Rácz Balázs nevét valószínűleg mindenki ismeri, akinek van valamiféle köze a siklórepüléshez. Az aktívan repülő siklóernyősök közül sokan híresen jó hangulatú klubja, az EnAIRgy „égisze alatt” váltak pilótává. Bár Balázs alapvetően a motor nélküli repülésben van nagyon is otthon, tevékenységi körének szerves részét alkotja majd a motoros ernyőzés is.
Abszolút versenypilóta. Az elmúlt tíz évben szinte mindig ott volt a siklóernyős ranglista első három helyezettje között. A tavalyi Eged-kupán összesítettben második lett, az idein is a dobogó második fokán végzett volna, ha nem nyilvánítják érvénytelennek a versenyt. Klubjából rajta kívül még jó páran sikeresek a versenyzésben: nemigen telik el úgy Eged-kupa, hogy az első tízben ne lenne néhány EnAIRgys, 2005-ben Borboják Kati második lett a női versenyzők között.Tolmin – motorral és motor nélkül
Balázs rendszeresen szervez túrákat többek között Olaszországba, Szlovéniába, Horvátországba és természetesen a magyar siklóernyősök „kegyhelyére”, Monacóba.
Legutóbb a szlovéniai Tolminba vitt körülbelül húsz „önkéntest”, gyalogernyősöket és hátimotorosokat egyaránt. Az Alpok legdélibb részénél elterülő helyszín nem véletlenül kedvelt siklóernyőskörökben: komoly távok repülésére alkalmas, többek között a jelenlegi európai rekord is ott született. Balázs egyébként 2000 óta jár Tolminba, a 2002-es Európa-bajnokság kapcsán pedig egy hónapot töltött ott. Neki már nem sok újat mondott a környék – annál inkább tízéves lányának, akit tandemben elvitt a környék meghódítására, majd egy pizzéria mellett leszállva méltó módon „ünnepelték meg” a repülést.
A hangulat – mint Balázs útjain mindig – most is jó volt, sátrazással, bográcsos főzéssel, egyebekkel. Bár valamennyit mindennap lehetett repülni, egy nap volt igazán jó – akkor harminc kilométereket repültek, ami különösen figyelemre méltó annak fényében, hogy a csapat nagy részét kezdő siklóernyősök alkották.
Merényi Miki, aki egyébként rutinos PPG-pilóta, nem erőltette a motorozást a magashegyi körülmények között. A nagyjából egy időben beinduló völgyszelek találkozása erős turbulenciát keltett. Mondván, hogy jobb a békesség, maradt a jól bevált siklóernyőnél. Deák Gabi viszont most is Flyke típusú trájkjával repült:
Motorostanfolyamok az EnAIRgynél
Balázst, a megrögzött siklóernyőst Merényi Miki vitte bele a motorozásba. Távrepülő mivoltát persze továbbra sem hazudtolja meg. Második hátimotoros repülése Budapestről a Balatonra vezetett – egy székesfehérvári tankolás közbeiktatásával –, amit azóta többször megismételt.
A jövőben pedig hátimotoros-tanfolyamokat is indít, engedve a „piac nyomásának”, hiszen új növendékjelöltjei közül sokan az ernyőzés mellett motorozni is – vagy csak motorozni – szeretnének. Annyi már biztos, hogy Parapowerrel fog oktatni. Júliusban pedig immár egy hátimotoros túrát is szervez Horvátországba. A pilóták értelemszerűen több pihenő beiktatásában, földi kísérettel jutnak el Krk szigetéig, ahol aztán opcionálisan repülhetnek motorral és/vagy ernyővel.
Fotók: Rácz Balázs
Berepülő hátimotoros túra
Budapesttől az Adriáig július 22–29-ig
Indulás: Budaörs, repülőtér
1. éjszaka Sormás, pihenő beiktatásával (szállás+reggeli)
2. éjszaka Karlovac, pihenő beiktatásával (szállás+reggeli)
3–7. éjszaka Tribaj-Crikvenica (reggeli igényelhető)
A program hat repülési napot foglal magában. A nem repülő kísérőket és a csomagokat 8-9 fős mikrobuszokkal biztosítják. A busz folyamatosan kíséri a levegőben lévőket. A tenger átrepülésére – Krk szigete felé – a szervezők motorcsónakos kíséretet biztosítanak. Indulás előtt minden résztvevő térképet kap a helyszínről. Kérésre e-mailben képeket küldenek a szállásról.
A pilótáknak rendelkezniük kell: hátimotorral, mentőernyővel, 10 literes benzineskannával és beszerelt URH-val.
Részvételi díj:
– pilótáknak: 350 euró/fő
– nem repülő hozzátartozóknak: 300 euró/fő
Jelentkezni 50 euró/fő előleg befizetésével lehet. A részvétel feltétele az Atlasznál kötött biztosítás.
További információ Rácz Balázsnál:
Tel.: 06 20 945 86 58
E-mail: enairgyclub@freemail.hu
További EnAIRgy-túrák
Július 14–16., Kalocsa: csörlőtábor
Augusztus 17–20., Bohinj: első biztonságtechnikai tábor
Augusztus 24–27., Gerlitzen: második biztonságtechnikai tábor
Szeptember 11–17., Olaszország, Feltre–Marmolada: távrepülőtábor
Október 9–15., Bulgária, Sopot: távrepülőtábor
December 3–18., Dél-Afrika