HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Motoros s√°rk√°ny

Hogy ízlett a spagetti?


A Fly in Paris √°ltal toborzott csapat szerencs√©sen megj√°rta Olaszhont. Az egyhetes t√ļr√°n 12 ULM g√©p – motoros s√°rk√°nyok √©s autogir√≥k – vett r√©szt, √∂sszesen mintegy 30 fõnyi l√©gi √©s f√∂ldi szem√©lyzettel. Ragyog√≥ napf√©ny, gy√∂ny√∂rû t√°jak, bar√°ts√°gos fogadtat√°s, j√≥ minõs√©gû repterek, minden egy√ľtt volt a sikerhez...

A t√°rsas√°g egy r√©sze m√°r Franciaorsz√°gban megkezdte a kalandos utaz√°st, √Ķk ugyanis elhat√°rozt√°k, hogy s√°rk√°nyaikkal √©s autogir√≥ikkal l√©gi √ļton √©rkeznek Olaszhonba. A Rotax motorok nagy specialist√°ja, Pierre Pouches k√∂zrem√Ľk√∂d√©s√©vel az utaz√°st megel√Ķz√Ķ h√≥napokban a motorokat a legkisebb porcik√°jukig sz√©tszedt√©k √©s √°tvizsg√°lt√°k, hogy ne kelljen mechanikai probl√©m√°kt√≥l tartaniuk az Alpokon val√≥ √°tkel√©st is mag√°ban foglal√≥ √ļt sor√°n.
M√°jus 24-√©n indultak az orgenoy-i b√°zisr√≥l, els√Ķ nap 400 kilom√©tert tettek meg Morestelig, k√ľl√∂n√∂sebb esem√©ny n√©lk√ľl. M√°snap kezd√Ķdtek a komolyabb dolgok, a francia Alpok √°tszel√©se a Mont Cenis h√°g√≥n√°l.
Kora hajnalban, igencsak friss id√Ķben sz√°lltak fel. A sz√©les v√∂lgyek k√∂zt nagyszer√Ľ kil√°t√°s ny√≠lt a hegycs√ļcsokra, amelyek k√∂z√ľl a Mont Blanc √≥ri√°sk√©nt emelkedik ki. Fokozatosan emelkedtek el√Ķbb 2000, majd 3000 m√©terre (a gir√≥knak 4000). A r√©teges √∂lt√∂zk√∂d√©s dac√°ra n√©mileg fogvacogtat√≥ volt a kl√≠ma, csak az a n√©h√°ny szerencs√©s j√°rt j√≥l, aki el√Ķrel√°t√≥an f√Ľthet√Ķ overallban v√°gott neki a magasabb szf√©r√°knak. A kilom√©tereken √°t elny√ļl√≥ h√≥f√∂dte hegyoldalak l√°tv√°nya azonban a diderg√Ķket is k√°rp√≥tolta. A Maurienne v√∂lgye ut√°n el√©rtek a Mont Cenis t√≥hoz, amelynek g√°tja egyben az olasz hat√°rt is jelenti. Az oxig√©nben ritk√°bb leveg√Ķ ellen√©re a motorok t√∂k√©letesen vett√©k az akad√°lyt, valamivel magasabb fordulatsz√°mon, de m√©g a fogyaszt√°s sem volt kiemelked√Ķ.
Torino √©szaki r√©sz√©n sz√°lltak le felmelegedni √©s tankolni, majd tov√°bbindultak Mil√°n√≥ fel√©. A P√≥ v√∂lgy√©ben a t√∂bb n√©gyzetkilom√©ternyi rizsf√∂ld volt a leg√©rdekesebb l√°tv√°ny. Spessa Po repter√©n tal√°lkoztak a t√°rsas√°g t√∂bbi tagj√°val, s innen m√°r egy√ľtt haladtak tov√°bb. Az √ļt sor√°n mindenhol a reptereken kempingeztek, √ļgy 3 naponta beiktatva egy-egy „kultur√°ltabb”, sz√°llod√°ban t√∂lt√∂tt √©jszak√°t, hogy az alapvet√Ķ higi√©niai k√∂vetelm√©nyeknek az√©rt nagyj√°b√≥l eleget tehessenek.

