HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Rotax motoros Corvus


„Az UL-konstrukt√Ķr√∂k igen magasra √°ll√≠tott√°k a m√©rc√©t, √ļgy t√∂megadatok, mint sebess√©g√©rt√©kek tekintet√©ben...”, fakad ki Voloscsuk Andr√°s, amikor a frissen elk√©sz√ľlt Rotax motoros Corvus utaz√≥sebess√©g√©r√Ķl faggatom. „B√°r l√°ttunk olyan g√©pet, amelyiken √ļgy volt be√°ll√≠tva a Pitot-cs√Ķ, hogy a nulla vari√≥t folyamatos s√ľllyed√©s mellett mutassa, √≠gy azt√°n a maxim√°lis »v√≠zszintes sebess√©get« val√≥j√°ban –1, –2 m/s-os vari√≥ mellett adta √ļgy a sebess√©gm√©r√Ķ, mint a GPS, van olyan gy√°rt√≥ is, amelyik egyszer√Ľen olyan helyre teszi a dinamikus nyom√°s szond√°j√°t, hogy alacsony sebess√©gen kevesebbet, nagy sebess√©gen t√∂bbet mutasson, de minden√°ron csaljon a m√Ľszer. Eddig azt hitt√ľk, hogy csak a g√©pt√∂meg vonatkoz√°s√°ban megb√≠zhatatlanok a k√∂z√∂lt adatok, de azt kell tapasztalnunk, hogy a sebess√©gadatok sem mindig t√ľkr√∂zik a val√≥s√°got. Ez√©rt azt√°n √ļgy d√∂nt√∂tt√ľnk, hogy mi nem az UL m√©rc√©ket √©s marketingsz√∂vegeket tekintj√ľk etalonnak, hanem a polg√°ri rep√ľl√©s√©t.”

