HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Vitorlázó

Lambada UFM 13


Szalay P√©ter motoross√°rk√°ny- √©s UL-pil√≥ta igen dics√©retes m√≥don a vitorl√°z√≥rep√ľl√©ssel k√≠v√°nja b√Ķv√≠teni reperto√°rj√°t. √ögy tervezi, a k√∂vetkez√Ķ g√©pe egy ultrak√∂nny√Ľ movit lesz. Ennek jegy√©ben t√∂bb csehorsz√°gi gy√°rt√≥t megl√°togatott egy-egy tesztrep√ľl√©s erej√©ig. T√≥th R√≥bert vitorl√°z√≥rep√ľl√Ķ √©s movitpil√≥ta mellett most utols√≥ √ļtj√°n V√©g P√°l is elk√≠s√©rte, akinek a nev√©t t√∂bbek k√∂z√∂tt a Corvus kapcs√°n ismerik a szakm√°ban.
A tapasztaltakról Tóth Róbert számolt be telefonon.

– Ez√ļttal k√©t gy√°rt√≥n√°l, a KLN-n√©l √©s az Urbanairn√©l j√°rtunk. Rep√ľlt√ľnk egy-egy k√∂rt a gy√°r kereskedelmi igazgat√≥j√°val, √©s vezett√ľk is a g√©pet. A k√©rd√©s, miszerint jobbr√≥l-e, vagy balr√≥l, nem √©rv√©nyes, a Lambad√°t egyebek mellett az k√ľl√∂nb√∂zteti meg a t√∂bbi UL movitt√≥l, hogy a pil√≥ta√ľl√©s a jobb oldalon van – mondja T√≥th R√≥bert. – M√©gpedig az√©rt, mert a f√©ksz√°rnyat √©s a f√©klapot k√∂z√∂sen mozgat√≥ kart a k√©t √ľl√©s k√∂z√∂tt helyezt√©k el – √©s ennek a tudom√°som szerint mostan√°ig egyed√ľl√°ll√≥ elrendez√©snek k√∂sz√∂nhet√Ķen a kezel√Ķszervek ugyan√ļgy k√©zre esnek, mintha egy egy√ľl√©ses vitorl√°val rep√ľln√©nk. A motorosok persze nyilv√°n a bal oldali pil√≥ta√ľl√©st szokt√°k meg, de egy vitorl√°z√≥nak nagyon k√©nyelmes ez a megold√°s, hiszen a g√°zkar √©s a f√©klap mozgat√°s√°n√°l nem kell levennie a kez√©t egyik kezel√Ķszervr√Ķl sem. A Falk√©ban ilyenkor cser√©lgetj√ľk a k√©t kez√ľnket…
Mi egy 80 l√≥er√Ķs Rotax 912-es UL motorral szerelt g√©pet pr√≥b√°ltunk ki, de a Lambada rendelhet√Ķ 100 l√≥er√Ķs Rotax 912 ULS, illetve ugyancsak 80 l√≥er√Ķs Jabiru 2002-es hajt√≥m√Ľvel is. A tesztg√©p meglep√Ķen j√≥l, 4-5 m√©ter/secundummal emelkedett. Szalay P√©ter √©s V√©g P√°l els√Ķsorban a „motoros oldal√°ra” voltak k√≠v√°ncsiak, √©n viszont az els√Ķ termikben le√°ll√≠tottam a motort, √©s v√≠zszintes helyzetbe √°ll√≠tottam a l√©gcsavart. A Lambada nagyj√°b√≥l √ļgy teker, mint egy kik√©pz√Ķ vitorl√°z√≥ rep√ľl√Ķg√©p. Ek√∂zben k√∂r√ľlbel√ľl 100 kilom√©ter/√≥r√°s sebess√©get ig√©nyel, de sz√©pen, sz√Ľken fordul√≥zik. A korm√°nyok nagyon harmonikusak, a g√©p j√≥l vezethet√Ķ. Mintha csak egy j√≥l megtervezett vitorl√°ban √ľltem volna…
