HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Corvus news


A Corvus projektbe belefeccolt p√©nz m√°r j√≥csk√°n meghaladja az egymilli√≥ eur√≥t, vallja be szer√©nyen Voloscsuk Andr√°s 2006. m√°jus 22-√©n, a k√©t ball√≥sz√∂gi hang√°r r√∂vid inspekci√≥ja ut√°n. A l√°tottak alapj√°n √ļgy √©rzem, hogy ink√°bb lefele kerek√≠t.

A gy√°rt√≥soron nem kevesebb, mint h√ļsz darab Corvus l√°that√≥ k√ľl√∂nb√∂z√Ķ elk√©sz√ľlts√©gi √°llapotban, a csupasz g√©ptestt√Ķl a motorpr√≥b√°kat szenved√Ķ √©s az utols√≥ sim√≠t√°sokat √©lvez√Ķ p√©ld√°nyokig. A m√©hsejtszerkezetes kompozit technol√≥gia mesteri szint√Ľ alkalmaz√°sa egymag√°ban leny√Ľg√∂z√Ķ l√°tv√°ny. Gy√°rilag el√Ķre impregn√°lt sz√∂veteket haszn√°lnak, ezeket nem kell t√∂bb-kevesebb „feeling”-gel ecsetelni, √≠gy vastags√°guk, t√∂megadataik el√Ķre sz√°m√≠that√≥ak. Igaz, az ilyen nyersanyagokat – 20 ¬įC-on kell t√°rolni, a j√≥l meghat√°rozott √©s munkalapon dokument√°lt sorrendben felvitt sz√∂vetek v√°kuumtechnol√≥gi√°val s√ľlnek egybe, ma m√©g 16 √≥ra alatt, nemsok√°ra m√°r 120 ¬įC-on, de k√©t √©s f√©l √≥ra alatt. A gy√°rt√°s minden f√°zisa szigor√ļan r√∂gz√≠tett, egyetlen r√©szegys√©g sem j√∂n l√©tre √ļgy, hogy valaki ne adn√° a nev√©t hozz√°.
Ez √≠gy teljesen term√©szetes egy rep√ľl√Ķg√©pgy√°rban. Mert az a helyzet, hogy Ball√≥sz√∂g√∂n rep√ľl√Ķg√©pgy√°rt√°s folyik, √©s nem UL merevsz√°rny√ļ bark√°csol√°s. Annak ellen√©re, hogy az „Experimental” √©s „Light Sport Aircraft” kateg√≥ri√°s g√©pek mellett k√©sz√ľlnek m√°r igazi UL kateg√≥ri√°sak is, az p√©ld√°ul, amit az ULBI nev√Ľ n√©met c√©g √°ll√≠tott ki Berlinben az ILA-n, 286 kg-os sz√°raz t√∂meggel b√ľszk√©lkedik, m√©gpedig ment√Ķerny√Ķvel felszerelve. Ez term√©szetesen megl√°tszik a v√©gterm√©k minden r√©szlet√©n, √©s visszak√∂sz√∂n a l√©g√ľgyi alkalmass√°gi pap√≠rokb√≥l, amiket sziszifuszi munka √°r√°n √°ll√≠tottak √∂ssze √©s szereztek be Andr√°s√©k. Ez a certifik√°lt l√©gi j√°rm√Ľ kateg√≥ria t√∂bblet passz√≠v biztons√°got √©s fat√°lis m√≥don √°rk√ľl√∂nb√∂zetet jelent egy „sufni-tunning” g√©pmad√°rhoz k√©pest. Az els√Ķ h√ļsz megrendel√©s arra enged k√∂vetkeztetni, hogy van fizet√Ķk√©pes kereslet az ilyen min√Ķs√©gre, luxusra.
A hat- √©s n√©gyhengeres Jabiru motorokon t√ļl, ma m√°r a 100 √©s 115 lovas Rotax motorokat is szerelik a Corvusba. J√≥ h√≠r, hogy a Rotax szakemberei a helysz√≠nen assziszt√°lnak az integr√°l√°shoz, m√©gpedig az√©rt, hogy a k√©s√Ķbbiekben a Ball√≥sz√∂g√∂n gy√°rtott l√©gi j√°rm√Ľvek eset√©ben h√°rom√©ves „fullos” garanci√°t adhassanak mindenre, ami a t√Ľzfalt√≥l el√Ķre tal√°lhat√≥. L√©gcsavar szintj√©n is b√Ķv√ľlt a v√°laszt√©k, a k√©t- √©s h√°romtoll√ļ Helixeken k√≠v√ľl m√°r haszn√°lj√°k a Woodcomp √©s a Duc k√ľl√∂nf√©le fix √©s √°ll√≠that√≥ sz√∂g√Ľ sr√≥fjait. Ennyit a gy√°rt√°sr√≥l, ir√°ny Jakabsz√°ll√°s, ahol Szab√≥ Zolt√°n, „Topi” m√°r v√°r egy kis tesztrep√ľl√©sra a kettes sorsz√°m√ļ, HA–CAB lajstrom√ļ g√©ppel.
