Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Mûrepülés Videók Galéria

Magyar változat Versiunea în româneste
 
MerevszĂĄrnyĂș UL

Rotax motoros Corvus


„Az UL-konstruktĂ”rök igen magasra ĂĄllĂ­tottĂĄk a mĂ©rcĂ©t, Ășgy tömegadatok, mint sebessĂ©gĂ©rtĂ©kek tekintetĂ©ben...”, fakad ki Voloscsuk AndrĂĄs, amikor a frissen elkĂ©szĂŒlt Rotax motoros Corvus utazĂłsebessĂ©gĂ©rĂ”l faggatom. „BĂĄr lĂĄttunk olyan gĂ©pet, amelyiken Ășgy volt beĂĄllĂ­tva a Pitot-csĂ”, hogy a nulla variĂłt folyamatos sĂŒllyedĂ©s mellett mutassa, Ă­gy aztĂĄn a maximĂĄlis »vĂ­zszintes sebessĂ©get« valĂłjĂĄban –1, –2 m/s-os variĂł mellett adta Ășgy a sebessĂ©gmĂ©rĂ”, mint a GPS, van olyan gyĂĄrtĂł is, amelyik egyszerĂ»en olyan helyre teszi a dinamikus nyomĂĄs szondĂĄjĂĄt, hogy alacsony sebessĂ©gen kevesebbet, nagy sebessĂ©gen többet mutasson, de mindenĂĄron csaljon a mĂ»szer. Eddig azt hittĂŒk, hogy csak a gĂ©ptömeg vonatkozĂĄsĂĄban megbĂ­zhatatlanok a közölt adatok, de azt kell tapasztalnunk, hogy a sebessĂ©gadatok sem mindig tĂŒkrözik a valĂłsĂĄgot. EzĂ©rt aztĂĄn Ășgy döntöttĂŒnk, hogy mi nem az UL mĂ©rcĂ©ket Ă©s marketingszövegeket tekintjĂŒk etalonnak, hanem a polgĂĄri repĂŒlĂ©sĂ©t.”

