Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Magyar vltozat Version francaise
 
Vitorlázó

Lambada UFM 13


Szalay Péter motorossárkány- és UL-pilóta igen dicséretes módon a vitorlázórepüléssel kívánja bõvíteni repertoárját. Úgy tervezi, a következõ gépe egy ultrakönnyû movit lesz. Ennek jegyében több csehországi gyártót meglátogatott egy-egy tesztrepülés erejéig. Tóth Róbert vitorlázórepülõ és movitpilóta mellett most utolsó útján Vég Pál is elkísérte, akinek a nevét többek között a Corvus kapcsán ismerik a szakmában.
A tapasztaltakról Tóth Róbert számolt be telefonon.

– Ezúttal két gyártónál, a KLN-nél és az Urbanairnél jártunk. Repültünk egy-egy kört a gyár kereskedelmi igazgatójával, és vezettük is a gépet. A kérdés, miszerint jobbról-e, vagy balról, nem érvényes, a Lambadát egyebek mellett az különbözteti meg a többi UL movittól, hogy a pilótaülés a jobb oldalon van – mondja Tóth Róbert. – Mégpedig azért, mert a fékszárnyat és a féklapot közösen mozgató kart a két ülés között helyezték el – és ennek a tudomásom szerint mostanáig egyedülálló elrendezésnek köszönhetõen a kezelõszervek ugyanúgy kézre esnek, mintha egy együléses vitorlával repülnénk. A motorosok persze nyilván a bal oldali pilótaülést szokták meg, de egy vitorlázónak nagyon kényelmes ez a megoldás, hiszen a gázkar és a féklap mozgatásánál nem kell levennie a kezét egyik kezelõszervrõl sem. A Falkéban ilyenkor cserélgetjük a két kezünket…
Mi egy 80 lóerõs Rotax 912-es UL motorral szerelt gépet próbáltunk ki, de a Lambada rendelhetõ 100 lóerõs Rotax 912 ULS, illetve ugyancsak 80 lóerõs Jabiru 2002-es hajtómûvel is. A tesztgép meglepõen jól, 4-5 méter/secundummal emelkedett. Szalay Péter és Vég Pál elsõsorban a „motoros oldalára” voltak kíváncsiak, én viszont az elsõ termikben leállítottam a motort, és vízszintes helyzetbe állítottam a légcsavart. A Lambada nagyjából úgy teker, mint egy kiképzõ vitorlázó repülõgép. Eközben körülbelül 100 kilométer/órás sebességet igényel, de szépen, szûken fordulózik. A kormányok nagyon harmonikusak, a gép jól vezethetõ. Mintha csak egy jól megtervezett vitorlában ültem volna…
Próbálgattam a siklószámot is. Az Urbanair által megadott és a gyakorlatban is igaznak bizonyuló 30-as siklószám körülbelül egy IS–28B típusú vitorlázó repülõgépének felel meg. A Lambada jobban siklott, mint vártam, emiatt sikerült is egy kicsit hosszúra behelyezkedni a leszálláshoz.
A típust orr- és farokfutós verzióban is gyártják, mi a farokfutóssal repültünk. A Lambada nagy elõnye, hogy vonószemmel is rendelhetõ, azaz vitorlázó repülõgép vontatására is alkalmas. A gyár repterén Blanikot már húztak vele, három Lambadát pedig kifejezetten vontatás céljára értékesítettek Dél-Afrikába. Nem mellékes szempont, hogy a 100 lóerõs motor tíz-tizenkét liter üzemanyaggal is beéri vontatás közben.
Az általunk is kipróbált UFM 13-as már egy kiforrott modell, elõdjét, az UFM 11-est még ívelõlap nélküli szárnnyal szerelték. Az UFM 13-asból mostanáig körülbelül százhúsz darabot adtak el. Úgy tudom, hamarosan Magyarországra is megérkezik az elsõ Lambada, a második pedig Péteré lesz. Az Urbanair egyébként körülbelül négy hónapos vállalási határidõvel dolgozik, havonta átlagosan három gépet gyártanak.
A Lambada Vég Pali tetszését is elnyerte, Péternek pedig végre teljesül a régi álma: egy gyors hobbigéppel repülhet, miközben, ha kedve tartja, a felhõk alatt csüggõ „üzemanyagkannákat” is kihasználhatja, pontosabban: kitekerheti.
Bízom benne, hogy idõvel több movit is lesz majd az országban. Nekünk is el kell gondolkodnunk a klubunkban, hogy milyen típusra cseréljük le jelenlegi vontatógépünket, egy PZL-t, aminek a fogyasztása és a biztosítási díja is többszöröse egy moviténak...

– m –

Mûszaki adatok

Fesztávolság: fülek nélkül 13, fülekkel 15 m
Hosszúság: 6,6 m
Magasság: 1,95 m
Max. felszállósúly: 472, 5 kg
Üres súly: 265 kg rövid fülekkel, 280 kg hosszú fülekkel
Átesési sebesség: 63 km/h
Utazósebesség: 150 km/h
Max. sebesség: 200 km/h
Siklószám: 26 rövid fülekkel, 30 hosszú fülekkel
Emelkedés: 1 pilótával motortól függõen 3,5–7 m/s



 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Page Generation: 0.06 Seconds