Ennek a filoz√≥fi√°nak a jegy√©ben sz√ľletett az els√Ķ Rotax 912 S-sel √©s √°ll√≠that√≥ sz√∂g√Ľ, h√°romtoll√ļ Woodcomp l√©gcsavarral szerelt Corvus. Ezt m√°r be lehetett volna pr√©selni az UL kateg√≥ri√°ba, de a d√©l-afrikai megrendel√Ķ 160 literes tankkal rendelte (arrafel√© nem √°rt, ha van egy kis auton√≥mia), m√°rpedig ahhoz komoly struktur√°lis meger√Ķs√≠t√©sek illenek. √ćgy azt√°n 650 kg lett a HA–Y07 maxim√°lis felsz√°ll√≥t√∂mege. Ehhez √©n egy kicsit harmatosnak gondoltam az atmoszferikus Rotax 100 l√≥erej√©t (ami a gy√°r szakemberei szerint f√©kpadon ink√°bb er√Ķs 96…). Mint egyre gyakrabban, most is t√©vedtem. De err√Ķl k√©s√Ķbb. Minden elk√©sz√ľlt Corvus csinosabb, kivitelez√©s√©ben kifog√°stalanabb, mint az el√Ķz√Ķ. Ez most t√∂bbek k√∂z√∂tt a f√©nyez√©s t√∂k√©letes narancsb√Ķrmentess√©g√©ben nyilv√°nul meg. A Rotax integr√°l√°sa a gy√°r szakembereinek a b√°b√°skod√°sa mellett t√∂rt√©nt. T√∂bb mint harminc szond√°val sp√©kelt√©k meg a motorteret a teszt- √©s berep√ľl√©si program idej√©re, hogy v√©g√ľl kijelenthess√©k: a t√Ľzfalt√≥l el√Ķre minden garanci√°lis.
Arr√≥l, hogy a h√Ķs√©get mennyire b√≠rja, k√∂nnyen meg tudtunk gy√Ķz√Ķdni Topival. Amikor 2006. j√ļlius 10-√©n d√©lben felsz√°lltunk a ball√≥sz√∂gi rept√©r gyep√©r√Ķl (sz√°nd√©kosan nem homokot √≠rtam, mert ebben a vonatkoz√°sban is folyamatos a fejl√Ķd√©s), 33 fokot mutatott a h√Ķm√©r√Ķ. Fejhallgat√≥ n√©lk√ľl is t√Ľrhet√Ķ volt a zaj az utast√©rben. 5800 ford./perc mellett 7 m/s-ot mutatott a vari√≥ √©s 140 km/h-t a sebess√©gm√©r√Ķ. Topi felemelkedett 300 m-re, √©s √°tadta a botot. 150–160 km/h sebess√©ggel fordul√≥ztam, √∂szt√∂n√∂sen igyekeztem a motort k√≠m√©lni. Sz√≠v√≥t√©rnyom√°s √©s √°tfoly√°sm√©r√Ķ h√≠j√°n arra t√∂rekedtem, hogy 4800 k√∂r√ľl tartsam a fordulatsz√°mot olyan k√©tharmad g√°z mellett. Ez√°ltal folyamatosan magass√°got vesz√≠tettem. Topi r√°m sz√≥lt, hogy k√ļsszunk m√°r vissza 500-ra. V√©grehajtottam, majd alig egy perc m√ļlva ism√©t hallottam a hangj√°t: Te ink√°bb h√°romsz√°zon szereted? Visszaadtam neki a botot, hogy megmutathassa, hogyan kell. Nem volt komplik√°lt, 190 √©s 200 km/h k√∂z√∂tti sebess√©gen kellett tartani, nem pedig 140-en. √ćgy is harmonikusan, l√°gyan fordul√≥zott a Corvus, csak √©ppen nem mer√ľlt, illetve ha Topi beleh√ļzott a botba, kiakadt a vari√≥. A kimondottan termikus k√∂r√ľlm√©nyek ellen√©re a 200 km/h-s utaz√≥sebess√©g valahol az √©lvezhet√Ķ √©s a t√Ľrhet√Ķ k√∂z√∂tt volt. Tele tankkal a motor √©s a s√°rk√°nyszerkezet ezen a sebess√©gen t√∂bb mint 8 √≥r√°n kereszt√ľl b√≠rn√°. Val√≥sz√≠n√Ľleg Topi is… R√∂viden: a HA–Y07 ugyanazt tudta, mint a hathengeres Jabiru motorral szerelt v√°ltozat, csak √©ppen kellett egy picit g√©p√©szkedni a l√©gcsavar √°ll√°ssz√∂g√©vel. Be kellett l√°tnom, hogy a 912 S b√Ķven el√©gs√©ges motoriz√°ci√≥ egy ilyen t√∂meg√Ľ √©s ilyen aerodinamikai tisztas√°g√ļ l√©gi j√°rm√Ľ eset√©n. J√≥l kifetrengt√ľk magunkat, majd hatsz√°z m√©teren √©s a rept√©rt√Ķl √ļgy n√©gy km-re Topi lekapta a gy√ļjt√°st. A sebess√©gm√©r√Ķ t√Ľj√©t r√°tette a 120-as sz√°mra, √©s az ott is maradt a kilebegtet√©sig. Prec√≠z √©s eleg√°ns volt. √Āll√≥ motoros terepre sz√°ll√°shoz magasnak t√Ľnt ez a sebess√©g, de a g√©p struktur√°lis szil√°rds√°ga biztosan kompenz√°lja ezt a sebess√©gt√∂bbletet.
Az UL verzi√≥ moment√°n a sz√°rny √©s a fut√≥ terhel√©spr√≥b√°it szenvedi. Mire az √ļjs√°g az olvas√≥k kez√©be ker√ľl, m√°r t√ļl lesz a berep√ľl√©si programon. Ez√©rt a HA–Y07-r√Ķl m√©g ennyit sem akartam √≠rni, de az √©lm√©ny egy picit mag√°val ragadott. Eln√©z√©st…

Szöveg: Szabó György
Fotók: Koszta Péter


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.04 mŠsodperc