Ennek a filozĂłfiĂĄnak a jegyĂ©ben szĂŒletett az elsĂ” Rotax 912 S-sel Ă©s ĂĄllĂ­thatĂł szögĂ», hĂĄromtollĂș Woodcomp lĂ©gcsavarral szerelt Corvus. Ezt mĂĄr be lehetett volna prĂ©selni az UL kategĂłriĂĄba, de a dĂ©l-afrikai megrendelĂ” 160 literes tankkal rendelte (arrafelĂ© nem ĂĄrt, ha van egy kis autonĂłmia), mĂĄrpedig ahhoz komoly strukturĂĄlis megerĂ”sĂ­tĂ©sek illenek. Így aztĂĄn 650 kg lett a HA–Y07 maximĂĄlis felszĂĄllĂłtömege. Ehhez Ă©n egy kicsit harmatosnak gondoltam az atmoszferikus Rotax 100 lĂłerejĂ©t (ami a gyĂĄr szakemberei szerint fĂ©kpadon inkĂĄbb erĂ”s 96…). Mint egyre gyakrabban, most is tĂ©vedtem. De errĂ”l kĂ©sĂ”bb. Minden elkĂ©szĂŒlt Corvus csinosabb, kivitelezĂ©sĂ©ben kifogĂĄstalanabb, mint az elĂ”zĂ”. Ez most többek között a fĂ©nyezĂ©s tökĂ©letes narancsbĂ”rmentessĂ©gĂ©ben nyilvĂĄnul meg. A Rotax integrĂĄlĂĄsa a gyĂĄr szakembereinek a bĂĄbĂĄskodĂĄsa mellett törtĂ©nt. Több mint harminc szondĂĄval spĂ©keltĂ©k meg a motorteret a teszt- Ă©s berepĂŒlĂ©si program idejĂ©re, hogy vĂ©gĂŒl kijelenthessĂ©k: a tĂ»zfaltĂłl elĂ”re minden garanciĂĄlis.
ArrĂłl, hogy a hĂ”sĂ©get mennyire bĂ­rja, könnyen meg tudtunk gyĂ”zĂ”dni Topival. Amikor 2006. jĂșlius 10-Ă©n dĂ©lben felszĂĄlltunk a ballĂłszögi reptĂ©r gyepĂ©rĂ”l (szĂĄndĂ©kosan nem homokot Ă­rtam, mert ebben a vonatkozĂĄsban is folyamatos a fejlĂ”dĂ©s), 33 fokot mutatott a hĂ”mĂ©rĂ”. FejhallgatĂł nĂ©lkĂŒl is tĂ»rhetĂ” volt a zaj az utastĂ©rben. 5800 ford./perc mellett 7 m/s-ot mutatott a variĂł Ă©s 140 km/h-t a sebessĂ©gmĂ©rĂ”. Topi felemelkedett 300 m-re, Ă©s ĂĄtadta a botot. 150–160 km/h sebessĂ©ggel fordulĂłztam, ösztönösen igyekeztem a motort kĂ­mĂ©lni. SzĂ­vĂłtĂ©rnyomĂĄs Ă©s ĂĄtfolyĂĄsmĂ©rĂ” hĂ­jĂĄn arra törekedtem, hogy 4800 körĂŒl tartsam a fordulatszĂĄmot olyan kĂ©tharmad gĂĄz mellett. EzĂĄltal folyamatosan magassĂĄgot veszĂ­tettem. Topi rĂĄm szĂłlt, hogy kĂșsszunk mĂĄr vissza 500-ra. VĂ©grehajtottam, majd alig egy perc mĂșlva ismĂ©t hallottam a hangjĂĄt: Te inkĂĄbb hĂĄromszĂĄzon szereted? Visszaadtam neki a botot, hogy megmutathassa, hogyan kell. Nem volt komplikĂĄlt, 190 Ă©s 200 km/h közötti sebessĂ©gen kellett tartani, nem pedig 140-en. Így is harmonikusan, lĂĄgyan fordulĂłzott a Corvus, csak Ă©ppen nem merĂŒlt, illetve ha Topi belehĂșzott a botba, kiakadt a variĂł. A kimondottan termikus körĂŒlmĂ©nyek ellenĂ©re a 200 km/h-s utazĂłsebessĂ©g valahol az Ă©lvezhetĂ” Ă©s a tĂ»rhetĂ” között volt. Tele tankkal a motor Ă©s a sĂĄrkĂĄnyszerkezet ezen a sebessĂ©gen több mint 8 ĂłrĂĄn keresztĂŒl bĂ­rnĂĄ. ValĂłszĂ­nĂ»leg Topi is… Röviden: a HA–Y07 ugyanazt tudta, mint a hathengeres Jabiru motorral szerelt vĂĄltozat, csak Ă©ppen kellett egy picit gĂ©pĂ©szkedni a lĂ©gcsavar ĂĄllĂĄsszögĂ©vel. Be kellett lĂĄtnom, hogy a 912 S bĂ”ven elĂ©gsĂ©ges motorizĂĄciĂł egy ilyen tömegĂ» Ă©s ilyen aerodinamikai tisztasĂĄgĂș lĂ©gi jĂĄrmĂ» esetĂ©n. JĂłl kifetrengtĂŒk magunkat, majd hatszĂĄz mĂ©teren Ă©s a reptĂ©rtĂ”l Ășgy nĂ©gy km-re Topi lekapta a gyĂșjtĂĄst. A sebessĂ©gmĂ©rĂ” tĂ»jĂ©t rĂĄtette a 120-as szĂĄmra, Ă©s az ott is maradt a kilebegtetĂ©sig. PrecĂ­z Ă©s elegĂĄns volt. ÁllĂł motoros terepre szĂĄllĂĄshoz magasnak tĂ»nt ez a sebessĂ©g, de a gĂ©p strukturĂĄlis szilĂĄrdsĂĄga biztosan kompenzĂĄlja ezt a sebessĂ©gtöbbletet.
Az UL verziĂł momentĂĄn a szĂĄrny Ă©s a futĂł terhelĂ©sprĂłbĂĄit szenvedi. Mire az ĂșjsĂĄg az olvasĂłk kezĂ©be kerĂŒl, mĂĄr tĂșl lesz a berepĂŒlĂ©si programon. EzĂ©rt a HA–Y07-rĂ”l mĂ©g ennyit sem akartam Ă­rni, de az Ă©lmĂ©ny egy picit magĂĄval ragadott. ElnĂ©zĂ©st…

Szöveg: Szabó György
FotĂłk: Koszta PĂ©ter


 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   

Associated Topics

MerevszĂĄrnyĂș UL

TartalomkezelĂ” rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
_PAGEGENERATION 0.06 _SECONDS