A sz√©l er√Ķs, l√∂k√©ses, der√©ksz√∂gben f√ļj a betonra. A k√©k-s√°rga Corvus t√∂k√©letesen fest a hib√°tlan p√°zsiton. Elhelyezked√ľnk Topival a k√©nyelmes b√Ķr kagyl√≥√ľl√©sekben, m√°r berreg is a hathengeres Jabiru. Ebb√Ķl m√°ris k√∂vetkezik, hogy g√©p√ľnk nem UL kateg√≥ri√°s, de a bord√≥ sz√≠n√Ľ, legels√Ķ p√©ld√°nyn√°l m√°r k√∂zel sz√°z kil√≥val k√∂nnyebb. √Čs ez m√©g semmi ahhoz k√©pest, hogy a ma k√©sz√ľl√Ķ UL kateg√≥ri√°s Corvusok motor n√©lk√ľli teljes √∂sszt√∂mege nem haladja meg a 209 kg-ot.
A Jabiru motorhangja teljesen George Benson-os. A zajszint olyan, hogy a fejhallgat√≥ haszn√°lata felesleges. Gurulunk a 32-es v√°r√≥ra, majd a 20-25 km/√≥r√°s oldalsz√©lben fel. Topi mesterien csin√°lja. Az oldalkorm√°nyt koppra be kell l√©pnie az ir√°nytart√°s v√©gett, egy picit tal√°n m√©g r√° is cs√Ľr, de az ir√°nytart√°s √≠gy hib√°tlan. A gurul√°si √ļthossz mintegy hetven m√©ter, a gyorsul√°s lehetne dinamikusabb, de ahhoz √°ll√≠that√≥ sz√∂g√Ľ sr√≥f kellene. Sz√©pen laposan felgyorsulunk 150-re, ott √©rzi igaz√°n j√≥l mag√°t madarunk. A digit√°lis motorm√Ľszereket meg kell szokni, Topi komment√°rj√°b√≥l √©rzem, hogy √Ķ ink√°bb az anal√≥g m√Ľszerekre adn√° le voks√°t. K√∂zben el√©rj√ľk a biztons√°gosnak v√©lt 200 m-es magass√°got, az inverzi√≥t egyel√Ķre nem er√Ķltetj√ľk a legal√°bb k√©tezer m√©teres felh√Ķalap miatt. A Corvus egy√©bk√©nt is j√≥l b√≠rja a turbulenci√°t. S√°rk√°nyszerkezete m√Ľrep√ľl√Ķg√©pesen merev, rugdos√≥d√≥s id√Ķben csak k√©t dologra kell figyelni: a n√©gypontos biztons√°gi √∂v legyen j√≥ szorosra bek√∂tve, √©s a man√Ķverez√©si sebess√©g betart√°s√°ra. Ha ez megvan, akkor j√∂hetnek a g-k. √Čs Topival gravit√°ci√≥s t√ļlterhel√©sben nincs hi√°ny. Mig 29-hez szokott szervezete ± 4 g alatt aligha √©rez b√°rmit is. Ebben a nem felt√©tlen√ľl utask√≠m√©l√Ķ j√°t√©kban kiv√°l√≥ t√°rsra tal√°lt a Corvusban. P√°r perc alatt m√≥domban √°ll meggy√Ķz√Ķdni kiv√°l√≥ vad√°szg√©pes adotts√°gaikr√≥l, majd √°tvehetem a botot. Eleinte l√Ķd√∂r√∂g egy picit a goly√≥, de elfogadhat√≥ id√Ķn bel√ľl el tudom √©rni, hogy fordul√≥k k√∂zben csak egy f√©lgoly√≥nyit cs√ļszk√°ljak. A bot √©rz√©keny, prec√≠z √©s holtj√°t√©kmentes. Van rajta kell√Ķ mennyis√©g√Ľ √©s a sebess√©ggel ar√°nyosan n√∂veked√Ķ korm√°nyer√Ķ. A ped√°lokra nem el√©g „√©ppen csak gondolni”, bevallom: nekem ez jobban bej√∂n √≠gy. Tov√°bbi √∂t perc fordul√≥z√°s, fordul√≥v√°lt√°s, lass√ļ √©s gyors repked√©s ut√°n m√°r teljesen laza vagyok: v√°ratlanul kezes a g√©p. Be kell l√°tnom: ha ilyen