X-Ceara 2005: a cseh Petra Krausova egyetlen repülésbõl két nõi világrekordot döntött meg.
November 18-án, a tavalyi X-Ceara versenyen, melynek hagyományosan a brazíliai Quixida ad otthon, Petra Krausova MAC Magus 4-es ernyõjével megdöntötte Louse Crandal hivatalos távolsági világrekordját (2001-es X-Ceara, 214,7 kilométer), majd – szinte ugyanabból a „lendületbõl” – Kat Thurston tízéves szabadtáv-világrekordját.Petra eredetileg egy 247 kilométeres céltávot írt ki – úgy gondolta, aznap körülbelül ennyi „fér bele” –, majd azt teljesítve továbbrepült, és a nõi pilóták közül elsõként lépte át a bûvös 300 kilométeres határt – öszszesen 302 kilométert tett meg.
Ugyanazon a napon a portugál Jose Diego Pires 380 kilométert repült, és ezzel megdöntötte a dél-amerikai távolsági rekordot. Minden bizonnyal világviszonylatban is ez a leghosszabb repülés, amit lábról indulva – azaz nem csörlésbõl – „követtek el”.
– Nehezen hoztam meg a döntést a felszállás idõpontjáról – mondja Petra. – Quixidában normális körülmények között 10 óra elõtt nemigen indulunk távra. Ott-tartózkodásunk alatt azonban délelõttre már annyira beerõsödött a szél, hogy veszélyessé tette az elstartolást. Így aztán jó korán, 8 óra 45 perckor szálltam fel. Az elsõ két órában aggódtam is emiatt, mivel a rekordkísérletet megelõzõ napokban tapasztalhattam, hogy milyen könnyû lerohadni.
– Volt olyan, hogy meghiúsulni látszott a rekordkísérlet?
– Már közel 200 kilométert megtettem, mikor a föld közelében erõsen fújni kezdett a szél. Akkor nagyon alacsonyan kerültem, de a termikkeresés miatt idõm se volt a leszálláson gondolkodni.
– Mikor lettél biztos abban, hogy megcsináltad?
– Csak amikor eljutottam Cashuera Grandéig, azaz megrepültem a kiírt távot. Ezen a ponton nyilvánvalóvá vált az is, hogy jó esélyem van egy 300 kilométer feletti repülésre.
– A MAC Para, amellyel a rekordot repülted, szériaernyõ, vagy netán végrehajtottak rajta valamilyen titkos módosítást?
– Igen. A gyártó egy 21 m2-es ernyõt bocsátott rendelkezésemre a rekordkísérlethez. Kaptam hozzá egy könnyû MAC-beülõt is, amely mindvégig kényelmes repülést biztosított. Ez a felszerelés tökéletesen alkalmas egy ilyen jellegû repülésre – nem beszélve arról az alternatíváról, hogy ha a semmi közepén kell leszállni, aztán gyalogolni… A világkupákon egy mérettel nagyobb széria Magus 4-essel repülök, annak a beülõje is nehezebb.
– Brazíliának inkább a férfi pilóták körében van reputációja… Nõ létedre hogy jutott eszedbe odamenni?
– Jó pár pilóta ismerõsöm jár oda, már csak azért is, mert sok szépet hallottak a brazil nõkrõl. – Azt hiszem, a lányok nem is nagyon tudják lebeszélni a barátaikat a brazíliai kirándulásokról... Komolyra fordítva a szót: a repülési körülmények mindenkinek ugyanazok, e tekintetben értelemszerûen nem lehet különbség a férfi és a nõi pilóták között.
– Az akrózás is érdekel?
– Jobban szeretem, ha a kupola a fejem fölött, a föld pedig alattam van.
– Ha módodban állna elutazni a világ bármely pontjára, mi lenne az úti célod?
– Olyan sok szép hely van – azt hiszem, legszívesebben körbeutaznám a Földet.
– Mi az, ami mindig az utazótáskádban van?
– Egy kanadai jávorszarvas – „õ” a kabalám – és egy pakli kártya. A rekordrepülésre való felkészülés részeként Kanadában kite-oztam a barátaimmal. Minden éjjel kártyáztunk. Az én „dolgom” az volt, hogy végre ne akarjak mindenáron gyõzni, és megtanuljak veszíteni. Aztán amikor veszíteni kezdtem, elõvettem a szarvast, hogy segítsen – és egymás után nyertem a partikat. Most már a repüléseimre is magammal viszem... Veszíteni persze azóta sem tanultam meg.
– Mik a terveid?
– Néhány éve tettem egy ígéretet, hogy ha világbajnokságot és világkupát nyerek, feleségül megyek a barátomhoz, Martinhoz. És amikor mindkettõ meglett, egy Eb-gyõzelemmel és egy világrekorddal egészítettem ki a listát… Azt hiszem, ideje beváltanom az ígéretemet. – Szerinted mi a boldog élet „receptje”?
– Olyan emberekkel vedd körül magad, akiket szeretsz, és legyen elég idõd olyan dolgokra, amelyekkel szívesen foglalkozol.
Marcus King
Fordította: M. K.
Fotók: Cross Country
Fordította: M. K.
Fotók: Cross Country