķ c√©lkit√Ľz√©s, de ezeknek nem t√ļl j√≥ a teljes√≠tm√©ny√ľk. A gy√°rt√≥k sokszor kicsit √°tpofozott gyalogerny√Ķket √°rulnak motoros erny√Ķk√©nt – r√°rakj√°k a trimmeket, megv√°ltoztatj√°k a sz√≠neit, √©s √°ll√≠tj√°k, hogy ez egy √ļj, sp√©ci motoros erny√Ķ, b√°r ezt semmilyen teszt nem bizony√≠tja. Nem felt√©tlen√ľl sz√ľks√©ges, hogy k√ľl√∂n erny√Ķnk legyen gyalogos √©s motoros rep√ľl√©shez. Ami fontos, hogy az erny√Ķ motorral is j√≥l m√Ľk√∂dj√∂n.
– Ramon, h√°romszoros motoros erny√Ķs vil√°gbajnokk√©nt megosztan√°l-e vel√ľnk n√©h√°ny j√≥ fog√°st, tr√ľkk√∂t?
– P√©ld√°ul szeretem felsz√°ll√°skor a motor szel√©t is kihaszn√°lni a felh√ļz√°s optimaliz√°l√°s√°hoz, √©s ha ezt a technik√°t elsaj√°t√≠tod, fel tudsz sz√°llni kereszt- vagy h√°tsz√©lben is! Szeretek gyorsan √©s talajk√∂zelben rep√ľlni (ha a sz√°rnynak megvan hozz√° a kell√Ķ energi√°ja), hirtelen man√Ķvereket csin√°lni, de persze... a kev√©ss√© tapasztalt pil√≥t√°knak ezt nem aj√°nlom, mert ehhez az√©rt kell n√©mi gyakorlat! Rep√ľl√©s k√∂zben, vagy ha valami sp√©ci figur√°t csin√°lok, sosem felejtem el, hogy a motor b√°rmikor le√°llhat, nagyon fontos teh√°t, hogy mindig legyen a szintednek megfelel√Ķ lesz√°ll√°si lehet√Ķs√©g. Ami engem illet, mivel nagyon sokat gyakorlom a c√©lra sz√°ll√°st a versenyz√©s miatt, szinte b√°rhol le tudok sz√°llni. Ha a motor hirtelen le√°ll, a lesz√°ll√°si sebess√©g nagyon magas (h√°tsz√©lben is tal√°lhatod magad), √≠gy a becsap√≥d√°s kock√°zata is. Ilyenkor azt csin√°lom, mint az ejt√Ķerny√Ķs√∂k, arra haszn√°lom fel az energi√°t, hogy min√©l tov√°bb tudjak siklani, √©s a v√©gs√Ķ f√°zisra, a f√∂ldet √©r√©sre koncentr√°lok.
– Mit tan√°csolsz azoknak, akik meg szeretn√©nek tanulni motoros erny√Ķzni?
– M√©g ha j√≥ sikl√≥erny√Ķs pil√≥t√°k is, felt√©tlen√ľl menjenek el h√°timotoros iskol√°ba, mert van j√≥ n√©h√°ny olyan technikai vet√ľlete a dolognak, amit el kell saj√°t√≠tani, f√Ķleg a felsz√°ll√°ssal, a lesz√°ll√°ssal √©s a motor haszn√°lat√°val kapcsolatosan, nem besz√©lve az elm√©letr√Ķl √©s a motoros rep√ľl√©s szab√°lyoz√°s√°r√≥l.
– Spanyolorsz√°gban kell-e k√ľl√∂n jogos√≠t√°s vagy enged√©ly a rep√ľl√©shez? √Čs mi a helyzet m√°s orsz√°gokban?
– Spanyolorsz√°gban a rep√ľl√Ķsz√∂vets√©g √°ltal kiadott jogos√≠t√°ssal rep√ľl√ľnk. Sv√°jcban tilos motoros erny√Ķvel rep√ľlni, N√©metorsz√°gban csak a hivatalos ULM b√°zisokr√≥l sz√°llhatsz fel, Franciaorsz√°gban m√Ľszaki dosszi√©t kell leadnod a Polg√°ri Rep√ľl√©sn√©l, Jap√°nban el√©g szigor√ļ a szab√°lyoz√°s, sok megk√∂t√©ssel. Az Egyes√ľlt Kir√°lys√°gban szint√©n sz√ľks√©ged van a rep√ľl√Ķsz√∂vets√©g √°ltal kiadott jogos√≠t√°sra. Azt gondolom, j√≥ lenne egy nemzetk√∂zi egyezm√©ny ebben a t√©m√°ban, elkelne a motoros erny√Ķz√©s besorol√°s√°nak √©s a szab√°lyoz√°snak az egys√©ges√≠t√©se. √Āltal√°ban az ULM kateg√≥ri√°ba tartozunk, de √©sszer√Ľbb lenne fel√°ll√≠tani saj√°t besorol√°si rend√ľnket.

Az Aerial magazin nyom√°n
fordította: Kádár Andrea


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.05 mŠsodperc