Els√Ķ k√∂z√∂s √°llom√°suk Voghera volt, ahol a helyi ULM kateg√≥ri√°j√ļ helikopter gy√°rt√≥j√°n√°l tettek l√°togat√°st.
M√°snap meglehet√Ķsen hossz√ļ szakasz v√°rt r√°juk, az Appenninek hegyl√°nc ment√©n eg√©szen Firenze k√∂rny√©k√©ig, Santo Novo Quarrat√°ig rep√ľltek el, a t√°jban √©s a v√°rakban gy√∂ny√∂rk√∂dve. Onnan pedig a F√∂ldk√∂zi-tenger fel√© vett√©k az ir√°nyt, √ļtk√∂zben megcsod√°lt√°k San Gimignano, a k√∂z√©pkori v√°roska h√≠res tornyait, majd Volterr√°t, a toscanai renesz√°nsz, az etruszk, r√≥mai √©s k√∂z√©pkori m√Ľv√©szet igazi gy√∂ngyszem√©t. N√©h√°nyan Elba szigete f√∂l√© is elkalandoztak, b√°r az ottani lesz√°ll√°sra nem volt lehet√Ķs√©g.
A tengerpart ut√°n a k√∂z√©phegys√©g k√∂vetkezett, el√Ķbb a Bolsano, majd a Trasimeno t√≥hoz jutottak el. Castiglione del Lago k√∂rny√©k√©n az esti vihart k√∂vet√Ķ m√°snapi er√Ķs sz√©l miatt beiktattak egy pihen√Ķnapot, Assisi megl√°togat√°s√°val; mivel h√°rom Francois is van a csapatban, szinte k√∂telez√Ķ jelleg√Ľ zar√°ndoklatnak √©rezt√©k Szent Ferenc sz√ľl√Ķhely√©nek felkeres√©s√©t (no meg persze √©lm√©nynek, l√°tnival√≥nak sem utols√≥ helysz√≠n).
Majd j√∂tt az √ļt tal√°n legink√°bb „turist√°s” r√©sze, Rimini √©s a felkapott tengerpart sz√°llod√°ival √©s v√©gtelen nyug√°gysoraival. Itt j√≥ n√©h√°ny nyaral√≥t megkereszteltek leveg√Ķvel, a helybeli UL rep√ľl√Ķsklubban pedig meleg fogadtat√°sban r√©szes√ľltek.
A k√∂vetkez√Ķ etap, Velence megk√∂zel√≠t√©s√©hez k√©t lehet√Ķs√©g is k√≠n√°lkozott: a part ment√©n vagy a tenger f√∂l√∂tt rep√ľlve. B√°tran az ut√≥bbit v√°lasztott√°k: a mintegy 40 kilom√©teres √ļt n√©mi izgalmat az√©rt el√Ķid√©zett mindenkiben, de a meg√©rkez√©skor el√©j√ľk t√°rul√≥ l√°tv√°ny meg√©rte, az √©kszerdobozhoz hasonl√≥ Velence lag√ļn√°i a magasb√≥l feledhetetlen √©lm√©nyt jelentettek.
Lassan elj√∂tt a visszaindul√°s ideje, r√°ad√°sul a meteor miatt egy nappal el√Ķrehozt√°k az Alpok-√°tkel√©s id√Ķpontj√°t. Verona, Mil√°n√≥, majd Torino volt az √ļtvonal. Az olasz Alpok √°trep√ľl√©se √©s a csod√°latos tavak l√°tv√°nya √ļjfent elk√°pr√°ztatta √Ķket.
A v√°ltozatoss√°g kedv√©√©rt visszafel√© az Aoste v√∂lgy√©n √©s a Saint Bernard h√°g√≥n keltek √°t. Am√≠g Olaszorsz√°gban voltak, itt havazott... Most m√©g √≥ri√°sibbnak t√Ľnt a Mont Blanc, lentr√Ķl n√©zve. A hideg azonban ugyanolyan dermeszt√Ķ volt, √≠gy Albertville-ben lesz√°lltak melegedni egy kicsit. A helyi oktat√≥ elismerte, hogy az UL g√©pek m√°r olyan ter√ľleteket is megh√≥d√≠tanak, ahov√° a „turistag√©pek” pil√≥t√°i sem mer√©szkednek. J√≥lesett hallani...
D√©lut√°n az √ļt legnehezebb r√©sze v√°rt r√°juk. Az er√Ķs√∂d√Ķ misztr√°l miatt a Morestel √©s Tournus k√∂zti 100 kilom√©tert 1 √≥ra 40 perc alatt siker√ľlt megtenni√ľk, r√°ad√°sul „mintha csak egy mos√≥g√©pben centrifug√°ltattuk volna magunkat”, mondj√°k a r√©sztvev√Ķk.
J√ļnius 4-√©n √©rkeztek vissza Orgenoy-ba, a vissza√ļt m√©rlege 3000 kilom√©ter 36 √≥ra alatt.
A Fly in Paris √°ltal szervezett k√∂vetkez√Ķ t√ļra a tavalyi nagy siker√Ľ marokk√≥i kiruccan√°s remake-je lesz 2007 tavasz√°n.

Szöveg és fotók: Francois Diviné
Fordította: Kádár Andrea


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forgószárnyas ULMotoros sárkány

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.17 mŠsodperc