Pr√≥b√°lgattam a sikl√≥sz√°mot is. Az Urbanair √°ltal megadott √©s a gyakorlatban is igaznak bizonyul√≥ 30-as sikl√≥sz√°m k√∂r√ľlbel√ľl egy IS–28B t√≠pus√ļ vitorl√°z√≥ rep√ľl√Ķg√©p√©nek felel meg. A Lambada jobban siklott, mint v√°rtam, emiatt siker√ľlt is egy kicsit hossz√ļra behelyezkedni a lesz√°ll√°shoz.
A t√≠pust orr- √©s farokfut√≥s verzi√≥ban is gy√°rtj√°k, mi a farokfut√≥ssal rep√ľlt√ľnk. A Lambada nagy el√Ķnye, hogy von√≥szemmel is rendelhet√Ķ, azaz vitorl√°z√≥ rep√ľl√Ķg√©p vontat√°s√°ra is alkalmas. A gy√°r repter√©n Blanikot m√°r h√ļztak vele, h√°rom Lambad√°t pedig kifejezetten vontat√°s c√©lj√°ra √©rt√©kes√≠tettek D√©l-Afrik√°ba. Nem mell√©kes szempont, hogy a 100 l√≥er√Ķs motor t√≠z-tizenk√©t liter √ľzemanyaggal is be√©ri vontat√°s k√∂zben.
Az √°ltalunk is kipr√≥b√°lt UFM 13-as m√°r egy kiforrott modell, el√Ķdj√©t, az UFM 11-est m√©g √≠vel√Ķlap n√©lk√ľli sz√°rnnyal szerelt√©k. Az UFM 13-asb√≥l mostan√°ig k√∂r√ľlbel√ľl sz√°zh√ļsz darabot adtak el. √ögy tudom, hamarosan Magyarorsz√°gra is meg√©rkezik az els√Ķ Lambada, a m√°sodik pedig P√©ter√© lesz. Az Urbanair egy√©bk√©nt k√∂r√ľlbel√ľl n√©gy h√≥napos v√°llal√°si hat√°rid√Ķvel dolgozik, havonta √°tlagosan h√°rom g√©pet gy√°rtanak.
A Lambada V√©g Pali tetsz√©s√©t is elnyerte, P√©ternek pedig v√©gre teljes√ľl a r√©gi √°lma: egy gyors hobbig√©ppel rep√ľlhet, mik√∂zben, ha kedve tartja, a felh√Ķk alatt cs√ľgg√Ķ „√ľzemanyagkann√°kat” is kihaszn√°lhatja, pontosabban: kitekerheti.
B√≠zom benne, hogy id√Ķvel t√∂bb movit is lesz majd az orsz√°gban. Nek√ľnk is el kell gondolkodnunk a klubunkban, hogy milyen t√≠pusra cser√©lj√ľk le jelenlegi vontat√≥g√©p√ľnket, egy PZL-t, aminek a fogyaszt√°sa √©s a biztos√≠t√°si d√≠ja is t√∂bbsz√∂r√∂se egy movit√©nak...

– m –

M√Ľszaki adatok

Feszt√°vols√°g: f√ľlek n√©lk√ľl 13, f√ľlekkel 15 m
Hossz√ļs√°g: 6,6 m
Magass√°g: 1,95 m
Max. felsz√°ll√≥s√ļly: 472, 5 kg
√úres s√ļly: 265 kg r√∂vid f√ľlekkel, 280 kg hossz√ļ f√ľlekkel
√Ātes√©si sebess√©g: 63 km/h
Utazósebesség: 150 km/h
Max. sebesség: 200 km/h
Sikl√≥sz√°m: 26 r√∂vid f√ľlekkel, 30 hossz√ļ f√ľlekkel
Emelked√©s: 1 pil√≥t√°val motort√≥l f√ľgg√Ķen 3,5–7 m/s



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.08 mŠsodperc