magamfajta fakez√Ľ operettpil√≥ta otthonosan √©rzi mag√°t benne ilyen r√∂vid id√Ķ m√ļlt√°n, akkor tudhatnak valamit Ball√≥sz√∂g√∂n. K√©nytelen vagyok fel√ľlb√≠r√°lni el√Ķ√≠t√©leteimet az als√≥sz√°rnyas, viszonylag magas sz√°rnyfel√ľleti terhel√©ssel rep√ľl√Ķ kompozit cs√ļcsg√©pek ir√°nt. A HA–CAB oda megy, ahova gondolom, k√©szs√©gesen tartja ir√°ny√°t, sebess√©g√©t, √∂sszess√©g√©ben √ļgy viselkedik, mint egy igazi iskolag√©p. Hov√° lett a vad√°sz, aminek Topi mutatta be az im√©nt? V√≠zszintes sebess√©ge 180-190 km/h-ig √©lvezhet√Ķ, de a motorfordulat alapj√°n arra k√∂vetkeztetek, hogy 220 km/h-s utaz√≥t turbulenciamentes leveg√Ķben ki lehetne hajtani bel√Ķle. A VNE term√©szetesen enn√©l j√≥val t√∂bb, a sebess√©gm√©r√Ķ sk√°l√°ja szerint 260.
Az √°tes√©s els√Ķ jelei 0 fokos √≠vel√Ķlappal 85 km/h k√∂r√ľl jelentkeznek, j√≥l √©rz√©kelhet√Ķen jelez a g√©p, miel√Ķtt leadn√° az orr√°t, √©s el√©g a botot el√Ķreengedni, hogy tov√°bb rep√ľlj√∂n. 15 fokos √≠vel√Ķlappal az √°tes√©si sebess√©g 70 km/h, enn√©l alacsonyabb sebess√©get a 30 fokos √≠vel√Ķlappal sem lehet el√©rni, akkor viszont a f√ľgg√Ķleges sebess√©g –7 m/s, ami lehet√Ķv√© teszi, hogy Topi sz√≥haszn√°lat√°val „magad al√° sz√°llj”. Lesz√°ll√°shoz 110 km/h-s sebess√©get kell tartani, a f√∂ldet √©r√©s az orrfut√≥s g√©pek √°tlag√°ban k√ľl√∂n√∂sebb neh√©zs√©gek n√©lk√ľl t√∂rt√©nik.
Bevallom, annyira meggy√Ķz√Ķ volt a Corvus, hogy nem is merem dics√©rni, nehogy a k√∂zhely csapd√°j√°ba essek. Meg azt√°n: a j√≥ bornak t√©nyleg nem kell c√©g√©r. Err√Ķl teh√°t ennyit.
K√∂zben meg√©rkezett Thomas, aki a Corvus-Aircraftn√°l a gy√°rt√°s√©rt felel√Ķs, √©s vele Szilvia, akit r√∂gt√∂n be is osztottunk Topi mell√©, a l√©gi f√©nyk√©pezked√©s kedv√©√©rt. Egy j√≥ k√°v√© √©s √ľd√≠t√Ķ ut√°n imm√°r g√©pp√°rban sz√°lltunk fel, √©s n√©mi termikasszisztenci√°val kevesebb mint t√≠z perc alatt k√©tezer m√©teren voltunk, ahol tal√°ltunk felh√Ķh√°tteret a Corvusnak. Topi k√∂zben k√©nye √©s kedve szerint hajtott v√©gre k√ľl√∂nf√©le elfog√≥man√Ķvereket G1-es√ľnk k√∂r√ľl. A k√©t g√©p k√∂tel√©kben rep√ľl√©s√©hez nem √°rtott egy kis √≠vel√Ķlap…
Sz√°nd√©kosan nem √≠rok t√∂bbet az EXPERIMENTAL kateg√≥ri√°s Corvusr√≥l, h√°tha √≠gy megh√≠v√°st kapok egy UL teszt-„hi√©n√°z√°sra” is, aminek tapasztalatait term√©szetesen igyekezni fogok elfogulatlanul t√°rni fel az Aeromagazin olvas√≥i el√Ķtt. Sejtem, hogy az sem lesz egy k√∂nny√Ľ meccs.

Szöveg: Szabó György
Fotók: Koszta Péter


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.14 mŠsodperc